HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thorens TD 145 MKII tonarmjustering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/23 :  22:35:06  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Fick i dag hem MKII:an jag köpt. Ser mycket fin ut. Problemet är att jag inte vet hur jag skall justera tonarmen. Var ut på "the enenlogdept.." för att kolla om det fanns manualer, men naturligtvis inte till 145 MKII. Vet någon här hur man justerar en TP-16 MKII tonarm? Det finns en ratt på sidan, till höger. Är det antiskatingen och vad är det? Hur justerar man? Det finns en graderad skala med någon sorts ratt ovanpå armen samt en löstagbar motvikt bak på armen. Jag fick veta att man skulle justera motviktens läge så att armen väger jämt, därefter skulle man justera nåltrycket så att armen föll ned. Vilken ratt justerar man nåltrycket på? Tacksam för hjälp. Är sugen att spela vinyl. Trevlig helg!

Berra

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:11:52  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Ingen som kan förklara hur man gör? Gjorde ett försök i går så pass att det går att spela, men om det är rätt justerat det vet jag inte.

Berra
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/24 :  23:23:12  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Ur minnet från TP16 mk 1 , jag antar det är samma procedur med mk2:

1 Ställ "ratten ovanpå" på noll.
2 Sätt tonarmslyften i läge "ned", balansera sedan armen med motvikten så den "väger jämnt" och flyter helt horisontellt , och fixera sedan motvikten.
3 Ställ sedan in önskat nåltryck med "ratten ovanpå"
4 Ställ in antiskatingen ( "ratten på sidan") på samma värde som nåltrycket ,eller något mindre.
Man får prova sig fram med antiskatinginställningen, det varierar lite med olika pickuper / nålar. Det bästa är om man har en testskiva , men det är ingen "livsviktig" inställning (även om det finns många som överdriver dess betydelse...)

Vilket nåltryck du ska ha varierar med olika pickuper , kolla med säljaren om du inte vet. De flesta pickuper ligger mellan 1 - 2 gram.

Lycka till / Bostrowskij

Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/25 :  01:04:18  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Tack!!!! Har försökt ladda hem manual, men det gick inget vidare. Skall justera efter dina instruktioner omgående.

Berra
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000