HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Meridian's cd-spelare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/16 :  21:30:07  Show Profile Send filkingian a Private Message
Har i en annan tråd diskuterat hurvida Meridians cd-spelare har en "vanlig" cd/dvd-rom som drivverk och hur bra den är jämfört mot de som du och jag kan köpa och installera i våra datorer. Jag har därför ett par frågor jag hoppas att jag kan få hjälp med!

1. Vad är det för drivverk som sitter i Meridian 588 och i 800:an?
2. Finns det fler tillverkare som använder det drivverket?
3. Att Meridian har en "DVD CD-ROM drive" innebär väl inte att det är en "vanlig" dvd/cd-rom, men däremot att den är robustare än ett vanligt drivverk och att den läser allt som en dvd/cd-rom gör, en såkallad "audiofil dvd/cd-rom", hur skulle Meridian annars kunna motivera att de tar $13000 för 800:an

This space intentionally left blank.™

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:05:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det handlar väl inte bara om drivverket utan hela produkten med alla övriga komponenter.
Som vanligt så blir väl inte produkten 4 ggr bättre med ett 4 ggr. högre pris.

Bravo
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:27:45  Show Profile Send iffe a Private Message
Det är en vanlig dvd rom-drive. Meridian är långt framme inom teknik och det är inte många tillverkare som använder sig av en så avancerad buffring som de gör. Det är buffringen som gör att själva driven inte har någon betydelse. Den är inte robustare än en vanlig drive, tvärtom framstår den ju av naturliga skäl rätt plastig i jämförelse. Att de tar mycket pengar för sin 588 beror väl antagligen på att de har en mycket avancerad elektronik för att undvika jitter.

Edited by - iffe on 2004/02/16 22:28:48
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:56:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har haft en 588 och jag kan bara säga att den är värd sina pengar!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:16:05  Show Profile Send freann a Private Message
Det verkar som att folk tror att en CD-ROM-drive skulle vara billigare och enklare än ett verk i en vanlig cd-spelare. Jag har hört att ett standard Philips eller Sonyverk kostar tillverkaren mindre än 100 kr. Då talar vi till cd-spelare från 10000 och uppåt. Skulle tippa att en cd-rom är i själva verket dyrare för tilverkaren. Om det är bättre? Ingen aning...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000