HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Njoe Tjoeb 4000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mohawk
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:49:52  Show Profile Send mohawk a Private Message

I tidskriften High Fidelity 5/03 görs en test av CD-spelaren AH! Njoe Tjoeb 4000, toppmodellen med samtliga uppgraderingar, enligt textan.
I testen presenteras grafiskt flera mätresultat bland annat har distorsionen mätts.
THD+N uppges vara 5% vid 65 Hz, 10% vid 44Hz för att växa till 25% vid 20Hz, vid full utstyrning.

Dessa rätt orimliga uppgifter har så vitt jag sett inte bemötts.
Eftersom jag har en motsvarande CD-spelare som enligt mitt tycke låter oerhört bra så ställer jag mig mycket tveksam till att resultaten kan vara representativa för spelaren.
Kan det vara så att det är en defekt spelare som mätts upp?

Vad säger Klubbens företrädare som ju brukar vara aktiv här, har Njoe Tjoeben distorsion i dom här nivåerna? Riktigt så står det ju inte i presentationen på er hemsida?
Vad är sant här?





Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/04 :  22:11:26  Show Profile Send Mullansson a Private Message
tyvärr inget svar på frågan, men tänkte bara höra vad THD+N står för?
Vad brukar detta värde ligga på, dvs vad är acceptabelt?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:05:38  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Mohawk,

Det är svårt att veta exakt varför mätresultaten blivit så i fallet High Fidelity. För att vara ärlig vet jag inte riktigt om det ligger långt från andras mätningar, eller inte. Orsaken till mitt ointresse är det faktum att spelaren låter mycket bra, vilket jag bygger på egen erfarenhet, många (alla) glada kunders reaktioner samt de många test som gjorts runt om i världen. Den spelar musik...

Om man gör tankeexperimentet att man passerar ett öppet fönster och någon spelar piano innanför. På något sätt vet du att det är ett äkta piano som används innanför fönstret. Vad är det man då hör? Är det en perfekt frekvensgång, ingen distorsion etc? Nej, det är din hjärna som berättar för dig att den referens den har till äkta pianoljud i allmänhet, stämmer med det du hör och därmed uppfattas ljudet som äkta.

Poängen är att mätningar är intressanta i vissa skeden av en konstruktionsprocess, men de säger egentligen ingenting om hur en apparat låter för en specifik människa. För en annan kan samma ljud uppfattas helt annorlunda, beroende på vilken erfarenhet människan har.

I allmänhet kan man säga att rörförstärkare mäter annorlunda (sämre enligt vissa) än tex. transistoriserade produkter. Intressant eller hur? För det som de flesta tycker låter mest naturlig och äkta är just rörförstärkarna- även om de alltså mäter lite sämre.

Om man sedan lyssnar till vad. tex. Mr. Lamm (som gör kanske världens i särklass bästa förstärkare) säger om att bygga förstärkare idag, - får man veta att skall man bygga det bästa oavsett kostnad och ansträngning så skall man använda rör, det näst bästa är hybrider och det tredje bästa (sämsta) är rena transistoriserade produkter.


Därför är mätningar för mig inte så viktiga. Definitivt inget som jag väljer produkter efter. Om din hjärna berättar för dig att något låter bra och äkta, tro då på den och låt inga mätningar komma i vägen för upplevelsen.

Intressanta test med mätningar finns även i Stereophile och på EnjoyTheMusic.com

Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:16:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Den mäter säkert så illa men det behöver ju inte låta dåligt för det. Många människor tycker om rörens dist, särskilt andra tonen gör att återgivningen får en varm karaktär. Om man ska tolka uttrycket HIFI som närma verkligheten är detta definitionsmässigt ingen bra spelare. Om man däremot upplever den som bra så tycker jag man ska köpa den, det är syvende och sist du själv som ska leva med spelaren.

(btw, har själv en spelare med rör i, dock inte Njoe Tjoeb)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mohawk
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:22:11  Show Profile Send mohawk a Private Message

Robban;

tycker nog att ditt filosofiska resonemang haltar en aning.
Även om Tjoeben låter mycket bra - där är vi överens - så blir ju inte mätningarna ointressanta.

Jag är ingen expert men om en signalkälla - i början av ljudkedjan alltså - har en distorsion på 10 procent i fullt hörbart område - som sen går genom en förstärkare som lägger till om än en betydligt lägre grad av distorsion - och slutligen genom högtalare som lägger till sin tribut - då kan det inte låta så pass bra som Tjoeben gör!?

Du säger att rörförstärkare låter bättre även om dom mäter "lite" sämre. Jag är beredd att hålla med dig - spelar själv på 300 b xls.
Men 10 procent ja ända ned till 25 procents distorsion som ju High Fidelity hävdar är inte "lite" sämre - det kan man knappast säga, eller?..

Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/05 :  23:25:23  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Mohawk,

Det är intressant att notera att alltid när någon skall berätta om sina produkter så säger de tex. ” ...tusan vad bra det låter..., kom och lyssna...”. Inte har jag hört någon säga ”... tusan vad bra den här produkten mäter...” Vad man hör och vad man mäter är givetvis två helt olika saker.

Hursomhelst – det finns mycket att säga om detta men om det kan lindra din oro (om du nu har en sådan) så tror inte jag att tex 10% av 44Hz har någon stor betydelse när du bedömer det utifrån vad en anläggning totalt klarar prestera. Man måste alltså se mätresultaten i relation till något - verkligt.

Och för att upprepa lite.....

Själv tycker inte jag det är viktigt med analys av mätdata för att avgöra om något skall låta bra eller inte – i mina öron. Om jag gjorde det skulle jag enbart gå runt med utskrifter av mätdata när jag köper produkter och strunta i att lyssna på dem.

Dessutom måste man se att hela anläggningen man spelar med utgör en ”elektrisk sammanhang”. Om det skall vara intressant att mäta så måste man i så tillfälle mäta den totala anläggning man lyssnar till och se vad den totala bilden blir.

Min poäng är, att det egentligen är meningslöst att titta på en enstaka produkt i en anläggning - och mätdata har mycket blivit en dimridå för den egentliga upplevelsen.

Alltså, det är viktigt med mätningar under byggprocessen för att veta vad man gör, även om många bygger bra saker utan att mäta..., - men mätdata är inget argument på basis av vilket man bestämmer sig för att köpa en produkt eller inte.

När det gäller High Fidelity så vet jag faktiskt inte varför mätningarna blev så, om de var sämre än när andra har mätt etc. – och i så tillfälle vad det berodde på.

Jag skall kolla upp det med producenten nästa vecka (efter mässan) så kan jag meddela vad de anser är korrekta värden.


PS. Kul att du gillar din Njoe Tjoeb’en. Vi har numera varje dag folk som upptäcker denna lilla pärla och förvånas över att så mycket välljud inte kostar mer....:-)



Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:28:03  Show Profile Send razor a Private Message
Distortionen är inte orimlig, rör ger kraftig distortion. För den som vill veta hur 10% distortion låter så är det bara att lyfta telefonluren...
Go to Top of Page

mohawk
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/02/06 :  23:00:31  Show Profile Send mohawk a Private Message

Jo det är klart - rör ger kraftig distortion - det är bara å plugga in en les Paul eller liknande i en gitarrförstärkare med EL34 å sen vrid på lite. Härligt häng som få transistorerade förstärkare kan komma i närheten av.
Men det är liksom inte det det är fråga om.

Harmonisk distorsion i CD-spelare brukar ju ligga på bråkdelars bråkdelar av procent - å då är det lite svårt att tro på 5 - 10 - 25 procents distorsion, som i High Fidelitys mätning.

Men tidningen har ju fått be om ursäkt förr - var det inte något med en test av en HK receiver nyligen där tidningen sågade - å i några nummer senare visade det sig att dom inte förstått hur produkten fungerade.

Tidningen hade i o för sig den goda smaken att tillstå att dom hade klantat till det den gången - efter det att leverantören HK påpekat det orimliga.
Det ska bli mycket intressant att se hur långt du kommer i den här frågan Robban.
Du får förlåta mig, men tyvärr misstänker jag att en CD spelare med upp till 25 procents harmonisk distorsion är rätt komersiellt död - hur bra du och jag än tycker att den låter.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:13:17  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Mohawk,

det går nog inte att generalisera så - "...en CD spelare med upp till 25% distorsion..." eftersom det enbart gäller en mycket liten del av frekvensregistret - om det är så att mätningarna stämmer. Även om det skulle dista 80 % vid 20Hz så kommer din anläggning sannolikt inte att låta annorlunda för det, eftersom den inte kommer att återge så låga frekvenser.

Och vad gäller det kommersiella så är Njoe Tjoeb en fantastisk succé - eftersom den låter så bra som den gör. Enbart i Holland har man sålt över 3000 spelare. Runt om i världen gör den nu sitt sägerståg.

Njoe Tjoeb är en framgångssaga som många gärna skulle vilja var förunnat deras egna produkter. I USA är man rätt lyrisk, och försäljningssiffrorna och kundrespons vittnar om en högst levande, mycket välmående produkt. I avslutningen av "Enjoy The Music" recensionen säger recensenten att Njoe Tjoeb är det bästa han hört under 3000$. Det tycker jag är kul och helt korrekt.

Hade det varit något distorsionsproblem med spelaren hade det framkommit både i Stereophile och EnjoyThe Musics tester. Även High Fidelity konkluderade väl med att det var en riktigt bra produkt i förhållande till priset och de gillade det den gjorde.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:15:59  Show Profile Send mace a Private Message
Tja1 99-an låter då BRA

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:24:46  Show Profile Send matson a Private Message
Kolla S-philens mätningar istället så får du en bättre bild.


Mvh
Go to Top of Page

mohawk
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/02/12 :  22:08:12  Show Profile Send mohawk a Private Message

Hej Robban!
Tack för trevligt ljud i helgen! Andra året i rad jag tycker att Klubben legat klart i Top 5 skiktet på mässan - då man talar kvalitet å inte bra kvantitet. ( Tyvärr såg jag Njoe Tjoeben stå icke ansluten i grannrummet...)

I ett tidigare inlägg i den här tråden skrev du om Njoe Tjoeb:

"När det gäller High Fidelity så vet jag faktiskt inte varför mätningarna blev så, om de var sämre än när andra har mätt etc. – och i så tillfälle vad det berodde på.
Jag skall kolla upp det med producenten nästa vecka (efter mässan) så kan jag meddela vad de anser är korrekta värden."

Jag väntar med spänd förväntning...

Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/13 :  00:42:57  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Mohawk,

Tack för att du också gillade vårt rum. Beklagar samtidigt om det skar dig i hjärtat att se Tjoeben stå parkerad. Anledningen var att vi hade med två andra fina cd-spelare som vi också villa passa på att visa upp – Opus 21 och Accustic Arts. Det har ju varit rätt mycket fokus på Njoe Tjoeb nu så det kanske inte är så dumt att även våra andra spelare får visa vad de går för.

När det gäller producenten så hänvisar de till följande värden. I övrigt får jag be dig ta kontakt med High Fidelity om du har vidare frågor om den aktuella mätningen som de gjort.

Freq. range: 20Hz - 20kHz (±0.5dB)
Dyn. range: 95dB
S/N: 98dB
Channel sep: 85dB
THD: 0.000063%


Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

mohawk
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/02/14 :  23:53:20  Show Profile Send mohawk a Private Message

Robert!

Nu börjar det bli intressant!

En liknelse:
Om jag köper låt säga en ny Volvo S 60 som Volvo i sina annonser hävdar har en viss egenskap, exempelvis ett visst antal hästkrafter under motorhuven.
Sen testar Aftonbladet bilmodellen - och enligt testet så är det bara hälften så många hästar som Volvo påstått.

Om jag då som kund vänder mig till Volvo för att höra deras förklaring så väntar jag mig ju inte att dom ska komma med något filosofiskt resonmemang om att antalet hästar inte spelar någon roll eftersom bilen är så skön att köra ändå. Då känner jag mig bara lurad.

Jag förväntar mig att Volvo antingen tillstår att dom farit med falsk marknadsföring och då tar på sig alla dom klagomål som torde komma som ett brev på posten - eller att Volvo visar att bilar av nämnda modell har så många hästkrafter som Volvo påstått och att Volvo i så fall går i polemik med Aftonbladet, kräver rättelse och i sista hand stämmer tidningen för förtal.

Tidningen High Fidelity torde vara en av nordens största och mest välrenomerade då det gäller hifi.
Dom hävdar att den CD-spelare du marknadsför med egenskapen THD: 0.000063% i själva verket har en THD på upp till 25%, vilket väl är en rätt kraftig avvikelse från det du påstår.
Min enkla fråga är: Har High Fidelity fel? Mäter dom på ett annat sätt? Eller marknadsför du en produkt med "uppsnyggade" data?
Om så gäller det bara Njoe Tjoeben - eller även annat i ditt sortiment?

Logiken är enkel - det är du som måste upp till bevis - det är din trovärdighet det gäller!
Så länge du inte i en offentlig debatt med tidningen High Fidelity ifrågasätter deras THD-mätning av Njoe Tjoeben så framstår det som om du accepterar mätningen.
Det räcker inte att hänvisa dina kunder till den tidning som skrivit ned din produkt - det är du som måste ta debatt med tidningen!
Mvh Mohawk
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/15 :  00:13:16  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Klockrent mohawk.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  00:33:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Saxat från Stereophile´s test:
"The AH! Njoe Tjoeb 4000's measured performance is generally good, with some areas of excellence. Only its unflat response and the presence of supply-related spuriae caused my eyebrows to rise.—John Atkinson"

Mätningarna finns på http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/1103tjoeb/index4.html

Jag tror High Fidelity har fipplat till det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/15 :  02:18:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Saken borde dock, som "mohawk" säger, redas ut.

Bravo
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/15 :  03:18:41  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Mohawk,

Ja, det håller jag med om – nu börjar det bli intressant. I synnerhet eftersom jag nu börjar bli lite tveksam till i vilket syfte du för denna nattliga debatt om Njoe Tjoeb. Det kan väl knappast vara så att du känner dig lurad eftersom du flera gånger har nämnt hur nöjd du själv är med produkten i fråga.

Du hänvisar till specifikationer som vi marknadsför som inte sammanfaller med en tidnings mätning. Om vi har specifikationer med angående produkterna så är det de vi fått uppgett av producenten. Om en tidning har andra värden måste du fråga dem varför det är så.

Visserligen är High Fidelity välrenommerade, men det är även de övriga tidningar som internationellt har testat spelaren (som tex. Stereophile). Dessa tidningar har inte påpekat det som High Fidelity (eller du) gör, och jag utgår att de har haft tillgång till samma mätutrustning som High Fidelity.... Jag utgår även från att de är lika tekniskt bevandrade som du eventuellt är....

Du blandar friskt äpplen och päron. Du beskriver det som om spelaren har en distorsion på 25%. Hade det varit så över hela frekvensregistret hade det inte gått att använda den. Faktum är att det relaterar till (som du själv tidigare har uppgett) High Fidelitys mätning kring 20Hz, vilket är en frekvens din anläggning hursomhelst aldrig är i närheten av att återge. Jag tror du måste fråga dig själv, om du nu vill ha denna debatt offentlig, vilket det verkar som, - vet du vad THD innebär och vad det innebär ved olika frekvenser?

Här är tex. ett citat från ditt inlägg, Tidningen High Fidelity torde vara en av nordens största och mest välrenomerade då det gäller hifi. Dom hävdar att den CD-spelare du marknadsför med egenskapen THD: 0.000063% i själva verket har en THD på upp till 25%, vilket väl är en rätt kraftig avvikelse från det du påstår.

Här skall du nog vara lite försiktig eftersom du påstår något om High Fidelity som de aldrig har sagt. Du gör även en grov generalisering, vilket leder mig till att tro att dina syften med debatten är att skada produkten. Om du skall uttala dig offentligt om en produkt (eller om en tidning) får du hålla dig till fakta. Om ditt syfte är at skada en produkt, och du offentligt gör det genom din bristande kunskap eller utan att förhålla dig till fakta, är det väl inte för mycket att tro att både producent och distributör skulle få anledning att ”göra dig ansvarig”.

Dessutom är det helt omöjligt för mig att svara på frågan om High Fidelity har mätt korrekt. Hur skall jag kunna veta det? Som jag skrev inledningsvis, vilket verkar ha blivit lite för filosofiskt för dig, - är det hursomhelst helt betydelselöst eftersom spelaren uppfattas både av dig, av mig, av Stereophile, av High Fidelity m.fl och tusentals andra nöjda kunder som en fantastisk välljudande produkt.

Det finns inget för mig att bevisa, det handlar inte alls om min eller produktens trovärdighet. Produkten och marknadsföringen av den är helt genom tvättäkta, 100% trovärdiga – och som tidigare nämnt en stor succé. Om du vill göra en Plus-händelse av ett av producenten uppgett THD värde, jämförd med vad en tidning kommer fram till i ett test borde du börja på A och ge dig i kast med alla marknadens produkter eftersom alla mätvärden kan variera i oändlighet beroende på under vilka betingelser testet och mätningarna genomförs. Du borde även själv konstatera om en producents värde faktiskt stämmer, innan du går till offentlig attack. Än viktigare är att du allra först sätter dig in i vad begreppen betyder teoretiskt och vilka konsekvenser de praktiskt ger.

Snarare tycker jag det handlar om din trovärdighet, eftersom ditt förhållningssätt till produkten måste sägas vara lätt motsägelsesfullt, tonen i dina inlägg insinuant, - och dina inlägg pepprade med generaliseringar, fel, förhastade slutsatser och slutligen en mycket usel liknelse. Det är svårt att få något annat ur dina inlägg än att du egentligen vill skada produkten.

För att slutligen svara på din fråga. Nej – vi marknadsför inga andra värden än de som producenten av en produkt uppger. Om en tidning mäter och kommer fram till något annat, är det något de får stå för. I synnerhet om mätresultatet inte upprepas när andra mäter på samma produkt.


PS. Se Bernts länk, läs tex. Stereophiles recension, begrunda deras mätningar. Om du fortfarande har frågor kan du ta kontakt med mig per telefon eller producenten direkt. Har du synpunkter på High Fidelitys mätningar kan du även kontakta dem och fråga angående dessa.



  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/15 :  03:34:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vid full utstyrning ger spelaren osedvanligt mycket distortion, från 200Hz och neråt är den över 1% vilket verkar mycket minst sagt och det blir värre ju lägre man går...! Men låter det ok så varför bry sig

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/02/15 03:44:58
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/15 :  03:51:25  Show Profile Send Uniper a Private Message
Angående distorsionen.. Även om anläggningen inte klarar att återge 20Hz så kommer ändå distorsion vid den frekvensen att höras. Det eftersom distorsionen inte kommer att hamna vid 20Hz, utan vid 40, 60, 80Hz osv. Dessa övertoner återges prima på de flesta anläggningar.

robban: Jag har lite svårt att förstå ditt ointresse för den suspekta mätningen. Eftersom den är gjord i en tidning som många läser lär deras tester märkas i försäljningssiffrorna. Tjoeb:en är säkert en utmärkt spelare, men det spelar ju ingen roll hur bra den är om en potentiell köpare inte ens bryr sig om att provlyssna den efter att ha läst en sådan recension.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  07:54:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är nog inte Robbans sak att gå i försvar, det är väl snarare en sak mellan High Fidelity och fabrikanten i så fall. Robban blir ju eventuellt drabbad av detta som säljare, men han har ju inte gjort några mätningar. Hade jag varit i Robbans kläder hade jag tagit upp det med fabrikanten och låtit dom ta hand om att göra mätningar på samma spelare - det exemplaret kanske var defekt, vad vet jag?
En säljare kan väl bara gå på sin leverantörs data - det är allt man kan begära tycker jag.
Att Stereophile har kommit till helt andra slutsatser är ju ytterst märkligt:
"The Njoe Tjoeb player's distortion signature comprised low-order harmonics at moderately low levels (fig.7), the third harmonic rising above the second as the load impedance drops. The subjectively benign second harmonic was the highest in level, at around -66dB (0.05%) with the player driving the 100k ohm lab load, which again suggests that the Njoe Tjoeb will be happiest driving preamps of high input impedance. Intermodulation distortion was moderately low in level (fig.8), and not particularly affected by the load impedance (at least while it remained above 10k ohms). But there is a reasonably strong component at 24.1kHz in this graph, which suggests that the player's reconstruction filter has been optimized for time-domain performance rather than for maximum stop-band rejection."

För att sammanfatta: Hur mäter High Fidelity??? Har HF tagit sitt ansvar och dubbelkollat allting innan man publicerar en artikel som kan skada en leverantör?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/15 :  08:04:07  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
I testen presenteras grafiskt flera mätresultat bland annat har distorsionen mätts. THD+N uppges vara 5% vid 65 Hz, 10% vid 44Hz för att växa till 25% vid 20Hz, vid full utstyrning.
Dom mätvärdena tyder mer på att spelaren har en underdimensionerad trafo någonstans i signalvägen. Bara rör i sig ger inte så höga värden såvida man inte har missat helt i konstruerandet. Jag tippar att disten i basen blandar sig med disten från högtalarna som också har höga värden i dom områdena och därför inte stör så mycket som värdena vill göra gällande, men visst verkar dom onödigt höga.

Edited by - Flint on 2004/02/15 08:06:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  08:32:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Från början i den här tråden fattar jag det som att Mohawk är tvivlande när det gäller High Fidelitys mätning snarare än att ifrågasätta spelarens kvalitéer:
quote:
Dessa rätt orimliga uppgifter har så vitt jag sett inte bemötts.
Eftersom jag har en motsvarande CD-spelare som enligt mitt tycke låter oerhört bra så ställer jag mig mycket tveksam till att resultaten kan vara representativa för spelaren.
Kan det vara så att det är en defekt spelare som mätts upp?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/15 :  11:04:37  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Instämmer helt med mohawk i denna fråga. Om en produkt som saluförs av klubben.net får kassa mätresultat i High Fidelity ligger det i klubben.net:s intresse att undersöka saken, eftersom det tidningen publicerat kan skada försäljningen av produkten. Om någon skadat Njoe Tjoeb:s anseende i det här fallet är det alltså High Fidelity, och definitivt inte mohawk. mohawk påtalar ett problem för robban och tacken för det blir en knäpp på näsan. Förvisso är väl Stereophile en högre ansedd tidning än High Fidelity, men på klubben.net:s försäljningsterritorium torde ju High Fidelity vara mer välläst. Intressant tråd det här.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/15 :  14:39:15  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Som sagt i mitt förra inlägg är det riktigt intressant att se hur folk beter sig och att samma mönster upprepas gång på gång. Så här förhåller det sig.

Vi säljer Njoe Tjoeb, och det är en fantastisk produkt. Alla gillar den, - även High Fidelity (HF). Kunderna är lyriska. När testet kom ut förra året blev jag dock uppringd av en del kunder som tyckte att HF hade varit för ”bleka” i sitt omdöme av spelaren, och de tyckta att de upplevde spelaren som än mycket mer positiv än vad som framkom där. Kunderna var med andra ord irriterade på HF.

När det gäller tester generellt, kan allt hända och vi kan i alla lägen inte relatera till vad tidningar skriver. De har fått förtroendet att uttala sig om en produkt och man kan enbart hoppas att det sker under professionella förhållanden och på ett objektivt sätt.

Det enda vi kan konstatera när det gäller tester om Njoe Tjoeb är att de alla är mycket positiva, och att tidningarnas mätningar varierar, vilket kanske har att göra med det aktuella exemplaret, utrustning, mätförhållanden etc, etc.

Vill man luta sig åt HFs mätning får man göra det, vill man luta sig åt Stereophiles, gör man det, osv. I grunden finns producentens specifikationer och det är alltid basen för vår information om produkterna. Tester blir något man kan relatera till om man behöver någon annans uppfattning om en produkt som stöd i sin egen beslutsprocess eller som en verifiering av ens investering.

När det gäller mätningar, som tidigare nämnt, tycker jag personligen att de är föga intressanta som ett sätt att ljudmässigt värdera en produkt. De är givna verktyg under konstruktionsprocessen, men de säger inget om hur en produkt uppfattas av en lyssnare. I synnerhet när mätningarna gäller periferien av vårt hörbara och reproducerbara frekvensområde.

I detta fall tycker jag även att det verkar en smula märkligt eftersom mohawk den ena sekunden lovprisar produkten eftersom han tycker den låter så bra och i nästa sekund har teoretiska problem med den pga. mätningar HF har gjort. – som inte rent musikalisk har någon påverkan på honom. För min del får han gärna bestämma sig.

Anledningen till den slutliga irritationen i denna tråd, är vidare på vilket sätt mohawk i alla sina inlägg provat bygga under en ofördelaktig bild av en produkt och oss som leverantör samt gör grova och felaktiga generaliseringar, etc. Här är några beskrivande klipp från hans inlägg,

...Men 10 procent ja ända ned till 25 procents distorsion som ju High Fidelity hävdar är inte "lite" sämre - det kan man knappast säga, eller?..

...Du får förlåta mig, men tyvärr misstänker jag att en CD spelare med upp till 25 procents harmonisk distorsion är rätt komersiellt död - hur bra du och jag än tycker att den låter....

...Tidningen High Fidelity torde vara en av nordens största och mest välrenomerade då det gäller hifi. Dom hävdar att den CD-spelare du marknadsför med egenskapen THD: 0.000063% i själva verket har en THD på upp till 25%, vilket väl är en rätt kraftig avvikelse från det du påstår. Min enkla fråga är: Har High Fidelity fel? Mäter dom på ett annat sätt? Eller marknadsför du en produkt med "uppsnyggade" data?
Om så gäller det bara Njoe Tjoeben - eller även annat i ditt sortiment?


... Logiken är enkel - det är du som måste upp till bevis - det är din trovärdighet det gäller! Så länge du inte i en offentlig debatt med tidningen High Fidelity ifrågasätter deras THD-mätning av Njoe Tjoeben så framstår det som om du accepterar mätningen.
Det räcker inte att hänvisa dina kunder till den tidning som skrivit ned din produkt - det är du som måste ta debatt med tidningen!


Hans onyanserade sätt, grova generaliseringar och sakfel är rätt förvånande eftersom han själv har journalistisk baggrund. För mig är ovanstående återkommande försök till smutskastning, eftersom hans aggression riktar sig mot produkten och oss istället för High Fidelity, som är de som gjort testet och publicerat resultaten.

Att omdelbart köpa HFs resultat som korrekt och därmed alla andras som fel får stå för honom. Mer trovärdigt vore om han kunde dra sina slutsatser ur flera tester än ett, eftersom det finns fler tillgängliga, samt framför allt sin egen musikaliska upplevelse av produkten. Mohawk borde även skaffa sig relevant teknisk förståelse för de begrepp han tar upp. Efter det borde han själv kontakta HF för att eventuellt diskutera frågan med dem.

Hans frågeställningar och uppmaningar är helt ute ur proportion, och jag ställer mig verkligen frågande till motiven för hans agerande.

För dig som vill läsa även andra test för en mer diversifierad bild av samma utmärkta produkt, vad än mohawk har provat göra gällande, finns flera tillgängliga via vår webbplats, www.klubben.net


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Edited by - robban on 2004/02/15 14:46:40
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/15 :  14:47:36  Show Profile Send zip a Private Message
Vad är THD+N egentligen? Vad THD (Total Harmonic Distortion) är vet jag, men vad betyder "N" i sammanhanget? Noise? Och så skulle det vara intressant att veta hur andra cd-spelare har mätt i Stereophile, om man inte har något att jämföra med så är 25% ganska ointressant...

MVH /Zip
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.17 sekunder. Snitz Forums 2000