Author |
Topic |
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 22:02:36
|
Införskaffade idag ett par Harmonic Tech Truth Link XLR som var tänkt att ersätta mina Silk mkI XLR.
Köpte dom ohörda då jag fick dem till ett bra pris (enligt mig själv iaf) samt att killen (trevlig lirare btw) jag köpte av hade haft dem i ett Classé-system, inte helt olikt mig sjäv.
Glad ihågen trycker jag in "sladdarna" mellan försteg/slutsteg, in med en platta, tryck på play.
Chocken kommer som ett slag i magen, känns som jag lyssnar på en mp3:a, känns som topparna i en sinuskurva är kapade, diskanten är INTE lika klar som tidigare.
Vad göra, hmmm blev till att trycka tillbaka Silken för att kunna njuta igen, får väl sätta på en kabelstrumpa så att de blir lika feta som Harmonicen
Någon som vill köpa ett par Harmonic Tech Truth Link XLR till bra pris |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 22:15:04
|
Ja, det är väl bara att sälja skiten. Men just det här forumet lär väl inte bli den bästa marknadsplatsen efter den recensionen .
Alltid sorgligt med misslyckade uppgraderingar! Det borde finnas hifi-försäkringar med helt subjektiv skadebedömning (ljudkvalitet). |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 22:18:15
|
Är själv i kabeln "uppgraderings" tankar och liknande händelser är något jag hoppas inte hända mig även om det är fullt möjligt då man oftast köper grisen i säcken då det är begagnat och skickas per post över sverige.
Lusläser allt, tester och kommentarer för att ommöjligt kunna utvärdera vad som ska pasa, och ändå kan det bli fel...Tror faktiskt att just kablar är det mest kritiska att köpa ohört..
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 23:18:44
|
Jag har en H, Tech truth link XLR kabel hemma och jämnför med en Nordost blue heaven XLR, Nordosten ligger bra till... men.. Det verkar som man får "snegla" tillbaka till Transparent "lägret" igen.
/Mikaell. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 23:53:01
|
Kör kablarna någon vecka och hör vad du tycker sedan "ryst". |
Bravo |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 09:36:21
|
Förvisso så har bravo rätt. Kör dem nån vecka så brukar diskanten lugna sig. Vad tyckte du att det var för fel på silk? Bytet verkar ju rätt dumt. |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 10:01:32
|
Ryst, vad tyckte du om mellanregistret? Rätt mycket kropp om jag minns rätt. Jag har också för mig att jag tyckte att instrument etc lät lite större än vad de borde göra, piano och röster med TL kan bli härliga om man haft ett litet tamt system innan.. Förmodligen är Pro-Silway mk II en bättre matchning om du tyckte att du miste diskanten och upplösning.. Eller ännu hellre Acoustic Zen Silver Reference.. |
Edited by - crion on 2004/01/28 10:04:59 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 10:08:12
|
Tycke inte att Silk var dåliga, men man vill ju alltid testa och se om det kan bli bättre.
Har lite svårt att beskriva ljud, men för mig kändes mitt rum mycket mindre med Harmonic samt att vissa detaljer försvann.
|
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 10:41:18
|
Silk MkII har ersatt HT TruthLink Silver + i mitt system. Och jag kan bara hålla med, Silken låter bättre i mitt system. Jag jämförde dessutom en inkörd HT mot en oinkörd Silk. För pengarna är Silk en mycket trevlig signallkabel, speciellt med SilverBullets! Att den inte ser så tuff ut får man väl leva med. |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 10:50:46
|
Mina SilK mk II ersatte bl.a. PAD Venustas (23 000:-) och låter minst lika bra! |
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 14:05:05
|
Låt dem sitta i ett tag. Förstår att det kan vara svårt. Men det kan ju hända en hel del efter inspelning. Den förre ägaren kan ju ha haft dem liggandes ett bra tag. Eller att kablarna har vart kopplade åt fel håll.
Men som sagt så kan det även vara så enkelt att dina förra kablar bara är bättre |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 14:09:47
|
En fråga ang,kablar. Vad är det som händer i en kabel när den blir "inspelad" |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 14:30:50
|
Fatpipe.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag körde fullt inbrännda HT truthLink Silver+ mot oinspelade Silk och Silken var bättre enligt mina preferenser och system.
Reeltoreel
Jag har ingen aning vad som händer på ett tekniskt plan. Att de låter bättre efter en tid hör jag däremot tydligt, men enligt många så är det bara inbillning |
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 14:41:38
|
quote: Fatpipe.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag körde fullt inbrännda HT truthLink Silver+ mot oinspelade Silk och Silken var bättre enligt mina preferenser och system.
Ahh sorry missade det. Då är det bara att kila ner på stan och inhandla kabelstrumpa
"Inbränning" av kablar har nästintill inget med själva kopparn i ledarna att göra utan det är för att skärmarna i kabeln ska få sin tid på sig att "sätta" sig till rätta så skärmningen blir som den var tänkt. Därav blir det rätt missvisande att man säger att man "Bränner" in kablarna. |
Edited by - fatpipe on 2004/01/28 14:43:50 |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 14:46:23
|
Det finns ju finfina kabelstrumpor på Elfa. Annars kan man ju alltid virka själv |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 17:56:02
|
Tycker definitivt att du ska ge Harm tech kablarna en chans till, kör själv Pro SilWay MK II och har haft Truth Link Silver innan, kan ta upp mot en månad innan dom börjar låta som dom ska - men sen sitter ljudet som en handske
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 18:22:47
|
drkim
Handskar kan ju antingen vara för stora eller för små |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 19:03:20
|
Eller så kanske inte kabel är direkt bra.. Men då är man åtminstone en erfarenhet rikare. Man måste lyssna på dåliga komponenter, för att kunna uppskatta de bra
Jag har själv haft både Truth link och melody line-12. Och jag blev inte imponerad av någon av dem. Detta kan ha att göra med system-matchning såklart.
|
kabelskitsnackare
|
|
|
Yve
Member
88 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 19:50:49
|
Jag håller inte riktigt med fatpipe om hans beskrivning om inbränning av kablar vid första gången inte har något med kopparledaren och att det bara är skärmen som ”sätter sig”. Frågan är om det finns någon tillförlitlig förklaring på detta.
Däremot på kablar med teflon isolering sägs det att teflonet måste laddas upp om kablarna inte har används under en längre tid. Det skall tydligen ta några dagar vad jag har förstått. Det är därför vissa tillverkare har börjat spänningssätta skärmen för att hålla teflon laddningen uppe fasten man inte spelar någon musik. Jag vet inte om detta fenomen finns i vanlig PVC isolering.
|
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 00:14:40
|
jag tyckte först att min silkkabel lät oerhört tråkigt!men efter hand som jag spelat med den så är den nog inte så illa ialla fall. prisvärd alltså! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 00:18:53
|
Jag tar dem för en tusing, så slipper du skiten :)
|
No hay banda!! |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 15:35:37
|
Var kan man köpa silk kabeln
Edit: Hittade hos ljudmakarn.se |
Edited by - Kaleid on 2004/01/29 15:39:07 |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 17:28:42
|
är inte direkt förvåna.... HM kablar har inget i en bra stereo att göra |
|
|
aaight
Member
208 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 17:45:16
|
jag håller helt och hållet med ekman på denna punkt samma gäller även nordost kablar |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Topic |
|