HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik och estetik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/29 :  15:09:25  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Är det möjligt att inreda ett lyssningsrum akustiskt och estetiskt ?
Jag menar diffusorer och absorbenter i all ära men estetiskt blir det inte.
Kan man med standardmedel få ett rum som är hemtrevligt, mysigt, snyggt, feng shui eller vilket epitet man nu vill använd att bli akustiskt optimerat?
Finns det någon som har lyckats kombinera estetik med akustik?

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/29 :  15:41:45  Show Profile Send Gynter a Private Message
Du har väl inte missat denna mastodonttråd? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7143&SearchTerms=,bjorn

Annars finns det ju snowcrach ljudpaneler som ser bra ut... dock vet jag inte hur bra de fungerar. http://www.snowcrash.se/products/sound_wave/index.php

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/29 :  15:42:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kombinationen är svår, men mattor på golvet och ev. på väggen (jodå, det går), bokhyllor med böcker lite ojämt inställda som diffusorer. Tjocka gardiner
Det kan nog bli hyfsat om man kompromissar lite med effektiviteten.
Dessutom skadar det väl inte att fylla upp rummet med möbler så att rummet inte är kalt.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/29 :  18:27:00  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Svanå Miljöteknik har ganska snygga absorbenter. Det ser i alla fall inte ut som skit utan bör kunna integreras hyffsat i de flesta lyssningsrum. Jag planerar själv att köpa några basabsorbenter av dem framöver. Kolla in: www.diffusor.com

Mvh,
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/29 :  18:52:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det går att ha ett halvnormalt rum.

Diffusorer i taket på kritiskt ställe.

Mellanbas-absorbenter

Djupbas-absorbenter

Detaljer, sidor i parkett samma som golvet och ek-golvlist som täcklist, listigt!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/29 :  19:28:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Adagio:

Akustik-åtgärderna är grymt snyggt integrerade hemma hos dig!
Vad kostade diffusorerna du har i taket?
Var det "lätt" att få dem på plats? Är det något man klarar av att fixa själv?

Mvh,
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/29 :  20:19:57  Show Profile Send lasselite a Private Message
Grymt snyggt som sagt. en gossig soffa och ett tungt draperi bakom så hade jag suttit mer än nöjd:)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/29 :  20:31:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klart snyggt integrerat. Tror tom frun skulle kunna köpa en såns möblering.

Ps. Snygga tavlor, menborde det inte bara detaljer från SF och inte B&W som nu ?! ? ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/29 20:32:26
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:55:00  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag kan inte annat än att hålla med. Adagio har lyckats sammanföra estetik med akustik i sitt lyssningsrum. Bara att hoppas på att man själv kan lyckas lika bra med estetiken.

Edited by - ésm on 2004/01/29 21:55:28
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/01/30 :  08:57:29  Show Profile Send Per a Private Message
Slut på Snowcrash överlägset bra och snygga diffusorer och absorbenter. De har konkat. Irriterande. Nu är det bara specialplastbutiken på odengatan som gäller.
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/01/30 :  09:23:51  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Per: Jag har kontakt med en på SnowCrash och som säljer fram till sista februari.

Mvh Patrik
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/30 :  09:46:48  Show Profile Send Gynter a Private Message
Det var inte kul att de har konkat vad ska man då köpa när man har råd!? Kanske skulle slå sig på lite DIY...

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:39:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kommer inte ihåg vad diffussorerna kostade, jag tror att det var ca 1500kr/del dvs 6000kr hos mig. Varje diffusor är 60x120cm, i mitt fall 120x240cm. Djup ca12cm, det var inte svårt att fälla in i taket det beror till stor del hur taket är konstruerat. Man kan regla upp hela taket och sänka det 12cm, 25kvm takgips är inte dyrt det beror på vilken höjd man har innan hur snyggt det blir, då kan man enkelt bygga in mellanbas-absorbenter också de kräver ett djup på ca 10-15 cm. Varierad takhöjd kan också göras snyggt med hjäp av snygga taklister, lite stukatur-känsla. När man ändå pular så passa på att lägga in spottar också det blir snyggt.
Abcyler kostar 800kr st på svanå när jag köpte dom, nu har de en annan placering, mitt på väggen bla där första reflexen hamnar.
Allt som allt tror jag att akustikförbättrade åtgärder kostat mellan ca 10.000 och 13.000kr.
Jag lägger en länk till min medlemspresentation där en utförlig byggbeskrivning finns, mått mmm lite DIY.sida1 en bit ner
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13197&whichpage=1&SearchTerms=%2Cadagio

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:42:02  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Det blev lite OT här på slutet.
Bilderna visar vad jag tycker är den bästa anslag jag sett och jag är imponerad. Men.......
Bifogat rum har en ansats till estetik men funktion dominerar fortfarande för mycket. Jag söker något mer dvs där estetiken fått styra men akustik och/eller systemlösning inte har kompromissats bort. Det är inte lätt att beskriva men jag söker känslan att allt är rätt.
Exempelvis i ovanstående rum ger väggen bakom ett lite japanskt anslag.En bra början faktiskt.Även de tvärställda panelerna bak ansluter men resten bygger inte vidare på samma estetik. De vita panelerna i taket, ikeastolarna och det vita spröjsade fönstret hänger inte ihop med resten. Sonus Faber har ett visst anslag som passar med bakgrunden och det vore intressant att experimentera och vara kompromisslös.
Detta tar dock inte bort intrycket att ovanstående faktiskt är riktigt bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000