HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur rankar ni dessa bio försteg/processorer ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/17 :  21:35:53  Show Profile Send audiojan a Private Message
Kero-

Oj vad det blev många frågor när man inte kollar på ett par dagar (på tjänsteresa....). HTS2 är bättre än Showcase... Showcase är Krells budget modell (om nu de två orden kan användas i samma mening..). Om det vore mina pengar skule skulle jag köpa en HTS-2...

Vad gäller Parasounds Halo processor, så är den riktigt hygglig. Hörde den hos en handlare i NY state...

Krell låter dock bättre i stereo... (åtminstone i mina öron, men det är ju allt som jag kan basera någonting på....)


"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/18 :  00:40:39  Show Profile Send Kero a Private Message
audiojan: Är det HTS-2:an du menar låterbättre än Parasound C2:an eller är det Showcase ?

Det är tydligen stor skillnad mellan olika importörers kostnader för att ta produkter från USA till sverige. Både Parasound C2 och Krell Showcase kostar $4000 list pris i USA. I sverige kostar Showcase 60000:- och C2 49000:- enligt hemmabio tidnignen nr 5 2003.

Problemet med HTS-2:an för mig är att vad jag har förstått så har den ingen lägre delningsfrekvens för frontarna och subben än 80Hz. För mig fungerar inte det så bra då jag kör med Magnepan och vill åt deras väldigt snabba och detaljerade bas ner till ungefär 50Hz. Blandar jag in subben redan vid 80Hz tappar jag en hel del av det.

Parasound C2:an har ju grymt med "finesser" eller vad man ska kalla det. Det som lockar nu är att den har 2 komponent ingångar som även stödjer RGBHV, jag kör både dvd och satellite mottagren med RGB, dock RGBS. Håller på och kollar upp om det går att köra RGBS på RGBHV ingångarna, i så fall skulle jag få en bra bildväxlare i processorn, mycket praktiskt !

Du som verkar ha hört lite grejer, vad tror du om Myryad MDP500 G6 mot dessa ?
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/18 :  15:56:22  Show Profile Send audiojan a Private Message
Har aldrig hört Myryad MDP500 G6.... Jodå, jag haft turen att höra rätt mycket... Känner rätt många inom branchen, vilket gör att jag får höra en del..

Du har helt rätt... HTS-2 kommer inte att fungera eftersom Krell delar vid 80Hz... Jag har testat rätt mycket med delningen med mina 1.6:or. Tycker att de låter bäst om jag delar så långt ned som 30Hz.. Allting över det, så har problem med att basen helt enkelt inte hänger med. Vad har du för center och surrounds?

I ditt fall så tror jag faktiskt att jag skulle rekommendera Parasound Halo... Visst tycker jag fortfarande att Krell låter bättre, men för pengarna och med tanke på hur lätt den blir att integrera, så är det nog rätt val...

HTS-2 låter bättre än både Showcase och Halo, men det är inte en så stor skillnad emellan Showcase och Halo.. Det är inga enorma skillnader vi talar om...

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/18 :  20:00:50  Show Profile Send crion a Private Message
Nytt för Film & Musik ljudmässigt:
1. Meridian Audio G68/861 v4 (room correction finns, 10 kanalig gör att den förmodligen inte ens säljs första året).
2. Theta Casablanca III (I staterna får jag uppfattningen att den är den oskrivna referensen, gott andrahandsvärde mao)
3. Arcam AV8 (När den testas får den sanslöst bra omdöme, jag gillar musikaliteten i den, analoga delen är grym i prisklassen <80kkr. Bäst videodel (300Mhz bandbredd) (kostar 46k)
4. Proceed AVP2 (Borde ha lågt andrahandsvärde eftersom proceed inte finns längre. AVP1 kan nog finnas för ett riktigt bra pris, låter musikaliskt, inte de bäste DA omvandlarna runt om dock)
5. Lexicon MC12B (skräp room correction men kommer förmodligen förbättras. Populär och finns ofta till salu.
6. TAG McLaren AVR32 (room correction finns, utveckling typ nedlagd men programvaran som finns är enligt uppgifter bra)
7. KRELL Showcase (Taskig dejitter krets tydligen, video delen är pinsam)

Edit: Du har helt rätt, Jag menade Casablanca, men skrev CasaNova

Edited by - crion on 2004/02/18 20:23:47
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/18 :  20:19:35  Show Profile Send Kero a Private Message
audiojan: Tack återigen för synpunkterna.
Till mina 1.6:er kör jag MGSE som bak, kör utan center men kommer skaffa en snart, har en på G.
Vad kör du ?
Jag är sugen på Halo helt klart, det är dock lite praktiska problem med köpet av den just nu.

crion: Jag har hittat en Meridian 861 billigt i tyskland, skulle inet var helt fel menjag måste kolla upp lite mer om butiken som säljer den, skicket o.s.v.
Det finns ingen Casanova III. Just nu finns bara "gamla" Casanova men en Casanova II är på gång till 2005/2006. Den större Casablancan finns däremot i en "Casablanca III" version men då börjar vi snacka alldeles för mycket pengar. Har dock hittat begade Casablanca I för runt $4000 men även det är i saftigaste laget och då är det apparater från slutet av 90 talet.
Proceed AVP2 kan man köpa ganska så billigt i USA, säkert en bra produkt men Proceed finns som sagt inte längre så att nån gång kunna få den "Up to date" är uteslutet.
Har hittat en BEgad Lexicon MC-8 i USA och en i sverige men det är oxå för mycekt pengar i dom.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/18 :  20:34:11  Show Profile Send crion a Private Message
Om jag ville ha något billigt (30k) från min lista på dessa nya processorer/försteg skulle jag nog välja Arcam AV8. Jag vet också en som säljer en nästan ny (garanti) för 38.000:-
Låna hem en och testa, jag tror inte du kommer bli besviken. Den har ett medryckande, musikaliskt och fantastiskt dynamiskt ljud. Lite voicat åt det ljusa hållet men förmodligen det bästa ljudet per krona bland detta fina sällskap på listan.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:00:36  Show Profile Send Kero a Private Message
crion: Jag har inga goda erfarenheter av Arcam sen jag hörde dom på en demo kväll med Audiovector högtalare... har nog sällan upplevt lyssningströtthet på samma sätt på en så dyr anläggning.
Men visst är ändå AV-8 intressant, tvivlar inte på att den är kompetent och ljudkaraktären kan man ju balansera upp med valet av slutsteg oxå.
Var finns den här begade du pratar om ?

Jag skickar dig ett PM om en Meridian 861 som jag hittat, du verkar ju ha lite koll på dom.

Är det nån annan som har koll på Meridian 861 så hör gärna av er, skulle vilja veta lite mer om dom specar jag fått på den här enheten men det är lite mycket att börja ta här.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:06:00  Show Profile Send Kero a Private Message
Det närmar sig sakta en investering. Just nu känns det smo att det står mellan dessa.

Krell Showcase demo ex $3000
Parasound Halo C2 demo ex $3000
Theta Casanova begad $1600-2000

Och nej Basmefar, det blir ingen Tag !
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/24 :  17:26:53  Show Profile Send crion a Private Message
Ok Kero, Audiovector är inte allas favorit. Jag lånade hem en AV8 förut och upplevde ingen lyssningströtthet alls. Tvärtom satt halva natten tills grannen började banka på dörren.

Många Meridian 568.x ägare är i stånd till att uppgradera till G serien, därför kommer du hitta många prisvärda 568.2:or. Den har de senaste formaten och motsvarar en 861 v3 i prestanda. 861 seriens styrka är dock att den alltid kan uppgraderas till de senaste med enkla slot byten. Till ett hårt pris dock

Blir intressant och se vad du väljer.. Har du lyssnat på Showcasen förresten? De skall iaf. släppa en uppgradering till videodelen eller kanske redan har hunnit göra det nu. Jitterätarkretsen är inte någon höjdare tydligen så snåla inte på dina källor för mycket.. Krell gör ju SACD standard så de behöver inte bry sig så mycket

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/25 :  10:30:08  Show Profile Send Kero a Private Message
Just nu känns det mest som att det antingen blir en begad Casanova eller Halo C2:an. Är lite såld på C2:an tack vare att den tar RGB signal på bildingångarna och jag kör både dvd och parabol med RGBs så då får jag en mycket bra bildväxel samtidigt. Sen har C2:an fått ruggigt bra kritik och är snygg och tar 90-230V direkt !
Jag är lite skeptiskt till meridian efter att ha läst lite tester där det beskrivs som ltie lättare i basen än t.e.x Theta. Till mina Magnepan högtalare vill jag inte ha nåt som är "lätt i basen" utan hellre nåt med lite mer driv och tryck i basen. Har provat en integrerad Krell här hemma och basen vart helt suverän då.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:19:57  Show Profile Send crion a Private Message
Tänk på att kolla vilken verion och modell av Meridian du hittar recension på eftersom de hela tiden jobbar upp ljudkvalitén i varje ny hårdvaru release och mjukvaruuppgradering.

Jag kan inte låta bli att fortfarande hålla på AV8:an i denna prisklass, garanti, ljud och den bästa bilddelen (300Mhz med Elantec pixel buffertar, tar såklart emot RGBS).

C2:an må ha en flashig design, men jag tror inte att den har bättre performance.. Har du läst recensionen i Widescreen Review av Arcamen? Han ravar i typ 20 sidors artikel ;-) Kolla också The Perfect Visions rave recension på AV8:an där de jämför med Classe surroundprocessorn för 80k med balanserade utgångar. Nämner även att han jämförde med Theta Casablanca med Extreme Dacs och säger kort och gott att AV8:an är den bästa processorn under 100k...

Bättre omdöme än så vet jag inte om man kan få...

Edited by - crion on 2004/02/25 14:20:31
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:30:44  Show Profile Send Kero a Private Message
Har faktiskt suttit och läst om AV8:an för några dagar och tvivlar inte alls på dens kapacitet men den kvalar tyvärr inte in i budgeten, det hjälps inte.

Börjar kännas som att jag håller på och bli knäpp. Ändrar mig flera gånger per dag om vad jag ska satsa på.

En ny Myryad MDP500G6 är inte heller utesluten, får ett mycket bra pris på en sån.

Edited by - Kero on 2004/02/26 00:31:48
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/09 :  15:26:07  Show Profile Send Kero a Private Message
Nu är en begad Theta Casanova på väg över Atlanten och hem till mig, det blir spännande !
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:43:14  Show Profile Send audiojan a Private Message
Kero-

Lycka till med den nya processorn. Trots allt så är Casanovan en mycket bra maskin.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:56:21  Show Profile Send Kero a Private Message
Ja det tor jag absolut att den är, och för 13000:- plus eventuellt lite tull och moms tror jag inte man kan få så mycket bättre.

Plus att jag nu har en kontakt "over there" som kan hjälpa att få den uppgraderad till Casanova II där när den släpps 2005/2006 nångång och då snackar vi om en grym "up to date" processor med ett nypris på minst 70000:- i sverige. I sverige är det inte ens att tänka på att uppgradera den, det kommer garanterat kosta helt sjukt mycket men i USA kommer säkert uppgraderings kostnaden vara ganska så resonabel. Det har det varit med Casablanca I & II till Casablanca III ialla fall.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/24 :  10:49:22  Show Profile Send Kero a Private Message
Fick ett samtal från tullen igår. Dom hade ett paket åt mig och ville veta vad det var för nånting för att kunna bestämma tull avgiften.

Det närmar sig...
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:28:35  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Kanske för tidigt att säga grattis men bra val av processor!
Hoppas du blir nöjd.

Mvh
Affe

Ps. Hur gör du med strömförsörjningen eller har du fått en Europa alt. Asien version?
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/28 :  17:53:04  Show Profile Send Kero a Private Message
I fredags landade Thetan hemma hos mig. Packade såklart upp den direkt och ojojoj.. jag har tyckt att Casanovan har sett lite plastig och "lätt" ut på bilder men så fel bilderna har. Först och främst så är den mycket tyngre än jag trodde, en bit över 10kg och så är den större än den har sett ut på bilderna. Och plastig... nej inte i närheten !!

Dock är den ju inte en OS medaljör i användarvänlighet. Tur att den här jag köpte har video kortet så att man får OSD, ska man knappra efter LCD displayen är det en massa helt obekripliga förtkortningar som man inte fattar utan manualen. Med OSD blir det dock en helt annan sak.

Kollade lite film på igår. Det lovade riktigt gott. Det kommer fram oerhört med detaljer, allting verkar ha många fler nyanser än förut. T.e.x reagerade jag på hur tydligt jag hörde hur dialogen i en scen förändrades när dom rörde på sig i rummet medans dom pratade, man hörde inte bara dialogen utan även rummet alltså, hur det liksom började eka lite mer när dom flyttade sig till en annan del av rummet... svårt och förklara men det gav en helt annan närvaro.
Men så här långt hade jag inte gjort mycket åt inställningarna. Tog fram db mätaren och började kalibrera. Gick noggrant igenom dom flesta inställingarna.
Jag slängde in "Gladiator" och körde inlednings scenen. Ungefär 7 minuter in hoppar till när katapulterna slungar iväg eld klot. Elden slungas iväg och ett härligt basljud dunkar till när varje katapult skickar iväg elden, det är djup och tung bas med fullständg kotnroll som känns i bröstet, utan att på nåt sätt kännas som att det är för mycket bas utan hela tiden med full kontroll, djupare och tyngre än nånsing tidigare. Har inte ens reagerat på att det varit nån speciell bas i den scenen.

Har inte lyssnat så mycket på musik ännu. Testade lite grann igår och det lovade mycket gott. Ska testa mer ikväll.
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/30 :  12:12:28  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Hejsan!!!

Grattis till Thetan...hoppas den blir bra!!!

Har några frågor:

Hur fungerar det med strömförsörjningen, antar att din kommer från staterna?

Fick du någon bekräftelse på RGB ingångarna på Halon? Skulle också vilja ha en processor fungerar som videoväxel för både dvd och digitalbox.

Simma lugnt
at
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:13:48  Show Profile Send Kero a Private Message
Hallå där !!

Tack så mycket.

Just nu kör jag med en enkel spännings omvandlar men kommer mest troligt att få den omgjord till 230V så snart jag vill släppa ifrån mig den nån vecka.

Jo jag fick bekräftelse ang Halon, RGBHV in och utgångarna stödjer även RGBs. Så den fungerar nog alldeels ypperligt som bildväxel mellan dvd och sat.
Hade jag haft lite mer pengar hade det nog blivit en ny Halo.

Är så här långt väldigt imponerad av Thetan till film, speciellt basen, dynamiken och detaljerna är helt makalösa.
Till musik är den oxå bra men jag tror det finns mer och hämta där, skulle behöva prova nån bättre digital kabel bl.a. Ska även prova köra analogt in från dvd in den och höra hur musiken blir då.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/30 :  23:35:48  Show Profile Send crion a Private Message
Kul med lite ovanligare märken i Sverige. Ang. analogt in, gör inte Casanovan om detta till digitalt vid portarna? Hade för mig det..
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/31 :  09:43:46  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Tack för svaren och fortsatt trevligt biotittande.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:48:28  Show Profile Send Kero a Private Message
Kollade just i manualen och den gör om analoga signaler till digitalt precis som crion säger. Så man tjänar nog inget på att köra analogt in till den. Tror i.o.f.s ändå inte att jag hade vunnit nånting på det då Theta ju är erkännt bra på digital teknik. Om inte Casanovan gör en bättre D/A omvandling än min Philips 963:a så hade jag blivit förvånad.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:10:00  Show Profile Send eliot a Private Message
Grattis till intressant processor
Angående omvandling av 110V-apparater läs denna tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27906 - eller gör inlägg i tråden

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/04/06 :  16:48:17  Show Profile Send Kero a Private Message
Tackar tackar !

Gjorde ett litet inlägg i debatten om 110-230Volts omvandlingen.

Har kört processorn ett tag nu, är strålande nöjd. Det blev ett stort lyft för basen till musik att köra med casanovans egna delningsfilter istället för subbens. Nu integrerar den bättre med Maggisarna. Delar den vid 40Hz LP och HP, bägge med 12db:s branthet, körde först med 24 db på subbens delning ( LP ) men då ville den till att spela mer för sig själv.
Sen är det ju helt underbart när man måste ha sub till musik att kunna justera nivån på subben direkt från fjärren i soffan.

Men det kliar redan i fingrarna efter en bättre dvd/cd transport och ett 5-kanals slutsteg.

Edited by - Kero on 2004/04/06 16:52:19
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000