HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Livslängden på ett par högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:02:57  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Hur länge håller ett par högtalare egentligen innan ljudet blir förvrängt pga utslitna element?
Det känns som det måste hända förr eller senare och borde väl bero mkt på materialen som används till elementen och självklart hur mkt man spelar.
Hur slits andra komponenter t ex förstärkare, håller dessa i princip hur länge som helst? Det känns som om en förstärkare kan hållas obetydligt förändrad betydligt längre då den inte har rörliga komponenter (annat än reglage).





Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/24 :  17:52:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Intressant frågeställning. Utöver kvaliteten i komponenter som används tror jag också att andra faktorer påverkar:
- Hur man använder högtalarna, det vill säga om man kör dem mycket på väldigt hög volym eller "lite lagom".
- Hur man sköter högtalarna, allmän rengöring på rätt sätt och att de inte får bäcka ihop av damm.
- Att man byter delar som åldras utan att högtalarna används, till exempel på Carlssonhögtalare av 70-talsmodell behöver en skumkant i elementinfästningen bytas eftersom den torkar ut med tiden oberoende av om man spelar eller inte.
- Hur högtalarana är placerade, om högtalarna exempelvis står exponerade för starkt solljus åldras vissa komponenter snabbare än om de står skyddade mot sol. Kraftiga tempraturvariationer och allt för fuktig miljö kan vara till skada också. Detta blir lätt fallet om högtalarna står nära en balkongdörr.

Själv kom jag över ett par nästan fyrtio år gamla Carlssonhögtalare i somras. Vi har dem i sovrummet och lyssnar på dem dagligen. De låter alldeles utmärkt i diskant och mellanregistret. Basen är däremot lite slapp. Men inte inte så att det stör. För musiklyssnande är de mycket bättre än högtalarna i vårt Bose hemmabiosystem.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:27:40  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har ett par Yamaha NS20M som har gått dagligen i mer än 20 år. Dom såldes som studiomonitorer på 80-talet. Lådorna börjar bli lite anfrätta av alla flyttar och dom har säkert halkat ned från stativen 10 gånger och då blir hörnen fula. Jag funderar på att fanera om/måla dom.
Som tur är det inte skumkant på basarna. Det ser ut som coatad textil. Jag har testat att köra dom med PA-steg några gånger på fester utan problem. (>800W)
Det som gör slut på högtalare är distad signal från antingen klippande slutsteg eller dist från signalkälla mer än hur mycket effekt man lägger på dom. Välkonstruerade högtalare tål bisarra mängder ren audioeffekt.

I förstärkare verkar det vara hög tomgångsström, dårliga trimpotar för tomgång och dc som sätter P för funktionen. Kondensatorer varar inte för evigt heller, men det verkar inte vara säkert hur gamla dom kan bli. Har man en äldre förstärkare som man gillar och vill behålla kan det vara en bra ide med en liten service vid en bra verkstad. Då kan tomgång och dc justeras.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/01/27 :  22:42:11  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har kört mina högtalare rätt hårt (hembyggen) och jag kän svära på dem int elåter lika "öppet" längre, dem har mjuknat ihop känns det som!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:57:47  Show Profile Send Allison One a Private Message
Har kört mina Allison One i mer än 20år och de låter fortfarande bra, dock låter de lite instängda på riktigt låga lyssningnivåer.
Det har säkert med ålder att göra, men jag tror att om jag tar bort elementen och rengör/byter kablar och kanske vänder upp och ner på (snurrar)elementen så är de nog tipp topp många år till!
Kul att man har återupptagit tillverkningen av dem så att det går att få tag i delar eller köpa fler!
http://www.allisonacoustics.com/
Finns det fler som har dessa?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/01/30 :  00:18:36  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har för mig att Lynn Olson skrev om just detta i en av sina artiklar.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:52:31  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Sig nåt som inte låter bättre än Bose.......?
:=)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000