HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD / CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/12/26 :  16:12:11  Show Profile Send ekenberg a Private Message
Jag har precis köpt en H/K AVR 5550, och till denna har jag behållt min gamla Philips DVD som köptes 1999, och denna DVD spelare är usel både när det gäller DVD tittande och till musik CD. Därför undrar jag om ni anser att jag ska köpa mig en ny DVD som just är bäst på film biten och sedan köpa en seperat CD spelare till musiken. Eller om jag ska försöka köpa en ny DVD spelare som klarar av båda delarna utan några problem!

Tittar just nu på en Denon DVD-2900 DVD-A/SACD-spelare: Hifi-Klubben skriver så här om den...
"Årets Audio-Player 2003/2004"! Denon DVD-2900 har precis fått det fina EISA-priset, vilket inte är så konstigt med tanke på alla supertester som den har fått i fackpressen över hela världen...

Pris: 10.000 kr

Är tacksam för tips och fler idéer.

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/26 :  22:09:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Generellt brukar en ren CD-spelare låta bättre på cd-skivor.
Därmed inte sagt att en kombomaskin är omöjlig, framförallt om den är lite mer påkostad.

Bravo
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/12/27 :  08:59:58  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har ganska nyligen köpt en Primare v 25. Tycker faktiskt att den låter helt okej på cd.
Behöver jag säga att den är bra på dvd.
Nypriset på denna dvd är 13000.
Jag hittade en demokörd hos esoterik hifi för 9000.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/12/27 :  17:20:39  Show Profile Send ekenberg a Private Message
OK, jag har faktiskt inte haft någon möjlighet till att lyssna på Primare V 25, men jag har hört att den ska vara bra. Men frågan är om man ska köpa en DVD som är bra på båda delarna eller om jag helt enkelt ska koncentrera mig på en DVD med bra bild/ljud för hemmabio och sen köpa en cd-spelare med bra musik återgivning. Men det bästa hade ju varit att kunna få båda delarna i samma maskin. Men sen är du kul med dessa nya formaten som kommer också som DVD-A/SACD.

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/12/27 :  17:55:26  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag vill helst ha allt under samma skal. Tycker att jag fick det med min Primare.
Hade tidigare en Cairn fog cd spelare till cd och en H/K dvd 25:a till dvd.
Nu har jag en maskin som jag tycker klarar båda.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/12/27 :  19:22:46  Show Profile Send ekenberg a Private Message
OK, ska kanske se om jag kan få tag på en Primare V 25 och provlyssna den och jämföra den med Denon 2900 som jag också är intresserad av. Det bästa är om man kan få hem båda maskinerna samtidigt och lyssna sig fram. Anser precis som du att man helst vill ha allt under samma skal, men tyvärr kan man inte alltid få det.

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/27 :  22:58:37  Show Profile Send thompa a Private Message
En liten brasklapp. Många DVD:er brukar vara lite "meckiga" beträffande menyer och annat om man bara vill spela en cd. Vidare kan de vara lite sega att läsa själva skivan... Fast detta kanske inte spelar någon roll

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/28 :  06:52:59  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag köpte en Pioneer DV-717 när dom kom senhösten 1999 och har varit ganska nöjd eftersom processorn ändå är D/A-omvandlare iaf.

Hade jag handlat i dag skulle jag däremot köpt separata spelare eftersom midprice-segmentet blivit så bra, både DVD och CD, och bra kombispelare fortfarande är ganska dyra.
Ingenting är omöjligt, men det kostar.......

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/29 :  12:21:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har lyssnat lite på Roksans Kandy DVD som cd och den gör jobbet riktigt bra..men jämför man med deras rena cd spelare i samma serie så får den stryk, dock inte så mycket..så visst kan man få vettig återgivning på en dvd, men man ska vara lite kritisk och medveten i sitt val...
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:41:22  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Har du provlyssnat Philips 963 SA ?

Jag vet att denna spelare är förhållandevis billig, men denna spelare är väl ett av undantagen till "Man får vad man betalar för"
Mycket, mycket bra allroundspelare som faktiskt är lika bra på cd som dvd.

Du får en del pengar över till både nya filmer och nya cd-skivor.

Om du inte har provat denna, bör du absolut ge den en chans.


//Gonzo//
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/02 :  12:53:09  Show Profile Send ekenberg a Private Message
Idag äger jag en Philips DVD-spelare som jag även använder som CD-spelare, men jag måste säga att jag inte alls gillar Philips, fått dåliga erfarenheter av märket nu. Tycker min spelare är skit rent ut sakt till allt.

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/04 :  14:24:06  Show Profile Send qsecofr a Private Message
beor helt på hur mycket du vill lägga.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/01/04 :  14:55:51  Show Profile Send A8 a Private Message
Tidningen Hifidelity hävdar att Sonys nya 999 nåt och Denon 2900 spelar cd lika bra som en ren cd spelare i 7-8000kr klassen
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/01/04 :  15:55:36  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag har kört philips 963sa mot en denon 3800 en kväll.
Denon 3800 är troligen mycket lik 2900 ljudmässigt eventuellt
är 2900 något bättre. 2900 har nyare dacar men 3800 har kraftigare strömförsöjning. Har för mig jag läste detta
i high fidelity för en månad sedan.

Resultatet enligt mina öron är att 3800 är något trevligare att lyssna på än 963sa. 3800 har ett större lugn i presentationen. Men det är inte väldigt mycket som skiljer ljudmässigt.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:23:11  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag går själv i uppgraderingstankar. Jag har en Pioneer DV-656, som ju fått bra betyg för film men kanske inte är så upphetsande när det gäller musik. Jag tänkte behålla den till film och ev köpa en ren CD-spelare, antagligen begagnad för att få bra valuta för pengarna. Jag har faktiskt tröttnat lite på att dela DVD och CD i samma apparat, bortsett från eventuella ljudförbättringar.

Frågan är då vad man skulle kunna tänka sig för något, utan att ta i så man kräks men så det ändå blir en märkbar förbättring mot min DVD-spelare. Några tips? Den får absolut inte kosta mer än 5000kr.. hur är tex Arcams Alpha7?

Kommer det att bli en märkbar förbättring, jag använder ju ändå DACarna i min surroundreceiver (Pioneer 2011)? Fast det kanske man inte ska göra om man har en bättre CD-spelare... verkar jag förvirrad? Näääää.. ;)
Go to Top of Page

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:39:34  Show Profile Send Pronnier a Private Message
Själv har jag valt en annan väg,använder Pioneer´s DVD 656A + Micromega`s DA omvandlare. Kör film + filmljud(Dts,DD)från 656:an,CD via micromegan,656:an används då bara som drive funkar mkt bra tycker jag.
Vad jag vill säja med detta är att du kan få mkt bra ljud på CD även med en mellan klass DVD genom att använda separat DA.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:44:07  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jaha tack för den, ytterligare ett alternativ att våndas över. :)

Intressant. Vad ligger den i för prisklass? Blir det en märkbar förbättring? Är det en bättre uppgradering än att köpa en helt separat CD-spelare?
Go to Top of Page

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:05:46  Show Profile Send Pronnier a Private Message
Om det är en bättre uppgradering är väl en smaksak men jag kan garantera att det blir en märkbar förbättring.
Ang prisklass borde finnas nya DA från ca 3000-4000:- och uppåt men det borde gå att få tag i begangnade till mkt rimliga pengar
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/06 :  00:20:40  Show Profile Send ekenberg a Private Message
Där finns några tänkbara DVD spelare som jag antagligen kommer att låna hem under en kommande tid och lyssna på, är som sagt ute efter en DVD spelare som även kan spela CD skivor bra, vill försöka få in allt under ett skal. Men modellerna som jag ska låna hem och testa är följande...

* Denon DVD-2900
* Marantz DV-8400
* Sony DVP-NS999ES
* Yamaha DVD-S2300

Om ni har några kommentarer eller synpunker ang. någon av dessa spelare så kan ni gärna kommentera dessa spelare. Eller varför inte ge förslag på fler spelare. Kommer att ge en mer utförlig bild av dessa spelare när jag väl har provat dem.

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/06 :  01:45:57  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Kan du ta med en vanlig cd för ca 5000kr och jämföra 2-kanalsljudet. Se hur den står sig mot dvd-spelarna.

Edited by - Carl-M on 2004/01/06 01:46:44
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:44:39  Show Profile Send A8 a Private Message
Ekenberg,

Jag har själv en Denon 2900 och upplever två kanals ljudet (med 2 kanals matrial) som något bättre när spelaren står i tvåkanals läge jmf flerkanals läge.

Nu tycker jag inte det borde vara någon skillnad men kanske värt att tänka på när du jämför och eventuellt testa själv.
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:52:53  Show Profile Send ekenberg a Private Message
A8, det ska jag försöka tänka på helt klart när jag gör testet.
Carl-M, jag har även funderingar på att ta med en Thule CD-spelare (6000 kr) i testet och se hur den står sig mot DVD spelare.

Det kommer i alla fall att bli en intressant vår att se fram emot.

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:54:36  Show Profile Send Calle G a Private Message
ekenberg, nu vet jag inte vilken prisklass spelarna du räknar upp ligger i men jag lyssnade på ett par skivor på Ljudmakaren i Stockholm, då hade dom en Arcam DVD-spelare i 16000kr-klassen som faktiskt lät suveränt med CD-skivor.
Nu var det rätt bra högtalare och ett rätt väldämpat rum så det kan ju varit andra faktorer som gjorde att jag tyckte det lät bra men bra lät det. :)

Det vore jätteintressant om du kunde ta med en DAC (Reference Audio säljer en rätt cool rund sak med 1000kr rabatt, nu 4000kr) för att se vad man kan vinna på att bara använda DVD'n som transport.

Finns du i stockholm och tänker testa flera spelare samtidigt skulle jag gärna vara med om jag får - jag har alltid velat göra ett ordentligt lyssningstest i lugn och ro med lite olika spelare. Då kan jag ta med min Pioneer 656 också, den är åtminstone billig. :)
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/07 :  12:43:34  Show Profile Send ekenberg a Private Message
Calle G, tyvärr så bor jag inte i STHLM utan i Skåne (Helsingborg). Men visst hade det varit fint att testa flera spelare samtidigt, jag har börjat undersöka nu om det är möjligt att försöka samla ihop alla dessa spelare till en och samma test. Denon och Marantzen är inga problem, inte Thules CD-spelare heller. Däremot vet jag inte riktigt vart jag får tag på Sony och Yamaha spelarna, men jag jobbar på detta. Kan tänkas att Sony och Yamaha spelare kommer att testas vid ett senare tillfälle.

Visst vore det intressant om man kunde ta med DAC för se vad man kan vinna på att bara använda DVDn som transport. Ska undersöka detta också lite mer...

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:37:42  Show Profile Send Calle G a Private Message
OK, lite långt dårå... :)
Ta gärna med nån Pioneer i lämplig prisklass också (656 eller 757 kanske) bara för att göra mig glad. Eller ledsen, om den förlorar. :) Allvarligt så funderar jag på att försöka bättra på ljudet lite och då vore det ju intressant att veta hur den står sig i konkurrensen. Medans du ändå håller på.... ;)
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:32:12  Show Profile Send ekenberg a Private Message
Har faktiskt även tankar om att prova Pioneer DV 668 AVi S. Men jag tyckte ett tag att det kanske blev lite för mycket att prova. Men det är faktiskt kanske mest intressant att prova Pioneer DVD spelare mot de andra DVD spelarena eftersom den nästan är 4000 kr billigare än Denon DVD-2900. Man vet ju aldrig om den kan stå sig lika bra mot de övriga t.ex. Men visst jag kan försöka få med Pioneer 757. Har varit i kontakt med en återförsäljare idag ang. Marantzen. Så den blir nog först ut i testet. Antagligen till helgen. Ska försöka få med en Pioneer då också.

Det va i alla fall inte möjligt att få med alla spelarna på en gång. Eftersom det är olika återförsäljare för nästan varje produkt, och det visade sig att alla inte va lika sammarbets viliga. Men jag ger inte upp för det :)

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000