HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Försärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dashcom
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/05/17 :  00:58:45  Show Profile Send Dashcom a Private Message
Hej.. är ny här och hadde lite frågor..

kan man bygga en egen förstärkare med 5 kanaler för mina fem högtalare? om så? kan jag få ut suround ljud i dom direkt från dvd spelaren?

Vad är skilnade mellan en rör och vanlig förstärkare?

Mvh Dashcom

Edited by - Dashcom on 2004/05/17 00:59:29

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/05/17 :  02:24:50  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Ja det kan man. Beror lite på dina krav. Det finns enkla konstruktioner som bl a gainclone som både är ljudmässigt trevlig och relativt billig att bygga ( 2 kanaler. Det går ju att bygga flera monosteg ).

För att få surround antar jag att det behövs en förförstärkare och att dvdspelaren har inbyggd dekoder ( ? ). Är inte så insatt i hemmabio.

Jag antar att det är konstruktionen som skilljer mellan rör- och transistorstärkare. Någon mer bevandrad i elektronik kan nog ge en utförlig beskrivning. I slutändan handlar det om dina ljudmässiga prefferenser och viljan att anpassa kringutrustning som bestämmer vilken du kommer att föredra.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:03:08  Show Profile Send esl a Private Message
En rörförstärkare har sk radiorör som aktiv förstärkande komponent, ca 5st i ett monoblock. En transistorförstärkare innehåller typiskt 3ggr fler aktiva komponenter. Rörförstärkare ger inte lika mycket effekt ut, och mäter inte lika bra THD.

Skall du ha 5 st rörförstärkare så blir det dyrt...
5 st Gainklone låter som ett trevligt alternativ om du beaktar priset, och tycker att det skulle vara kul att bygga något själv.
Det byggs en rörförstärkare här på forumet som heter HFTA. Det kanske inte är lämpligt att bygga en rörförstärkare ensam och oerfaren.
Det är inte svårt att löda men eftersom man jobbar med höga spänningar så behöver du en del praktiska tips om hur man skall bygga rent praktiskt...
Gainklone jobbar med ofarlig lågspänning och kanske lämpar sig bäst för dig.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000