Author |
Topic |
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 16:18:52
|
Hej igen. Ni har helt säkert rätt med att man står ganska bar utan att använda sig av någon form av mätning, iaf om man siktar lite "högre".
Jag ska innom en när framtid bygga en 3-vägare, men frågan jag ställde från starten var mer menat som lite generell, dvs vilka element hade varit eran förstahandsval, eller drömmar om ni hade en startbudget på 50 papp. Mer så att man har lite att gå efter och tänka över.
Jag är inte särskillt erfaren, som jag sa tidigare. Har byggt ett par egna 2-vägare med 2 st 8545 i varje samt focal 120 diskant. Filtret och slutkonstruktionen har aldrig mätts. De låter väldigt bra, men hade man mätt hade man säkert hittat flera brister. Jag är trots allt nöjd med dem, vill bara ha mer och större nu!! (Någon som känner igen sig?)
|
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 16:27:15
|
Lägg en 10-15 tusen på akustik också tycker jag. |
// David |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 16:34:14
|
MaxMartin:
Har samma erfarenheter som epkpeng att jag inte märkt någon nämnvärd skillnad från de grafer som T&P presenterar och de jag själv mätt upp. Så det vore intressant att veta om den källan du hört det från verkligen mätt upp T&P element själv eller bara spridit ryktet vidare?
Måste också hålla med om att en månad för att hitta en peak hos Excel elementen låter som lång tid! Det går ju på bara någon timme att mäta upp och sedan med hjälp av ett simuleringsprogram eliminera peaken både exakt och tillförlitligt!
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 16:45:48
|
Big-olle:
Jag håller faktiskt på med just ett 50 000 kr DIY högtalarprojekt. Jag använder T&P element, närmare bestämt C11, C79 och C220. Eventuellt kommer C11 bytas ut mot Etons ER-4.
Efter att ha lyssnat på de tidigare nämnda "stentopparna" på westtone audio tillsammans med ett par basmoduler med C220 så stod det klart för mig att något bättre kommer jag nog inte hitta som passar mitt ljudideal! T&P trivs utomordentligt bra tillsammans med rör och då jag är rörfantast så gjorde det saken bara ännu lättare!
Lådan betyder otroligt mycket för hur slutresultatet blir, vilket stentopparna är ett levande bevis på! Så jag kommer fördela pengarna som följer: Element = 20 kkr Filter = 5-10 kkr Låda = 20-25 kkr
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 17:03:20
|
Det låter häftigt Mcz . Inspirerande.
Lådbygge är kul. Bara lite svårt om konstruktionen är avancerad. Görs bäst på ett snickeri, eller.
Jag byggde mina på ett snickeri, exakta vinklar och kexning kräver lite specialutrustning och utrymme. Bra blev det iaf. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 18:00:31
|
Mzc, de där "stentopparna" du skriver om, vad är det? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 18:29:58
|
Jag skulle plöja ner pengarna i lådan, låta någon händig snickare bygga en stabil låda och lägga ngn sjukt dyr faner på. Sen skulle jag bestycka med Hiquphon OWII i diskanten och Focal 5 W 4211 i mellanregistret och möjligen en Seas magnesium 10:a i basen. Filtret med delnings frekvenser 250 och 2200 Hz ungefär. Men det blir ju förstås inte 50' per par. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 18:38:47
|
50 k för diy. Oh tänk den som kunde lägga dom pengarna. Jag hade ju lagt ganska mycket på fungerande mätutrustning och dyr programvara. För mig är det ett kvitto på att jag är på rätt väg. Fasgången kring delningsfrekvensen. Grupplöptiden. Transientresponsen. Allt hänger ihop. Så jag skulle satsa på världens grundligaste tvåvägare ner till 50 Hz med aktiva basmoduler som jag skräddarsyr för rummet genom de program jag köpt. Eftersom jag inte är något tekniskt snille kommer det att ta tid men då kan jag suga på karamellen extra länge. |
Hifiarkeologen |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 19:51:31
|
Mcz, jag håller med dig ang. Golden Age:s stenlåda hos Westtone. Låter riktigt bra, framförallt med ett järngrepp om basen. Lyssnade på den tillsammans med rörförstärkare med 845 från Unison Research.
Betr. trådens innehåll så har säkert redan framgått att högtalarkonstruktion handlar om kunskap, och inte snordyra element.
MVH Martin |
Erik Andersson for president! |
Edited by - Mr Ekan on 2004/01/16 19:53:07 |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 21:20:36
|
Ekpeng: Bosse Medin sa det till mig för ca 4år sen. Kommer ihåg det klart och tydligt... Isåfall ljög han för mig.
Big Olle: Har du en gång haft TC120 så kan du inte köpa sämre, tro mig! Satsa på TD5:an. 5200kr/st. Snorbra även för priset.
Ang. 1 månad så jobbade jag som murare då och var duktigt trött på kvällarna (dom som inte har varit murare ska inte gnälla om trött, mkt därför jag kan sitta här mitt i natten själv och skriva inlägg då jag är härdad ) plus att jag hade en sambo att ta hand om. Blev max 3tim i veckan. Kunde ju sagt 1 vecka men jag ville vara ärlig. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2004/01/16 21:21:03 |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 22:46:42
|
Mr Ekan:
Den rörförstärkaren heter Unison Research S8 och är min drömförstärkare, så jag vet precis vilken du menar! En mer personlig fråga, var är du ifrån? Du kanske bor i närheten av Halmstad? Isåfall är du mer än välkommen till vår DIY träff på söndag!
Pgmj:
De är ett par stativhögtalare med T&P C92-2x6 och C23. Byggda utav Simpson (hifilegend i Fbg) med utgångspunkten "det bästa är inte bra nog". De kallas stentopparna för baffeln är utav halländsk gnejs! Resten av lådan är lika kompromisslöst konstruerad! Jag råder verkligen alla som har möjlighet att åka till westtone audio i Fbg för att lyssna på dessa högtalare! Ni kommer inte bli besvikna, det lovar jag! Sedan är det inte säkert att dess ljud passar allas ideal men det är ändå en upplevelse/erfarenhet att få lyssna till dom.
MaxMartin och Big-olle:
Jag tycker det är fel av dig MaxMartin att uttrycka dig så här:
quote: Har du en gång haft TC120 så kan du inte köpa sämre, tro mig! Satsa på TD5:an. 5200kr/st. Snorbra även för priset.
Det är väl individuellt, beror ju på vilket ljudideal man eftersträvar. Jag själv rekommenderar T&P för de passar mitt ljudideal och för att de trivs (precis som jag ) väl tillsammans med rörförstärkare. Sedan finns det de som tycker T&P är för detaljerade och metalliska i klangen, de brukar ofta förespråka Scanspeaks diskanter som är lite mjukare i klangen. Allt handlar ju om vilket ljud man föredrar, så att säga att något element skulle vara bäst kommer man inte så långt med. För det kanske är bäst för dig men inte för någon annan! Att rekommendera element är ju en helt annan sak än att utnämna de till världens bästa.
MVH Martin
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 00:14:51
|
MaxMartin: Det verkar således ha hänt mycket med prestandan på T&P sedan dess. Jag har köpt och jobbat med elementen i mer än två år. Nada problemas.
Unison Research S8'a är bra. Just nu har jag något hemma som jag tycker låter bättre. Mer om det i en annan tråd! |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Carl-M
Member
432 Posts |
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 02:52:42
|
MCZ: Menade bara att det verkade ju som han gillade dom TC120 han hade nu och vill han ha samma "sound" så tyckte/ tycker jag att borde pröva Audiom-diskanten. Han hade kanske också tyckt det blivit såsigt ljud om han börjat använda 9700?
Ja vet inte, bara ett förslag. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 06:03:54
|
epkpeng:
Menar du ICE-power?
ZAC:
Låter som ett intressant projekt, återkom gärna med ett bildreportage!
MVH Martin
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 10:09:01
|
Mcz: Njäe. Ice Power har jag också hemma. Men det är inte den jag tänker på...
|
|
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 11:16:39
|
MaxMartin:
Tack för tipset, jag har sneglat på Audiom TD5:an ett tag. Snuskigt snygg och jämn frekvensgång .
Jag är som sagt ruskigt nöjd med 120 diskanten, den har aldrig låtit hård eller dominant, bara skött sitt jobb och spelat detaljerat och skönt. Audiomen verkar bara göra jobbet ännu bättre.
5200 kr/st, ja, det var väl det jag misstänkte - dyrt . Det får men väl ta. PS. finns den att köpa i Sverige eller måste man beställa? |
|
|
TQWT
Member
53 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 12:45:43
|
Hur lågt kan man dela DX25an? om man antar 24dB/okt. |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 14:36:37
|
TQWT, tyvärr ger inte DST tillräcklig info på DX25:an...... men jag gissar på ca 2100 Hz som lägsta delnings frekvens. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 15:01:10
|
DX25 är kanske marknadens mest prisvärda diskant . Delar 18dB vid 2kHz och karaktären är mjuk och luftig. Eq i filtret krävs dock. Lägre dist än SS då jag mätte. /Jonas |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 15:07:50
|
Jag har inte testat, men kan tänka mig att man bör hålla sig över 2kHz. Vilket element har du tänkt matcha det med?
|
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 15:36:06
|
gustav: vilken sorts eq tycker du behövs på DX25?
Jag tycker kurvan på dst,s hemsida ser ganska skaplig ut. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 15:45:32
|
Om du tittar på mätningen jag gjort (eller om det var Pac) på DX25 ser man att den har en lätt fallande tendens mot högre frekvenser.
I HFLS-1 korrigerade jag detta med motstånd parallellt med konding i diskantfiltret.
Det synns i den totala att det är justerat litet:
(Obs att PL18 är med i detta frekvenssvar)
|
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 16:00:08
|
Intressant. Är det den lilla baffeln på HFLS-1 som ger skillnaden mot DST,s experimentuppställning? Det verkar som att mätningar på speciellt diskanter i verkliga högtalarlådor ger ett helt annat resultat an dom där jättebafflarna dom har hos fabrikanterna. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Topic |
|