HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Har DVD-A och SACD kombispelare två laser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:02:46  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Är det skillnad på lasern som läser SACD i förhållande till DVD-video/audio. Och har dessa kombispelare två eller flera olika laser, för att läsa av de olika skivorna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/01/17 :  15:46:29  Show Profile Send A8 a Private Message
Många har två men de används för cd(650nm) resp dvd/sacd(780nm) så svaret är nej, sacd/dvd a-v använder samma laser teknologi.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:50:29  Show Profile Send drkim a Private Message
Är det inte så att Cd och DVD använder samma laser men att SACD har en egen? På min Yamaha DVD S2300 så tar det ingen extra tid om jag byter mellan Cd och Dvd, men att spelaren byter laser när man spelar SACD. När vanlig CD spelas så lyser indikationen för DVD och DVD-Audio och när man byter till SACD läge så verkar den skifta laser och indikationen ändras till SACD.

MVH
Jocke


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/02/01 :  08:51:43  Show Profile Send A8 a Private Message
Nej!
Olika lasrar har med våglängden på ljuset att göra (som jag skrev ovan), om man skall ha två lasrar är det rätt meningslöst att skilja på sacd och dvda.

Att det tar längre tid med sacd har att göra med att sacd kräver andra andra chip jmf cd, dvdv o dvda.

Edited by - A8 on 2004/02/01 08:55:23
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:44:44  Show Profile Send drkim a Private Message
Ok, då så

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000