HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Processor med autokalibrering och digital ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/18 :  18:04:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är ingen Sansui det där. Det är en Accuphase made in Japan. Dom är dyra överallt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:28:10  Show Profile Send Kero a Private Message
Jaså.. ja då är det ju konstigt att jag med några minuters sökande hittade VX-700 i USA på två ställen, på ena kostade den $11700 och på den andra just under $10000. Kanske inte riktigt en tredje del men går den och sälja till såna priser i USA så är den ju inte dyrare i sitt hemland.

Hittade inte just VX-700 på nån japansk sajt men hittade många andra Accuphase produkter till bråkdelar av europeiska priserna.
Detta har även varit upp i en tråd för ett tag sen på det här forumet där nån ifrågasatte hur priskillnaden kunde vara så stor. Jag kommer inte ihåg hur det utvecklade sig men tråden stängdes nog förmodligen och togs bort för nu hittar jag inte igen den.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:32:38  Show Profile Send crion a Private Message
A8, Meridian Audio använder 48bitars precision i sina volymkontroller.. Släng bort 6 bitar och det är 42 kvar

Den här skönheten kommer snart hem till mig. Den har 10 kanalers digitalt ut (precis som biografer idag) och två analoga kanaler ut, den har room correction för samtliga kanaler. Prislapp 60kkr. Kontroll och roomcorrection programmet körs i Windows via USB eller RS-232.


Edited by - crion on 2004/02/18 19:34:47
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:13:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kero

Jag tror inte att tråden togs bort , jag var med o skrev ganska mycket i den och om det togs bort skulle jag komma ihåg det.


Man kan generellt dra bort 1/3 av det Europeiska priset för att få fram vad dom kostar i Asien.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:53:20  Show Profile Send Kero a Private Message
Okej, tänkte bara när jag inte hittade igen den men jag sökte bara på "Accuphase".
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2004/02/19 :  03:29:59  Show Profile
Alltså: Bitar hit och bitar dit, det hela beror GIVETVIS på vilken typ av källa man håller på med. Ta t.ex. en CD skiva (an vanlig, alltså inte SACD, HDCD eller annan variant) med 16 bitar PCM. Om man har 16 bitar, så spelar faktiskt inte 48 bitar någon som helst roll ;) Du får garanterat förluster via en digital volymkontrol som arbetar i det digitala domänerna. Om man sedan hör dess verkan eller ej är ju en annan historia. Men per definition så förlorar man information med en volymkontrol som arbetar i de digitala domänerna !!!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/19 :  07:58:25  Show Profile Send crion a Private Message
Jag köper ditt tekniska resonemang Bamse. Men vill förtydliga att i ett Meridian system så upsamplas signalen till 24bit 88.2kHz med en Red Book CD källa och därefter appliceras volymkontrollen i 48bit. Detta bör göra så att vi inte med örat kan höra en försämring gentemot en perfekt volymkontroll som inte har några komponenter och inga förluster.

Sedan vet jag inte hur perfekt en analog volymkontroll är med den elektronik som krävs. Men den borde väl inte kunna klara mer än 120-125dB dynamik?.


Edited by - crion on 2004/02/19 08:01:19
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2004/02/19 :  11:15:50  Show Profile
crion: Om man t.ex. använder en DAC krets som volymkontrol, alltså man använder den inbyggda motståndsstegen för att reglera volymen (alltså i den analoga domänen) så har du den idag bästa lösningen. Att Meridian (och andra som t.ex. Wadia) utnyttjar olika sorterts teknik för att skapa en volymkontrol i den digitala domänen är helt korrekt, men om du har 16 bitars information så kan du på INTET sätt skapa mer information (utan att gissa, vilket i sig förvanskar ursprungssignalen). Således spelar det, ur "120-125 dB dynamik" perspektiv, ingen som helst roll eftersom man i den digitala domänen garanterat droppar under den nivån så fort som man "sänker" volymen i den digitala domänen.

Lite förenklat: 16 bitar PCM (alltså redbook CD) "uppsamplas till 48 bitar" ==> en ursprungsbit (en av 16 alltså) = 3 bitar i den nya 48 bitars stegen (vilket på intet sätt är sant, eftersom det binära talsystemet är helt annorlunda uppbyggt, men som exempel får det duga just nu). Säg sedan att du lyssnar på 60% av maxvolym (ganska normal nivå om ens så högt;)) = 60% av 16 bitar = 9.6 bitar vilket man sedan efter uppsampling får till 28.8 bitar (snacka om felaktigheter, men det är ett exempel för att belysa det knepiga med digitala volymkontroller i den digitala domänen). Dvs hur man än räknar så är en digital volymkontrol inte i närheten av vad tom. en dålig analog volympot klarar av.

Att andra sedan inte delar denna insikt är helt okej. Jag lever i verkligheten och inte i den digitala komprimerade världen ;)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/19 :  11:55:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Bamsefar skriver:"hur man än räknar så är en digital volymkontrol inte i närheten av vad tom. en dålig analog volympot klarar av." Vilket jävla skit då får man alltså slänga ut 90% av alla ljudbord som används idag. För att inte tala om alla datorer med sina ljudkort.

gcs
Go to Top of Page

ingvar.olsson@nexus.se
Member

59 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:57:15  Show Profile Send ingvar.olsson@nexus.se a Private Message

Hittade en VX-700 på en Japansk site. Där angavs nypris till
980000 yen och den här var 6 månader gammal och för den begärdes 740000 yen. Översatt till svenska pengar så blir det ungefär 66800:- och 50400:-. En viss skillnad mot de svenska priserna.

Använder de 110V i Japan?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:53:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Yep

Men ta en titt på deras sida vad den drar i ström. Jag tror att du med all enkelhet kan driva den med en 240/110 vots trafo.

det ända kruxet är hur man ska slippa moms o tull. Man kan givetvis skriva ner värdet men försäkras det därefter med.



Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:44:50  Show Profile
gcs skriver:
"Vilket jävla skit då får man alltså slänga ut 90% av alla ljudbord som används idag. För att inte tala om alla datorer med sina ljudkort."

gcs: Du måste nog börja i rätt ända innan du skriver något sådant. Om man tar t.ex. en CD (16 bit, 44.1 KHz och PCM) så är det osedvanligt ofta som dessa spelas in i 24 bit PCM och högre samplingshastighet. Alltså för "att få plats" på CDn så krävs det att de plockar bort en del information (om man så vill). Så innan du häver ur dig besserwisser kommentarer, tänk till innan !!!

Det går att göra en jämförelse: Jämför bildsignalen från en DVD-Video skiva med en Laserdisk skiva, den första är digital, den andra är analog. Vilken har högst upplösning ???
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:32:36  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
A8, Meridian Audio använder 48bitars precision i sina volymkontroller.. Släng bort 6 bitar och det är 42 kvar


Lysande kommentar, det är sällan man ser någon så duperad av marknadsföring.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:41:36  Show Profile Send A8 a Private Message
Du kan fundera på vad som händer med dina 42 bitar innan de är i analog världen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/22 :  15:06:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har skrivit två gånger och försökt att skicka ett svar till Bamsefar flera gånger men det har inte lyckats. Det är tydligen error på servern men korta inlägg fungerar tydligen. Jag vill bara just nu hålla med A8 eftersom det är dit jag vill komma. Men jag återkommer senare med mitt svar.

gcs
"Besserwisser"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:01:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu försöker jag att skriva det här för andra gången.
Bamsefar skriver:"Besserwisser" I går testade jag tre olika digitala volymkontroller med vanliga CD-skivor. Jag drog ner volymen till -100dBf och maxade lyssningen till mina hörlurar/högtalare. Jag kunde då inte detektera någon som helst distorsion. Jag provade med olika ordlängder(8-16-18-20-22&24 bitar)och med olika typer av ditherbrus. Mono, stereo och inverterat brus. Det skulle förvåna mig mycket om du själv skulle höra någon distorsion vid så låg nivå. Jag skulle tro att problemet var större på 80-talet med den tidens sämre DA/AD´n. Nästa vecka ska jag också göra samma test med två olika digitala ljudbord. Jag tycker helt enkelt att man inte ska överdriva problemet. Jag tror nämligen inte att det finns någon vettig människa som lyssnar på musik med en fast nivå på -100 dBf. Sedan din jämförelse med bild. Jag vet inte så mycket om det efter som jag inte har någon LD-spelare. Men det vet jag att en bild uppspelad direkt från en digibeta är överlägsen en bild från en DVD-skiva. Det är enklare på ett sett att spela in en digitalbild eftersom man bara spelar in förändringarna. Det här kan man se om man tittar på exv. en fotbollsmatch och kameran panorerar eller tiltar, då märker man att det rycker i bilden. Jag tycker inte att man ska överdriva problemet vi kommer ändå aldrig att kunna spela in ljud exakt som det var...jag vet inte äns om det är önskvärt. Jag vill mena att bra inspelad musik i många avseenden låter bättre en verkligheten...men det kanske du bamsefar inte har märkt. Jag skulle kunna utveckla det här men det är en kurs för sig.

gcs
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:31:51  Show Profile
gcs: Det blir nog bra skall du se - du är ju en besserwisser, det har du ju just bevisat eller hur !
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:16:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Tack, tack det var ju roligt att du tycker så. Själv har jag aldrig betraktat eller äns funderat i dom banorna. Om du bamsefar undrar över något som rör ljudinspelning och uppspelning så kan du ju fråga mig och jag kanske kan svara efter bästa förmåga.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:40:07  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
I går testade jag tre olika digitala volymkontroller med vanliga CD-skivor. Jag drog ner volymen till -100dBf och maxade lyssningen till mina hörlurar/högtalare.


-100dB är under 16 bitars upplösning, det känns som om det fattas lite information för att vi skall kunna kommentera.
Säger du att du digitalt dämpade 16 bitars matrial till -100dB och sedan analogt förstärkte +100dB så att du kan jämföra?

EDIT. Förtydligande

Edited by - A8 on 2004/02/22 18:22:52
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/23 :  08:50:20  Show Profile Send crion a Private Message
Well, frågade på Meridian forumet ang. digital volymkontroll på Meridian. Den är tydligen digital/analog hybrid...

John Kotches
Member posted 02-19-2004 06:17 PM
--------------------------------------------------------------------------------
Well there's that, and the fact that M in fact implements a hybrid digital/analog volume control.
Regardless of whether it's in the processor or the speaker, it's hybrid.

Digital until the point where the 1st bit or resolution (the LSB ;-) and analog from there on out.

The analog volume control is engaged at a relatively low volume setting, but don't ask me the exact value. My guess is somewhere below 45 but it is just that

Cheers,



Ronomy
Junior Member posted 02-19-2004 06:17 PM
--------------------------------------------------------------------------------
Some of the early digital volume controls were pretty bad and you lost resolution. The processor power wasn't there to do it right. However, Meridian and others like Wadia for more than ten years have perfected the digital volume by increasing the PCM word length to as high as 72 bits as in the Meridian 518. 48 bits in the 568. You get 96dB of volume range with 16 bits. This still leaves you with more than 24 bits as with DVD-A. The truth is you never lose any resolution. Analog volume pots will lose resolution and over time even the best pots get dirty. From what I read even Meridian uses a form of electronic analog volume in the 568 that only kicks in when there is a chance of resolution loss. It's all in the math of the conversion for each step in volume in the digital domain for you to not lose any resolution. Meridian does it best and has since the 518 came out back in 1995-96. Actually the 618 was first!

------

Sedan lite OT: Varför är det så ruffigt på det här flerkanals forumet. Det verkar vara kotym att slänga ut vänsterkrokar och pajer vid minsta tillsystemmelse till att någon försöker diskutera och komma vidare och lära sig. Dela med av kunskap är bra, men attityd är oerhört viktigt.

Jag jobbar på KTH emellanåt och där måste jag säga att där är attityd i diskussionen positiv(om vi hoppar över politik och religion och pratar teknik ;-), parterna strävar efter att sälja in argument på ett positivt och kunskapsbefrämjande sätt.

Klarar ni att ha en positiv attityd i diskussioner? I så fall visa det!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:12:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Svar till A8: Ja märkligt nog så gjorde jag det och jag är själv förvånad att jag hörde något. En annan sak som var märklig var att om jag körde med inverterat stereobrus(dither) så tyckte jag mig höra musiken bättre. Jag har nu kollat nivån igen men idag kunde jag bara komma ner till -98dBf. Det är mycket små mekaniska marginaler det handlar om och jag har två förstärkare av samma slag så det är lätt att jämföra. Sedan har jag låtit signalen gå in i en förstärkare där jag maxat nivån(+10dB). Till min förstärkaren har jag ett par Stax Signatur som jag också kan lyssna med. Jag ska kolla imorgon med ett ljudbord hur långt man kan gå ner i nivå innan ljudet försvinner. Där har jag också möjlighet att välja ditherbrusets vågform. Jag tycker annars som jag skrivit tidigare att det är helt Jointressant om man har en högupplösande volymkontroll när man i alla fall bara lyssnar med en fast nivå. Däremot så kan det ju vara av ett visst intresse när man mixar musik.
I dag måndag har jag kollat ett digitalt ljudbord och reglarna som aär 120mm långa (jag har inte mätt men jag tror att det är så)kan gå ner till ett djup av -139dB(+6dB över 0). Jag ska även kolla ett annat ljudbord av annat fabrikat senare i veckan.

Edited by - gcs on 2004/02/23 15:16:49
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:41:15  Show Profile Send A8 a Private Message
gcs,
Ofta kallas "semi" digital volymkontroller ala Meridian ovan digitala trots att de inte är digitala fullt ut utan en kombination av digital och digitalt styrd analog volym kontroll.

Om vi antar att du hade en helt digital volymkontroll och 48+ bitar att processa med så visst skulle du teoretiskt kunna höra men där skulle vara rejält med brus, i absolut bästa fall (120dB praktisk dynamik) 24dB mellan signaltopp och brusgolv, troligen 12-18dB från medel nivå.

Jag har själv bla lyssnat på -60dB dithrat 16 bitars matrial vilket lämnar 36dB mellan signal topp och brus/dist golv och det brusar/distar tydligt. Utan dither låter det rätt elakt.

Crion, när det gäller din OT så tror jag diskussions miljön blir bättre om de som inte vet och söker mer kunskap lägger sina expert ambitioner på hyllan ett tag, åtminstånde tills de har fundamenta på plats.


Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:38:30  Show Profile Send crion a Private Message
OT: Ok A8, hoppas bara på lite bättre stämning..

Ontopic: fick iaf hem Meridian G68 surround processorn med hybrid volymkontrollern.. Börjar låta mer anständigt för varje timme... Skall försöka mig på en roomcorrection lite senare om jag hinner.. Just nu gör jag om lite hemma för att anpassa lyssningsplatsen för full range bakhögtalare (Meridian DSP 5000). Tydligen skall det vara en bugg i setup programmet som gör att mina äldre bakhögtalare (20bit 48khz) blir konfigurerade som nya (24bit 96khz) och inte således får rätt signal.. vi får se helt enkelt..

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000