HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes, skillnad eller inte? Är det värt 2000:-?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/18 :  00:10:45  Show Profile Send falukorv a Private Message
Är väl egentligen bara att lägga örat mot golvet och kolla vilket som avger mest resonanser därifrån.

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/18 :  08:53:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by norman

beror ju på så många faktorer vad som är bäst... men själv tycker jag att mjuka "fötter" borde vara bättre rent tekniskt.. kör själv med såna..(suddgummin)



Jag har testa båda sakerna, till mina QRS Saturnus ingår mjuka fötter,eller vad man skall kalla det, mellan stativ och högtalare.

Till cd:n har jag både testat mjukkoppling och hård koppling. Tycker att den hårda kopplingen är att föredra. Dvs Spikes.Använder sådana till mina Tellus, men det kan ju vara som så att just det fakrum att jag använder båda alternativen ger positiva fördelar. MvhKristofer

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/18 :  09:08:23  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
SAMMANFATTNING:
Om du är nyfiken på annat än du har nu, köp/låna det du är nyfiken på och testa själv.
Själv ska jag köpa Superspikes, för då blir det lätt att flytta högtalarna. Hur det kommer att låta..? Vi får se !

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/18 :  16:24:25  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

ska det bli bråk om detta nu igen?

det är väl bara att ta hem både spikes och kuddar och jämföra...

eller det kanske är så att skillnaden är så försvinnande liten mellan dessa att man behöver vägledning för att välja rätt? Om så inte är fallet, varför denna diskussion?



Jag förstår din synpunkt, men i förlängningen blir det helt ohållbart.

Om man skall ignorera den fysikaliska verkligheten och ta hem och testa spikfötter (som såväl teoretiskt som i alla lyssningstester jag gjort är i princip det sämsta man kan ställa en högtalare på) så måste man väl fråga sig, om man inte borde testa även alla andra saker potentiellt dåliga saker man kan ställa högtalare på också? De flesta borde ju i varje fall vara mindre dåliga än spikfötter.

Exempelvis potatisar torde vara ett klokare val av underlag än spikfötter, alltså måste man prova att placera sina högtalare på potatisar! Ett annat exempel på fötter som bör testas om man tycker att spikfötter inte är slöseri på tid är yatzy-tärningar. Säkerligen fungerar dom också ganska dåligt, men bättre än spikfötter.

En anna rolig sak man har kunna läsa i denna tråd är att man skall använda spikfötter på mjuka trägolv, men mjuka fötter på betonggolv, fast en annan inläggare tyckte förstås att det var precis tvärtom. Kan någon tvivla på att hörselsinnet, tvärt emot Ekman förhoppning, är synnerligen manipulerbart av yttre omständigheter och förväntningarnas makt? Speciellt tydligt är det när man kontemplerar över att just dom som marknadsför hörselns oantastlighet vägrar lita på sin hörsel! De är inte sällan synnerligen hatiskt inställda till blindtester där man bara har sin hörsel till hjälp...

Jag tänker inte lägga mig i vad man vill använda för underlag till sina högtalare, eller vilka subjektiva preferenser för olika sound olika människor kan tänkas ha, men, om man vill höra det inspelade ljudet så oanfrätt som möjligt finns bara en sanning när det gäller val av högtalarfötter, nämligen:
Den fot är bäst, som får högtalaren att stå mest stilla, och som minst får golvet att vibrera (av mekaniskt inducerade vibrationer från högtalarlådorna, men golvet får naturligtvis röra sig av ljudtrycket från högtalaren på samma naturliga sätt som golvet låter sig påverkas av ljud från levande musiker).

Om man har högtalaren placerad på trägolv finns i praktiken ingen bättre lösning än "flytande högtalare", vilket bäst (= i största möjliga frekvensområde, med minsta möjliga förluster och på ett praktiskt realiserbart sätt) åstadkommes medelst mjuka fötter, t ex SD-fötter.

Fötterna skall INTE vara dämpande, utan så lealöst fjädrande som möjligt. Dämpningen kan vara mycket låg. Då ernås kabinettsrörelser som tangerar 1/1000 av membranrörelserna om lådan väger så många gånger mer än membran+luft (vilket är ungefär samma massa som membranet ensamt för detta enkla resonemang).

Om högtalaren står på betonggolv (eller annat mkt tungt och styvt golv) fungerar mjuka fötter precis lika bra som på trägolv. Mjukfötter fungerar alltså alltid bra. Dock finns en alternativ lösning för den som är experimentlysten, nämligen sandkuddsfötter!
(Och här är det faktiskt relevant att tala om "dämpkuddar". Det är nämligen precis var sandkuddsfötter är! Det språkbruk som benämner SD-fötter eller andra mjukfötter såsom "dämpkuddar" är däremot olyckligt eftersom det dels får det att verka som om fötterna dämpar (vilket en god mjukfot inte skall göra i väsentlig grad) och ser ut som kuddar (vilket inte heller är vanligt hos mjukfötter))

Nåväl, hur gör man? Jo, man tar helt enkelt och syr ihop åtta små påsar (5*5 cm) som man sen fyller med sant och snör ihop. Dessa sandpåsar placerar man under de fyra hörnen på respektive högtalare. Är golvet tillräckligt stumt (vi talar här om betongkällargolv snarare än betonggolv i en lägenhet*) så kan man faktiskt under gynnsamma omständigheter nå högtalarlåderörelser som är till och med något mindre än 1/1000 av membranets (vid 1/1000 i membran-/lådmassakvot) men inte alltid.

Prova kan man dock alltid!

*Den som tror att ett betonggolv i en vanlig lägenhet är styvt kan ställa sig frågan vad det kan bero på att man hör när grannen borrar med slagborrmaskin i väggen...

Överkurs: Ibland, men mycket sällan, är det inte alls som det som anges ovan, eftersom extrema specialfall kan komma att rucka ekvationernas förutsättningarna dramatiskt!
Men skall man vara riktigt riktigt noga så behövs en halv kvälls föreläsning och praktiska demonstrationer. Kanske något som kan arrangeras i LTS regi? För LTS-medlemmar. Om det finns intresse.

Vh, Ing. Öhman

Edited by - Ing. Öhman on 2002/09/18 16:32:40
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/18 :  16:30:35  Show Profile Send n/a a Private Message
*ranefjord känner sig trygg med sina SD-fötter och sina Solid tech raketer*



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/18 :  18:13:07  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman


Om man har högtalaren placerad på trägolv finns i praktiken ingen bättre lösning än "flytande högtalare", vilket bäst (= i största möjliga frekvensområde, med minsta möjliga förluster och på ett praktiskt realiserbart sätt) åstadkommes medelst mjuka fötter, t ex SD-fötter.

<SNIP SNIP>

Vh, Ing. Öhman




Medan jag vänta på min piezoelectrisk accelerometer från USA ville jag så gärna höra, hurdan dessa resonansmätningar blev gjort. Dom, som man er på Sonic Designs sajt:



Då man ser bild ovanför, så måste man komma ihåg, att det är fråga om kommeriell propaganda, och är selektivt vald. Personlig fattar jag inte något, men det är ju annan sak (som vanligt).

Det skall bli mycket interessant att redovisa nya mätningar med direkt-till-hårddisk teknologi, och uppdatera min egen sajt. Inte bara vertikala, men snart också horisontala resonanser i djupled.



Markku's resonance test with sweep tone

"Stay tuned" som dom säjer over there...




mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld

Edited by - markku on 2002/09/18 18:45:13
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:11:39  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman
[Men skall man vara riktigt riktigt noga så behövs en halv kvälls föreläsning och praktiska demonstrationer. Kanske något som kan arrangeras i LTS regi? För LTS-medlemmar. Om det finns intresse.

Vh, Ing. Öhman



det tycker jag vore en god ide! Då kanske olika frågetecknen skulle kunna redas ut ordentligt. Men det kräver också att de som kommer dit, är fulladdade med insatta frågor, funderingar och invändningar, som Ingvar kan svara på. Att verkilgen ha tänkt igenom detta innan frågestunden. Annars kommer man inte vidare i denna fråga.

Mvh

markih
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:15:54  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by markku

Då man ser bild ovanför, så måste man komma ihåg, att det är fråga om kommeriell propaganda, och är selektivt vald. Personlig fattar jag inte något, men det är ju annan sak (som vanligt).




Hej Markku!
Vill bara göra ett allmänt påpekande att Öhman's propagerande för mjuka fötter började många år innan SD-foten blev lanserad.

Sen hur bilden ovan är genererad och giltigheten hos den, vet jag inte.
Mvh

markih

Edited by - markih on 2002/09/19 14:17:21
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:26:33  Show Profile Send dole a Private Message
Hej Ingmar Öhm.

Och trotts en heldel tillintetsägande fikon svenska och en bröd text i längd av en limpa. Så fastnade jag för en den här lilla delen.
citat:"Exempelvis potatisar torde vara ett klokare val av underlag än spikfötter, alltså måste man prova att placera sina högtalare på potatisar! Ett annat exempel på fötter som bör testas om man tycker att spikfötter inte är slöseri på tid är yatzy-tärningar. Säkerligen fungerar dom också ganska dåligt, men bättre än spikfötter. slut citat.
Av alla de som tillverkar högtalare i tungdivisionen har om jag har fattat inlägget rätt fel
De är ju lite märkligt.
mvh dole


//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/19 :  14:55:30  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Dole!

Först:" Hmm okej om man tar 2st element och kör ett fram och ett bak med samma frekvens. Då borde det stå ganska stilla. Och nödvändigheten av spikes borde vara mindre."

Instämmer om elementen jobbar mot varandra, dvs push-pull.

Sen tar jag mig friheten att kommentera din fundering i svaret till Ingvar: -"Av alla de som tillverkar högtalare i tungdivisionen har, om jag har fattat inlägget rätt, fel
De är ju lite märkligt."

Detta får du tro't om du vill eller ej (jag tycker inte att det är så märkligt), men det var ett gäng LTSare över och besökte diverse tillverkare av HIfi i england för några år sen, (varifrån påfundet med spikes lär ha kommit). Om jag inte minns fel av det jag läst om detta, så går det knappt att sälja högtalare utan spikes, fastän en del fabrikanter vet att det är fel. Men ett nämnvärt exempel och undantag från vetskap, lär ha varit en representant från en firma som svarade på frågan varför han trodde att spikes fungerar, att hifi-tidskrifterna skriver ju att det fungerar!
Man tror ju inte att det är sant, men så fungerar det uppenbarligen. Folk, bransch och press refererar och relaterar till varandra, ganska få tar reda på hur saker och ting verkligen är. Det fungerar ju i viss mån så även här på forumet och människor emellan. Det är få som har vilja, ork och intresse av att ta ett helhetsgrepp och verkligen undersöka saker. Det är mycket bekvämare med enkla förklaringar, typ att spikes "jordar vibrationer och ger ett fast fundament", än att undersöka ordentligt. Därför kan missuppfattningar lätt få spridning och när det väl har rotat sig, blir man knäppförklarad om man säger tvärtom. Klart att man då struntar i att ta debatten, "smartare" och lättare att följa med strömmen istället, vilket ett flertal tillverkare verkar göra. Speciellt när få efterfrågar något annat...

Mvh

markih

Edited by - markih on 2002/09/19 15:00:00
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/19 :  15:20:42  Show Profile Send dole a Private Message
Hej Markih

Nu tror jag inte att de som tillverkar högtalare som kostar mycket pengar oroar sig för om de går att sälja utan spikes.
Tittar man på grejor för tex 100000:- och tycker att de låter bra köper man de ändå med eller utan dito.
Möjligtvis kan budget tillverkarna tycka att det är svår sålt utan spikes och använder det som en gimmik.
Men de lär säkert finnas en gräns neråt i kvalitet på högtalaren då spikes inte gör någon nämvärd förbättring.


//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/19 :  15:23:36  Show Profile Send ekman a Private Message
typ inonivå menar du

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/19 :  15:27:32  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

typ inonivå menar du




*ASG*

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:15:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Frågan är om det verkligen finns nåt som verklige förbättrar ljudet nåt nämnvärt.. ändrar det inte snarare karaktär..jag menar kudde vs. spike?
men om spikes nu är så dåliga..varför hyllar då pressen t.ex. soundcare så mycket?


Respond-React
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:29:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
"...varför hyllar då pressen t.ex. soundcare så mycket?"

Har det att göra med pengar kanske?


Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:31:34  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

"...varför hyllar då pressen t.ex. soundcare så mycket?"

Har det att göra med pengar kanske?


Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar


Du menar att pressen har ett ekonomiskt intresse av att hylla dito???

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:32:11  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by dole
...Av alla de som tillverkar högtalare i tungdivisionen har, om jag har fattat inlägget rätt, fel

De är ju lite märkligt.
mvh dole




Vad är det för märkligt med det?

Är det märkligare än att man i vissa tider uppmanats dricka radioaktivt vatten mot alla tänkbara krämpar (eller ormolja förstås om man går ytterligare 100 år tillbaka i tiden, och byter kontinent).

Det märkliga är väl att ingen, sedan Ivor mässat ut sitt evengelium (och satsat sin energi i den riktning som märktes mest - nämligen mot bara de helt subjektivt orienterade hifi-skribenterna) vågat trotsa voodoo-vågen.

Trots att hela branschen fram till och med Linns inträde hade ingenjörer antällda som begrep att man INTE skulle ställa högtalare på spikfötter började alla omedelbart handla mot bättre vetande (har infört spikfötter) så snart det var uppenbart att det inte gick att få bra recensioner annars. Bytet skedde dessutom utan att någon ens försöka lyfta ett finger och fråga vad tusan branschens marknadsavdelningar håller på med egentligen.

Det har varit kommersiellt självmord att lancera en högtalare i England med mjuka fötter. Kef försökte, varefter de skrev mig ett brev och förklarade att de föredrog mjuka fötter ur alla tänkbara synvinklar, såväl hörbart som mätbart, men att kommersiellt självmord inte låg för dem.

Det går helt enkelt inte att lämna in en högtalare med mjuka fötter på test till en brittisk hifi-tidskrift utan att bli idiotförklarad. Och det är det ju ingen som vill bli, tydligen.

Ur denna aspekt måste man ge alla de skandinaviska hifi-tidskrifterna en stor eloge, som undantagslöst vågat slänga av sig Linn-okets tunga börda och faktiskt har lyssnat förutsättningslöst. Så vitt jag vet har inte en enda negativ test av Almeflos SD-fötter publicerats.

Att ingen hifi-skribent (officiellt) vågat ta avstånd ifrån spikfötter är märkligare, men egentligen är det kanske inte så märkligt. Spikfötter omsätter fortfarande mycket pengar och många annonsörer skulle ogilla om pressen helt sågade spikfötter...

Förresten har inte alls alla som tillverkar högtalare i tungdivisionen fel. Det finns gott om undantag från spik-tvånget, speciellt i den professionella sektorn. Ju mindre företag (som av olika skäl ofta är mer idéellt drivna, mer oberoende av sina marknadsavdelningar, ibland har de inte ens några marknadsavdelningar) desto fler förespråkare för mjuka fötter till högtalare hittar man.

Vh, Ing. Öhman

PS. Markku:
Låt mig gissa!
Den blåa kurvan visar hur ett golv rör sig när högtalaren står på spikfötter (eftersom nivån är så mycket större vid låga frekvenser, jag gissar att skalan sträcker sig från 20 Hz (+/-10) till 800 Hz (+/-400) eller något i den stilen?)

Den brunröda kurvan tror jag visar golvets vibrationer med samma högtalare på några mjuka fötter? Nivån är ju markant lägre vid alla lägre frekvenser.

Toppen i det högre frekvensområdet tror jag är en frekvens där det finns en resonans i golvet och kanske också akustiskt i rummet?
En sådan kan ju råka undertryckas just där högtalaren står om högtalaren står på spikar och tynger ned golvet lokalt så att det noden slås sönder. Den dämpar då lokalt och sjunker lite i frekvens. Isåfall syns noden nog på andra ställen av golvet även när spikfötter används. Antagligen syns den dessutom oavsett om det är höger eller vänster högtalare som spelar.

DS.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:38:00  Show Profile Send dole a Private Message
Ingmar Öhm
Ta fram några bra exempel på fötter så ska jag testa dem.
Och om det är något som låter bättre än mina spikar så är jag den första att byta.
Förutom rotknölar, frukt och grönsaker+Yatzy tärningar
//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright

Edited by - dole on 2002/09/19 16:46:29
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:44:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
"...varför hyllar då pressen t.ex. soundcare så mycket?"

Har det att göra med pengar kanske?

Tror du verkligen hifi pressen får ett öre av soundcare??? soundcare är ett litet företag! jag har mailat lite med grundaren(Terje) av soundcare som har tagit fram spiken också. Bara patentet kostade 2 miljoner svenska kronor och han har även haft mycket stora utvecklingskostnader.
Ing. Öhman kan säkert jätte mycket men när en duktig person kan mycket om sin sak så är det lätt att bli blind när man läser. Jag tror säkert SD fötter e skit bra men jag tror inte att soundcare är uruselt! Om Terje hade snackat här hade ni säkert inte varit så säkra på er sak utan ni skulle nog stått nånstans mittimellan istället...

Tack för mig




Respond-React
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:45:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tror inte att det ena är bättre än de andra!

Respond-React
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:47:05  Show Profile Send Timbre a Private Message


En klassisk debatt. Våra erfarenheter går helt isär...
Bara att prova själv.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/19 :  17:43:06  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by dole
...Ta fram några bra exempel på fötter så ska jag testa dem.
Och om det är något som låter bättre än mina spikar så är jag den första att byta.

Förutom rotknölar, frukt och grönsaker+Yatzy tärningar



Jasså, rotfrukter duger inte? Det är till att ha höga krav...
Den enda nackdelen med rotfrukter jämfört med spikfötter är att de är färskvara, men det kan säkert vara en fördel tillåme, för den borne tweekaren. Han får pula med anläggningen varenda dag, och kan experiemnetera med olika former på potatisarna...

Jag vet inte om jag förstår vad du menar med "ta fram några exempel". Jag kom ju med några exempel härovan, t ex sandpåsarna.

Jag använder själv bara Per-Arnes SD-fötter i alla mina anläggningar, men i princip kan man använda vilket elastiskt material som helst om man vill isolera högtalaren från golvet (så att det inte sätts i vibration mekansikt) och få den frisvävande i audioområdet (10 - 80 000 Hz) så att den inte själv kommer i resonans.

Det som gör att jag själv valt SD-fötterna är att de är mycket bättre än de fötter jag gjorde själv (av en tjock heltäckningsmatta med en massa padding under), men den hörbara skillnaden är inte så stor som man skulle kunna tro.

Skillnaden mot spikfötter är dock dramatisk! Man får vara halvdöv om man skall missa den (jag läste att Ekman trodde att den kanske inte hördes...), däremot är det inte alls säkert att alla värderar och bedömer intrycken likadant.

Kanske är det så att jag och många med mig tycker, upplever och bedömer att spikfötterna färgar ännu "fulare" efter att man konstaterat att golvet faktiskt vibrerar mycket mer och högtalarna faktiskt står och resonerar när man använder spikar. Inte vet jag. Det handlar i varje fall inte om inbillning för skillnaden hörs tämligen lätt i blindtest.

Min erfarenhet är den att de som varit med och mätt och suttit och lyssnat parallellt i regel blir mycket mera känsliga för spikfotsresonanserna. En inte helt ovanlig sitation: Man hör ofta ett fel mycket bättre efter att man uppmärksammats på det.

I mina öron så stämmer hörupplevelsen väldigt väl överens med vad man kan konstatera mätmässigt i varje fall. Med spikfötter upplever man att det står ett par högtalare framför en. Man känner med tårna att rörelser i golvet är mer ologiska och inte i samklang med ljudtrycket. Det låter mindre levende och verkligt. Basregistret är mera övertonsbemängt, pågående, odynamiskt och oartikulerat.

Alla upplever det inte så. Den som på sätt och vis kan sägas lyssna mer "förutsättningslöst", alltså utan att veta att golvet vibrerar och högtalaren står och vickar när det står på spikar, upplever inte sällan skillnaden mera som en "smakskillnad". Inte som rätt eller fel, utan två olika versioner av musiken bara.

Spikfötterna beskrivs då ofta som att de gör högtalarna "rikare i klangen", "mera fysiska i sin kommunikation" och att de ger "klarare basljud". Mjuka fötter upplevs inte sällan vara "obesvärade", "fylligare", "mera dynamiska" och "renare, speciellt vid stora ljudtryck".

Vet man inte vad det beror på att dessa skillnader i upplevelser uppstår, så kan man tycka att alla de upplevda egenskaperna är "trevliga". Man kan se dem som olika kvaliteter som är angenäma, men svåra att välja mellan. Många tycker också olika beroende på vilken skiva man spelar.

Vet man däremot (t ex genom att ha känt på en högtalares vibrationer när den utsätts för en lämplig testsignal) att spikfötterna faktiskt bara ställer till med en massa uppenbara "extrasignal" som inte finns på skivorna, så kanske man ser lite annorlunda på det hela. Eller också gör man det inte!

Många, jag t ex, gör det dock.

Jag tror den springande frågan är om man bryr sig om huruvida återgivningen är så "sann" som möjligt eller ej. Många ser nog hifianläggningen som en generell "trevnadsskapare" helt enkelt.

Jag tycker att vetskapen om sannheten är en väsentlig del av glädjen. Det är kanske därför det är så fascinerande även att spela in musik?

Det är något alldeles fantastiskt det där att man med lite trevliga apparater kan föreviga en sekvens i tiden. På en liten skiva (eller hur musiken nu är lagrad) finns händelsen bevarad för all (eller?) framtid, att upplevas en gång till, och igen och igen... Nog är det roligare om den bevarade händelsen upplevs som originalet?

Jag är inte på något sätt så rabiat att jag tycker att det spelar någon roll om folk har sina högtalare på spikfötter, men jag tycker att det är synd om dom som faktiskt undrar hur det fungerar, inte skall få veta det! Bara för att det finns dom som "bara vill lyssna och tycka" och som inte vill höra några diskussioner om hur det fungerar och varför det låter som det gör.

Lyssna och tycka får alla, det måste vara tillåtet att undra och försöka förstå hur saker verkligen är också.

Vh, Ing. Öhman.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/19 :  17:52:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Öhman,
Hur gör man om man har stativ? Sätter kuddar direkt under högtalaren i stället för häftmassa, eller tar bort spikes från stativen och lägger kuddar under stativen, eller båda?


Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/19 :  18:21:13  Show Profile Send drgreen a Private Message
efter den mkt trevliga uttömmande förklaringen av ing Ö (ingen ironi obs) undrar jag bara om då kokta potatisar är bättre än råa?

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/20 :  09:44:15  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

efter den mkt trevliga uttömmande förklaringen av ing Ö (ingen ironi obs) undrar jag bara om då kokta potatisar är bättre än råa?



Det skall vara råa.

Fast det finns dom som som säger att det skall vara råa bara till rå musik.

Å andra sidan finns det dom som säger att det skall vara kokta till hårdkokt musik.

Å tredje sidan finns det dom som säger att hårdkokt musik är samma sak som rå musik.

Svårt kapitel det här med högtalarfötter.

Vh, Ing. Öhman

PS. Har man stativ är det lämpligt att använda SD-fötter mellan högtalarna och stativet.

Det spelar inte så stor roll vad man har mellan stativ och golv, men i princip är spikfötter bäst, eftersom de är vältsäkra, d v s "lågfrekvensstadiga". Deras resonanser mitt i basområdet ligger också så långt ifrån SD-resonansen (som ligger mycket långt ned i frekvens horisontellt - nere vid någon eller några Hz) som möjligt. Därmed kan de inte samverka.
DS.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000