HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Önskar rek. av billig SACD/CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manji
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:06:32  Show Profile Send manji a Private Message
Jag är på jakt efter en bra och billig CD/SACD-spelare till min kommande hörlursuppsättning.

Jag vill inte betala för något jag inte kommer att använda, och en ren multimaskin (DVD) är således ej intressant.

Önskemål: Bra ljud (!) CD och SACD, SACD tvåkanal (onödigt att betala extra för flerkanal), tyst mekanik, viss "kvalitetskänsla" i släde etc, svart. Hyfsat snabb. Inga prishöjande funktioner som växlare etc, enklast möjliga. Bör spela CD-R.

Jag kan ge runt 3-4000 kr.

Kringutrustning kommer att vara Sennheiser HD-650 (med lämplig ersättningskabel) och Antique Sound Labs MG Head DT/OTL MkII plus passande interconnect.

Jag lyssnar mest på blues, bluegrass, jazz, folk, singer/songwriter, filmscores. Mycket strängar, piano, röster. Enkla arrangemang.

Romantiken och musikaliteten kommer jag att få via rörförstärkaren, så källan bör vara "neutral"/"avslöjande".

Jag köper gärna begagnat i fint skick.

Stort tack på förhand!

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:11:36  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Tja, en Sony CDP-XB 940 kan man ju få för 1500:-. Ett klipp tycker jag (om man klarar sig utan CDR), därför köpte jag oxå den som utannonseras på Hifimagasinet just nu. Det dyker garanterat upp fler...
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:47:42  Show Profile Send Piggen a Private Message
Min XB930 som jag hade innan hade inga som helst problem med CD-R, den spelade allt. Har 940 det?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:50:13  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ja, 940 klarar inte CDR. Jag har haft 930 oxå, det är en enklare maskin som kostar samma pengar på beg-marknaden numera. 940 är således ett bättre köp för den som vill ha SACD, bättre CD-ljud men kan klara sig utan CDR...
Go to Top of Page

fender
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/01/21 :  22:26:25  Show Profile Send fender a Private Message
Om du kan tänka dig att beställa från tyskland så har du den här sonyspelaren till mycket bra pris:http://www.hificomponents.de/dyndata/Versand_eng/features/Schweden_50023575.html (333€ + 35€ frakt=3370 riksdaler med dagens€kurs)
Mvh //Niklas

Edited by - fender on 2004/01/21 22:28:13
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/01/21 :  22:42:05  Show Profile Send DIESEL a Private Message
En Pioneer DV-656 som har både SACD / DVD-audio är en riktigt bra spelare. Glöm inte att det finns mycket bra stereospår på dvd-audio , så med den här spelaren så kan du skaffa dig de format som du känner för ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

manji
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/01/21 :  22:51:37  Show Profile Send manji a Private Message
Jag tackar för tipsen hittills. Det är en kille som säljer en XB940 för 2000 kr på forumet (han kan tänka sig att gå ner lite).

Jämfört med exempelvis XB790 som fender länkar till - vad får man för mellanslanten mer än flerkanalsstöd (som jag inte behöver för mitt ändamål) och CDR-stöd? Är DSD-avkodningen "bättre" i den nyare spelaren?

Är det Sony som gäller i den här prisklassen eller?

Jag har faktiskt redan en Pioneer-spelare (DV-668AV) med SACD/DVD-A-stöd som bildmaskin, men detta är som sagt ämnat för hörlursuppsättningen. Därför skulle det kännas konstigt att dra in en DVD till (DVD-spelare är dessutom ganska långsamma på att starta CD-skivor enligt min korta erfarenhet).
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/22 :  01:24:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag måste också rekommendera Sony Sony SCD-XB 940, jag förmodar att vi pratar om samma maskin, går den att få för 1500:- är det ett superfynd.

Bravo
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/01/22 :  06:18:24  Show Profile Send JM a Private Message
Instämmer med "DIESEL" ! Pioneer DV-656 ! En riktigt bra spelare till ett väldigt bra pris ! Tar "allt" utom HDCD.

http://www.dvdnorden.se/product.asp?ProdID=2963&CtgID=1109

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/22 :  11:05:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ni har inte nämnt det riktiga trumfkortet ännu, Philips 963SA. Den spelar inte bara cd och SACD på ett föredömligt sätt utan spalr också upp dvd filmer

Hifi+ testade den i förra numret och jämförde den då med Rega Jupiter för 17 000 kr. Recententen tyckte att valet var en smaksak men att han i alla fall blev besviken på regan efter att ha spelat på Philipsen.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

manji
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/01/22 :  11:50:58  Show Profile Send manji a Private Message
Jag tackar för nytillkomna tips men påpekar alltså ödmjukt att jag redan har en multimaskin (för videobruk) som jag är nöjd med. Upsamplingen i 963SA är intressant, men jag vill helst inte ha en DVD-spelare till, även om priset skulle vara detsamma som för en dedikerad CD-spelare i klassen.

Hörlursuppsättningen är till för att under mörka kvällar i favoritfåtöljen och i skenet av rörglöden frottera sig i njutbar tvåkanalsmusik ackompanjerad av bra kaffe, mörk choklad och cognac. ;o) Där har DVD-spelaren ingen plats - enkelhet och funktion eftersträvas.

Hur står sig Sony-spelarna till min nuvarande "extra-cd" Denon DCD-635? Tanken var att byta ut denna mot en SACD-kapabel maskin, men jag vill iallafall ha motsvarande CD-prestanda. Mtp på vad jag gav för DCD-635 är jag nöjd med CD-prestandan.

XB940 kom väl -99 vad jag förstår, blev årets spelare enligt EISA 2000. Är tre-fyra år nyare spelare "bättre" på att spela SACD?
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2004/01/29 :  18:33:53  Show Profile Send cabasse a Private Message
Jag har en XB780 sedan ett år och det är ingen rolig grej.
Har aldrig lyckats komma överens med den relativt tunna basen.
Men om man bara lyssnar på börsnoteringar så funkar det.
Trodde nog att det hade hänt mer på CD-marknaden på 12 år.

XB940 ersattes av XB770 som ersattes av XB780 och sedermera XB790.
Fattar inte hur XB940 kunde kosta 9000kr (som inte ens klarar CD-R).

Sony tar bra betalt för sina produkter kan man konstatera.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

Edited by - cabasse on 2004/01/29 18:45:38
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/01/29 :  18:45:15  Show Profile Send rowa a Private Message
Har inte Cambridge ngn för 2000kr ???
Kollade på hifiklubben men hittade inte där.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

manji
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/01/29 :  23:04:56  Show Profile Send manji a Private Message
En trevlig variant vore att köpa en XB940 och sedan Vacuum State-modda den, men det blir tyvärr lite dyrt i nuläget.

Jag sparar helt enkelt pengarna så länge och kör på Denon DCD-635 samt Pioneer DV-668AV.

Tack alla för tipsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000