Author |
Topic |
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 21:09:47
|
Det bästa? Det finns ju monteringsatser att köpa av sjukt bra högtalare om man inte vill/kan konstruera själv.
Men om man får slänga ut en önskelista på vilka element jag hade valt då budgeten inte spelar så stor roll, så hade jag kört på följande:
Först ett riktigt vasst mellanregister: T&P C79 som med lätthet kan spela mellan 300-3500 Hz med under 0,3% dist vid 90dB/1 m. En filterkonstruktör som vet vad han håller på med borde få till en tonkurva i nollgradersriktningen på +-1,5 dB. Jag vet inget annat mellanregister som kommer i närheten av detta, om man tycker känsligheten är tillräcklig(Focals Audiom har alldeles för hög dist för att duga i ett kvalificerat system).
Diskanter som kan spela från ca 3 kHz och uppåt finns det en uppsjö av och här föreslår jag nog min nya favoritdiskant: Seas AX2.5LTS
Men det finns ju många alternativ och ovanstående valdes mest för att frekvensgången är så äckligt fin(och låter kanon)
Baselement till detta blir ju ett intressant projekt att välja ut.... Etons elvatummare så har man ju samma kombo som Avalon Eidolon(vill man klona så får man välja c12 som diskant). Excel 10-an skulle nog inte skämma ut sig heller. Här hänger det ju lite på hur stor låda man pallar med och huruvida det skall vara portat eller slutet. Aktiv eller passiv delning inverkar ju också på valet.
Mvh/Mats
Mvh/Mats
|
Mvh |
|
|
mjon
Member
316 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 21:21:48
|
epkpeng, vad innebär modden av Scan Speak's 9700? |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 22:02:48
|
Mjon: Mera motor (bland annat)! Den låter väldigt fint i orginalutförande. Slöheten är inget jag känner igen. Man kan göra mycket med filter... Med mer motor blir det ännu bättre klipp och bättre skärpa.
Mats: Bra inlägg. Lite emot att dela vid 350 Hz...för högt enligt mig (kanske inte för elementet, men principiellt).
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 01:12:05
|
hej epkpeng .JAg delar vid ca 250hz 18db i bas och mellan 12 .enligt mina mätningar går det fint det man fick tänka på är fasväxlingen som blev mellan bas å mellan .och jag tror inte att det är några problem med transienter för basen är rapp så att jag blir nöjd.men man bör väll inte ha dom så långt ifrån varandra. vad är det för delning som du tycker är lagom för2 8555-00? å andra sidan är det inte en portad låda. en närfällts mätning samansat med 1meter vid 88 db
|
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 08:23:22
|
Ingen som lyssnat på S-S ringradiator, 70000..något? Jag har en vän som prisar dem till skyarna. Har dock hört (=läst) här på forumet att de skulle ha en väldigt liten Sweetspot och vara lite riktningskänsliga.
Ruggigt dyra dock (om man inte beställer från norge den här veckan). |
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 08:41:41
|
Epkpeng: 350 hz? Nej, så högt behöver man inte dela med C79an. Det går säkert fint från strax under 200 Hz och uppåt, men jag tycker runt 300 är bra ur "tålighetssynpunkt". Om det hade varit jag som skulle bygga detta system så hade jag valt aktiv delning mellan bas och mellan och då blir det ju "hur lätt som helst" att testa olika delningsfrekvenser. Avalon delar vid ca 280Hz i sin Eidolon modell.
"Big-olle": Den diskanten är säkert kanon i rätt omgivning, men jag ser dess största fördel med den höga känsligheten. Då får du ju välja övriga element på ett sånt sätt så känsligheten hamnar lite högre. Att dämpa bort 10 dB i motstånd tycker jag är synd.
Men, visst finns det fina mellanregister som skulle kunna matcha dess känslighet. PHL har jag fått för mig är intressanta, men min erfarenhet är noll av dom.
Annars så syftar ju mina ideer endast till att du vill bygga en 3-vägs lådhögtalare. Kolla lite på Linkwitz sida om du är sugen på dipoler och hans Orion är definitivt inget dumt val(imho).
Mvh/Mats |
Mvh |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 09:39:59
|
Bara en tanke matson:
Varför inte använda 4 st S-S 12M mellanregister, 2 i parallel och de 2 paren i serie. Man borde få en hög känslighet, kanske 93-94 dB samt hamna på 4 ohm och därmed matcha 7000000 diskantens höga känslighet och impedans. Kanske lite dyrt, men stort (=coolt) . |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 09:59:58
|
Nja, då måste det bli någon MTM-tjofräs och det ger ju konstiga strålningseffekter i vertikalled(Konstruktionen blir avsevärt mycket krångligare).
Vill du bygga 3-vägs "lådhögtalare"? Vilket frekvensomfång vill du ha? Känslighetskrav(vilket i viss mån sätter storleken, särskilt ihop med bandbredden)? Effekttålighet? Kan du tänka dig att flytta nedre registret(under 80 Hz) till en annan plats i lyssningsrummet(multipla basmoduler)? Aktiv eller passiva filter? Hur erfaren är du i högtalarsvängen? Har du tillgång till bra mätutrustning?
Mvh/Mats
|
Mvh |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 10:07:08
|
MaxMartin:
Mårten Designs högtalare är inte de bästa man ska jämföra med T&P! Tycker precis som du att de kan ha ett väldigt detaljerat med tråkigt ljud. Men om du ser på Golden Age Musics högtalarmodeller med T&P så låter de både detaljerat och engagerande! Tyvärr säljer dom inte deras byggsatser längre..
Om någon har vägarna förbi Falkenberg, så rekommenderar jag starkt ett besök på westtone audio för att lyssna på "stentopparna" med T&P element. De är enligt mig och flera andra en av dom bästa högtalarna i Sverige! De är dock lite begränsade i basen men kan med fördel kompletteras med högkvalitativ lågbasenhet.
Jag har dessutom en del erfarenhet med att bygga med T&P och deras element är otroligt mångsidiga. Man kan få de att spela detaljerat och engagerande eller mer tillbakalutat och mjukt, beroende på hur filtret konstrueras. De är dock väldigt svåra att få ut allt ur, så jag rekommenderar INTE T&P element till varken första, andra eller tredje bygget!
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 10:16:34
|
Hej,
Jag har lyssnat på och byggt med Scan Speak's Ring Raditor. Den låter som Vifa's Ring Radiator fast det mesta är förfinat. SSrr har väldigt mkt uppfattad energi i toppen. Det är riv och klös i den! Jo, den är dyr.
Holmgrenstefan: Jag delar min SS 22W vid 100Hz just nu. Skulle delat vid 150, men saknade rätt filterkomponenter (dom är beställda nu). 22W har inte något kul bidrag högre upp i frekvens. Det måste bort, så mycket som möjligt! I mitt fall möts 22W upp av en 6.5 (C92-XX) vilket klart möjliggör en lägre delning. Verkligen kul att du bidrar med dina mätningar, men skulle du kunna få ner bildstorleken lite? Förminska fönstret när du tar snapshot'et!??
Lösningar med många (2 eller fler) element för samma frekvensområde är något jag avråder från - om man inte är väldigt säker på vad man gör! Komplexiteten ökar enormt för varje del/komponent man lägger till. Tro mig! Vill man ha hög känslighet kan man titta på Skaaning (ca 90dB) vilket är rätt högt. PHL är ett annat exempel.
Kul tråd!!! |
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 11:02:30
|
Mcz: Håller med dig. T&P är manndomsprovet på hur duktig du som konstruktör är på filter! Trots att man kanske har byggt ett antal konstruktioner visas kompetensen verkligen när man sätter tänderna (/kondingarna) i en T&P konstruktion! Mina Klero lät exempelvis väldigt mjukt, behagligt och laid back hos Westtone. Nu är det nytt filter och de spelar med en helt annan öppenhet!
|
|
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 11:11:34
|
matson:
Ja, det skulle vara en 3-vägare. Frekvensomfång, tja ner mot en 30-35 Hz, men jag är mer petig med soundet (därför favoriserar jag S-S lite - torr bas), jag vet - lyssna o se vad man tycker om. Det blir bara en väldans massa resande om man bor i Skåne . Känslighetskrav: Inget krav, ok helst inte under 85dB. Effekttålighet - Ej viktigt, ska dock klara spelas högt på ett steg. Kan du tänka dig att flytta nedre registret(under 80 Hz) till en annan plats i lyssningsrummet(multipla basmoduler)? - Helst inte. Aktiv eller passiva filter? En ekonomisk fråga som jag har förstått det, passivt duger fint. Lite knixigt bara. Hur erfaren är du i högtalarsvängen? Intresset är mycket stort, läser allt jag kommer över. Har en vän som levt på att bygga och sälja högtalare, han är min experthjälp. Har du tillgång till bra mätutrustning? Nop. - Mina öron .
|
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 11:58:33
|
Big-olle:
Vill inte vara pessimistisk men den hårda sanningen är nog att saknar du mätutrustning kommer du aldrig nå ända fram. Det krävs mätutrustning för att lyckas med ett bra filter, speciellt om det ska vara till en trevägare! Använder du dessutom element med hårda koner kommer de att bryta upp och det behövs en väldigt välavstämd sugkrets för att bli av med uppbrytningen, och det är inget du lyckas med utan mätutrustning!
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
Edited by - Mcz on 2004/01/16 11:59:56 |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 12:22:30
|
Med din budget kan du ju köpa flera olika element och testa.. Köp ett par Focal Audiom, ett par SS revelator o ett par TP, och gå vidare med dem du gillar bäst..
Annars får man bra färdiga högtalare för 50000:- |
Optimist. punkt slut. |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 12:24:32
|
Sorry, big-olle men utan mätutrustning tycker jag inte att det är någon vits med att försöka sig på ett sånt här projekt.
Välj då hellre något som redan finns. Seas Odin + sub, LTS 3-vägaren eller något annat du hittar på nätet som verkar välgjort.
Mvh/Mats |
Mvh |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 13:47:07
|
Kanske är bäst att börja med ngt enklare projekt, så du får lite känn på det hela? |
Optimist. punkt slut. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 14:06:38
|
Jag har uppfattat frågan som generell, dvs inte en direkt rekommendation till BigOlle. Att ro hamn ett DIY-projekt för 50'000kr är stort. Det lär ta minst ett år. Se bara på HFLS-1...
Mitt första förslag med PL14, PL22 är rätt bra. Vifa's diskanter är dessutom i stor utsträckning väldigt lika rent fysiskt. Varför inte köpa ett par DX25, XT25, PL27 för test!?? Dom kostar ju så pass lite (realtivt budgeten) att man nog vinner mer på detta än att köpa en stor och dyr och då vara osäker på om man gillar soundet!
|
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 14:14:01
|
Big-Olle kanske har bättre öron än er som använder mätutrustning. Min erfarenhet är att öronen ibland är bättre än mätutrustningen.
quote: Focals Audiom har alldeles för hög dist för att duga i ett kvalificerat system
Ojoj, här har vi en kille som verkligen har lyssnat ordentligt
Du kanske måste ha mäta frekvens och distkurva för att gå på utomhus dasset också?
No offense men jag blir väldigt lack på folk som inte lyssnat och endast begrundar sig på mätningar. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 14:26:08
|
MaxMartin:
Jag tror de (mig inräknad) som nyttjar mätutrustning snarare använder den som komplement till öronen. Saker kan mäta snyggt men låta skit och ibland vice versa. Men du kommer aldrig från vissa problem med att bara nyttja dina öron. För utan mätutrustning ska det bra mycket till (omöjligt?) att göra ett filter som verkligen gör elementen rättvisa/nyttjar element fullt ut. Speciellt då vi pratar om ett trevägs filter!
MVH Martin
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 14:31:41
|
Vid konstruktion ersätter inte mätutrustningen öronen. Mätningar kompletterar och verifierar de teorier man har samt att mätningen kompletterar och verifierar att man inte gjort nån "groda" på vägen.
Ett exempel är akustisk fas. Det är inte helt trivialt att räkna eller lyssna sig fram till. Med mätsystem kan man göra det enklare för sig och även träffa rätt snabbare. "Rätt" är ju då inte entydigt med spikrak frekvenskurva.
Fast det är ju självklart fritt att välja hur man bygger högtalare!
Peace! |
|
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 14:43:39
|
MaxMartin:
Vilken fördelning menar du, 90% öron och 10% mätutrustning antar jag?
Själv går jag tillväga på följande vis när jag konstruerar filter: Först mäter jag upp elementens amplitud och impedans monterade i dess låda, därefter analyserar man mätresultaten som direkt kan avslöja brister eller problem som man måste ta itu med. När de brister/problem som ligger utanför filterdelen är ordnade mäter man upp nya data och börjar konstruera MASSOR av olika filter i något simuleringsprogram. Här kan man se vilka filter som verkar lämpliga och om där finns några resonanser som man måste få bukt med. Något du INTE kan göra bara med "data" från öronen. Efter att ha valt ut och optimerat ett par filtertyper testar man de i praktiken och här är det BARA öronen som är dommare! Efter man funnit det filter som fungerade bäst följer en lång tid av optimering.
Så vad mätutrustningen gör är att den snabbar upp och underlättar utvecklingen av en högtalare något enormt men det är ALLTID öronen som får ge den avgörande dommen!
MVH Martin
|
Edited by - Mcz on 2004/01/16 14:45:42 |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 15:28:32
|
En sak vet jag: Man klarar sig INTE utan ett bra simuleringsprogram!
|
Optimist. punkt slut. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 15:55:51
|
Nä, det har jag inte sagt!
Jag brukar göra så att först och främnst ta fram en lämplig låda. Efter det så räknar jag ut ett filter i min bankhjärna efter allt man lärt sig och erfarenheter. Ofta ingår färdiga filter från erkända tillverkare och andra filter på tex webben. Spelar några dagar och ser hur jag tycker det låter... Efter det så börjar jag justera branthet, motstånd, baffelkorr., nivå osv....Kan ta uppemot 3-4månader, ibland betydligt längre.
När jag först är nöjd med högtalarna ljudmässigt så mätar jag. (inte jag själv då) och då blir det knappt någon justering. Jag klarar mig själv för det mesta och det är jag glad över.
Ibland kunde jag önska att en mätutrustning stod hemma som komplement men som sagt inte alls ofta.
Håller helt och hållet med att tex T&P kräver mer av personen som bygger filtret men det behöver inte betyda att man MÅSTE ha mätutrustning.
Jag satt tex själv i ca en månad för att hitta peaken som Excels magnesium element har. Jag hittade den och allt blev klockrent. Inga konstigheter men man måste väl ha nått bakom pannväggen.
Sen att Magnesium excel är bättre gjorda är en annan sak Har ju hört att peaken kan skilja sig +/- 500Hz på T&P och det inger defenitivt inget förtroende! |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2004/01/16 15:58:41 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 16:05:40
|
Hej,
Jasså du mäter iaf i slutet?!? Vore kul med lite grafer på några byggen!
Jag har mätt på fler än 10 T&P element och dom har inte skilt sig från tillverkarens grafer nämnvärt. Bättre att själv mäta än att "höra".
En månad för att hitta en peak medelst Excel låter som en lång tid.
Jag släpper denna diskussion från min sida. Min ståndpunkt är beskriven ovan.
Skönt med "Mångfaldens forum" trots allt!
|
|
|
|
Topic |
|