HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ändrade ljudideal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/16 :  18:23:43  Show Profile Send bebop a Private Message
Hej,

På 50-talet presenterade Quad och Tannoy sina högtalare som drevs av rörbestyckade förstärkare. Mycket lättdrivna bredbandslösningar och stor ljudbild med mycket värme blev ideéalet. På 60-talet klev transistorförstärkarna in på scenen, som till början lät vassa och fulla av obehaglig distorsion. Dessutom tillfördes efterhand mer kraft. Högtalarmärken som Celestion och AR växte sig starka. De hade förmåga att släta över de allra värsta spetsigheterna och presentera ett behagligt ljud med stor värme (eftersom "rörljudet" fortfarande vad det gällande idéalet).

I takt med transistorförstärkarna blev bättre med lägre distorsion (ni som var med på 70-talet minns säkert Ottalas TIM-distorsion och vad det gav branschen via Harman Kardon och Electrokompaniet). Samtidgt utvecklades pickuper mot högre upplösning i diskant. Domdiskanterna kom på marknaden och efterhand fick vi mer upplöst diskant hela vägen ut. Även basen blev ett ämne som gav nya möjligheter. Vem minns inte Cerwin Wega med sin "diskobas".

Nu har vi gått in i digitalåldern vilket har fört utvecklingen "framåt" på allt. Vinyl har aldrig låtit så bra som det gör nu. Bättre inspelningar (kan ibland diskuteras dock), rakare frekevensgång, lägre distorsion, "rena" kablar, bättre rörförstärkare etc etc. Även på inspelningssidan har det hänt massor där varje pling kommer med i både frekvens, ljup och bredd.

Allt detta betyder att ljudidealen också förskjuts. Frågan är vad vad detta leder till? Jag har kvar ett par gamla AR LST och AR 3ax som på 70-talet ansågs vara oslagbara i neutralitet. Under 90-talet har bl a Dynaudio (använder själv Dynaudio Contour 3.3) skördat stora framgångar med samma argument fast skillnaden är himmelsvid. Idag skulle vi kanske säga att högtalar typ Mårten Design och Audio Physics är bland de mest neutral, dvs de återger vad som är inspelat. Det betyder inte att gemene man anser att dom är neutrala eftersom de avviker från tidigare ljudideal av oss "gamla" hifi-nördar.

Jag påstår att nästa 10 år kommer att präglas av högre upplösning i alla register där det bästa ljudet är det som är det mest dissikerande, som vänder ut och in på alla detaljer som inspelningsteknikerna har lagt stor omsorg på att spela in. Det betyder inte att det behöver vara vasst, men det är mer analytiskt.

Det skulle vara intressant och höra vad ni övriga anser. Till er lite äldre (är själv född -52) frågar jag om ni håller med. Till den yngre hifi-skaran frågar jag, vad anser ni. Vad är ert ljudideal?

Så Lång!

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:09:37  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Hejsan!
Jag som är född -79 gillar rent och klart ljud. Gärna torr & tight bas som kanske inte är den ljupaste och högst ljudtryck men sitter alltid klockrent. I övriga register ska det vara neutralt och gärna åt det ljusa hållet. Diskanten får "sticka ut" lite men inga jobbiga S ljud åt mer åt det "framfusiga" hållet på diskanten.

När det gäller "det nya" med högre upplösning så stämmer det säkert att det är den nya trenden med alla nya format som just har det som kännetecken, dock så ställer jag mig frågande om vi verkligen behöver det just nu, då vi fortfarande komprimerar ganska så hårt tex Dolby Digital och mp3's framgångar. Det är ju helt klart en motpol till "högre upplösnings idealet", det vill säga varför ska vi ha högre upplösning när mycket av dagens lyssnande sker på komprimerat material i någon form?
Visst, de som lirar på dyrare anläggningar kanske inte använder mp3 så mycket (själv använder jag det endast till fest, eller provlyssning) så påverkan blir minimal men den stora massan kommer då inte att höra någon större skillnad i och med att materialet är av dålig kvalitet från första början.
Vad jag tycker mig se är att vi går mot två HiFi-vägar.
Det enda kommer att vara baserat på multimedia, datorn kommer att vara i centrum. Med bra ljudkort kopplat till någon förstärkare så kommer de att utgöra grunden i en familjs ljudanläggning. Vad jag tänker mig är mindre kompakta system som kopplas direkt in till ljudkortet (tex htpc). Det kommer givetvis att finnas större/dyrare system också där aktiv drift används och högtalarna anpassar sig mer efter vad för material som används.
De små kompaktanläggningar kommer att finnas i alla prisklasser, även i riktig High End. Datorn (kommer givetvis att vara en vanlig HiFi låda) kommer att vara station, inte bara för ljud utan för bild, tvättbokning, tvinspelning, telefon mm.

Den andra vägen är den "rena" HiFi vägen där vi kommer att gå mot det digitala rakt igenom. Det vill säga digitalt förstärkeri som kommer att producera massor med kraft som kan få de "nya" tröga och större elementen att röra på sig. Vi kommer att få se fler högtalare som typ B&Os nya, med aktiv drift, stora och "helt" digitala. Dessa kommer givetvis att kunna kopplas till datorn, men med fördel kommer signalen från en stationär multispelare som givetvis är kopplad mot datorn och kan spela allt datorn kan förmedla. Här kommer det att ställas krav på högupplöshet och detaljrikedom. Automatisk anpassning till rummet är ett måste för att få fram alla detaljer till lyssningspositionen.

Jaja, framtiden ser rolig ut för den med pengar :)
Tror dock fortfarande på att väljud kommer att kosta. Billigare anläggningar kommer att låta bra till komprimerade (typ mp3) ljudkällor med kommer att få svårt med de nya högupplösta formaten.
Tagen på bar gärning så att säga.

Det är detaljerna som räknas...
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:30:58  Show Profile Send eliot a Private Message
Hej,
jag tycker att det har framkommit mycket intressanta åsikter i de två tidigare inläggen! Jag tycker att det har skett en stor förändring när det gäller musikinspelningarna vi har tillgång till. Jag har många av de bästa LP-skivorna i originalutgåvor från 50-60 talen och de ger en otrolig närvarokänsla. Det är kusligt att höra Belafonte eller The Weavers i Carnegie Hall - släcker man ljuset så är man där....Popskivor från samma tid är rent ljudmässigt mycket sämre än klassiska skivor och jazz. En av mina favoritskivor från senare tid är Kari Bremnes: Gåde vid gåde - men det är ju inte live! Inte heller Jacintha eller Rebecka Pigeon även om den senare låter mycket bra på vinyl. Nya inspelningar visar allt, man hör minsta andning, slem mm och munnen är lika stor som avståndet mellan högtalarna - i varjefall nästan. På gamla operainspelningar kan man höra sångarna klampa runt på scen. Nuförtiden spelar dom in tenoren i Madrid och sopranen i Milano och sedan mixar de ihop det i London....Man tror att man kan retuschera och ändra mycket efteråt men vi som lyssnar upplever att ljudet är platt och saknar rymd. Kanske de har satt på "reverben" för att ge rymd - men det är inte samma sak! Vi kan ofta inte peka på vad som är fel men vi vet att så låter det inte om en person står 10m framför oss....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:19:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl inte säkert att det kommer att gå mot det överanalytiska bara för att den tekniska möjligheten finnes.
I en skarp musiklyssning i det levande livet så är ju sällan musiken av många orsaker överdrivet detaljerad.
Allt bör helst komma fram, men det är ju inte riktigt samma sak
Det kan ju bli så att den nya tekniken ger bättre möjligheter att "verklighetsanpassa" ljudet, eller så bildas flera skolor med olika ideal.
Som redan sagts ovan så skulle ju dynamiken och upplösningen kunna bli bättre redan idag om det inte mixtrades så mycket med skivorna.
Problemet ligger nog mest på mjukvarusidan för närvarande, mera än hårdvarusidan.

Ljudideal har dessutom en tendens, enligt min uppfattning, att komma och gå som allt annat mode.

I bästa fall kan utveckling och teknik leda till en betydligt mer verklighetsnära upplevelse, i värsta fall kan det falla sönder i olika ljudideal anpassade för olika medier och grupper.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/17 :  07:50:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Mitt ljudideal kan beskrivas som mjukt men ändå detaljerat, varmt men inte instängt. Jag undrar om det verkligen är så många som gillar analytiskt ljud om det samtidigt drar åt det vassa hållet. Mjukt ljud vinner i längden. Särskilt instrument med lite naturlig skärpa, som stråkar eller stålsträngad gitarr, vinner på en mjuk återgivning.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:19:45  Show Profile Send mapem a Private Message
Intressant diskussion.

Att många föredrar ett "mjukare" ljud beror väl på att hög upplösning med dåligt programmaterial eller dålig anläggning kan leda till hårdhet, t ex vass dikant, fräsande s-ljud. Och då kan en anläggning med "mjukt" ljud släta över ofullkomligheterna. Men samtidigt förlorar man ju något, det där sista, som gör att instrument och röster låter öppet och naturligt. Idealet måste vara att musiken kan förmedlas med hög upplösning utan att de hårda ljuden överdrivs och låter otrevliga. Om man gillar karaktären hos en stålsträngad gitarr, eller stråkens anslag mot fiolsträngen, och det gör man ju, så vill man höra detta oförvanskat. Då krävs hög upplösning, och bra transientåtergivning.

Jag har testat lite med att ladda ner gratisexempel på mp3-musik från eclassical.com och bränt på CD. Det låter inte så dumt, men det är ändå en bra bit kvar till CD-kvalitet. Klassisk musik på mp3 låter snyggt och prydligt men den där närvaron i musiken vill inte infinna sig.

Jag undrar om dom komprimerade formaten verkligen är nödvändiga i framtiden. Stora datamängder hanteras ju lättare ju snabbare uppkopplingar vi får och ju mer kapacitetstarka lagringsmedia blir. DVD-skivorna rymmer mer och mer, hårddiskarna blir mindre och billigare, bredbanden blir bredare. det borde leda till en utveckling mot högre upplösning snarare än mera komprimering. Så jag tror det blir framtidens ljudideal, alltså hög upplösning, som ställer stora krav på musikanläggningen för att musiken ska förmedlas utan vare sig hårdhet eller beslöjning.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:22:30  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hejsan

Är själv född -65 och uppvuxen på småstadsdiskon under första halvan av 80-talet.
På den tiden var det bara högt ljud och framför allt mycket bas som gällde.
Nu när man blivit äldre har däremot definitioner som närhet, värme och perspektiv blivit bra mycket viktigare.

Undrar lite smått på om rörsteget helt enkelt är en protest mot discodunket för 20 år sedan, eller om det helt enkelt är så att nyanserna blir viktigare inom musiken såväl som på andra områden (Mat och dryck mm..)desto äldre man blir.

Kanske är det också så att rörförstärkarens varma ljud bättre passar oss åldringar;-), vars frekvenskurva börjar trappas av?

Nåväl, min slutsats med det hela är att jag i mitt eget fall ser ljudidealet som något som ändras med åldern.

Boergars

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:40:18  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det som hörs på nya skivor är inte alltid bra, jag börjar
tröttna på de extremt närmicade inspelningarna med sångerskan
stor som Votan i Wagners ring och pianot och instrumenten ännu
större. Ljudet hamnar i knät på en och allt blir absurt. Detta
beror på att jag har högtalarna placerade så att också 70 och
80-tals skivor skall låta bra, naturligt. Tacka vet jag klassiska
inspelningar, där har man inte överdrivit proportionerna och
det går lika bra att lyssna på 60-tals inspelningar som på de
gjorda i dag. Sedan är problemet att många 80-tals tidiga digital-
inspelningar låter färglöst, vasst och entonigt. Men vill man
lyssna på all musik borde man ha någon superb korrektion för
alla typer av inspelning - någon sådan är inte ännu uppfunnen.

Ljudideal kommer och går - så sant. Jag bara väntar på att
ljudteknikerna skall tröttna på de gigantiska inspelningarna
man åstadkommer i dag. Jag behöver inte flerkanal - närvaron
på dagens inspelningar är alldeles för stor.

Martin
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:09:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag är 28 år och anser mig äntligen ha hittat rätt, det har definitivt tagigt sin tid och sidospåren har varit många, speciellt om man tänker på att jag började min bana nio år gammal med en skokartong och en sönderplockad radio.

Till en början var allt väldigt enkelt, det som var den gällande trenden var det rätta, och ens hifi återförsäljare var gud själv.
Med tiden tröttnade jag dock på att vara en i mängden av alla mäniskor som satt med mer eller mindre samma utrustning, jag tror att det hade med min musiksmak att göra, denna skillde sig från det som umgängeskretsen föredrog.

Så den mer experimentella sidan tog över något hejdlöst och jag ritade och byggde en mängd olika högtalare, jag köpte många olika element och testade mig fram, ibland blev det riktigt bra och då lugnande jag ner mig i ett par veckor för att sedan bli rastlös igen.

En av de mäniskor som påverkat mig i positiv rikting är epkpeng här på forumet, han kom dock in i bilden ganska sent och jag hade vid det laget antagit en mer lugn attityd.

Sedan var det lugnt ett tag och byggandet har saktat ner till en pinsamt slö nivå, jag har dock aldrig vänt ryggen åt mitt intresse och kommer nog aldrig att göra det heller, jag börjar så smått inse detta nu.

Mitt ljudideal hade länge svävat lite utan fast riktning eller grund, jag fick dock en föraning när jag femton år gamml köpte mig ett par AKG hörlurar som jag med iver pluggade in i min Kenwood CD-spelare, jisses man hörde ju allt helt plötsligt.

Den slutgiltiga AHAA...-upplevelsen kom för några månader sedan då jag provlyssnade ett slutsteg på mina egna konstruktioner (högtalare), det är svårt att beskriva för alla uttryck jag blir tvungen att använda har en så negativ klang generellt sett.

Det var helt befriat från den slätstrukna smetighet och inställsamma mjukhet som jag annars funnit vanlig i billigare hifi slutsteg / integrerade förstärkare / recievers.
Upplösningen slog allt jag någonsin hört, kristallklart, stenhårt och bergfast, det kändes som om alla delar helst plötsligt fick rätt och genesam riktning med en enorm styrka och kontroll.

Ingenting fick mer uppmärksamhet än något annat, fullständig stenhård rättvisa, inget extra någonting, när det var tyst i musiken var det verkligen tyst, och när det small till så började jag skratta efter en ofrivillig blinkning.

Blandat med skratt och häpnad satt jag som ett fån och bara önskade att detta hade hänt mycket tidigare.

Detta var vad jag omedvetat sökt efter, det kändes som att hitta hem fullständigt, bättre har jag aldrig upplevt, för första gången någonsin känner jag total avsaknad av att vilja ändra något.

Tänk att allt detta fanns i formen av ett 3,4kW switchat klass H steg.

ÄNTLIGEN !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/02/17 09:11:58
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:22:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min känsla är att vi kommer att se lite olika utveckling inom olika musikstilar.
POP kommer att fortsätta vägen neråt. Det blir enklare och billigare att spela in och fler och fler gör det, oftast hemma. Tekniker behövs inte alls och ljudet blir bara sämre och sämre dvs fler effekter i ett sökande efter nya "sound".
Film kommer att vara drivande när det gäller ljud och effekter, både välljud och tokigheter. Här läggs de stora bolagens resurser och här finns de nya ansiktena.
Jazz och klassiskt kommer att fortsatt erbjuda många fina inspelningar men vissa av Popens mindre goda sidor kommer att sprida sig hit. Gissningsvis hård kompression i mastering'n inom den lite "lättare" delen av musiken där artisten vill nå ut brett.
audiofil märkena kommer att fortsatt ha en mycket liten del av marknaden.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:57:33  Show Profile Send mapem a Private Message
martinsson, jag blir nyfiken: Vad är det för högtalare du byggt och vad är det du matar dem med? (ursäkta om OT) En del når nirvana med en rörförstärkare på några få watt, en del med kraftverk på tusentals vatt!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/17 :  11:32:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
I detta fall rör det sig om ett par vifa-bestyckade (6,5" 1") platta vägghängande högtalare, sök på mitt namn och kolla min systemsida så ser du dem, det är de större av de två modellerna du ser på första bilden.

Principen de är byggda efter kan enkelt förklaras med att den kraftigt underdimensionerade slutna lådan (ca 9 liter) uppvägs av närheten till väggen bakom (ca 100mm), detta ger den lilla lådans rapphet kombinerat med väggens bas-stöd neråt i frekvens, de går neråt en ca 40Hz gissningsvis.

Vidare medför denna princip en verkningsgradsökning jämfört med fristående högtalare, detta visar sig genom jag inte behöver dämpa diskanten alls vilket i fristående högtalare alltid är ett måste i varierande grad, utan det bli bra balans pga stödet 6,5:an får från väggen över hela sitt register, dock lite mer i basen, vilket väger upp den lilla slutna lådan.

En bonuseffekt är även att jag slipper "andra-reflektionen" från bakomvarande vägg då detta avstånd är så litet att vågutbredningen ser ut som en enda våg.

Testa genom att släppa en sten ner i vattnet längs med en vägg och ytterligare en ett par decimeter ut och se hur vågorna ser ut.

Resultatet blir en mer homogen vågutbredning, högre verkningsgrad och mer "rapphet".

Tyvärr kan dock andra parametrar bli lidande, men hittills har jag sett fler fördelar än nackdelar.

Jag har valt att utelämmna en del kritiska "hemligheter" när det gäller dessa högtalare och deras arbetssätt, det som står ovan är en mkt grov och ofullständig redogörelse av funktionen, detta med hänsyn till sammarbetspartners.

Tillsammans med en cd-spelare med bra "riv" och ett QSC PLX 3402 slutsteg (det jag använde i min beskrivning ovan) ger ett mkt gott resultat i mina öron.

Jag har nu beställt ett QSC Powerlight2 PL224 vilket skall ha om möjligt ännu mer av de kvaliteér som PLX stegen har, skall bli mkt roligt att se hur det fungerar.

mvh // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/02/17 11:39:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000