Author |
Topic |
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:48:03
|
Tja du C!
Med lite smaskiga fasvridningar, lite lagom extra andratonsdist och lämpligt eq-ande så borde det fixas lätt men det enklaste är nog att köpa fin elektronik och två uppsättningar högtalare.
|
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:56:41
|
Himla innehållsrik och intressant den här diskussionen blev. Minns nån hur den började? :-)))
Oftast är det så att de små oberoende bolagen lägger ner en mycket stor möda på att det ska bli bra inspelningar. Det måste de göra för att kunna sälja och för att få fler artister som vill vara hos dem. Deras belastning är inte särskilt hög och därför kan de ägna tid åt bl a ljudkvalitén. Arbetet med inspelningarna blir mer "konst och känsla" än "snabba pengar". Att sedan omslagsbilden och lay outen är hemsk gör inget för det är ju faktiskt innehållet som är det väsentliga.
Eller - de stora dinosauriebolagen har så många produktioner på gång samtidigt att de helt enkelt inte hinner bry sig om att kolla att det verkligen blir en bra inspelning. De litar blint på den dyra tekniken. Med dyr teknik och en svindyr välkänd ljudtekniker så "måste det ju låta bra" hur fasen det än låter. -In med nästa artist, skivan ska ut om två veckor och Miss Superstar har studiotid därefter! -Det gör inget om det låter lite illa och blir lite fel, våra skivköpare är penningstinna karriärmänniskor med rawe-skadad hörsel head bangad hjärna. -Vi kan ju alltid göra en ny skiva om ett år om det blir en flopp eller så kastar vi ut artisten!
Det första kallas nog ekonomisk planering. Det andra tror jag kallas iskall kommersialism på hög nivå...
Allt som inte låter bra låter dåligt! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 19:58:28
|
Sedan är det väl också så att de som har jättemycket pengar att lägga på stereo, tex de som kan köpa ett par Coltrane, oftast är i medelåldern. Med den åldern verkar det ju alltför ofta som om man är tvungen att lyssna på tråkig musik . Detta medför att det inte är så kommersiellt intressant att bygga högtalare som kan spela tex hårdrock på ett övertygande sätt för då måste du kompromissa med än det ena än det andra.
Jag är 28 år, lyssnar på allt mellan black metal till Jazz, blues etc. Jag ska uppgradera mina högtalare framöver, kan nog gå upp till strax över 100 000kr och det behövs. Så vad är jag då??
Men det som är "problemet" med att få hårdrock att låta bra är ju inget problem! Köp ett par JBL, eller Infinity kappa 8.2 eller nyare så får du bra hårdrocks ljud. Det det handlar ju om att inspelningen är KASS, så det är inte högtalarna det är problem med.
|
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 20:22:14
|
Många intressanta och engagerade inlägg i debatten måste jag säga!
Det blev mycket snack om hårdrock och det är i.o.f.s. kul, men vi ska inte glömma att det finns en uppsjö av skivor med annan musik som är mycket sopigt inspelade! Därför så ska vi inte få denna genre att framstå som hifins fiende nummer ett! Det man kan konstatera med hårdrocksmusik är att det ställer stora krav på en anläggning trots att den är bra inspelad! Det ställer stora krav på upplösning, musikalisk timing, dynamik och attackförmåga! Att få trummslagen att hammras ur högtalarna med pondus och att få gitarrer att ha det där rätta bettet klarar inte vilken anläggning som helst!
Något som är märkligt är att man kan spela LP-skivor med mycket varierande ljudkvalitet på en riktigt bra LP-spelare och i mycket högre grad uppleva att anlägningen spelar musik, detta trots dåliga inspelningar! Jag anser att CD-mediet införde en hårdhet i ljudet som inte upplevs på LP-skivor och som gör dåliga CD-inspelningar mer othärdliga! Är det någon som gjort samma observation? Var det så att man på LP:ns tid hade en inspelningskvalitet vars lägstanivå låg högre än för CD inspelningar av idag?
Länge leve LP-skivan!
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 22:14:55
|
Det man kan konstatera med hårdrocksmusik är att det ställer stora krav på en anläggning trots att den är bra inspelad! Det ställer stora krav på upplösning, musikalisk timing, dynamik och attackförmåga!
Ja, det vill inte jag skriva under! Av dagens hårdrocks skivor så vet jag inga som är något direkt dynamiska. Dom är samma som radio popen, komprimerade till satan . Hårdrock är tyvärr dåligt inspelat.
Men jag håller med om att länge leve LP-skivan!
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 22:20:09
|
quote: Originally posted by nin
Det man kan konstatera med hårdrocksmusik är att det ställer stora krav på en anläggning trots att den är bra inspelad! Det ställer stora krav på upplösning, musikalisk timing, dynamik och attackförmåga!
Ja, det vill inte jag skriva under! Av dagens hårdrocks skivor så vet jag inga som är något direkt dynamiska. Dom är samma som radio popen, komprimerade till satan . Hårdrock är tyvärr dåligt inspelat.
Jag skulle nog kunna presentera dig för några bra hårdrocks inspelningar. Även om de inte håller FIM xrcd kvalitet
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
|
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 23:25:42
|
En hårdrocksinspelning ställer inte "högre" krav på en anläggning än andra inspelningar. Den ställer ANDRA krav. Det finns ingen anläggning som pallar alla krav som alla olika musikstilar ställer. Det beror på att vi inte har den rätta tekniken för att kunna bygga en sån anläggning. Den fysiska teknik vi har idag är full av brister, och det vet vi. Den "perfekta" anläggningen som finns i teorin kommer vi som lever nu aldrig att få höra.
Olika musik ställer olika krav på lyssningsituationen. Olika musik ställer också olika krav på utrustningen. Att en del anläggningar låter bra med ex vis hårdrock beror på att de råkar vara bra på just de områden som den musiken kräver och som den typen av lyssning kräver. Spela Mozart i samma burkar det låter som en misshandlad marskatt! Att andra lådor/anläggningar låter bra med Vivaldi eller Chopin beror på att de har sina brister på områden som den musiken inte utnyttjar. Försök spela hårdrock en sådan högtalare och du blir djupt besviken...
<Allt som inte låter bra låter dåligt!> |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 23:29:29
|
quote: Originally posted by Lennart
En hårdrocksinspelning ställer inte "högre" krav på en anläggning än andra inspelningar. Den ställer ANDRA krav. Det finns ingen anläggning som pallar alla krav som alla olika musikstilar ställer. Det beror på att vi inte har den rätta tekniken för att kunna bygga en sån anläggning. Den fysiska teknik vi har idag är full av brister, och det vet vi. Den "perfekta" anläggningen som finns i teorin kommer vi som lever nu aldrig att få höra.
Olika musik ställer olika krav på lyssningsituationen. Olika musik ställer också olika krav på utrustningen. Att en del anläggningar låter bra med ex vis hårdrock beror på att de råkar vara bra på just de områden som den musiken kräver och som den typen av lyssning kräver. Spela Mozart i samma burkar det låter som en misshandlad marskatt! Att andra lådor/anläggningar låter bra med Vivaldi eller Chopin beror på att de har sina brister på områden som den musiken inte utnyttjar. Försök spela hårdrock en sådan högtalare och du blir djupt besviken...
<Allt som inte låter bra låter dåligt!>
Jag håller inte med det funkar allderless utmärkt att spela både Mozart och Dimmu Borgir på mina Martin Logan
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
|
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 23:42:59
|
Är du sponsrad av ML?
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 23:45:40
|
Är du sponsrad av ML?
Nej det är jag inte men efter som att det är en värld jag känner till så var det lättast att referera till den.
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 23:46:45
|
En annan måste vara bra konstig och ett undantag bland många i skaran. Tyckte att det spelades rätt ok/bra musik som demo på mässan. En hel del kändes igen. Sen fick man lite nya tips på för mig ny och trevlig musik. Får väl erkänna att allt inte var bra, men det hade jag inte räknat med heller.
För övrigt är jag väl en riktig alldiggare och lyssnar på det mesta utom extremare former av hårdrock mm.
Har inte läst allt i denna tråd, orkade inte.
Spela på
/Mattias
|
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 00:19:17
|
Tyvärr är det så här på de flesta hifi-mässor jag besökt under åren. Ofta musik som gör det omöjligt att bedöma hur systemet "låter" egentligen (för mig iallfall). En trave egna skivor är viktigt att ha med sig men man blir nästan betraktad som oseriös till och med när man kommer med Dire Straits eller liknande ibland tycker jag. Jag hade dock min lillebror med mig på en hifimässa i Stockholm en gång och han lyckades faktiskt få på Pet Shop Boys (mot mina protester) på ett system strax under miljonen som man bara hade spelat "solotriangel" på nästan hela dagen för det var så "underbart transientsvar". Det var många som skruvade på sig i den församligen när låten gick på... Otroligt nog så lät det bra, jag hade väntat mig motsatsen i ett så överanalytiskt system som det ändå var.
|
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 00:20:32
|
dole: OK, då fattar jag och jag håller med dig i ditt resonemang.
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 00:26:13
|
Jag skulle nog kunna presentera dig för några bra hårdrocks inspelningar. Även om de inte håller FIM xrcd kvalitet
Okej, hit me! Säg några.
|
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 09:12:51
|
quote: Originally posted by nin
Ett tips är att skaffa Dream Theaters "Images And Words" och/eller "Awake", förutom att DT är världens bästa band så angränsar ljudkvaliten i alla fall till riktig hifi-kvalitet!
Ska gå och köpa en JVC microanläggning idag! Det låter bra med allt man spelar! |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 10:20:01
|
OK. Jag hakar på Dole och nämner några hårdrockinspelningar med bra ljudkvalité. Dream Theatre: Images and words Ozzy Osbourne: No more tears Kiss: Psycho circus och Creatures of the night Queensryche: Operation mindcrime och Empire Ace Frehley: Trouble walking Alice Cooper: Welcome to my nightmare och Goes to hell Cinderella: Still climbing Guns and roses: Use your illusion 1 & 2 Motley Crue: Dr. Feelgood
Kommer inte på mer just nu.
Den som söker han letar |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 12:11:56
|
quote: Originally posted by dole
Jag håller inte med det funkar allderless utmärkt att spela både Mozart och Dimmu Borgir på mina Martin Logan
Hmmm, när jag var hemma hos Dole så blev det en ORDENTLIG blandning på musiken, ja, precis allt spelades väll, ja, nästan.. men Dole´s maskineri klarade allt galant!
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit* |
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 12:43:18
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
quote: Originally posted by dole
Hmmm, när jag var hemma hos Dole så blev det en ORDENTLIG blandning på musiken, ja, precis allt spelades väll, ja, nästan.. men Dole´s maskineri klarade allt galant!
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Jag vet också att Martin Logan Ascent klarar all musik om man bara parar dem med rätt elektronik! Det var något som generalagenten Netto Direkt INTE hade lyckats med på Arken, så jag hoppas ingen dömmer högtalarna efter hur det lät där! Fattar inte vad dom höll på med!!?? Hörde dom inte att det lät hårt och vasst!? Klåpare...
Struntar i JVC-micron, sparar till ett par ML i stället!
Elektrostater sparkar arsel!! |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 14:12:20
|
Intressanta synpunkter du hade även tidigare! Har du erfarenhet av studioinspelning eller skivbranschen?
Dock skulle jag vilja hävda att en "transparent" anläggning klarar att spela ALL typ av musik på ett bra sätt förutsatt att det är bra inspelningar. Tänk om viljan/kunnandet var högre och att monitorlyssningen var bra hos alla studios. Då skulle inte detta vara ett lika stort problem. Då kunde man mixa hårdrocken så att den låter "rätt" med attack/impact och upplösning. All akustisk musik skulle gå lika fint att spela upp. Men detta ställer naturligtvis stora krav på anläggningen som måste både vara distorsionsfri/hög upplösning och kunna prestera höga ljudtryck utan att balla ur.
Möjligen skulle någon kunna hävda att en såda mixning ställer för stora krav å en bra anläggning, små bergsprängare och dåliga anläggning skulle storkna. Det tycker jag är en sanning med modifikation. Förvisso ställer okomprimerad musik mycket högre krav, likaså djup bas, men i övrigt skulle ett högupplöst ljud även ta sig igenom på en mindre bra anläggning. Detta skulle musikproducenter och stereotillverkare fatta!!!! Då skulle vi kanske få bättre inspelningar med mer musikglädje OCH samtidigt ett incitament i att investera i bättre (dyrare) anläggningar till musik och hifiindustrins fromma glädje.
markih |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 14:19:00
|
Ozzy Osbourne: No more tears Kiss: Creatures of the night Queensryche: Operation mindcrime och Empire Alice Cooper: Welcome to my nightmare och Goes to hell Guns and roses: Use your illusion 1 & 2 Motley Crue: Dr. Feelgood
Jag har dessa och ska lyssna lite på dom ikväll. Men frågan är, har dom bra ljud för hårdrocks skivor eller har dom bra ljud? För det är ju en klar skillnad. det finns ingen hårdrocks skiva som låter lika bra som Muddy Waters Folk Singer. Men låter dom lika bra som MKT bra inspelad rock?
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 17:19:03
|
Dom låter bra för att vara hårdrock. Creatures of the night samt DR.Feelgood måste vara dom remastrade versionerna. Goes to hell har jag visserligen inte hört på CD, men på vinyl låter den bra.
Den som söker han letar |
|
|
BluesBoy
Member
160 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 17:24:15
|
Hmm, Liksom Dole har jag ett par högtalare som klarar all typ av musik. Det är ett av målen jag satt när jag plockat ihop anläggningen.
Sådant skall man sjunga om, inte leva efter |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 18:49:34
|
Lägger upp lite kul bra Hård och rock på musik sidan.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 19:56:14
|
Dom låter bra för att vara hårdrock. Creatures of the night samt DR.Feelgood måste vara dom remastrade versionerna. Goes to hell har jag visserligen inte hört på CD, men på vinyl låter den bra.
Dom samtliga har jag på vinyl. Har inga CD:s
|
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 22:47:15
|
Är inget stort fan av Rammstein men...tycker att "Mutter" plattan har hyfsat bra ljud. Bättre än de äldre skivorna i alla fall..
|
|
|
Topic |
|