HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Flexibel processor "the twilightzone"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:33:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
I dessa dagar av kylskåpsstora recivrar som kan i stort sett allt utom vittvätt 60 grader kännar man sig lite fundersam.

Säg att man inte önskar ha allting inbakat i ett stort paket med fläktar och en fjärr som kräver en ryggsäck, utan ett mera uppdelat system.

Vad gör man då ?

Finns det några lösa processorer som fixar de flesta formaten och samtigt gör ett strålande jobb som D/A för tvåkanal med möjlighet för flerkanalsuppdelning av 2 kanaler etc... ?

Svaret är nog JAJJEMEN!, men du får sälja din Hallberg Rassy för att ha råd.

Men hur gör man annars som vanlig dödlig, finns det några vettiga alternativ därute med en prislapp under 10000kr ?

Hjälp en förundrad man som sitter och blänger fråvist på en stapel slutsteg...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:50:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
I dessa dagar av kylskåpsstora recivrar som kan i stort sett allt utom vittvätt 60 grader kännar man sig lite fundersam.




Bäst i dag, Herr Martinsson!

Kan inte hjälpa dig i sakfrågan...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/01/28 :  01:04:34  Show Profile Send jiha a Private Message
Sitter som du och sneglar på olika för-slutstegs kominationer.
Hittade en intressant produkt från den här sidan i USA, har fått massa utmärkelser för sin kombo med en prcessor som kan typ allt, ett slutsteg på 7x100W och kostar ca: 12000 kr tilldsammans.
Tyvärr är det ju lite knepigt med ström, moms, frakt osv..

Men man kan kanske få upp ögonen på ngn. trevlig importör..

Processor:


Slutsteg:



Hemsidan för Outlaw: http://www.outlawaudio.com/home.html

// jiha
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:25:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
TACKAR ! ser faktiskt mycket intressant ut, specifikationsmässigt iallafall, synd bara att dom inte har någon information om underleverantörer utanför staterna.

Vad jag är ute efter är helt korrekt uppfattat, det är precis det här jag menar, skall man krydda mina krav lite skulle det ju inte varit fel med XLR på alla anslutningar/utgångar för ljudet samt rackmonterbarhet, men det är nog att ta i är jag rädd, då snackar vi nog dolby laboratories och en prislapp strax under 100.000sek.

Fler förslag (gärna europa-anpassade :) och med en prislapp under 10.000 sek, funnes det något vore det helt suveränt.

mvh//martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/01/29 :  09:48:47  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Jag kan inte annat än instämma i behovet av ett bra preamp/pro. Jag hade hemma Vincents största integrerade receiver. Men den lät pinsamt dåligt i tvåkanal i form av platt och något instängd ljudbild. Jag har insett svårigheten att integrera tvåkanals med bio om man skall hålla sig på en rimlig/prisvärd nivå.

Varför finns det inte fler preamp/processorer där ute under 10 papp Försteget skall självklart också ha någon form av directmode i tvåkanalsläget för att fungera som ett välljudande försteg i det läget.

Jakten går vidare... NAD skulle släppa något snart har jag hört.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/29 :  20:54:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Proton AS-2631 kanske vore något, enligt recensionerna en mycket trevlig liten maskin.

Lite begränsat med funktioner men den klarar det grundläggande, priset tycks ligga runt 780 Euro, och den ser hur läcker ut som helst i mina ögon.

Nu dyker givetvis frågan om återförsäljare upp i mitt huvud, någon som känner till något om detta ?

Det är den översta av de två burkarna, den undre är slutsteget.



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/01/29 20:55:16
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:04:25  Show Profile Send Terminator a Private Message
Kolla in NAD.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/30 :  13:52:25  Show Profile
www.hifihuset.se säljer outlaw prylar, dom kan säkert plocka in, men kostar det 12 i staterna kostar det MINST 20 här..

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/30 :  21:22:51  Show Profile Send AndersP a Private Message
Köp en beggad förra generationens processor då, typ Thule PR250B, eller förste Primareprocessorn.
Fina Meridian 565 finns också har jag sett. Nån av dom borde kunna skohornas in i din budget tycker jag.
Vill man däremot ha 6.1, Prologic II, 5.1-ingång för DVD-audio och SACD och uppsampling så blir det en ny modell med priser +25000 kr.
Framtiden blir väl HTPC och med tanke på dagspriset på datordelar så är det en jätteintressant väg att gå om man är datorkunnig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/31 :  11:18:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Summering såhär långt :

Thule RB250B
Primare (tidigare modell?)
Proton AS2631
Outlaw Model 950
Meridian 565
NAD S170i
ROTEL RSP-966
ROTEL RDA-975 + RDA-986

Har jag missat något, jag skall in och kolla på ROTEL idag så får vi se hur omdömmet blir, tack för all hjälp så här långt, men jag är fortfarande förbryllad över det klena utbudet så fortsätt gärna tipsa mig.

mvh / Anders Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/01 :  09:15:59  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Köpte en Meridian 565 och en 562V för 7000 ihop på eBay. Är klart nöjd med dom.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/01 :  11:58:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Var ute på besök hos ett par av göteborgs hifi handlare i lördags, jag besökte Ågrens och Radiolagret, av bägge fick jag blankt nej på frågan om processorer, Ågrens motiverade inte varför, Radioagret sa att de inte sysslar med sådant.

Jag hade en lång pratstund med en av säljarna på radiolagret, men han ville inte diskutera "ljud", utan mer om hurvida musiken "talade" till lyssnaren eller inte, för mig som är mer tekniskt lagd var denna pratstund förvisso intresant och trevlig, men den var lite för "out there" för min smak.

Kort och gott, det var en besvikelse, att ena stället inte verkade bry sig om att hjälpa till, och det andra inte anpassade sig efter kundens nivå och funderingar.

Jag känner efter denna lilla utflykt än mindre förtroende för denna branch, åtminstone på kund-säljar planet, det är inte första gången dessa funderingar drabbat mig vilket är mycket beklagligt.

Varför skall det behöva vara så mycket "religion" och "filosofi" över det hela, kan det inte vara så enkelt som att "jag skulle vilja köpa en processor, kan ni hjälpa mig?" - "javisst vilken prisklass hade du tänkt dig"

Inte i något av fallen just denna dag föll sig dialogen så, utan mer "-nej" rakt av i ena fallet (utan motivering), och "-sånt håller vi minsan inte på med här" i det andra fallet.

Summering :

Det verkar vara mycket svårt att få tag i och undersöka vissa typer av utrustning (läs processor).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:44:44  Show Profile Send AndersP a Private Message
Enligt min mening är pratet om "religion" och "filosofi" ett sätt för säljaren att dölja sin dårliga kunskap. Dom har ofta ingen aning om vad dom sysslar med. Det enda dom kan är vilka olika avbetalningsregler som finns. Ställ dig i närheten av en säljare på ett stort varuhus för ljud och bild och lyssna bara. Det är helt sanslöst.

Jag tror du kan få mycket bättre råd här på forum. Alla de produkter som är föreslagna hittills i den här tråden är mycket bra och kan ge stor glädje under många år. Du läser på fabrikantens nätsida och frågar på forum och ska du sedan köpa nytt går du bara in på en av firmorna och pekar på en låda och säger "en sånn tack". Kommer det information som inte intresserar dig höjer du bara handen i riktning mot säljaren.

Underskatta inte begagnatmarknaden. Kolla bara Harry up som rodde hem en 565/562V-combo för 7 lakan. Vad kan nypriset ha varit på det? 50000?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/02 :  01:04:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message
AndersP
tror nypriset låg närmare 45000 för 565 och 30000 för 562V. Och dessutom med senaste programvaran och uppgraderad med senaste chipet till 7.1 och DTS. Blir nästan avundsjuk på mig själv.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/04 :  02:35:06  Show Profile Send audiojan a Private Message
Om du kan få tag på en begagnad Lexicon DC-1 eller DC-2, så finns det inte mycket som är bättre för ren hemmabio. Borde dock säga att det inte fungerar speciellt bra till SACD eftersom alla ingångar går igenom antingen D/A eller A/D/A delen (beroende på om det är en digital eller analog signal).

Lexicon´s Logic7 gör under med gammal filmer och TV programm.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/07 :  13:23:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Lexicon är ju inte det sämsta, jag har tittat på deras utbud då jag fann deras pro-utbud mkt trevligt att jobba med, de har genom åren haft ett flertal mycket fina effektprocessorer som använts flitigt världen över.

Man kanske skall avslöja vad kringutrustningen är tänkt att bestå av.

IDAG :
Panasonic A-320 (DVD)
Marantz DP870 (dd-dekoder och D/A)
QSC RMX 1450 (slutsteg front)
AudioPro M.7 (slutsteg center och bak-kanaler)
Hemmabyggda vägghängande högtalare frontkanaler endast

SIKTAR PÅ:
Marantz PMD910 (DVD)
N Å G O N T Y P A V P R O C E S S O R ? ? ?
QSC Powerlight2 224 (3st) (slutsteg)
Fler hemmabyggda vägghängande högtalare (säg 5 st)
Eventuellt någon hemmabyggd sub.

som ni ser är planen rättså klar förutom processorn, jag är verkligen tacksam för alla tips så här långt, fler tips välkommnas varmt så min lista över tänkbara kandidater blir så lång som möjligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/02/07 :  20:03:50  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Hittade denna idag. http://se.europe.creative.com/products/product.asp?prod=569
Vet inte alls hur bra den är för pengarna (runt 1000:-)..
Men helt klart en intressant produkt.
Recension ska visst dyka upp här snart: http://www.nordichardware.se/

/edit
Den var visst inte ämnat som försteg till HiFi utan till datorhögtalare o dylikt..Men det verkar vara en bra produkt ändå :)

Det är detaljerna som räknas...

Edited by - dp79.com on 2004/02/07 23:27:41
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/07 :  20:29:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
De butiker som räknades upp ovan sysslar knappt alls med hembio (Radiolagret har väl inga flerkanalsgerejer alls? Ågrens säljer väl Arcam och Rotel men är nog mest inne på hifi).
Jag tror ditt "problem" är att du söker en separat processor vilket är rätt "exotiskt" (jag tror faktiskt inte att jag någonsin sett en i butik i Gbg).

I Göteborg är det väl mest Hifi-klubben och Tele-Hå som säljer hembio (Hifi-stället har väl ingenting heller?), jag tror Hifi-klubben är den butik där du har störst chans att hitta något.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:27:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tackar för tipsen, jag skall inom kort ge mig ut och kolla upp vad tele-hå (ljudgrottan) och hifi-klubben har att erbjuda.
Jag köpte mina första riktiga hörgtalare på tele-hå, ett par MB QUART monitorer, oerhört trevliga, precis som stället jag köpte dem på.

Hifi-klubben har jag tyvärr fått ett lite skevt intryck av tidigare, men jag kan gott förkasta denna föreställning och ge dem en ny chans.

Jag återkommer med information om hur det gått.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ingvar.olsson@nexus.se
Member

59 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:08:41  Show Profile Send ingvar.olsson@nexus.se a Private Message

Ett hemmabioförsteg som låter bra och kan fås billigt är Sony TAE9000ES.
Visserligen bara 5.1 eller 6.1 med simulerad bakkanal med senaste programvaran. Kostar gissningsvis 6000:- eller så.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/13 :  21:00:53  Show Profile Send LJN a Private Message
-Håller med Ingvar Olsson, TAE-9000ES är ett fynd för en begränsad budget. Den är lätt att uppgradera till den senaste mjukvaran (version 2.5) utan kostnad. Allt som behövs är en dator, com-port och en null modemkabel.

/Lennart
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:17:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
låter mkt intressant, skall genast kolla upp detta, det är ju väldigt trevligt att kunna uppgradera allt efter som tiden går : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000