Author |
Topic |
|
henkeman70
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 08:39:05
|
Hej! Jag har fått ärva förstärkare och högtalare som tydligen håller ganska bra kvalitet. Tyvärr vet jag inte så mycket om hemelektronik och vet därför inte vad utrustningen är värd o.s.v. Undrar därför: 1. Vad kan en Copland 401 rörförstärkare vara värd och i vilket forum säljer man? (Är från början av 90-talet och mycket lite använd.) 2. Vad kan mina Klipsch Forte II vara värda? (Också fr början av 90-talet och ser ut som nya.) 2. Har funderat på att skaffa någon typ av hemmabioanläggning. Antar att det då inte är praktiskt att använda den eftersom den inte har fjärrkontroll eller nog många utgångar. Stämmer detta? Kan jag däremot använda mina högtalare som s.k. fronthögtalare eller är det bättre att sälja även dem och istället skaffa en hemmabioanläggning? Måste jag ha en väldigt kraftig reciever för att orka med dessa högtalare? Har idag en Pioneer DVD, så jag kanske ska köpa en reciever och en fronthögtalare och två "bakhögtalare" och använda mina Klipsch? Jag vill gärna att min anläggning ska vara liten, diskret och smäcker, så jag är därför lite tveksam till att behålla dem som fronthögtalare. Är jag dum som ev. tänker sälja utrustningen? (Svårt att få dem sålda till rätt pris?) Som ni säkert förstått är jag allt annat än expert, så behöver jag alla tips jag kan få... SKratta inte åt mig för min okunskap. Ge mig hellre hjälp...
Tack för hjälpen! Henke
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 12:37:34
|
Aj, aj, det känns synd att höra att någon vill gå från rör- förstärkare i 2-kanal till hemmabio. Jag skulle själv i din situation aldrig reflektera över detta men du vet vad du vill hoppas jag. Själv kör jag hemmabio med 2 kanaler - DVD-spelare, Left och Right kopplade till en integrerad förstärkare som går vidare till 2 fronthögtalare. Har aldrig saknat bakhögtalarna. Om jag vore du, skulle jag åtminstone först köpa en DVD-spelare, sedan koppla den till förstärkaren och högtalarna du har - och antagligen njuta ! Det du får nytt om du säljer grejerna låter antagligen mycket sämre.
Tänk dig noga för !
Goda lyssningsstunder.
Martin |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 12:48:49
|
Angående pris hittade jag en annons i USA som säljer likadana klipsch för 750 dollar och på hifimagasinet säljs en copland CTA 401 för 15000 kronor. Tänk på att denna utrustning antagligen har kostat mycket mer som nya. Copland säljs för ca 1800 dollar i USA.
Martin |
Edited by - MartinN on 2004/02/17 12:59:08 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 13:21:50
|
Klipsch Forte verkar att vara ganska grymma högtalare, jag förstår om du vill ha något annat. Men också här - provlyssna, kanske de passar förstärkaren som hand i handske. Rörförstärkare behöver effektiva högtalare och klipsch borde vara effektiv som få. Förhasta dig nu inte bara.
Martin |
|
|
henkeman70
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 13:58:57
|
Tack för informationen! Tar hemskt gärna emot fler tips och idéer. Visst är det bra ljud i Copland-förstärkaren men för det första är den ju stor som en halv stridsvagn och sedan blir den ju så varm. Den måste ju stå helt öppet för att inte bli överhettad, eller? Dessutom saknar jag ju fjärrkontrollen...
MVH Henke |
|
|
henkeman70
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 14:09:43
|
Förresten... Kan inte hitta annonsen om en Copland för 15.000:- på hifimagasinet. Var det verkligen där? |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 14:22:16
|
Det gällde en recension tydligen - nypris var alltså 15000kr och det betyder väl att den borde gå att sälja för halva.
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=115
I mitt tycke är receivrar bara s-t även om dom har fjärr och inte blir varma. Nej, god 2 kanal skall det vara. En rörförstärkare har en själ - eller hur var det ?
Martin |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 15:45:27
|
5-6000:- är väl rimligt för Coplanden. Ingen fjärr brukar vara ett klart minus. CTA-402 som är fjärrstyrd och nyare modell, brukar ligga på 7000-10000:- begagnad. |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 17:47:02
|
Jag har kollat Copland ett par år och den brukar på 5-6000 kr i utgångspris. |
This space intentionally left blank.™ |
Edited by - filkingian on 2004/02/17 17:47:34 |
|
|
henkeman70
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/02/18 : 08:17:05
|
Tack alla vänlig för bra information! Som den novis jag ät tar jag gärna emot mer tips och info. |
|
|
|
Topic |
|