HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bästa DIY högtalaren.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:35:11  Show Profile Send big-olle a Private Message
High end DIY, är det möjligt. Vilka element är att föredra?
3-vägs, 2- eller 4-vägs. Dubbla basar, bakåtriktad diskant...eller?

Låt säga en maxbudget på 50k, för element o filter.
Vilken väg ska man gå, Scanspeak, Focal, Thiel eller?

Tänkte höra om ni har några funderingar eller tips och kanske är lite sugna på att dela med er ?

BAT out of hell (and then back again).

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  16:00:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ombudgetering:
40'000 kr på element o filter.
10'000 kr på mätsystem, testlådor mm.

Hoppas på fler (och bättre?) svar på denna intressanta fråga!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  16:39:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tror definitivt att det är möjligt. Dock är nog inte en budget på 50 K en garanti på något sätt. Det är betydligt lättare att få en usel högtalare än en riktigt bra om man designar själv och inte har erfarenheten. Som epkpeng (han har ju dessutom både kunskap och erfarenhet) antydde skulle jag nog inte ens försöka utan att lägga en del på mätinstrument om jag inte redan hade dem. För ett maximalt lyckat projekt skulle dessutom nog välja aktiv delning kombinerat med passiv eventuellt. Detta skulle åtminstone kunna ge mig en möjlighet att testa mig fram utan att bränna en massa dyra komponenter. Säg en Behringer DCX2496 och en massa tid...

Förutom detta är dessutom det nog en fråga om tycke och smak och en generell rekommendation på element är nog svårt.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/15 :  16:59:10  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Klart det går. vi här har det dom större inte har lusten att lägga vår tid. en stor högtalarfabrikör kanske kostar 6000 kr i h med en massa lokaler personal mm. men det är inte lätt.Jag tror inte att det behöver bli så dyrt som 50000 att gör arätt är viktigare komponent kvaliten sätter bara den övre ribban. att komma till maximalt användande av varje komponent är hysteriskt svårt.
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:10:31  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag tror att man med en såpas hög budget kan kosta på sig tillräckligt bra element för att man skall kunna bygga en "fullrange" två-vägs högtalare. Inte ens Dynaudio's Esotar diskant kostar väl knappast mer än 10':- eller? (Har för mig att jag sett en gammal prislapp på 2,5':-) Basar bör man kunna få mkt brutala bestar för under 15':-/par. Större är inte alltid bättre så jag håller nog med föregående talare att det är viktigare med en mät/experimentbudget än marknadens extremaste element.
Men dé förståss, vill man nödvändigtvis ha Thiel's diamantdiskant så då rullar kulorna...
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:18:36  Show Profile Send big-olle a Private Message
Ni har helt rätt i det ni säger. Självklart finns det ingen garanti på välljud om man som amatör går och köper dyraste basen, mellan och diskant.
Erfarenhet ser jag mer som en nödvändighet.

Men det finns ingen som har några konkreta tips?

Själv är jag såld på Scanspeak de har enligt mig "världens bästa basljud". Går och skissar på en ny 3-vägare. Skulle gärna vilja prova de "nya" basarna i sortimentet: 22W8851T00 tex. Problemet är att jag gärna vill ha dubbla basar, de ligger på 8 ohm - parallel koppla... hamnar på 4, vilket är bra. Men sen, vilket mellanregister, det enda interessant är 12M/4631G00 vilket ligger på 4 ohm, men om man vill ballansera upp basarna, behöver jag dubbla mellan och jag vill inte kompensera dett genom avancerade filterkonstruktioner. Därför, vilket mellan ska man använda, vilket är det "bästa" mellanregistret på marknaden.
Synpunkter?

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:46:21  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det mellan du nämner använder jag ..svin skönt men svårare än man tror att få det i fas med basen .i allafall den jag kör med8555-00

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:48:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Ett oväntat förslag:
* Vifa DX25 diskant
* Vifa PL14 mellanregister
* Vifa PL22 (eller rent av PL26)

Lägg sedan till mätsystem, kunskap (som kan köpas - konsultuppdrag), ett antal olika testlådor, bra internkablage (Jorma?), Black Dimond Raceing koner, filter mm mm. Som lyx skulle man kunna tänka sig 2000kr på LCAudio's aktiva filter och köra aktiv delning vid straxt under 100Hz mellan PL14 och baselementet. Fast då måste vi ju ha ett steg till...

En A-HFLS-1, dvs ARG HFLS-1!

Big-Olle:
Med dom elementen får du för mycket glapp. 12M skall delas för högt jämtemot 22W enligt min mening. Dessutom är dom (basarna) inte riktigt på 8 ohm riktigt...impedansen är betydligt lägre så lasten för förstärkaren blir tuff!
Testa hellre Scan Speak's Revelatorfemma i 4ohms utförande. Jag tror du klarar dig på en av 22W-åttorna (jag har det elementet hemma och den spelar väldigt fint).

Det bästa? Denna 3-vägstoppen:

...möjligen med nån annan dansk superbas!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:51:24  Show Profile Send big-olle a Private Message
Min erfarenhet är begränsad (vilket säkert märks i mina inlägg). Har endast byggt en högtalare, dock varit med i skapandeprocessen av ett flertal.

Jag tänkte såhär:
Har ni inte eran små favoriter?
Är tex Thiels diskanter något att hänga i granen?
Är focals Audiom serie bäst för att de är dyrast?

Se det här mer som en hypotetisk fråga ang elementval.

(Det blir självklart ingen bra högtalare utan mätningar, erfarenhet, bra och stabil låddesign etc)

Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:56:46  Show Profile Send big-olle a Private Message
Förlåt, missade de 2 sista inläggen som postades medan jag skrev.
Mycket bra inlägg.

Intressant. Det stämmer det du säger om delningen ang 12M epkpeng. Tänkte inte riktigt på det.
Revelator 7:orna då? Jag vet att 5:orna går lågt, men det verkar lite fjuttigt med så små till basen, speciellt om man vill bygga "världens bästa DIY" .

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:58:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Till syvenom sist handlar det om vad "du" vill ha för ljud. Jag håller Vifas DX 25 högt, även Scan Speak's 9700 (i synnerhet om man moddar den lite ). Det är underbara diskanter som spelar finfint!

Thiel & Partner's C12'a som finns i min 3vägstopp är nått helt annat! Upplösning och precision i överflöd. Eton's banddiskant är makalös på att låta organsikt, instrumentens övertoner presenteras härligt dock utan C12'ans precision av exempelvis "rummet".
Vad är bäst?
Jag har alla ovan nämda hemma!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:03:29  Show Profile Send big-olle a Private Message
Upplösning, släpp är vad jag eftersträvar i diskanten. Den ska även vara diskret och inte stjäla showen.
C12 är alltså att rekomendera då som jag förstår det?
Perfekt , den ska kollas upp.

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:04:13  Show Profile Send orthanc a Private Message
epkpeng: Du som byggt och testat så mycket, Eton ER4 har du byggt och lyssnat på den ???

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:05:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ang BigOlles inlägg ovan:
Jag menade att byta ut 12M mot 15W/45xXXxxXxx. Du kan mycket väl ha kvar 22W och köra tillsammans med 15W.

E lite osäker på om 15W går ihop med C12. Kanske behöver upp på C23'an som når längre ner och har bättre effekttålighet (fast något sämre spridning).

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:06:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
orthanc:
Såååå mycket har ja inte byggt. Men ER4'an används i vad som ännu är en prototyp - Klero:

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:09:56  Show Profile Send big-olle a Private Message
Argh... jag ser det nu när jag läste igenom inlägget igen ,pinsamt.

5:an spelar bra mellan då?
Jag svarar själv på den frågan: Klart den gör det!

Men man borde väl "tappa" en del i förhållande till 12M?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:16:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"Tappar"... Teoretiskt kan man fundera på det. Dock misstänker jag att du totalt sett vinner mer på ett kreftigare mellanregister och således kan dela lägre.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:20:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lyssna nu inte på mig eftersom jag har noll koll men...

Som jag nämnde tror jag nog det är rätt mycket tycke och smak. Man bör nog veta vad man gillar och lyssna runt lite på blandade prylar för att bilda sig en uppfattning om man inte redan vet. Om man tycker S-S har världens bästa basljud kan ju de vara ett lämpligt val. Själv är jag rätt övertygad om att jag "behöver" element med hög känslighet och skulle nog välja en PHL bas på 10-15 tum som midbas i sluten låda och sedan lämplig mellan/diskant eller bara diskant. Lågbasen skulle vara någon riktigt känslig 15-18 tum ELLER en modern fetbas.
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:24:32  Show Profile Send big-olle a Private Message
UrSv: Det låter som att de skulle bli STORA.
Säkert urbra bas, men jag vågar inte ens ta orde WAF i min mun .

Go to Top of Page

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:25:04  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message
DIY elektrostarer då?

Drömmar är till för att uppfyllas........
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:31:25  Show Profile Send big-olle a Private Message
Måste man inte nästan vara elektriker för det ?
Risken är väl att det luktar bränt bacon 1 månad efter att man är färdig.

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:49:09  Show Profile Send orthanc a Private Message
epkpeng: Och du är nöjd med den, eller skall den bytas ut mot nått annat?
Sedan har du säkert byggt flera tjugotretton olika högtalare och prototyper.=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:52:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
ortanc:
ER 4'an är tillsammans med C12, C23, Vifa DX25 och SS 9700 som jag har som "bästa diskant" (alla på sina olika sätt och vis).
Bland dessa så är ER 4 och C12 i toppen.
ER 4'an kommer stanna kvar säkert i Klero. I promise!

UrSv:
Jantelagen har ingen verkan på HifiForum.nu!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/01/15 :  19:26:11  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Om du vil ha "rigtig" high-end DIY högtalare er der mycket annet enn ScanSpeak, Focal, Vifa og Thiel.

JBL måsta bestemt inte glemmes.
Altec och Tannoy er gamla klassikere som dog er sväre at finne.

Innefor high-end enheter er der tex. PHL, Supravox, Dynamic Precision, Raven, Aurum Cantus, Precide AMT och mange flera.

Skal det väre ultimativ high-end er der märker som TAD og ALE - her koster en enkelt enhet gerna upp omkring 50.000,- SKR!

Om du söker på dessa märker i Google vil du finna DIY-högtalere av en annen verden, hvor stort set ingen färdigproducerede högtalere kan väre med.

Selv har jeg bra erfaring med PHL - se eventuelt min hemsida.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/15 :  20:18:32  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Focal Audiom 6WM i korrekt låda. Svindyrt filter som delar brant. Det är nått som jag aldrig kommer att glömma...

Var och lyssnade på Mårten Design (jag har aldrig byggt själv med T&P) för att få en uppfattning. Ljudet var rent och fint i klass med Focal med helt enkelt var ljudet alldeles oengagerat i min smak. Tråkigt är ett annat ord.

Tacka vet jag Focal som kombinerar extrem upplösning med hög känslighet och mkt engagerande dessutom.

9700 diskanterna låter helt såsiga, inget för mig.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/15 :  20:45:15  Show Profile Send markusA a Private Message
Kolla up Raven R3 och återkom sedan...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000