HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Njoe Tjoeb 4000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:25:40  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Robert, personligen tror jag att Njoe Tjoeb är en formidabel cd-spelare. Detta kan inte påtalas tydligare från din sida. Emellertid är frågan i den här tråden en helt annan, nämligen huruvida High Fidelity:s mätresultat är valida och reliabla samt om Njoe Tjoeb eventuellt använder sig av falsk marknadsföring. Detta borde rimligen ligga i ditt intresse. Självfallet är mätresultat irrelevanta för en subjektivist, men tack o lov är människor (läs kunder) olika. Sanningssökande är inte det samma som smutskastning.

Som jag ser det har tråden nu även kommit att handla om hur en handlare bör agera gentemot nuvarande och potentiella kunder. Jag har personligen varit i kontakt med folk, som efter att ha läst dina inlägg, handlat sin sista pryl av dig. För egen del tycker jag helt klart att Njoe Tjoeb är en potentiell framtida cd-spelare. Skulle jag i så fall handla den av dig? Knappast.

Vänligen

//Ekan

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/02/15 15:33:45
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:29:00  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Ekan,

Om en tidning gör fel kan det definitivt skada en produkt svårt. På samma sätt kan det skada svårt om en privatperson offentligt ger sig på en produkt utan att ha alla fakta, illvilliga syften och dålig kunskap om sakfrågan.

I detta fall vet vi inte om det var något fel, eller om det aktuella exemplaret mätte på ett specifikt sätt. Alla som har kunskap om rörprodukter vet att mätningar inte nödvändigtvis sammanfaller med hur en sådan produkt ljudmässigt uppfattas av en lyssnare. Följaktligen var testet i sin helhet generellt mer intressant än mätresultaten specifikt.

HFs test var positivt överlag och övriga test runt om i världen är sällsynt positiva vad gäller Njoe Tjoeb. Vi lämnar det till var och en att avgöra, utifrån den egna upplevelsen, om det andra tycker är rätt eller fel, viktigt eller inte.

/robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:42:35  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Ekan,

Jag är enbart glad om jag slipper personer som eventuellt delar dina uppfattningar. Vi har massor med kunder ändå som är glada för den service vi ger och de ansträngningar vi lägger ner för att de skall bli nöjda.

Har du fler som är på samma linje som dig hoppas jag du fortsätter bearbeta ditt nätverk.

Jag klarar mig utmärkt utan kunder som snackar skit om våra produkter eller oss. Då finns det massor av annat att välja på för dessa personer.


/robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:46:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jisses, skrämmande läsning och så undrar handlare varför
Internethandeln ökar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:37:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För att ta ännu en dålig jämförelse:
1. Volvo gör en bil som många tycker är bra.
2. En journalist skriver att Volvon är kass.
3. Ett huligangäng ställer sig och kaster sten
på den lokala bilhandlarens affär. Vad hjälper det????

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:40:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bernt

Det var en otroligt dålig jämförelse

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:49:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, men var det verkligen det? Det är ungefär vad jag ser i det här fallet.
Jag begriper inte varför Robban ska bära hundhuvet för att HF skrivit något dåligt om en av
de produkter han säljer. Samtidigt skriver Stereophile att distorsionen INTE var hög. Vem
har gjort fel? Jag tror inte det är Robban i alla fall, för han har inte gjort mätningarna.
Någon mätning är väl fel, och att grilla Robban för det är ju fullständigt orimligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:50:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det har jag väl aldrig sagt Bernt !!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:52:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:54:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag är enbart glad om jag slipper personer som eventuellt delar dina uppfattningar. Vi har massor med kunder ändå som är glada för den service vi ger och de ansträngningar vi lägger ner för att de skall bli nöjda.

Har du fler som är på samma linje som dig hoppas jag du fortsätter bearbeta ditt nätverk.

Jag klarar mig utmärkt utan kunder som snackar skit om våra produkter eller oss. Då finns det massor av annat att välja på för dessa personer.



Det är detta jag har kommenterat och finner skrämmande

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:58:01  Show Profile Send zip a Private Message
Måste hålla med Bernt, jag kan inte förstå varför man inte ska handla av Robban, han har ju faktiskt svarat på alla inlägg som har riktats till honom och det tycker jag är ett sympatiskt drag hos en handlare. Om någon ska börja diskutera med HF om dess mätningar så måste det ju vara företaget (dvs Ah!) i så fall och inte dess svenska återförsäljare.

MVH /Zip
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:59:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, men jag pratar inte om dig eller vad du skrev Larsho.
Tråden har ju urartat fullständigt och jag tycker faktiskt inte att det är Robbans fel från första början.
Så skriver en person som är förbannad och jag förstår honom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:56:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
Flint

Inga kunder stjäl tid, tänk på att den kund man ratar idag
kan vara en pressumtiv storkund i morgon, kan man inte ta det
har man valt fel yrke

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:08:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är precis det jag har gjort, plus en hel del
andra serviceyrken, och hade alla tänkt så hade man
inte behövt gnälla så mkt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:12:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det finns många som bara går runt och snackar HiFi.
Efter några snack märker man att dom inte har annat
än ett snackbehov. Ingen köpinpuls.
Givetvis ber man dom inte fara och flyga.
Man kan ju säga att dom kan se sig om lite själva.
Att snacka HiFi fyller inte kassaparaten med prassel.


Det är precis sådan inställning som gör att många väljer att
handla på Internet, tänk på det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:19:36  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja men stäng butiken då och ta endast bokade kunder
så slipper man alla dagdrivande och jobbiga kunder, men
hur kul är det ??

Ska inte kunden vara i centrum menar du ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:28:01  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Larsho och Flint ber jag fortsätta sin dikussion per PM, mail, sms, telefon eller röksignaler. Vad som helst, men inte i denna tråden. Ni driver iväg Off Topic grabbar!

mvh
// Pär Engelholm
// Admin

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:29:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
off topic.

// Pär

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:32:09  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag tycker grundfrågan är intressant.

Även om det inte är handlarens jobb att göra mätningar så är det ändå intressant att ta reda på vad som gäller om man får indikationer från annat håll som pekar på att specen från leverantören inte stämmer. Särskilt om en potentiell kund frågar.
Go to Top of Page

mohawk
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:04:10  Show Profile Send mohawk a Private Message

Hej Robban!
Jag har svårt att förstå din upprördhet.
Jag har noterat att du tillskriver mig en dold agenda - att jag har skumma motiv att skada.
Jag har också noterat att du fört fram vad som skulle kunna tolkas som ett hot:

"Om ditt syfte är at skada en produkt, och du offentligt gör det genom din bristande kunskap eller utan att förhålla dig till fakta, är det väl inte för mycket att tro att både producent och distributör skulle få anledning att ”göra dig ansvarig”. "

Jag kan bara säga att jag är uppriktigt ledsen för detta, det var så långt ifrån mitt syfte med tråden man bara kan komma.

Mitt enda syfte var och är att få tillverkaren av CD-spelaren Njoe Tjoeb eller dess företrädare i Sverige att bemöta High Fidelitys mätning - jag har fortfarande svårt att tro att mätningen är riktig.
Du skriver att mätresultat inte är relevanta annat än när man tillverkar en produkt.
Men för den kund som handlar över internet är ju faktiskt mätresultat A och O eftersom man inte så lätt har möjlighet att besöka en butik och lyssna på produkten.
Och stämmer High Fidelitys mätning - med dom höga distorsionsnivåer dom uppger - ja då är det inte bara anmärkningar i marginalen.

För mig handlar detta om trovärdighet - den tillverkare/generalagent som jag känner att jag ska kunna lita på får inte lämna sina sina kunder i sticket utan måste stå upp för sin produkt.
Jag är ledsen men jag upplever inte att du har gjort det i det här fallet.

PS
Du kanske tycker att det är märkligt - men jag tycker väldigt mycket om min Njoe Tjoeb - och trots High Fidelitys mätning vill jag gärna rekommendera den till andra.
Men hade jag läst testet när jag stod i begrepp att köpa ny CD-spelare hade jag nog sorterat bort den utan att ens lyssna - och jag tycker att den är värd ett bättre öde.
DS
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:18:15  Show Profile Send Flint a Private Message
robban

Du har rätt. Be idiotiska kunder att handla någonannanstans.

Det finns något som heter stolthet och yrkesmoral.

Med vänliga hälsningar och respekt, Flint.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:05:02  Show Profile Send SebastianG a Private Message
För att komma med en "dålig" billiknelse till...

Volvo kommer med en ny modell.
En journalist gör ett test och mäter upp väldigt högt buller i bilen.
Ska då den som säljer Volvo och låt oss säga Mazda, först bevisa att mätningen är fel och sedan dessutom bevisa att Mazda är tyst! (Det är här jag tycker att du drar iväg väl låååångt mohawk!)
Det normala är väl att Volvo bemöter kritiken!

Sebastian

Ps: Skriv till tillverkaren om du verkligen vill ha ett svar!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/02/16 23:43:58
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:11:36  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det vanliga är att volvoandlaren säger "fan va märkligt, det skall jag kolla, vänta ett ögonblick" inte f*n säger han "tycker du att något i mätningen verkar konstigt så skiter väl jag i det, dra nån annan stans om det inte passar" Om handlar´n dessutom säger det till någon som redan har en volvo, så kan man hoppa upp å haja att denne någon handlar nästa bil nån annan stans.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:50:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Va?
Nej, nu skojar du med mig Lasselite! De Volvohallar jag varit inne i har inte haft den servicegraden du nämner. Det har varit väldigt ensamt att gå runt där och de har inte tagit hand om mig över huvud taget, inte ens ett "kan jag hjälpa till?".

Så jag åker inte Volvo än iaf

Men nu var det väl som så att denna tråden varken handlade om hur handlare bemöter oss som kunder eller Volvo bilar. Det var Njoe Tjoeb som skulle avhandlas här. Skall vi gå tillbaks till topic?
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:58:34  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Jo säkert, speciellt om många frågar samma sak, ligger det i handlarens intresse att försöka höra vad Volvo säger om saken. Låt oss säga att Volvo hänvisar till sina egna mätningar och dessutom har ju tex "Motor und Sport" kommit fram till att ljudnivån i bilen är normal. Vad gör handlaren då? Jo han frågar säkert kunden om han tycker att det är något fel på bilen och berättar säkert vidare att inga andra kunder klagat på ljudnivån! Kanske han rent av hänvisar till tester i andra tidningar... Sist och slutligen ligger produktansvaret hos Volvo och det lilla företaget som säljer bilen har knappast tid eller resurser för att göra egna mätningar utan behöver använda tiden till att sköta sitt företag!

Sebastian

Ps: Jag har alltid fått mycket god service hos den nu aktuelle Hifi-handlaren!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000