HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Budgethifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:19:15  Show Profile Send Shogo a Private Message
Pga min nuvarande situation som studerande har man knappast råd med några hifiutsvävningar, men man vill ju endå njuta.

Så min fråga är..Jag är på jakt efter en uppsättning förstärkeri till bra pris. Tanken är att använda ett M-Audio Delta 410 ljudkort som försteg(HTPC) och skicka signalen direkt till slutstegen.

Men förstärkeri, vad skall man satsa på, kan ju antingen köpa ett gäng billiga stereoförstärkare nya, tex Cambridge P500, eller ut och leta på begagnatmarknaden efter tex begagnade PA-steg som lämnar bra med effekt men hur är ljudkvaliten ?

Högtaleriet består av en uppsättning vifabestyckade burkar(Shamrock Audio SE-1) som gillar betydligt mer effekt/ström än vad min nuvarande Yamaha DSP-A595a orkar leverera.

Alla tips på vad en fattig studerande skall ut och leta efter rekommenderas !

/Shogo

/Shogo

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/14 :  15:03:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du söker alltså slutsteg för totalt 5 kanaler (antar jag, eftersom du lade posten i flerkanalshifi)?

Hur mycket orkar ljudkortet driva? Inte alla ljudkort klarar att direkt driva ett slutsteg, även om vissa av M-Audio korten tydligen klarar det bra om man har "rätt" slutsteg (som inte drar så mycket ström).

Budget?

Det jag kommer tänka på är ett flerkanalslutsteg från Rotel, RM-1066 kostar runt 9000 ny.

Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2004/02/14 :  16:41:18  Show Profile Send Shogo a Private Message
Japp, eller 6 kanaler(3x2) är aktuellt. Att M-audio kortet inte skulle orka driva vissa steg var en nyhet för mig, skall kolla upp detta. Alternativet är ju att använda Yamahans preout utgångar.

Budgeten i dagsläget ligger runt 6000:- för endast slutstegen.

/Shogo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000