HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustiken är ju halva anläggningen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/22 :  11:28:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Utrustning: Thule CD, förstärkare kombination från NADs silverline serie och Canton RC-L. Slangar: från Clou Cable och TaraLabs.

Hejsan… Jag har läst mycket om akustik på forumet, så nu i dagarna när jag flyttade hem till mina föräldrar (pga av jobb) efter snart 3 års frånvaro, eller eget boende kan man kalla det. Så intog jag mitt gamla pojkrum där jag började min hifi karriär. Där har stoppats in 3 soffor, bokhyllor, hyllor, bord och sängar. Allt detta är staplat på varandra och intryckt bak i rummet. Hyllorna står på sidorna med diverse grejer i. Har även hängt upp en stor filt över sofforna plus en stor matta är insvängd på golvet framför högtalarna. Ljudet?? Chockerande bra, har haft problem med att basen blev bumlig och tog över musiken. Den är totalt borta, basen är fast och helt enkelt MUMS. All tendens till skrikighet är som bortblåst. Vilken anläggning man fick!

Fick helt enkelt skriva av mig, skivorna låter ju underbart.

När jag flyttar till nya lya, då skall det fixas akustik, det är en sak som är säker!

PS: En kabel på 100000:- hade ej gjort sådana skilnader....

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/01/22 :  11:47:41  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Grattis!
Antar att det måste upplevas för att man verkligen ska förstå hur mycket akustiken påverkar ljudåtergivningen. Detta är en helt annan dimension än att byta kablar eller CD-spelare... Konstigt att inte fler reflekterar över det dock

Håller själv på att försöka få bukt med återgivningen i ett betongrum - snacka om att basen spökar Ett gäng Tubetraps och diverse absorbenter planeras.

Börjar man inte i rätt ända, dvs rummet, så har man nog mycket svårt att urskilja uppgraderingarna, men jag tillhör nog inte mängden med mitt resonemang...
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/22 :  12:08:14  Show Profile Send Martinez a Private Message
Tack marcus för att du motiverar mig till att lägga ner tid på akustiken i min nya lägenhet! Får bygga några tube traps och dyl :)

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/22 :  12:08:45  Show Profile Send razor a Private Message
Gson76:

Instämmer i att detta är något som borde uppmärksammas mer. Kan det ha med vårt lutherska arv? Det kanske helt enkelt verkar för bra för att vara sant, att man kan få stora ljudförbättringar helt gratis genom att möblera om och flytta runt högtalare? På något sätt kanske man tycker sig förtjäna större ljudförbättringar om man lagt ner 10kkr på ett par signalkablar...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/22 :  12:43:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Jag håller med! Jag har jobbat med absorberande skivor i mitt rum! Ger rejält mycket välljud!

Kul nu att testa högtalarkablar. Senast för några dagar sedan testade jag Supra Ply mot mina egna intendo musica Wire Two. Skillnaderna nu med dämpning på plats är större, tydligare och än mer värda! Verkligen kul!



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/22 :  14:15:00  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Håller själv på att försöka få bukt med återgivningen i ett betongrum - snacka om att basen spökar

Jag bodde i ett betongrum innan och det kräver verkligen jobb. Plus ett antal omplaceringar för att man skall få det att funka. Basen fick jag aldrig att funka perfekt..

Men just nu...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/01/22 :  15:20:47  Show Profile Send urban a Private Message
investera i en bra equaliser så slipper ni förfula rummet och förarga frun/sambon, fungerar inte så bra för hifi-snobbar dock, på grund av förutfattade meningar om degradering av signaler, men ger garanterat ljudförbättringar i klass med massiva ombyggnationer med diverse absorbenter- bara min mening !!! mvh urban
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/22 :  15:22:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har svårt tro att någon INTE håller med er pojkar. Så ni tillhör verkligen mängden...tyvärr

Allvarligt talat är jag helt säker på att dom som sitter med betydligt dyrare anläggningar än "mängden" har jobbat mycket med sina rum. Om jag inte missminner mig har Pjotre, Sladd och Timbre bla reflekterat mycket om rummets inverkan. När allt detta är på plats är det dags att kolla på dyra kablar mm.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/22 :  15:51:00  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo rummet är viktigt. Eller rummets dimensioner är viktiga. Jag har LspCad och där kan man simulera olika högtalare i rummet och förändra dess dimensioner.
När det gäller rumsöppningar och oregelbundenheter går det inte men det säger ganska mycket om basgången i ett verkligt bostadsrum. Så genom god planering, lite data och mätning av frekvenskurva i rummet kan man göra mycket. Dippar kan man däremot inte dämpa eller eq:a bort. Där finns bara flyttning av högtalare eller flytt till annat rum som alternativ.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/22 :  16:26:08  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag tog alla våra filtar och överkast som finns i hemmet och klädde väggarna med dem, OJ! Nu bygger jag 6 st "ljudabsorbenter" i snygg träram som ska upp på väggarna. bilder kommer.

Urban: Förarga sambon?!? Min sambo tyckte att det lät bättre om hennes YES-skivor också

/Mikaell.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:01:10  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Kan ju inte göra annat än att hålla med... Lutar åt lite dämppaneler även i mitt rum. Något som också är fantastiskt är hur bara ett par små absorbenter som är rätt placerade kan ta bort nästan allt klappeko i ett rum. Helt otroligt

Urban: Jag tror inte att det handlar om så mycket förutfattade meningar angående equalizers. Det är nog även praktisk erfarenhet. Har hört på ett par equalizers och tycker att de förstörde mycket mer än de hjälpte... Med rumsabsorbenter tar du bort både efterklanger och sänker nivån på störande ljud. Detaljerna i musiken kommer snarare bli tydligare. En equaliser drar ner allt. Även det man inte vill. plus att efterklager blir oförändrade om än sänkta lite i nivå.

Man får göra ingreppen innan man skaffar sambo =)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:04:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Och när det gäller djupbasen så är eq the den enda räddaren. Make no mistake, mellanregistret är väldigt viktigt att reda upp men basen under 70hz går inte att fixa utan lite fusk.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:40:06  Show Profile Send CC a Private Message
Ingen Eq i världen (oavsett hur välbyggd den är!) kan ersätta ett vettigt akustikreglerat rum! Inte ens studios (å de är inga "hifi-snobbar"!) skiter i att fixa med akustiken trots deras "fantastiska" eq-möjligheter

Själv slåss jag med min betongkällare men å andra sidan behöver jag inte ta någon hänsyn till "looken" då det är jag och mina snobbiga hifipolare som vistas där Fast när det vankas film brukar min hustru komma ner till mig

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/22 :  21:35:15  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Finns väl tyvärr ingen Eq som jobbar i tidsdomänen? Då gör den ju inte så mycket nytta även om det inte förstör så mycket. Kanske en återkopplande DSP isåfall?
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/01/22 :  21:50:01  Show Profile Send jos a Private Message
Instämmer verkligen! Ett lätt sätt för er som inte har upplevt den enorma skillnaden kan göra som jag: ställ in anläggningen i sovrummet (om man nu bor så). Risken finns ju iofs att det låter så bra att den blir kvar =). För mig lät det dock pyton, delar av mellanregistret försvann och basen lös med sin frånvaro...
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/22 :  21:57:47  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
Och när det gäller djupbasen så är eq the den enda räddaren. Make no mistake, mellanregistret är väldigt viktigt att reda upp men basen under 70hz går inte att fixa utan lite fusk.

Jodå det är inga problem!
Tror däremot inte att tupetraps och dylikt gör så mycket om man inte har massor av dom.
Prova med membranabsorbenter och laborera med mellanrummet så ska du nog få höra mirakel.


Marcus_ec:

Gratulerar till den billiga uppgraderingen. Hade en liknande upplevelse själv med akustikskärmar bakom högtalarna. Ingen förstärkare i världen hade gett mig det ljudet
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/22 :  23:28:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja tycker bara det verkar vara mycket trial n error. Nån säger att man ska diffusera där och absorbera här. Jag tror inte på små nätta färdiga lösningar man kan köpa. Jag förstår ju att man måste minska efterklangstiden i rummet. Jag har försökt att simulera tex en dämpvägg men det gör inte så mycket åt frekvenskurvan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/22 :  23:50:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
quotar brummel jag med: ()

quote:
Och när det gäller djupbasen så är eq the den enda räddaren. Make no mistake, mellanregistret är väldigt viktigt att reda upp men basen under 70hz går inte att fixa utan lite fusk.


Multipla basmoduler är och kommer förbli (om inget drastiskt händer inom digitaltekniken) det enda sättet att komma tillrätta med subbasen!


Allmänt:
EQ kan vara bra! Tonekontrollers också. Det är (imho) en fet och missförstådd myt att EQ ej kan användas i hem-hifi.. det funkar uppenbarligen finfint i inspelningsstudios men audiofiler är ju tokrädda för saker i signalvägen..

men precis som matrixen skriver, tidsdomänen är fortfarande lidande.. men vet vet i framtiden kanske..


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/23 :  00:11:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "marcus_ec" till förbättringarna!

Du bekräftar vad jag länge misstänkt.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/23 :  00:19:59  Show Profile Send henricsson a Private Message
Oj! Glömde gratulera. GRATTIS!
Härligt med så-gott-som-gratis-ljudförbättrande..

Akustik gör ju sällan allt. Rummet kan ju bara förstöra, inte förbättra.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/01/23 00:20:28
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/01/23 :  10:43:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Grattis till förbättrat ljud!

Jag håller helt med om att akustiken är en av de viktigaste beståndsdelarna i en hifi-anläggning.

Vidare går det att förbättra akustiken med hygglig eller hög WAF. Det gäller bara att ha fantasi och en bra komunikation. Membranabsorbenter kan ju göras rätt så osynliga eller så kan man använda dem som en accent i inredningen på väggarna.

För er som inte provat: tag in så mycket mattor, täcken, madrasser, mjuka möbler och annat mjukt som ni har hemma i lyssningsrummet och prova någon dag. Prova också att spela på andra hållet eller tvärs över ett hörn och bli förvånade över hur stor skillnad det kan vara i ett och samma rum!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/23 :  14:01:32  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tackar för alla gratualationer..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:12:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi ska nog inte dömma ut EQ helt och hållet.
Vi är ju rätt många som testat digitala EQ med framgång.
Själv tänker jag inte koppla ur min Ultracurve.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:36:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fast jag vill naturligtvis inte nedvärdera vikten av bra akustik.
Att köpa en dyr hifi-anläggning utan att se till att ha en bra akustik
samt optimal högtalarplacering, är som att köpa en dyr bil och aldrig köra den utanför garagets fyra väggar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:39:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har svårt att se att EQ kan vara någon ersättning för god rumsakustik.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/23 :  17:30:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men en bra komplettering.
Som alltid måste man kompromissa när hon som bestämmer sätter gränser för hur mycket man kan härja i ett rum.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000