HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD-A och SACD. Flipp eller flopp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:45:29  Show Profile Send Ix a Private Message
De nya formaten DVD-A och SACD har ju inte slagit på bred front än, men det börjar talas allt mer om dem även hos "pöbeln". Skulle vara intressant att höra vad ni, "bättre vetande", har att säga om de nya formaten. (Har sökt efter bästa förmåga på forumet utan att kunna hitta en liknande tråd, men ber förstås allra ödmjukast om ursäkt om jag jag missat en!)

Lite frågor som vore kul att ha svar på är till exempel:

  • Erbjuder de hörbar kvalitetsförbättring?

  • Låter det ena formatet bättre än det andra?

  • Kommer musik i flera kanaler slå denna gång?

  • Kommer de att (på sikt) konkurrera ut CD:n?

Alla åsikter och funderingar är dock förstås välkomna!

Låt oss för en stund anta att jag inte vet ett smack om människans hörsel, samplingsfrekvenser, bitdjup och så vidare (även om så inte är fallet), så ni inte kommer bort er i alltför tekniska resonemang.

Tack på förhand!
//ix

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:23:02  Show Profile Send ayayay a Private Message
Oj, jag spår att den här tråden antingen blir lång eller låst

Hursomhelst så tänker jag delta.

Min ringa erfarenhet av SACD har varit en positiv sådan.
De jämnförelser som jag har kunnat lyssna till har vägt över till fördel för SACD.

Framför allt så tycker jag att ljudbilden blir lite mer "verklig" samt att "rumsinformationen" ur inspelningen kommer fram mer.
Iallafall så va de skillnaderna som jag hörde med just den "hybrid"-spelaren.

Flummigt att beskirva ljud...

Personligen så tycker jag att "flerkanals-lyssnandet" hör till hemmabio, men jag blir gärna överbevisad om att jag har fel
Än så länge har inte DVD-A imponerat så på mig.
Det skall dock erkännas att jag inte lyssnat till DVD-A med lika fin elektronik som jag har haft tillgång till när jag lyssnat till SACD

Sen så kanske man skall lägga in i debatten att en finare vanlig CD-spelare låter bättre än vissa SACD-spelare.

Så frågan är vad man skall satsa sina hårt förvärvade slantar på?

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2004/01/16 14:25:03
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/17 :  03:43:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Formaten måste följas upp av för där anpassade inspelningar med, i annat fall blir det meningslöst.
Frågan är ju om dessa två konkurrerande format inte knuffar varandra av banan.
Flerkanal kommer nog, i alla fall 5.1, men iett format som kombinerar ljud och bild fullt ut.
De flesta konsumenter vill nog inte ha besväret med flera olika format, likväl som att mer än fem högtalare i ett vardagsrum kommer att vara en utopi. De flesta kanske kommer att ha frontar och center enbart.
Det viktigaste däremot är nog ETT format och inget krångel, då först kan det slå på bred front.

Bravo
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/17 :  10:26:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att både SACD och DVD Audio är bättre än cd ,men att det tydligen krävs mer hos utrustningen för att göra SACD rättvisa, medans DVD Audio visar redan i dvdspelare med båda formaten integrerade att DVD Audio är bättre än cd.

Nu för tillfället så verkare SACD ha övertaget,dock så är den mesta musik som intresserar mig i DVD Audio. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/17 :  11:45:31  Show Profile Send storyboard a Private Message
http://www.fivechannels.com diskuteras i en intervju med Ingvar Öhman om CD vs SACD vs DVD-A. Det finns också kommentarer skrivna av Derf Reefman från Philips Research Laboratories. Läs och bedöm själva.

Mvh
Niklas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:58:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag upplever att både handhavandet kring och ljudet från SACD är bättre.

Vidare finns fördelen för SACD med hybrid-skivorna som kan spelas på både CD-kompatibla spelare och SACD-spelare.

Förövrigt är bilden "i vägen" för att man skall kunna lyssna ordentligt...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/17 :  14:06:38  Show Profile Send Sondek a Private Message
Flipp på specen och till viss del även när det gäller lite dyrare hårdvara.

Den begränsade tillgången på inköpsställen och utbudet tycker åtminstone jag är en stor Flopp än så länge!

CD skivor kan man köpa i vilken bondhåla som helst och ja till och med på bensinsmackar. Men vill man ha någon av de nya formaten får man handla via nätet om man inte bor i någon av de tre största städerna i detta land.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:29:02  Show Profile Send Piggen a Private Message
DVD-A:
Tycker jag erbjuder hörbar förbättring i en del fall (tex. Eagles - Hotel California)

SACD:
Svårare. Låter ju mycket bra, men det gör CD spåret på de hybrider jag har också.

För att summera det så är det bara på nämnda Eagles skiva som jag har reagerat med "WOW!". Alla andra låter visst bra, inget snack om det, men inte så mycket bättre än CD så att man reagerar.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/18 :  13:16:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Båda formaten har ju en klar fördel i förhållande till cd och det är att de är mycket svåra att kopiera efter vad jag läst och uppfattat, har som sagt ej testat själv.MvhKristofer
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:07:07  Show Profile Send Joel a Private Message
DVDA tycker jag är en rejäl förbättring jämfört med CD. Själv har jag jämfört med Metallica, Metallica och blir helt hänförd av skillnaden i upplösning.

SACD tycker jag låter bra och Pink Floyds Dark Side of the Moon är klockren i sin flerkanalsmix, men ändå inte lika dynamisk som Metallica.

My two cents.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Edited by - Joel on 2004/01/19 17:24:55
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:55:28  Show Profile Send Piggen a Private Message
Joel:
Vad är det för högsta samplingsfrekvens på Metallica (jag antar att det är den "svarta" vi snackar om)?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/20 :  14:07:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Piggen, det är den "svarta". Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:58:00  Show Profile Send Joel a Private Message
Piggen: Bitraten ligger på 9.0-9.3 Mbps.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:09:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Läckra bilder Joel. Ser att du också har plasmatv. Men sitter den inte lite väl högt upp i förhållande till fronthögtalarna? För fokus i bilden ligger ju i mitten och då borde det vara bättre i fall du sänkte plasman. Bara en tanke, det ser verkligen snyggt ut. MvhKristofer
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:44:30  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag tycker att Dvd-a erbjuder mycket bra kvalitet. Sacd har jag mindre erfarenhet och tyvärr ingen positiv sådan. Om framtiden är svårt att säga. När man går igenom hifipress och liknande så verkar sacd ha ett stort företag, men jag tror att om man ser till marknaden så kan det vara tvärtom eftersom vi "hifi nördar" inte representerar så stor del av marknaden samt att det redan finns ofantligt många dvd-v spelare redan?

Presonligen så ser jag gärna dvd a som ett framtida format, dock behöver användarvänligheten förbättras i vissa fall.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2004/01/24 19:09:48
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/24 :  15:34:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"redan finns ofantligt många dvd-a spelare redan?"

Så är faktiskt inte fallet. DVD Audio är inte detsamma som ljud från en dvd om det var det som du menade?. DVD Audio är på samma sätt som SACD en önskad, och även mycket tänkbar fortsättning på cdformatet.

Det ger en klart högre upplösning jämfört med cd och även jämfört med det ljud som finns på dvdskivorna.

MvhKristofer
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/01/24 :  19:08:37  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Visst har jag koll på formaten, det blev dock felskrivet.
Min innebörd är att det finns ofantligt många dvd-v spelare ute nu och det tror jag hjälper dvd-a iochmed att dvd som videoformat är så starkt. Stora massan ser nog inte skillnaden mellan musik på dvd-v och dvd-a. Sen är ju många av de nya spelarna redan dvd-a kompatibla.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/25 :  17:02:30  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker det hela liknar en fight på skolgården i mellanstadiet. SACD i ena ringhörnet och DVD-A i det andra. Frågan är väl istället huruvida mjukvaran (musiken) fortfarande har ett berättigande som fysiskt objekt (skiva). Jag kan inte se för mig att vi i framtiden kommer att köpa musik på skivor i en affär. CD blev nog den sista skivan med någon större genomslagskraft. Många av oss nördar kommer nog att köpa en del SACD och DVD-A men nåt större genomslag får aldrig de här produkterna.

Eftersom en CD inte längre behöver vara en CD efter att patentet gått ut och ingen längre tjänar pengar på formatet är det ganska tydligt att bägge formaten är drivna av möjligheten till nya licensmiljarder i en monopolliknande situation till skillnad mot att ge oss bättre produkter.

Ett problem jag har är att den musik jag konsumerar oftast är inspelad och mastrad med så låg kvalitet att skillnaden mellan CD, DVD-A och SACD blir helt försumbar. Det låter ofta som att musiken är mastrad med tanke på att spelas upp i MP-3.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:35:59  Show Profile Send Joel a Private Message
Whiskyman: Tack. Höjden är beroende av en träregel i väggen som går precis där. Tidigare hade jag TV:n på bordsstativet, och när jag skulle flytta upp den på väggen kändes det högt upp. Nu ägnar jag det inte en tanke. Man vänjer sig snabbt.

mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/30 :  18:27:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Visst har jag koll på formaten, det blev dock felskrivet."

Jag misstänkte det, har dock varit upptagen hela veckan med plåtningar, så därför har jag inte svarat tidigare.MvhKristofer
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2004/01/30 :  22:41:50  Show Profile Send cabasse a Private Message
Man kan knappast underhålla format som efterfrågas av 0.000001% av konsumenterna.
Dom flesta verkar nöjda med MP3 och har knappast utrustning som kräver mer heller.
Ljudkvaliteten är alltså knappast relevant för om ett nytt format skall överleva.
Det måste finnas nånting annat som sätter fart på efterfrågan.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/01/30 :  22:55:35  Show Profile Send Piggen a Private Message
cabasse:
Nu tog du väl allt i va?? Med din procentsats så skulle ju ingen i vårt avlånga land efterfråga dessa format, och det är ju inte riktigt sant :-)) Men okej, jag förstår din poäng...vi är inte i majoritet om man säger så :-(

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/31 :  01:07:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det "AndersP" påpekar ovan är väldigt väsentligt och en anledning till att jättarna slåss om ett nytt format.
quote:
Eftersom en CD inte längre behöver vara en CD efter att patentet gått ut och ingen längre tjänar pengar på formatet är det ganska tydligt att bägge formaten är drivna av möjligheten till nya licensmiljarder i en monopolliknande situation till skillnad mot att ge oss bättre produkter.

Problemet är som sagt att de flesta nöjer sig med mp3 och gratis musik, och då spelar det nogm ingen roll vad man tycker om de nya formaten, de kommer inte att slå i alla fall.
Mulikanal kräver nog att den är fullt inarbetad i ett bioformat, och att detta format kan utnyttjas både för film och musik fullt ut, om majoriteten skall vara intresserad.

Vare sig SACD eller DVD-Audio har ju på allvar kommit till skott ännu.
Den stora frågan är om de någonsin kommer att göra det.

Bravo
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/31 :  01:35:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag skulle gärna se att SACD ersatte CD:n helt enkelt för att det låter mycket bättre än CD. DVD-audio vet jag inte så mycket om och har inte lyssnat på det i min egen anläggning så jag kan inte uttala mig om det.

Jag tror inte SACD eller DVD-a kommer konkurrera ut CD:n. Det är riktigt illa när formaten har funnits i fem år och när nästan ingen ens vet om att det finns. Ingen jag känner som inte är hifiintresserad vet om att det finns överhuvudtaget....det är ju direkt inget bra teckan.

CD:n kommer ersättas av ett format på datan tror jag. Efterföljare till MP3 eller kanske skivor blir till minneskort eller nåt...vad vet jag...
Bara spekuleringar...visst kan SACD ta över CD men det betyder ju inte att det blir framtidens format.....

Personligen tycker jag man ska ta datan som hifiredskap mer på allvar.
Kommer förmodligen ge många möjligheter i framtiden. Laddar kanske hem ett program bara om du t.ex. vill ha rumskorrigering...integrerade förstärkare med USB ingågar osv.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:42:02  Show Profile Send matså a Private Message
Tja om de sätter ut SAcdskivorna bland vanliga cd så tror jag nog att intresset ökar. Naturligtvis måste de vara hybrider då. De får hem en skiva och ser att de är en Sacdskiva och intresset väcks att köpa sacdmaskiner/skivor mera.


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/01 :  03:01:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror inte det "matså" eftersom SACDhybriderna går att spela i en vanlig cd, så tror jag inte att majoriteten bryr sig om några kryptiska bokstäver som kan betyda vad som helst, om de ändå är nöjda med cdljudet.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000