HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som handlat från utlandet på nätet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rejman
Starting Member

46 Posts

Posted - 2002/09/29 :  11:47:38  Show Profile Send rejman a Private Message
Undrar om det finns nån här inne på forumet som handlat från england eller annat land på nätet? Verkar vara lite risky... Men om nån gjort detta vore jag tacksam om tipps om det gikc bra och från vilken sida man gjort dett!

Mvh
/Mattias

Varför blir man aldrig nöjd för....?

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/09/29 :  12:14:24  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Finns ju ett par här på forumet som köpt Vincent prylar från Deutchland. Alla verkar nöjda, de enda problem jag läst om är att speditionsbolagen i Sverige har problem att ta emot COD på en del dyrare prylar.

Say's who!?
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/29 :  12:21:08  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag har handlat ett tiotal gånger från England, Tyskland och USA bla. , mest för att sakerna inte funnits att få i Sverige, och det har alltid gått bra. Har man otur kan man förstås springa på ett oseriöst företag men det kan ju hända i Sverige också.
Garantiärenden kan ju förstås bli lite besvärligare om man handlat från utlandet.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/09/29 :  13:25:40  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
jag köpte mitt försteg (AVM V2) från tyskland en firma som heter Stereo-Galerie de finns i Stuttgart, de skickade den per postförskott så jag betalade på posten när jag hämtade den, de stod även för frakten.
deras hemsida är väl inte den mest avancerade, så man får maila och fråga om de produkter som de har i sitt sortiment.de säljer även en massa kablar.
www.kabelkatalog.de

mvh André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2002/09/29 :  13:49:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Det går utmärkt att handla från utlandet. Framför allt slipper man ju svenska momsen. Garantierna brukar det heller inte vara några problem med. Du får bara betala frakten.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2002/09/29 13:50:53
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/29 :  16:02:59  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
n00b har ju handlat från tyskland nyligen.. fråga honom...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/29 :  17:15:07  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har bara handlat en cd skiva från Danmark på grund av att den släpptes tidigare där. Min erfarenhet är denna: Om man inte vill betala med kort så är det rätt så mycket krångel med att beställa, jag fick gå till banken och betala... kvitton och stämplar hit och dit
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/29 :  17:40:41  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Jag har köpt både från tyskland och USA, gått bra båda gångerna(förrutom att det svenska fraktföretaget tjorvade lite).

mvh erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:22:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag handlar mycket från Tyskland eftersom det är väldigt billigt och jag får bra garantier, 3 år i de flesta fall. Så länge du handlar från andra EU länder
är det ingen skillnad mot att handla i Sverige (ingen tull eller andra avgifter tillkommer, bara fraktkostnaden).

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/09/30 :  00:20:52  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag har gjort en del inköp från Tyskland och USA och det brukar inte vara några problem,vid ett tillfälle blev det dock ett näst intill olösligt dilemma.Skulle betala till USA med Visakort och tryckte på "betalaknappen" we are sorry sa sa min dator så jag gjorde om manövern utan att veta varför någon var ledsen.Error stod det på skärmen den gången.Blev av någon anl.misstänksam,gick in på Internetbanken och kollade mitt konto.Pengarna hade dragits två gånger,kontaktade företaget men dom hade inte fått någon order och kunde alltså inte ge mig pengarna tillbaka eftersom dom stod kvar på banken.Jag kunde inte ta ut pengarna ty dom var låsta i väntan på att företaget skulle ta ut dom.Jag gick då till banken medförande utskrifter på all kommunikation som förkommit i ärendet och så småningom löste det sig.
Som tur är så brukar jag alltid skriva ut alla mail o.s.v. när jag gör affärer via nätet men krångligt blev det.

Mvh.Gus
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/30 :  00:27:34  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har handlat lite från holland, det gick smärtfritt, och de hade väldigt god service...

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/30 :  00:54:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag köpte mina Vincent steg via nätet. Leverans från tyskland till sverige tog 3 dagar via UPS. Kanon med att man kan kontrolera var paketen är på UPS sida. Att sen bestämma med UPS om leverans o att dom ringde när dom var på fungerade perfekt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/09/30 :  01:02:52  Show Profile Send Nagra a Private Message
Har ni några bra adresser till utlandet?? exempelvis Tyskland, och USA?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:07:11  Show Profile Send Niclas a Private Message
Har köpt hembioförstärkare från www.mediacheckpoint.com , Tyskland.
Dom krävde faxad kopia på mitt kontokorts fram & baksida för ordergodkännande.
Allt löpte klanderfritt ( UPS )& jag sparade 5000:- gämfört med Hifiklubbens pris.
Mvh
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:29:56  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Här kommerlite länkar för Er som är inresserade av Audiofilskivor, jag har själv köpt ifrån alla, och betalat med kreditkort, det har alltid fungerat oklanderligt.

Detta är Elusive disc och Red trumpet, båda har massor av audiofil vinyl och SACD / CD

http://www.elusivedisc.com/

http://www.redtrumpet.com/main.php


Jag har själv försökt att få tag i det bästa, på numera hädangångna och återuppståndna Mobile Fidelity.
Söker ni äldre "out of print" CD så är Ebay auktionsite bäst, använd MFSL som sökbegrepp, du bör få 800-1000 träffar. Lite dyrt men det mesta finns.

http://www.ebay.com/

Music Direct, detta är företaget som köpte konkursboet efter Mobile Fidelity, och som numera startat upp utgivningen igen.
En av Mobile Fidelitys grundare och ingenjörer, Stan Ricker , arbetar med nyutgivningarna.

http://www.amusicdirect.com/


"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:35:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
quote:
Originally posted by Niclas

Har köpt hembioförstärkare från www.mediacheckpoint.com , Tyskland.
Dom krävde faxad kopia på mitt kontokorts fram & baksida för ordergodkännande.
Allt löpte klanderfritt ( UPS )& jag sparade 5000:- gämfört med Hifiklubbens pris.
Mvh



Hur är det med kontokortssäkerheten i detta förfarande, är inte samtliga nummer på kortet allt någon behöver för att handla på av glatta livet senare?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:36:51  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har sökt lite efter Sony's tvåkanals SACD SCD-555-ES, och jag har inte hittat den i Sverige, (utgången modell, tror jag).
Jag har dock hittat den på en Tysk Site, Hifimasters, är det någon som köpt något där? och vad är i så fall era erfarenheter?

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:43:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Japp, jag har precis handlat 2st vincent 991+!!!

Det jobbiga är ju att jag inte fått mina saker ännu så jag kan ju inte säga om jag blivit blåst =))))

Men jag handlade från samma företag som någon annan här gjorde och dom verkade grymt bra....

Ett exempel var när jag trodde dom glömt bort att maila priser till mig. Jag mailade då dom kl00.30 fick svar från deras infoadress 2min senare =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:46:34  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Japp, jag har precis handlat 2st vincent 991+!!!

Det jobbiga är ju att jag inte fått mina saker ännu så jag kan ju inte säga om jag blivit blåst =))))

Men jag handlade från samma företag som någon annan här gjorde och dom verkade grymt bra....

Ett exempel var när jag trodde dom glömt bort att maila priser till mig. Jag mailade då dom kl00.30 fick svar från deras infoadress 2min senare =)))

Jag körde min betalning igenom telefonbanken

Alltså skulle dom blåa mig så blir det flyg ner till tyskland med en stor kniv !! =)))))))))

//jonas


Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:48:44  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
n00b, det går nog bra ska du se, jag har haft en del att göra med tyska företag när jag höll på med datorer, de brukar oftast funka ganska bra, å blåsa nån tjar de inte på..


men hoppas att det går vägen för dig, jag e ju sååååå nyfiken på hur de låter sen när jag kommer förbi=) vill ju ha likadana=)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/09/30 :  08:50:17  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Hej Sladd!

När du handlar med kontokort så kan man om man har otur råka ut för att någon tar ditt nummer och använder det otillåtet.
Säljaren måste dock kunna bevisa att du gjort köpet så du får tillbaka dina pengar om det är fel.
Problemet är bara att om du använder Bankkort så dras pengarna direkt från ditt konto, och du riskerar att få ligga ute med pengarna tills ärendet är utrett.
Mitt råd är därför att inte änvända Bankkort, Utan i stället korttyp Eurocard, First Card eller liknande, då får du först en faktura och kan kontrollera att allt är ok INNAN du betalar, är det då något fel så reklamarar man och drar bort det felaktiga beloppet och kräver bevis för köpet.

Använd endast "Secure Sites" när du handlar med kort på internet, att det är en "Secure Site, ser man genom att det kommer upp ett hänglås i nederkanten på Web Browsern.

Jag har själv handlat vid ett hundratal tillfällen, med kort på Internet, främst skivor från USA, och jag har aldrig haft minsta incident.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:07:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack Leif!

Hänglås skall det vara alltså.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:17:17  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
Hej,

Problemet med att man blir blåst på pengar via kontokort är ju ingen företeeelse som bara drabbar de som handlar på nätet/via fax osv.

Tänk alla dem som slarvigt kastar sitt kvitto när de handlat på Ica eller var man nu handlar. Rätt som det är smyger någon förbi och plockar upp dessa.
Sedan är det busenkelt att handla på nätet med ditt kontokortsnummer.

Idag skyddas dock detta av vissa kortbolag genom att man bara visar 4 siffror av kontokortsnumret på kvittot. Det ger dig större säkerhet och det blir svårt till och med för butiken du handlat i att fuska.

Var försiktiga, men inte rädda.

Mvh,
T

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/09/30 :  09:54:28  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Allt jag köpt inom hifi dom senaste åren har jag köpt från olika företag i USA och det har alltid fungerat bra.
BAX (fraktbolag) däremot blåste mig på några tusenlappar för dom tog skatt och moms för leverans till dörren... Men när dom kom till Sverige så fick jag snällt hämta på Arlanda och betala allt sånt igen
Men jag har tex råkat ut för ett garanti ärende för ett av mina slutsteg jag beställde för några år sedan var inte i 100% funktion när det anlände (En diod var trasig, det lät brusigt mm.).
Jag kontaktade tillverkaren och dom föreslog att jag skulle skicka tillbaks produkten till USA. Jag svarade att med tanke på produktens vikt skulle detta kosta en slant och frågade om jag inte kunde få slutsteget lagat här i Sverige. Dom svarade med att nästa dag ha ett nytt slutsteg stående utanför min ytterdörr och jag fick behålla det defekta! Det kallar jag sevice!!! Sånt ser man inte här i Sverige.

Mvh.
Alexi

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/09/30 :  14:57:13  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Ingen som handlat på HIFI Masters eller som det tydligen heter
http://www.hifi-schluderbacher.de/oeffentlich/index.html?????

Jag skulle vilja ha lite Feed back om dom, det är det enda ställe jag hittat SONY SCD-555-ES på, finns ej i Sverige tydligen.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:00:52  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
quote:
Ingen som handlat på HIFI Masters eller som det tydligen heter
http://www.hifi-schluderbacher.de/oeffentlich/index.html?????

Jag skulle vilja ha lite Feed back om dom, det är det enda ställe jag hittat SONY SCD-555-ES på, finns ej i Sverige tydligen.


De svarar då väldigt sällan på mail och det är bara en kille där som pratar engelska och den är inte bra kan jag säga men Johan björklund beställde därifrån har jag för mig och det gick bra om jag kommer ihåg rätt.

mvh erik
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000