HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mixa 2-kanals försteg med biosystem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/12 :  07:38:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Om man har två monosteg, ett 2-kanals försteg och en cd som man vill koppla ihop för kortaste signalväg, och sedan vill kunna använda monostegen till flerkanalsmaterial, finns det något sätt att lösa detta?

T.ex. om 2-kanals försteg har någon "direct through" läge som inte ens korrigerar volymen på signalen? Så att jag kan koppla in front L/R från ett AV-försteg till 2-kanals försteget och sedan till monostegen. Eller går det inte alls blanda in ett 2-kanals försteg?

Hade helst inte velat ha CDn kopplat till AV-försteget.

Försteget jag är intresserad av är främst Vincent SA-93.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/01/12 :  08:00:54  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Mig veterligen finns det inte någon form av "direct through"...

Men, gör som jag; Kalibrera volymen på försteget i bioläge och markera med en bit tejp eller dylikt. Glöm bara inte och sänk när du ska lyssna på 2-kanalsläget

Det ska aldrig vara lätt att ha både hi-fi och hembio i samma system
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:36:58  Show Profile Send Calle G a Private Message
Har du haft möjlighet att jämföra mellan CD->AV-försteg->slutsteg och CD->2kanalförsteg->slutsteg? Dvs är skillnaden mellan förstegen såpass märkbar?

Om AV-förstärkaren har pre-in kanske du kan koppla 2-kanalsförsteget till pre-in på AV-förstärkaren? Det förlänger signalvägen något förståss... men då borde inte AV-förstärkaren påverka signalen nämnvärt?

Kan det finnas någon form av switch med tillräckligt god kvalitet? Jag tänker mig att man kopplar signalkabel från AV-försteg till switch, och från 2-kanalsförsteg till switch, och från switch till monosteg? Lite pyssligt att switcha kanske (om den inte är fjärrkontrollerad ;) men...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/12 :  14:43:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
GRRRRR, nu har jag postat fel tre gånger i rad efter att ha skrivit en smärre uppsats, glömt ange user/password och blivit uppmanad att "gå tillbaka" bara för att finna att all text är puts veck, så nu blir det kort text ist.

AV-försteg bak, monosteg och CD fram, 6 meter långt rum = ca 20 meter väg enkelkabel. Hade helst velat slippa det, och ha bara någon halvmetersstump kabel mellan CD och 2-kanals försteg framtill, och sedan signal från AV-försteget igenom 2-kanalaren.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:49:16  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har nog en koppling som kan funka.
Kolla här under mitt system http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23237
Det står lite längre ner hur jag kopplat.
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/13 :  15:15:28  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Krells KAV 250p försteg har ju en theather throughput,som så att säga släpper igenom signalen direkt till slutstegen, mycket bra funktion, när man vill integrera i hemmabion. finns säkert flera fabrikat som har detta.
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:17:02  Show Profile Send stargazer a Private Message
Advantage Thor har oxå en "surround mode" funktion för integration med hemmabio. Även det separata försteget från Advantage har detta (minns inte modellbeteckningen).

Krell har även "theatre throughput" i nya 400xi (eller är det 400ix? lär mig aldrig).

Linn har samma funktion i försteget Kolektor.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:29:46  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Primare har samma surr mode funktion som Advantage på sina grejer.
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:34:33  Show Profile Send paddan a Private Message
S.A.T. Amplifix har också en processor ingång, där man kopplar in ljudet från bioförsteget.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/14 :  07:54:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det låter väldigt trevligt, dock tvivlar jag inte att Vincent SA-93 har den funktionaliteten (synd att det inte finns manualer att tillgå).

Kanske någon här på forumet som har / vet?

Jonas Nilsson: Jo så skulle det ju gå att koppla, men då var det ju just det där med att jag måste dra kablar hit och dit i hur långa längder som helst :-(

Varianten där är i så fall att på t.ex. Shanling spelaren som har inbyggd volym göra som du, aldrig röra volymratten på försteget, det skulle ju fungera tillfredställande.

Som i ditt fall, kunde det å andra sidan ha varit intressant att åtminstånde ha möjligheten att aktivera subwoofern via musikåtergivning.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:26:09  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Förstår inte riktigt vad du menar med långa kablar
Hur du än gör måste du antingen ha långa högtalarkablar eller långa signalkablar. Antalet kan ju knappast elimineras heller, då du måste förse minst 2 förstärkare med signal från cd´n, samt att du måste ha signal från Surrounden till slutsteget. Det kan lösas med diverse Y-kopplingar osv, men det blir lika mycket kabel.
Har jag fattat helt fel eller kan du förklara lite bättre
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:26:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nja, det är nog jag som förklarar väldigt dåligt Jag gör ett nytt mer detaljerat försök.

- Bioförsteget står baktill i rummet tillsammans med DVD-spelare.
- Varje högtalare drivs med ett monosteg som finns placerat ute vid varje högtalare.

Tanken var då att lägga till en CD-spelare som jag är väldigt envis på att jag ska ha framtill och då var tanken i kombination med ett stereoförsteg.

Att då dra bioförstegets frontar ut till stereoförsteget skulle ju vara smidigt, det är ju ändå på vägen fram till högtalarna.

Att dra CD till bioförsteg och sedan till stereoförsteg skulle då ge en extra längd av kablage (rummets längd + ca 2 x 1/2 bredden = 6 + 2 x 1.9 = 9,8 meter extra signalkabel), då bara för att få...

- ...använda bioförsteget mellan cd/förstärkare istället för ett stereoförsteg.

eller

- ...använda bioförsteget för att spalta ut basen om jag skulle låta subwoofern jobba.

Vill helst inte dra på mig kabellängder i onödan, så det känns som bästa lösningen är att cdn (med egen digital volymkontroll) kopplas direkt till stereoförsteget och det till monosteg, så får 2-kanalsbiten väldigt korta signalvägar, medans bioförsteget skickar in signalen i stereoförsteget liksom du säger och sedan låter jag bli att röra volymkontrollen på stereoförsteget så att dess nivå är gemensamt för båda bio och hifi.

(Undrar om jag blev mindre luddig nu, tveksamt!)

Det skulle funka iaf, men faller om jag väljer Vincent CDn istället för Shanling dito. (p.g.a. att Vincent saknar volymkontroll)

Edit: Förtydligande

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/01/14 14:32:53
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:31:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Förresten, gör man så, så blir helt plötsligt Vincents SA-91 intressant igen. Den hade jag tagit bort från beräkningarna p.g.a. att den har separat volymkontroll per kanal, men det spelar absolut ingen roll om det löses på detta viset, då den aldrig ska röras (sparar några kronor)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:32:39  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Försök att undvika långa signalkablar.
Det är bättre med långa högtalarkablar om du måste välja.
Som du har det nu får du väldigt långa signalkablar till stegen.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:09:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ja, jag väljer långa signalkablar. Det verkar vara två skolor i detta med (som i det mesta), hälften säger långa signalkablar, andra säger långa högtalarkablar.

Rent spontant känns det som att långa signalkablar är ett vettigare val då man bättre kontrollerar störningar, speciellt om man väljer balanserat kablage (utan att ge någon anydan på att balanserat ljud automatiskt låter bättre än obalanserat).

Men detta kommer bara in i biodelen då samtliga signalvägar i 2-kanalsdelen blir korta, max 1-1.5 meter/kabelstump (både högtalarkabel och signalkabel).

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:44:58  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det är väl ingen hit att använda CD´s volympott.
Det finns en del skrivet om det på forumet, använd "search" och kolla.
När du stryper signalen digitalt förlorar du en del dynamik och detaljer.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:04:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Jonas Nilsson Varför är det så vanligt att man har integreradeslutsteg i så många högtalare. Ex. Behringer, Genelec, Mackie m.fl för att inte tala om de flesta subwoofers. Jag tänker på ditt påstående att det är bättre med långa effektkablar framför signalkablar.
Till dig Jonas P vill jag säga att det blir knappast några problem om du kör med oballade signalkablar. Men har du ballat försteg så ska du köra ballat.

gcs
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:41:47  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Såg inte förän nu att han hade ballat.
I studio- proffssammanhang är det vanligt, precis som du skriver gcs.
Där kör man 99 fall av 100 med fullbalanserad signalkabel/elektronik.
Blir inte så störningskänsligt med balanserat och påverkas inte av kabellängden lika mycket.
Med vanlig signalkabel så har jag märkt att signalkabeln är känsligare mot yttre påverkan än högtalarkablarna.
Det är väl inte helt vanligt att man har fullbalaserat både i cd och förstärkare/slutsteg på hemmafronten
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/16 :  07:21:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nja, har och har, jag har inte inhandlat något ännu så om det finns eller inte balanserat det kan bara framtiden avslöja .

Just nu sitter jag bara med en sunken H/K AVR5000 som jag har ÄNTLIGEN fått "ok" av frun att stegvis börja byta ut mot monoförstärkare/försteg kombination, och på den vägen går funderingarna. Jag har i princip bestämt mig för Vincent-förstärkeri, Vincents egna AV-försteg verkar intressant, men har fått delad kritik, dels ros dels ris. Däremot Vincents 2-kanal SA-91/93 är fina.

Tänkte i sista steget byta ut HKn som AV-försteg mot ett riktigt försteg. Vad det blir den dagen kan jag inte säga, om det har ballat eller ej, men jag är nyfiken på Myryad (ej ballat) och Rotels nya försteg (ballat). Å andra sidan är AV-förstegsköpet en bra bit bort, hade isf. tänkt kläma in köp av 2-kanalssteg för det, då det inte handlar om lika vansinningt mycket pengar.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/16 :  11:43:39  Show Profile Send gcs a Private Message
JonasP...En stilla undran om din HK 5000. Vad anser du att det är för fel på den. Har du verkligen jämfört den med andra grejor. Det är nämligen så att jag har en sådan själv som jag kör tillsammans med en annan tvåkanalig digitalförförstärkare och det fungerar och låter utmärkt. Dessutom har man många andra möjligheter för att inte nämna en sådan sak som att den jobbar med 192KHz/24bitar.

gcs
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/16 :  11:49:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Allt är naturligtvis relativt, och ja, jag har lyssnat på diverse andra komponenter som t.ex. Primare, Thule, Vincent etc. och dessa låter mycket bättre.

Till saken hör naturligtvis att min B&W CDM 9NT-frontar är lite för mycket för HKn. Visst fungerar det, men jag vill lite mer än så

Sedan tror jag knappast det finns någon som vill argumenter till AVR5000s fördel som "försteg" om alternativet är t.ex. Myryad MDP500 eller Rotel RSP-1098. Bortsett från att man inte "kastar bort" så mycket pengar i fallet H/K då.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/01/16 12:07:34
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/01/17 :  19:12:40  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Även äldre Advantage försteg som P1 har en ingång som går att koppla direkt till utgången, "Surround mode". Den har två par balanserade in och ett par ut, samt vanliga in- rsep. utgångar. Jag gav 7000kr för min begagnad, kostade drygt 20kkr ny för några år sedan. Ett riktigt bra försteg som jag är väldigt nöjd med.
Följ länken nedan så kan du läsa hur jag har kopplat.

Jag tror att Audio Analouge har ett billigare försteg (Puccini?) som även det har denna möjlighet, men inga balaserade anslutningar.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000