HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bästa DIY högtalaren.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:08:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är det med all säkerhet. DST säger på sin hemsida att de mäter i en "infinit baffel" vilket ju skiljer sig en del mot lilla HFLS-1-baffeln!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/01/17 :  20:56:38  Show Profile Send gustav a Private Message
Anders P: fallet över 10KHz beror nog på elementet och inte på baffeln i detta fallet. Jag använde ungefär samma eq som ekpeng(hfls1) dvs ca 4 ohm i serie och några uF parallellt motståndet.
Själva filtret blir sen i princip 8 ohm då diskanten är 4 ohm nom.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/17 :  22:52:20  Show Profile Send TQWT a Private Message
Hej,
Jag håller på med en 2 1/2 vägare (TL) med två st Peerless HDS 164-850439, så om det går att dela DX25 lite över 2KHz så blir så kan det hela nog bli bra. Då undviker man resonansen vid ~4Khz på 164orna ganska bra utan extra krångel med delnings filtret.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:26:32  Show Profile Send Guru a Private Message
Tjo !!

Väcker lite liv i denna tråden igen då jag själv är intresserad av att bygga något med en del av elementen som näms i denna tråd, hur gick det med era byggen ?
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/05/09 :  17:18:03  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Instämmer,
det skulle vara intressant att få ta del av hur det gick.
Big-Olle, finns du kvar?
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/10 :  10:57:29  Show Profile Send big-olle a Private Message
Hej, hej.

Jodå, drömmarna lever kvar.
Mina egna DIY bliv visst lite sågade på DIY mötet i Trelleborg. Maxmartin. Förlåt jag skojjade bara.

Jag har väl börjat inse svårigheten med hgt byggen. Det handlar mcket om kompromisser. Filtret spelar stor roll och man har olika ljud-ideal. Jag gillar fortfarande focal tc120 td5, men kan väl tycka, efter träffen, att den är lite väl snabb och dominant, iaf mot mina scanspeak enheter.

Jag hittade faktiskt ett färdigt, ultimat DIY projekt med ritningar och filter på nätet. Riktigt feta. De kom 2:a i amerikanska nationella DIY tävingen.
Kan lägga in en länk ikväll.

Mina tankar idag går nog mer åt att bygga en 2-vägs "no compomise" högtalare, med evt 2 revelator mellan/bas och ringradiator diskant. Vi får väl se, ett pat av accutons element ser också ganska intressanta ut på pappret.
Fokuset ligger nu i att planera. Samla in kunskap till att få till en state of the art låda och sedan ha ett externt filter som man efter hand kan modda. Evt byggstart till hösten, om jag hittar en bra trä-verkstad i Lund---Kanske någon som har ett tips?

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/05/10 :  11:23:13  Show Profile Send Guru a Private Message
Så du hade ett färdigt bygge som blev sågat eller ja inte sågat i delar men ljudmässigt ;) ?

Ett externt filter är ju inte dumt, vore smutt om man kunde ha ett externt filter där man kan variera värden steglöst...sen mäta upp resultatet och bygga ett fast med bra komponenter.
Tvåvägare går nog att göra en hel del skoj med...finns ju massor med fina element att använda.

lägg gärna in en länk

Mvh

Edited by - Guru on 2004/05/10 11:27:18
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:08:20  Show Profile Send big-olle a Private Message
Ja, sågat.-z-z-z-z.
På normal lyssningsvolym låter det riktigt bra, men med högre ljudtryck dlev diskanten för dominerande. Jag har ett 12dB filter, Maxmartin som sysslat mycket med focal säger att det måste minst vara 18dB för att få ordning på focals 120 diskanter.

Alla grinade illa när vi lyssnade på Celine Dion(inkl. jag) .

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:20:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Celine Ding-Dong är inte alltid helt kul inspelade. Ofta "fixade" för att låta "bra" i mindre seriösa anläggningar.

Filtrets branthet kan spela roll men det är mycket mer som spelar (större) roll än bara själva brantheten på filtret.
Avsees elektriskt eller akustiskt 18dB? Är det effekttåligheten/distortionen vid låga frekvenser som spökar eller nått tredje? Kan impedanskorrigering för impedanstoppen hjälpa? Ett problem som kan bli mindre uttalat vid brantare delning...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:29:27  Show Profile Send big-olle a Private Message
- Ding dong -

Exakt min tanke. Det kan inte bara vara så enkelt som det ser ut. Tyvärr tryter mina filterkunskaper här.
Mitt filter är 12bB elektriskt. Det andra vet jag inte.
Jag har inte mätt upp dem så jag vet inte med impedanstoppar.
Frågan är om man bara inte kan dämpa dem med ett enkelt motstånd, för den ligger ju i utgångsläget ganska höget, ca 94dB i känslighet.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:43:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message

Vad har du för bas/mellanregister?
Har du inte dämpat diskanten överhuvudtaget är nog det lönt att testa detta först. Jag lovar.

Det räcker inte bara med ett motstånd i serie - du måste kompensera med ett motstånd parallellt med diskant för att inte ändra totala impedansen (motståndet) som "filtret ser". Det brukar finnas hjälpa att hitta (om man söker) för detta, Ljudias hemsida kanske?

Typiskt handlar det om mellan 2 och 5.6 ohm i serie och mellan 10 och 22 ohm parallellt...mellan tummen och pekfingret alltså!

// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:47:42  Show Profile Send big-olle a Private Message
Ok, ok.
Ja, det är en god vän som hjälpt med filtret.
Jag ska kolla upp det där.
Men tappar man inte lite av upplösningen och drivet i diskanten om man dämpar den?

Det är 2 st parallell koplade scanspeak 8545K.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  14:12:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Visst är det lite så som du skriver - tappar lite riv och klös. Enligt mig är det dock ett litet felaktigt riv och klös som du erhåller genom att "EQ'a" tonkurvan (mha filtret). Dina diskanter skall väl vara så pass bra att man inte skall behöva färga ljudet genom att blåsa på i filtret?

Med dubbla 8545K bör du nog åtminstonde ner till 90 dB förutsatt att det finns iaf lite baffelkorrigering till Scan Speak'arna.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:32:43  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Nu tror jag att det börjar utkristallisera sig lite saker här. Rätta mig om jag har fel...

Högtalaren kan inte ha för låg WAF, ett argument att ta till sig om man inte vill bo själv.
En hyfsat smidig skapelse kanske vore på sin plats.

Om upplösning och "släpp" i diskanten är ett krav kan jag inte se att det finns några alternativ än band av något slag. Någon annan som har andra förslag? En mycket väl dokumenterad banddiskant har ju byggts här på forumet av flera vill jag minnas. Kan vara ett bra alternativ till t.ex. ER4, Aurum Cantus, Raven m.fl.

Mellanregister är svårt, ett par bra 5" (Scan-Speak (15W/8530k-00?)i d'appolito med bandet emellan skulle kunna vara ett bra alternativ för att hålla spridningen homogen och för att komma tillräckligt lågt med liten dist.

I basen finns flera favoriter, själv skulle jag vilja föreslå 4st Scan-Speak 25W/8565-01 i compound (c:a 100 Liter totalt) för att komma ner ordentligt, behålla verkningsgrad och minimera disten, utan att för den skull förstöra WAF-faktorn helt. Fetbasarna kommer visserligen ofta ner bra i liten låda, men det kostar tyvärr i ljudkvalite, tycker i alla fall jag.

Aktiv delning är ju sedan alltid rätt om man har ekonomi.

Jag tror nog jag skulle kunna leva rätt gott med dom komponenterna.

Sedan har vi ju resten av konstruktionen att ta hänsyn till, annars blir det lätt som flera har uttryckt, dyrt och fel. Mätnistrument av något slag är inte fel, det underlättar onekligen en massa.

big-olle, nu har du ett konkret förslag som du efterlyste, åtminstone nått att börja med, eller spinna vidare från.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:40:55  Show Profile Send El_D a Private Message
Beryllium verkar ju vara inne igen...
Nån som har byggt något av (eller känner till något om) mellanregister och diskantelementen som satt i Yamaha NS-1000?
Dom var ju ganska bra "på sin tid"... Kanske kunde vara något...?

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:29:02  Show Profile Send big-olle a Private Message
Det är ingen dum idé Blackhawk. Jag är bara lite osäker med banddiskanter, det är helt nytt territorium.

Här var den länken jag menade. Ganska coola högtalare. De rekomenderar dock aktiv delning till Focal basen.

http://www.speakercity.com/GRProject/PhlRevProject.shtml

Simma lugnt.

Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:39:14  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Så det blev inte av något bygge med t&p elementen?
funderar själv på att bygga tvåvägs stativare med t&p element.
Det skulle vara fint med ett 6dB filter, men funkar det tror ni?
Om man t ex kör med C12 som diskant och C82T2x8 som bas/mellan.
Diskanten har frekvensomfång över 2.2kHz och C82T2x8 spelar upp till 4000Hz. Är överlappet för litet för 6dB filter tror ni?

Har dreglat en del över epkpengs t&p konstruktion, men jag vågar mig nog inte på ett sådant avancerat filter ännu, så här i början av min diy karriär...
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:51:56  Show Profile Send big-olle a Private Message
C12 ser bra ut, jag tycker heller inte att c23:an ser så pjåkig ut, den går inte till 40k, men det spelar inte så stor roll om man inte har SACD. C23:an har en fin frekvenskurva som dalar lite längre ner i registret, vilket jag skulle kunna föreställa mig underlättar om du vill ha 6dB delning. Men jag kan ha fel, som så många gånger tidigare.

C82 -- 5" eller?

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:53:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Lundahl, du är nog rätt klok i din spekulation. En viktigt aspekt är "kan jag?" men också den konkreta "räcker 6dB's filter?".

Jag tycker att många av dom T&P-konstruktioner jag har hört med "6dB's filter" låter fantastiskt men dom kan inte spela mer än "fishögt". Då skär det sig. Min erfarenhet är att man behöver dela brantare eller helt enkelt dela lägre (map bas och/eller mellanregister)!

I mitt fall använder jag mig av en 4-vägare (är det den som orsakat dreggel?) för att råda bot på denna problematik (jo jag använder 6 eller 12dB's filter på alla element). I Klero's fall använder jag en specialare av ER 4'an från Eton som går att dela väldigt lågt - till fördel för T&P 6.5'orna som dessutom delar på ansvaret vid dom höga frekvenserna.

Det skall också nämnas att en ultimat, eller "bästa", diy-högtalaren inte minst handlar om att ge den tid att växa fram, att våga ta beslut (ingenjörsskap handlar om att göra rätt kompromisser), inte hasta fram genom att (t.ex. nu jädrar skall här byggas testlåda modell 'stöddig') utan testa sig fram genom olika "seriositetsnivåer" mm.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/05/11 :  21:58:33  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Tack för era synpunkter.
Pär, det låter ju inte bra att de bara kan spela fishögt om man delar med första ordningen. Jag vill kunna dra på ganska bra. C12 tål 100W och en känslighet på 89.5dB så det borde inte vara några problem, om man delar 12dB eller?

Jag pratade förut om "C82T2x8" som finns på goldenage's hemsida. jag hittar dock inte detta element på accuton's hemsida, utan enbart det dyrare C88-T6, som spelar från 34-4000Hz.

Tror ni att dessa två element C88-T6 o C12 i en tvåvägare kan spela mer än "fishögt" om jag delar med 12dB/oktav? Eller måste man göra en tre eller fyr vägare för att kunna kräma på de 100W som elementen ska klara inom frekvensområdena?

Det stämmer nog som du säger, Pär, att en ultimat DIY högtalare bör växa långsamt fram. men det är ju som ett gift det här högtalarbyggeriet. Vill göra mer, mer mer!!

Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/05/11 :  21:59:52  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Och ja, det är fyrvägaren med eton basen som orsakat en hel pöl med dreggel...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/12 :  10:02:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

4-vägaren håller på att genomgå en make over. Ett litet Ps är att det aldrig funnits nån Etonbas i den...än så länge endast en Scan Speak men även en liten Skaaning bas. Bilder till hösten - hoppas jag!

Ang din lösning tror jag C12 tillsammans med C82 är en trevligare lösning. När du ändå bygger själv, är det ju dumt (no offence) att inte tänka frammåt. Med C12 och C82 har du perfekta grunden att stå på när du vill komplettera med basdel! Vad som helst från 3 st C95 (11 ohm) eller en C220 eller titta på Eton's åtta, elva eller rent av tolva!!! Aktivt filter är ett alternativ osv osv osv...

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/05/12 :  11:11:31  Show Profile Send Guru a Private Message
Om man kör Etons Er4'a iställer för C12 går då C82'an tillräckligt högt i frekvens eller ska man satsa på c78 eller c79 tillsammans med basdel ?

Mvh

Edited by - Guru on 2004/05/12 11:12:31
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/12 :  11:27:56  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Guru, det är inga problem. ER-4 fungerar utmärkt även i tvåvägare tillsammans med 6,5".

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/12 :  12:00:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

ER 4'an är OK att använda tillsammans med C82, absolut! Min åsikt är att ER 4'an inte är helt lämplig tillsammans med endast en 6.5'a utan att man nog behöver 2 st för att underlätta jobbet (minska dist och belastning). Med endast en 6.5'a är mina erfarenheter att det blir lite dålig ljudtryckskapacitet...

C82'an mäter rysligt bra - jämt och fint samt en enkel och väldefinierad liten peak. Lätthanterad är ordet (även om allt är relativt...)!

vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000