Author |
Topic |
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 19:47:38
|
Linn har ju kort man sätter i slutstegen för att driva ett par högtalare aktivt. Det måste ju finnas fler märken som har sådan möjlighet, men hur går det till då? Har får man det aktiva kortet att matcha, kör man med ett kort som är anpassat för högtalaren också spelar det ingen större roll vad man har för slutsteg eller hur går det till?
Någon som har synpunkter på och åsikter om för/nackdelar med aktiv drift hemma, inte bara i studios där det verkar vara ganska vanligt.
Spontant tänkte jag på att det måste ju bli svårt att jämföra högtalare om man väl petat ditt aktiva kort...och eftersom det låter annorlunda om man kör en högtalare passivt eller aktivt blir det ju en chansning eftersom man rent praktiskt har svårt att jämföra högtalare på ett enkelt sätt... |
www.linnforum.se |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 20:11:20
|
Jag har haft (och har) starka funderingar på att testa detta, jag kommer isåfall att använda mig av ett "löst" aktivt filter som är variabelt med avseende på delningsfrekvenser och nivå för de olika registrena upp till 3-vägs stereo (alt. 4-vägs mono om man anväder ett filter per kanal).
Detta ger mkt möjligheter att ställa in det för att passa de flesta olika högtalare.
Det enda som jag kan se som aningens negativt är att man då behöver ett helt gäng slutsteg vilket kan bli ganska kostsamt, på den positiva sidan har vi ljudet som jag hittills upplevt som klart förbättrat vid användande av aktiv delning, jag har dock aldrig testat detta i hemma miljö, så det är väl dags då kanske.
Jag återkommer så fort jag kan ge lite info om detta, men det kan not ta ett tag är jag rädd. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 23:38:58
|
Naim har även denna lösning, men med externa filter... |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 00:03:05
|
Till Audiovector´s M3/Mi3 kan man köpa ett separat delnings filter för 20k+ för aktiv triamping. |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 01:16:00
|
vore det inte bäst om man delade upp signalen digitalt före den paserar förstegets förstärkarkretsar ?
altså aktivt filter mellan da och försteg
kanske rent av före da? |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 07:41:51
|
För att spinna vidare på din tanke så anser jag att det inte vore så dumt med ett multiverktyg till "försteg" som kan ta emot digitalt eller upp till 6 kanaler analogt.
-Högklassig D/A omvandling, dock alltid A/D-D/A, dvs all processering sker digitalt.
-Adaptiv formatmotaging 32 44,1 48 etc...
-Möjlighet för avkodning av samtliga format upp till 6ch.
-Upp till 6 ch ut var och en i valbar delning 0 - 3-vägs delning (6 till 18 utgångar : )
-eq, delay, nivå och filterbranthet samt fasvändning individuellt för varje delad signal på alla kanaler.
-Alla analoga ut-ingångar valbart bal/o-bal XLR och RCA.
-Uppdaterbar mjukvara.
-Moduluppbyggt med utbutbar och upgraderbar hårdvara.
-Real tid analyserande och självjusterande efter valbar user-preset slutkurva (eq).*
-Möjlighet att ta emot EASE-data för olika högtalare. (förutbestämd processering given av högtalartillverkare).
-Mätmikrofon.
-Fjärrkontroll, IR eller kabelansluten valbart.
* = rumskorrigering
Men var hittar man detta, visst det är inga problem om man väljer att dela upp funktionerna i flera olika apparater, men i en snygg och hållbar låda ?
Ursäkta om jag gick lite off-topic här.
mvh / martinsson |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2004/02/17 07:55:09 |
|
|
Klanters
Member
112 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 12:34:20
|
quote: vore det inte bäst om man delade upp signalen digitalt före den paserar förstegets förstärkarkretsar ?
altså aktivt filter mellan da och försteg
Lite trist då om man lyssnar mer på sin analoga källa. |
|
|
Carl-M
Member
432 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 16:58:35
|
Tänk vad enkelt det är med bredbandare. Iochförsig har jag subben som jag delar aktivt. |
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 19:30:45
|
Ja det är ju lite knepigt med aktiva delningsfilter för det är inte säkert att dom passar till elementens egna kurvor om dom inte är "in house". Om man köper ett löst filter och kopplar två slutsteg till dess utgångar måste man disabla det passiva filtret. Bygger man högtalare själv så kan man tex dämpa diskanten eller miden. Oftast har dock aktiva filter från hifi eller pro audio-världen rika inställningsmöjligheter. Behringers Ultradrive är ett sånt. |
Hifiarkeologen |
|
|
|
Topic |
|