HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NHT Evolution
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2002/09/30 :  17:08:32  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Davs
Var det någon som fick lyssnat seriöst på NHT Evolution under Arken mässan ? eller kanske någon som lyssnat på de annars ?

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/30 :  19:56:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Ulkesh

Davs
Var det någon som fick lyssnat seriöst på NHT Evolution under Arken mässan ? eller kanske någon som lyssnat på de annars ?



Jag lyssnade länge och väl på dessa. Jag tror t o m jag skrev om det på forumet strax efter mässan. I alla fall, jag tyckte att det var det system som man kunde spela klart starkast med vid låga frekvenser utan att det började skorra. Dock hade de kopplat in dubbla antalet subbasar (totalt 4 st) och det var aningens högt uppskruvat på dem. Med två stycken avstängda så var den tonala balansen fin (subjektivt). Annars var ljudet rent och klart. Lite konstig konfiguration med ett litet mellanregiter bredvid diskanten. Kan möjligtvis ge udda utstrålningsegenskaper i horisontell led och påverka ljudbilden. Har faktiskt planer på att snart göra en grundlig test och skriva om dem i Musik och Ljudteknik.

Var du på Arken och också hörde dem?


Senare efter Arkenmässan hade XPro en inbjudan på Hard Rock Café i Stockholm. Jag var ej där då, men det lät tydligen inte lika bra då. Kanske berodde det på lokalen eller musikvalet (eller högtalarna, det är ju också möjligt)?

Hälsningar
Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2002/09/30 :  21:18:08  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Jodå jag var där men det var lite för mycke "epadunk" runt om när jag skulle lyssna på de. Idén med de högtalarna är ganska chick tycker jag.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/01 :  09:58:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen
Lite konstig konfiguration med ett litet mellanregiter bredvid diskanten. Kan möjligtvis ge udda utstrålningsegenskaper i horisontell led och påverka ljudbilden. Har faktiskt planer på att snart göra en grundlig test och skriva om dem i Musik och Ljudteknik.



Om jag förstått NHTs material rätt är de medvetet "beamade" så att de strålar 21 grader inåt mot sweet-spot när högtalarna är vinklade rakt fram. Detta löser man ju enkelt i delningen mellan diskant och mellanregister med ett medvetet fasfel. Sedan lyssnar man alltså off-axis på diskanten när man sitter rätt...

Ett ganska slugt trick för att få energikurvan bra även i diskanten, som ju vill bli lite väl riktad annars. Frågan är ju hur det fungerar när man närmar sig ytterkanten på soffan, och man alltså hamnar i det område där diskanten har högst nivå (rakt fram) medan delningen mellan diskant och mellanregister interfererar maximalt...

En annorlunda lösning!


Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  10:10:29  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Ulkesh

Davs
Var det någon som fick lyssnat seriöst på NHT Evolution under Arken mässan ? eller kanske någon som lyssnat på de annars ?



Nä, inte på Arken. Däremot på en specialdemo i Stockholm. ("Hårdrocksfiket")

Jag upplevde inga positiva kvaliteter alls. Jag vill dock inte lasta högtalarna för detta. Dels var musiken "konstig". Inte ens akustisk musik lätt realistisk. Dels var rummet obekant.

Jag lutar dock åt att det helt enkelt är svårt att få till ett "bra ljud" med en såhärpass komplex konstruktion. Alltför många parametrar att justera, alltför många element involverade etcetera.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000