HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Frågor jag inte har svar på...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/01/15 :  20:57:16  Show Profile Send cofra a Private Message
Hej gott folk,

Jag lurar på att börja köra flerkanligt och har endel frågor som jag inte riktigt fått svar på genom att surfa, om någon vänlig själ härinne skulle ha svaret på någon av dom så skulle jag vara tacksam om ni tog er tid att hjälpa mig. Lutar åt att det blir någon reciever som Denon AVR-3803 eller liknande.

Har dessutom ett femkanaligt slutsteg som jag tänkt att koppla till pre-out på valda kanaler för att avlasta recivern endel.

Nu till frågorna vilka jag numrerar:

1) Jag vill på de bakre kanalerna koppla in två högtalare per kanal och undrar om man både kan utnyttja steget som sitter i recivern och samtidigt utnyttja pre-out till separat slutsteg...? Dvs. med en kanal driva två högtalare varav bara en drivs med det interna förstärkeriet.

2) Det finns nu för tiden nya format (6.1 och 7.1) som jag gärna skulle utnyttja men vad händer när man flippar mellan dessa format, om jag har en uppsättning som funkar fint i låt säga 7.1, vart hamnar då ljudet för respektive kanal då jag byter till vanlig 5.1...?

Tack på förhand.
MVH. Christian

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/15 :  21:09:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
1)Borde fungera utan problem, pre-out itgånarna är väl normalt "aktiva" vare sig du använder dem eller inte.

2)Förd et första finns inte 7.1, det är helt enkelt 6.1 men med två bakkanaler (med samma ljud i bägge). Vad gäller vad som händer så beror det på vilken reicever du använder, det brukar oftast gå att ställa in lite som man vill.

Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/01/15 :  21:18:37  Show Profile Send cofra a Private Message
Tack så mycket... låter bra det där.
Om det nu inte är så att någon råder mig ifrån att koppla som jag nu tänkt.

Bara att fundera lite mer på vad jag ska välja för reciever då.

MVH. Christian
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:44:40  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
2)Förd et första finns inte 7.1, det är helt enkelt 6.1 men med två bakkanaler (med samma ljud i bägge). Vad gäller vad som händer så beror det på vilken reicever du använder, det brukar oftast gå att ställa in lite som man vill.



SDDS kan vara äkta 7.1 Men vad jag vet finns det bara på biografer.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/01/17 :  15:52:48  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
1) Jag vill på de bakre kanalerna koppla in två högtalare per kanal och undrar om man både kan utnyttja steget som sitter i recivern och samtidigt utnyttja pre-out till separat slutsteg...? Dvs. med en kanal driva två högtalare varav bara en drivs med det interna förstärkeriet.


Visst går det men jag hade inte gjort så, mest beroende på skillnader i karaktär och/eller skillnader i fasbetende/fördröjning/snabbhet/dynamik etc på olika steg.
Jag hade skaffat ett kraftigt steg som klarar driva två par eller eventuellt seriekopplat högtalarna (förutsatt att de är identiska) och använt det interna steget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000