HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Passande center för Martin Logan frontar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:26:23  Show Profile Send FE a Private Message
Hej kanske någon här inne som kan ge mig lite råd och tips angående högtalarval
Funderar på att utöka min 2-kanalsanläggning med center och eventuellt några billigare bakhögtalare för främst filmtittande.
Om jag hade haft råd hade jag självklart valt att köpa en Martin Logan centerhögtalare för att få en perfekt klangmatchning men då ekonomin inte tillåter detta för närvarande så försöker jag se mig om efter några billigare alternativ som passar hyfsat ihop med mina ML aerius högtalare.

Har nog tänkt byta upp mig till någon ML center i framtiden men under tiden så behöver jag en "slit och släng" center som får kosta max 4000:-, har hört att Kef skall fungera hyfsat med ML men har inte lyssnat själv, lite experttips hade inte varit fel!

Förslag på lämpliga kandidater för provlyssning önskas, tack på förhand.

/Fredrik

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:59:23  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hej!
Innan jag köpte ML center så körde jag med en B&W LCR60 S3 center.
(http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=48&product=BWLCR60S3)
Detta fungerade bättre än vad jag trodde och var nöjd ett bra tag.

MVH CH
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:37:46  Show Profile Send FE a Private Message
Tack för svaret, men bara ett enda förslag alltså

Måste väl vara några fler där ute som testat några centrar till sina anläggningar som har ett hum om hur ML låter och kan ge lite feedback tycker man.

Får kanske ta och köpa den där ML cinema centern som är ute på blocket då kanske

Fast å andra sidan är den nog aningens dyr ändå, vill ha [V

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/18 :  12:55:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Antingen Cinema i, eller Theater i från Martin Logan. Problemet som jag upplever det är att du helst bör skaffa högtalare som klangmässigt passar så bra som möjligt tillsammans med sidosystemet. Och då torde det fungera som bäst med Martin Logans egna centerhögtalare.

Jag märkte t.om klara skillnader när jag för en del år sedan bytte ut min Qln 600 mot QRS Callisto som center till mina QRS Saturnus och QRS Tellus. Trots att de i stort sett skulle vara mycket lika i ljudet, så blev det skillnader.

Så det optimala vore att du valde center ur Martin Logan, s sortiment.

Trots att de kostar en del så blir det ljudmässiga lyftet när man har klangmatchning att det med tiden betalar sig eftersom man inte funderar på att byta ut sin center när den passar så bra ihop med fronthögtalarna. MvhKristofer
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/01/20 :  13:03:21  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag skulle skaffa Mirage omniCC och ett par Omnisat som surrar.
De passar nog bäst ljudmässigt med den breda spridning de har och det luftiga ljudet.
Såg att någon kallade dem för budget ML.
Klangmässigt vet jag ej om de passar, men de låter ju inte högtalarlåda om dem.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000