HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thorens TD 160b MKII med Hadcock arm! Fråga!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger Antfolk
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/01/24 :  14:31:32  Show Profile Send Roger Antfolk a Private Message
Hej!

Jag köpte en beg Thorens här om dagen.
Jag tänkte serva den lite och ställa in den så gott jag kan.
Manual på själva skivspelaren finns lite här och var.

Men armen som sitter på, vet jag inte riktigt vad den heter. Hadcock har jag fått fram att det kan vara, men inte modell.
Är det någon här som vet vad den heter och vart jag kan hitta manualer och broschyrer mm på den?

Lite bilder finns
http://www.dvdforum.nu/galleri/index.asp?act=sa&id=3049&user=1600


Sen satt det Grado FC+ pickup på den.
Vad tycker ni, ska den få sitta kvar eller bör man byta till någon annan?

Roger Antfolk
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/01/24 :  14:35:55  Show Profile Send Roger Antfolk a Private Message
Jo kom på en grej till.

Den är, som ni ser "twekad" med asfaltsmattor.
Ska dom få stanna eller ska dom tas bort?

Andra tips vad man kan göra?

Spikes kanske?
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/01/24 :  14:43:22  Show Profile Send Janders a Private Message
Vinyl Engine har manualer (fyra olika Hadcock vad jag kunde se):

http://www.nakedresource.com/news.shtml

Asfaltmattor kan enligt mina erfarenheter göra stor nytta på gamla Dual-spelare, bara man inte sabbar balansen på fjäderupphängningen; har ingen erfarenhet av Thoréns dock.

Lycka till
Go to Top of Page

Roger Antfolk
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/01/24 :  15:02:42  Show Profile Send Roger Antfolk a Private Message
Tack för länken!

Armarna påminde om min, men inte riktigt rätt ändå. Min har två armar horisontellt, med vikter. Ett åt vadera håll. Men det var nog det enda som var annorlunda vad jag kan se.

Edited by - Roger Antfolk on 2004/01/24 15:03:19
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/24 :  16:39:29  Show Profile Send freann a Private Message

En bra spelare med en bra arm. Hadcock har tagit upp produktionen igen med något moderniserade armar. Kombinera med en mjuk & lätt pickup!!

Låt asfaltmattan vara kvar. Var också noga med uppställning etc. Lägg på en platta och njut! :-)
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:24:53  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag säger som freann; En bra spelare. Jag tror att denna spelare kommer ifrån affären high fidelty i sthlm (karlavägen). En gång i tiden var detta en vanlig hifi affär med olika märken!! Tiden innan linn så sålde de en thorens med asfalt. En moddning som affären själva gjorde. Thorens tillsammans med haddock eller grace lät bra. Grattis till ditt köp.
Go to Top of Page

Roger Antfolk
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:26:33  Show Profile Send Roger Antfolk a Private Message
Kul att höra att man kanske gjort ett lyckat köp för engångs skull :)

Jag har en Ortofon OM10 liggande. Jag provade att byta ut den mot gradon men den lät tunnare och tråkigare.

Är det stor skillnad på OM10 och OM20,30?

Är det samma pickup på OM serien? Behöver man bara köpa ny nål om man vill uppgradera?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:38:35  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Antingen Hadcock 220 eller Hadcock 242 . Av längden på tonarmsröret att döma skulle jag gissa på 242 . Har själv originalet från 70-talet ,Hadcock GH228 , och som freann påpekar är det en underbar tonarm för lätta och högkompilanta pickuper. Men den är ett rent h-e att ställa in ! Med en och samma insexskruv ska man ställa in både överhäng och azimutvinkel samtidigt...
Skicka iväg eventuell fru/fästmö/barn på bio eller nåt när du ska ställa in den här armen, du behöver all lugn och ro du kan få.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/01/25 :  00:39:25  Show Profile Send freann a Private Message

Försök hitta en OM40-nål med Van den Hul-slipning! Skillnaderna mellan OM10/20/30/40 är typen av slipning.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:18:08  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Alla OM-nålar passar i ett OM-hus, och det är rätt stor skillnad mellan 10-40. OM10 spårar väldigt dåligt, men å andra sidan har väl Grado inget vidare rykte när det gäller den saken heller...
OM-serien har överlag en rätt ljus klang, vill du ha ett varmare ljud och en närmast oöverträffad spårningsförmåga , titta på Shures pickuper. Passar utmärkt i Hadcocks armar.
Go to Top of Page

Roger Antfolk
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/01/25 :  16:08:34  Show Profile Send Roger Antfolk a Private Message
Jag har faktist en shure pickup liggande.
Den satt på min gamla skivspelare som jag köpte för 100:-

Det står M75B på pickupen och nålen heter 75 6.

Kan det vara nått?

Jag kan iof prova, men jag måste fixa lägre skruvar först.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000