HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiv vs. Passiv drivning av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:47:38  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Linn har ju kort man sätter i slutstegen för att driva ett par högtalare aktivt. Det måste ju finnas fler märken som har sådan möjlighet, men hur går det till då? Har får man det aktiva kortet att matcha, kör man med ett kort som är anpassat för högtalaren också spelar det ingen större roll vad man har för slutsteg eller hur går det till?

Någon som har synpunkter på och åsikter om för/nackdelar med aktiv drift hemma, inte bara i studios där det verkar vara ganska vanligt.

Spontant tänkte jag på att det måste ju bli svårt att jämföra högtalare om man väl petat ditt aktiva kort...och eftersom det låter annorlunda om man kör en högtalare passivt eller aktivt blir det ju en chansning eftersom man rent praktiskt har svårt att jämföra högtalare på ett enkelt sätt...

www.linnforum.se

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/16 :  20:11:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har haft (och har) starka funderingar på att testa detta, jag kommer isåfall att använda mig av ett "löst" aktivt filter som är variabelt med avseende på delningsfrekvenser och nivå för de olika registrena upp till 3-vägs stereo (alt. 4-vägs mono om man anväder ett filter per kanal).

Detta ger mkt möjligheter att ställa in det för att passa de flesta olika högtalare.

Det enda som jag kan se som aningens negativt är att man då behöver ett helt gäng slutsteg vilket kan bli ganska kostsamt, på den positiva sidan har vi ljudet som jag hittills upplevt som klart förbättrat vid användande av aktiv delning, jag har dock aldrig testat detta i hemma miljö, så det är väl dags då kanske.

Jag återkommer så fort jag kan ge lite info om detta, men det kan not ta ett tag är jag rädd.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:38:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Naim har även denna lösning, men med externa filter...
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:03:05  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Till Audiovector´s M3/Mi3 kan man köpa ett separat delnings filter för 20k+ för aktiv triamping.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:16:00  Show Profile Send Twilighter a Private Message
vore det inte bäst om man delade upp signalen digitalt före den paserar förstegets förstärkarkretsar ?

altså aktivt filter mellan da och försteg

kanske rent av före da?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/17 :  07:41:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
För att spinna vidare på din tanke så anser jag att det inte vore så dumt med ett multiverktyg till "försteg" som kan ta emot digitalt eller upp till 6 kanaler analogt.

-Högklassig D/A omvandling, dock alltid A/D-D/A, dvs all processering sker digitalt.

-Adaptiv formatmotaging 32 44,1 48 etc...

-Möjlighet för avkodning av samtliga format upp till 6ch.

-Upp till 6 ch ut var och en i valbar delning 0 - 3-vägs delning (6 till 18 utgångar : )

-eq, delay, nivå och filterbranthet samt fasvändning individuellt för varje delad signal på alla kanaler.

-Alla analoga ut-ingångar valbart bal/o-bal XLR och RCA.

-Uppdaterbar mjukvara.

-Moduluppbyggt med utbutbar och upgraderbar hårdvara.

-Real tid analyserande och självjusterande efter valbar user-preset slutkurva (eq).*

-Möjlighet att ta emot EASE-data för olika högtalare. (förutbestämd processering given av högtalartillverkare).

-Mätmikrofon.

-Fjärrkontroll, IR eller kabelansluten valbart.

* = rumskorrigering

Men var hittar man detta, visst det är inga problem om man väljer att dela upp funktionerna i flera olika apparater, men i en snygg och hållbar låda ?

Ursäkta om jag gick lite off-topic här.

mvh / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/02/17 07:55:09
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/17 :  12:34:20  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:
vore det inte bäst om man delade upp signalen digitalt före den paserar förstegets förstärkarkretsar ?

altså aktivt filter mellan da och försteg



Lite trist då om man lyssnar mer på sin analoga källa.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:58:35  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Tänk vad enkelt det är med bredbandare. Iochförsig har jag subben som jag delar aktivt.


Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:30:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja det är ju lite knepigt med aktiva delningsfilter för det är inte säkert att dom passar till elementens egna kurvor om dom inte är "in house". Om man köper ett löst filter och kopplar två slutsteg till dess utgångar måste man disabla det passiva filtret.
Bygger man högtalare själv så kan man tex dämpa diskanten eller miden. Oftast har dock aktiva filter från hifi eller pro audio-världen rika inställningsmöjligheter. Behringers Ultradrive är ett sånt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000