HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD-hifi är inte mycket utan bild.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:00:51  Show Profile Send Aton a Private Message
Ja ni vet hur det är. Till dvd behöver man nåt som visar bilden. Därför har bild väldigt mycket med flerkanalshifi att göra . TV har väl länge varit förstahandsvalet men nu verkar projektorer verkligen rasa i pris. Ni som har egen erfarenhet: Är projektor alltid bättre än TV? Kan man verkligen leva med de modeller som nu säljs för ca 10 000 kr? Jag har ingen aning om vad som gör en projektor bra eller dålig.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:33:33  Show Profile
Man måste ju faktiskt inte ha 100" eller större bild, med en lite billigare projektor typ Sanyo PLV-Z1 eller en Panasonic AE-500 på kanske 70-80" får man en väldigt fin bild, dock skall man ju helst mörklägga så mycket som går.
Lika skarp bild som på en tv är dock inte lika lätt. Men en projektor uppväger det hela med känsla, wow alltså, alla filmer och konserter blir som nya.
Om man vill lägga lite mer pengar 15-20k så finns ju bla Z2 och AE-500, har sett båda i action, gillar Z2 mer man oj vad fläskigt.
Billigare DLP har inte tillräckliga prestanda ännu tycker jag personligen. Sen finns ju crt också som är ganska överlägset men som kräver en del kunskap och en snäll fru som låter en släpa in ett sådant monster =)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:37:35  Show Profile
Här är ett screenshot jag tagit med min inte så himla bra kamera (Minolta DImageX). Projektorn är Sanyo PLV-Z2
Bilden är 100" och avståndet är 3.5 meter och taget på frihand.
Bilden är alltså bra mycket bättre i verkligheten. Jag kan inte se pixlar förens jag närmar mig ca 1-1.5 meter från duken


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:37:06  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har en Sanyo Z2 också men det där med pixligheten tycker jag inte stämmer vad du säger Bend Over.

Jag hade 100" (221cm bred) på 3.25m men jag såg pixlighet. Men däremot 210cm bred duk istället på samma avstånd gjorde att jag inte ser några pixlar alls.

Tex går jag fram 2m ser jag pixlar nått förfärligt. Men sen är jag dock väldigt allergisk mot pixlar efter att ha haft Panna Ae100 1,5år...


EDIT: Jag menar såklart screendooren..trött...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/03/20 23:38:31
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:41:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Z2 med en Dvd med progressive scan är fullt tillräckligt tycker jag iaf. Jag själv har "bara" Z1 men den duger än så länge.

Frågan är hur mycket man ska lägga ner på duken , där är ganska mycket att hämta.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/21 :  09:25:27  Show Profile Send Aton a Private Message
Jaså, dukarna är också dyra?
Vad är viktiga egenskaper hos en projektor då? Snackar man upplösning som med kameror? Och hur hög bör ljusstyrkan vara?

Edited by - Aton on 2004/03/21 09:26:02
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/21 :  10:35:38  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag tycker att ljusstyrkan inte är så viktig, det är snarare så att för hög ljusstyrka inte är bra, det skall ju vara mörkt i rummet i alla fall, bilden blir ju aldrig svartare än vad duken är. Många nyare projektorer har ett bioläge då bilden är mindre ljusstark vilket också ger fördelar av bättre svärta, mindre värmeutvecling, lägre fläkthastighet och därmed ljudnivå.

Mitt monster: http://www.dvdforum.nu/galleri/showoneimage.asp?img=007279APPD9TIO8EM2150IFBT69GMB.jpg

Jag ser att Z2:an verkar ha hygglig svärta, jag har bara sett den på Reference, där såg det riktigt mjölkigt ut.

Edited by - konraqu on 2004/03/21 10:38:23
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:31:00  Show Profile
MaxMartin: Det beror ju självklart på kvaliteén på filmen och sådant också, en del filmer är ruskigt kassa, känns som om man spelar tetris. Andra är väldigt bra. Sen måste man ju köra progressiv komponent minst, det är ett måste.
Helst dvi 1280x720 då blir det riktigt bra.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:10:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
SSom det nämdes i frådan " Är projektor alltid bättre än TV ", nja det beror ju på hur stor bild man vill ha, det finns ju plasmaskärmar som idag är väldigt bra på en runt 50", men då kostar det ju än del och då skulle jag nog välja en projektor och duk för samma pengar...

Men jag känner att många sattsar på för stor bild och får sämre bild än man behöver.. 60-70" är fullt tillräckligt i de flesta hem och då kan man få riktigt bra bild med även de billigare projarna.

Men min 36" Panasonic tv som jag har hemma är för mig riktigt ok och den bilden hittar man inte i många projektorer i normala prislägen !!

/Martin
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:36:52  Show Profile
Ja har man pengar så, då skulle det nog bli en 80" plasma, läst på japantoday.com att även 100" plasma är på gång snart. Fraktkostnaden blir väl lika stor som tillverkningskostnaden

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:17:43  Show Profile Send Kero a Private Message
Den blir ingen hemmabio utan projektor tycker jag. Ingen uppgradering jag gjort på ljudsidan har gjort så mycket för upplevelse som att skaffa projektor. Jag är nu inne på min 4:e proj.

Jag perosnligen tycker inte man behöver sträva efter den bildkvalitet som dagens finare 32 och 36 tummare ger. Bildkvalitet ger inte mycket extra i inlevelse och upplevelse, det gör däremot bildstorleken. Men naturligtvis kan man inte ha en bild som man tycker är dålig. Jag har nyligen "nedgraderat" på bildsidans till en HItachi PJ-TX10 och är väldigt nöjd. Bilden är mycket bra på allting förrutom att den är ganska låg upplöst. Jag kör med 92 tums bild på 4 meters avstånd och det är för stort för den här men jag tycker ändå det funkar helt okej och sitter nöjd med den. Det känns inte värt att börja köpa en ny duk för flera tusen fö att få mindre bild, i.o.f.s bättre men jag tycker ändå bilden duger alldeles utmärkt som den är nu, även om den är lite pixlig. Vill man dock maximera bildkvaliteten från den så går man ner lite i bildstorlek, säg 80 tum på 4 meter så har man en kanon proj för ca 14000:-. Jag har sett en del andra projektorer och jag har inte sett nån för ungefär samma pengar som har visat samma fina färgbalans som denna, inte Sanyo Z1 och Z2 t.e.x, men det är bara min åsikt så bespar mig påhoppen.
Hade förut en Sony VPL-HS10 och Hitachin slår den på allt utom upplösningen.
Fläktljudet är dessutom behagligt lågt och det tycker jag är viktigt, Det var därför jag sålde Sonyn. Men även dessa flexibla zoom och lens-shift gör den till ett kanon köp. Placerings mässigt är den otroligt flexibel.

Min tanke med HItachi köpet var att det skulle vara en mellan landnin tills det finns DLP projektorer som passar mig. Men jag sitter faktiskt förvånans värt nöjd med Hitachin så det är ingen panik med DLP utvecklingen för min del.
Däremot är HItachi på gång med en PJ-TX100 med 1280*720 upplösning, då börjar det klia i fingrarna, hard en samma fina färger, eller t.o.m bättre än 10:an så är det här en otroligt bra projektor med den högre upplösningen. Den ska dessutom ha samma vida flexibla zoom och lens shift. Skulle jag köpa proj i vår skulle jag vänta in den helt klart.
Men det handlar dock fortfarande om budget projektorer.

En annan tanke jag har är att vänta in plasmerna tills man får en minst 50 tum stor plasma för lite rimligare pengar, det skulle trots allt vara fint att inte alltid behöva mörklägga rummet.

Så åter till frågan, är projektor alltid bättre än TV ?
Till film tycker jag definitivt det, kan du leva med en projektor för 10000:- ?
Det kan ingen annan svara på än du själv... men lägger du till några tusen så får du mycket emr projektor för pengarna.

Edited by - Kero on 2004/03/22 12:20:15
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:05:32  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
För mig var Z2 överlägsen på det mesta. Z1 duger gott om man inte är ute för den höga upplösningen som Z2 ger.

Kör med en Denon 2900 och proggresivt såklart.

Jasså, johan har en Z1:a! hehe mer än vad jag visste.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:11:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jasså, johan har en Z1:a! hehe mer än vad jag visste.


Schhh , inte så högt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/03/23 :  00:01:38  Show Profile Send Amatören a Private Message
Stort ljud "kräver" stor bild, annars blir upplevelsen inte "total! (:

Aton, förslag på budjetalternativ i "instegsklassen":
-Varför inte köpa en, tex, begagnad Panasonic AE100 eller NEC VT45, bör gå att få tag på billigt idag, se bara upp med lamptiden så du inte åker på ett lampbyte direkt, dyrt!
Som duk kan du börja med att köpa en vit eller ljusgrå mörkläggningsrullgardin (puh, långt ord), kostar ca 300-500:-. Fungerar alldeles utmärkt för priset. Själv har jag limmat tyget från en dylik med våtrumslim på en MDF platta, blev helt perfekt!
En sak bara, ha inte TV:n i samma rum som projektorn. Då kan du inte direkt jämföra bildkvaliten, utan sitta nöjd och bara njuta av den stora bilden.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:39:13  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad gör det för skillnad om man har vit eller grå duk?
Finns det rentav fler färger?
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:15:48  Show Profile Send nurfen a Private Message
Grå duk ger bättre svärta för digitala projektorer, men om projektorn är för ljussvag så blir det vita inte riktigt vitt. Det är dock ingen fara med dagens projektorer..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/25 :  21:52:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
Grå duk ger bättre svärta för digitala projektorer, men om projektorn är för ljussvag så blir det vita inte riktigt vitt. Det är dock ingen fara med dagens projektorer..


Har man inte tillräckligt ljusstark försvinner "trycket" och dynamiken i bilden, kan kännas väldigt fadd.

Kan också vara svårt att få korrekta hudtoner.

mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/03/28 :  19:53:46  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag "nedgraderade" från duk till spånskiva med hemblandad färg. Sicken J***A skillnad! Nu är duken lilagrå:) jag har ju levt med projen ett tag å vet vilka svagheter den har, å kompenserade helt enkelt genom att blanda i framför allt rött. det gör att jag kan dra ner kontrasten för rött något och ändå få bra hudtoner.

Mellan 80 å 100 (4/3) tum händer något. vid 80 är det stor bild, vid 100 är det bio! Jag sitter ca 4m från duken.

Ljudet, ljudet, ljudet!!! fläktar väsnas å det blir inte bättre när projen blir äldre. Ju större å tyngre projen är desto lättare är det att få den tyst. En begagnad vt45a går säkert att få för runt 7000 idag, men då du måste du ha en hushbox (jag kan fixa ritning å bilder på min om du vill ha). Fördelen ät att det bara finns ett utblås, vilket gör det enkelt att bygga en passiv (inga fläktar) låda.

Till sist;) placeringen! vilket zoomomfång har projen? kan den takmonteras? hur högt kommer bilden då? Kolla allt sånt hemma. Öppet köp är viktigt! Jag vet för jag har redan gjort alla misstagen själv;)
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/29 :  22:09:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Köp en Z2a så slipper ni praktiskt taget fläktljudet.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/03/31 :  13:47:06  Show Profile Send nin a Private Message
Om man har plats så är fortfarande CRT det man bör kolla efter. Dom brukar låta mindre än LCD/DLP också.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/05 :  23:27:31  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
OCH om man kan ställa in dom...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/06 :  13:19:52  Show Profile Send nin a Private Message
Det klarar alla av som kan sätta ihop en stereo.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:21:07  Show Profile Send lasselite a Private Message
Väldigt få kan sätta ihop en stereo

Och även om du inte menar bokstavligen sätta ihop en, utan att att ställa upp grjerna RÄTT, så är det fortfarande förvånansvärt få.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:30:46  Show Profile Send nin a Private Message
Nja, det är rätt simpelt. Man kan ställa in den så den ger 80-90% själv utan någon större problem. Och då ger den bättre bild än någon LCD och 99.99% av alla DLP.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:52:24  Show Profile
Jag har hittils inte träffat på någon privatperson som har kunnat ställa in en crt, tror jag sett på 3 st.
Bilden har varit i klass med typ AE-100, alltså inte speciellt bra. Men jag har knipit igen.
Tycker dom det är bra, kanon! Ska inte förstöra dessa herrars illusion :)
Dock tvivlar jag inte på att du kan ställa in en crt nin, du är ju elajt!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:16:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad är DLP?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000