Author |
Topic |
zev
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:08:09
|
Jag köpte en ny skiva häromdagen. Lyssnade på skivan i bilen på väg hem och var helnöjd och längtade att få komma hem och spela den på den stora anläggningen, tyvärr lät det helkasst. Jag gick ut i bilen igen för kolla om jag hade hört rätt. Det lät mycket bättre i bilen än på min hemma anläggning, bilstereon kostar ca. 4.000:- då hemma anläggningen går lös på minst det tiodubbla.
Vad håller man på med????? |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:10:41
|
quote: Originally posted by Per Berger
Jorma, jag håller med dig i stort men jag vill själv höra hur en anläggning hanterar alla typer av inspelningar. "Dilemmat" är de skivor jag äger där musiken är kanon men inspelningen dålig, jag vill kunna njuta även av dem! Vissa system låter mig göra det, andra inte. För mig handlar det om att sätta musiken i centrum.
Att många inspelningar är av dålig kvalitet är visserligen sant men i mina ögon en annan diskussion...
/P
Det finns en lösning på det i såfall. 2 anläggningar. En som "klarar" taskiga inspelningar. Och en som klarar bra inspelningar med lite mer komplex musik och ljud. Sådana inspelningar låter inte bra på den förstnämnda anläggningen. Det grötar ihop sig. Och det finns massor av bra musik som är välinspelad. Problemet är väl som du säger att skivsamlingen innehåller en massa bra musik med dålig ljudkvalitet. Jag har valt bort dessa skivor.
Ett billigt förslag till den förstnämnda anläggningen är en "bergsprängare".
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma |
|
|
zev
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:16:24
|
quote: Originally posted by Jorma
quote: Originally posted by Per Berger
Jorma, jag håller med dig i stort men jag vill själv höra hur en anläggning hanterar alla typer av inspelningar. "Dilemmat" är de skivor jag äger där musiken är kanon men inspelningen dålig, jag vill kunna njuta även av dem! Vissa system låter mig göra det, andra inte. För mig handlar det om att sätta musiken i centrum.
Att många inspelningar är av dålig kvalitet är visserligen sant men i mina ögon en annan diskussion...
/P
Det finns en lösning på det i såfall. 2 anläggningar. En som "klarar" taskiga inspelningar. Och en som klarar bra inspelningar med lite mer komplex musik och ljud. Sådana inspelningar låter inte bra på den förstnämnda anläggningen. Det grötar ihop sig. Och det finns massor av bra musik som är välinspelad. Problemet är väl som du säger att skivsamlingen innehåller en massa bra musik med dålig ljudkvalitet. Jag har valt bort dessa skivor.
Ett billigt förslag till den förstnämnda anläggningen är en "bergsprängare".
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma
Jo jo man kan handla hur mycket som helst, självklart skall vi hjälpa till att mata våra giriga HiFihandlare så de inte svälter ihjäl........?! |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:24:10
|
Det bästa hade varit, som P.P förslog, långt iväg för länge sedan, att man kan ju faktiskt försöka fixa till ett trevlighetsfilter till anläggningen som medhelst fjärrstyrning kan aktiveras när ruggigheterna höres. Tro tusan om inte P.P ska försöka fixa ett sådant.
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:26:01
|
P.P skulle bara tillägga till sitt eget inlägg att P.P naturligtvis har två anläggningar eftersom trevlighetsfiltret inte finnes ännu...
|
|
|
Bee
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:36:30
|
quote: Originally posted by Kreator Om jag får dra en paralell: Det vore samma sak som om man gick och köpte en ny Porsche 911 Turbo för 1,2 miljoner och handlaren säger att den inte klarar att köra på guppiga vägar! Ska du köpa den här bilen måste du enbart köra på helt släta vägar, annars fungerar den inte! Ska du köra på vägar med knölar och tjälskott så får du köpa en begagnad Skoda Felicia...
Du kan inte köra på gropig väg med en Porsche. Den är inte byggd för det, den är byggd för välproducerade vägar. På samma sätt är High-End produkter gjorda för välproducerad musik! Touché! |
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:52:20
|
quote: Originally posted by Bee
quote: Originally posted by Kreator Om jag får dra en paralell: Det vore samma sak som om man gick och köpte en ny Porsche 911 Turbo för 1,2 miljoner och handlaren säger att den inte klarar att köra på guppiga vägar! Ska du köpa den här bilen måste du enbart köra på helt släta vägar, annars fungerar den inte! Ska du köra på vägar med knölar och tjälskott så får du köpa en begagnad Skoda Felicia...
Du kan inte köra på gropig väg med en Porsche. Den är inte byggd för det, den är byggd för välproducerade vägar. På samma sätt är High-End produkter gjorda för välproducerad musik! Touché!
Min erfarenhet är att den funkade alldeles utmärkt på gropiga vägar också, om än groparna kändes lite tydligare! Detta inkräktade dock noll på körglädjen! |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:52:55
|
Lennarts predikostund:
En ljudanläggnings uppgift är att förmedla det inspelade materialet till lyssnaren. Detta ska anläggningen göra på ett så bra sätt som möjligt. Den ska inte ta bort något och inte heller lägga till något till ljudsignalen. En anläggning som klarar av det (dvs en bra anläggning av hög kvalité) kommer att förmedla endast det inspelade materialet - och ingenting annat - varken mer eller mindre. Det betyder också att om det inspelade materialet är inspelat, redigerat och mixat på ett dåligt sätt med dålig teknik och dålig utrustning så kommer det också att höras (obönhörligen). I en mindre bra anläggning, som drar ifrån information och "slätar över" kommer en hel del av det dåliga att inte höras (tack och lov).
Dagens musiker, men framförallt producenter och ljudtekniker, som arbetar med massproducerad popmusik känner till hur HiFi-marknaden ser ut för den stora massan. De vet t ex att de flesta konsumenter har en sk mini- midi- eller microstereo hemma. De vet också hur de skall göra för att inspelningarna ska låta så bra och attraktiva som möjligt på dessa små apparater och i dessa små lådor.
Det finns en uppsjö av knep och "fusk" som en ljudtekniker kan ta till för det. Bl a är det inte alls ovanligt att komprimera basen ganska kraftigt. Det ger ett fylligt och "tufft" basljud ur fjuttiga 7-literslådor med ett 5" baselement. Men det låter INTE särskilt bra ur ett par "fullstora" bra lådor av hög kvalitet! En annan sak som inte är ovanlig är att dämpa mellanregistret i området ca 2000-4000 Hz. Det gör man för att man vet att de flesta skivköpare har tvåvägssystem med passiva delningsfiler av låg kvalité. Vips, så har man trollat bort eventuella oljud (som gör inspelningen mindre attraktiv) som uppstår i de billiga högtalarna. En annan vetskap som ibland utnyttjas är att tidsfördröja den ena kanalen en micro-sekund. På det sättet får lyssnaren en upplevelse av rymd i stereobilden, trots att högtalarna bara står 1,2 meter från varandra. Ibland lägger man till brus och distar hela musiksignalen på olika sätt. Det finns ännu fler exempel på dylika knep och saker.
Alla dessa knep - som är till för att få små och enkla anläggningar att göra så att musiken låter bra - tillför dist. Men det hörs inte förrän man avlyssnar musiken i en bra anläggning som faktiskt klarar av att återge materialet till 100%. Då avslöjas ALLT och det är ganska ofta som det låter mindre bra. |
|
|
peterK
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 15:14:04
|
håller med Lennart till fullo, men för att återgå till topicen så kan det väl inte vara så att ALLA inspelningar är dåliga/låter skräp? Nej så är det ju inte, det vet alla vi som är här på forumet. Men om ni tänker efter så det som spelades (på mässan) är oftast (inte alltid) musik som i sig är vädigt "gles", vi kan ju ta Sladd:s demo som exempel, (den var förövrigt överlägset bäst framförd) där vi fick höra en kör som sjöng gudomligt vackert, men när man vid presentationen fått höra vad dessa högtalare/slutsteg/cd-spelare har för fantastiska prestanda så skulle iallafall jag vilja hört nåt mer komplext=dynamik, frekvensomfång mm. (får man säga "häftig bas" så skulle jag vilja hört det också!!! Mvh
peterK |
|
|
Bee
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 15:41:11
|
Kreator: jag tror inte att du hade ute din Porsche på de formidabla leråkrar av usel vägbana som många inspelningar är.
Det jag menade med att High-End är anpassat för välproducerad musik stämmer väl överens med Lennarts predikan. Kasst producerad musik låter kasst... |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 15:47:50
|
Måste säga att det Jorma sa var mkt smart! Det bästa är nog att ha 2 olika anläggningar. För det ÄR så att nyare hårdrock inte låter bra! Jag vet, jag har hur många skivor som helt med Immortal, Darkthrone, Metallica, etc. Dom är inte inspelade bra, dom är gjord för vanliga hårdrockare med micro system. För det som är BRA med bättre system är att det avslöjar mer och ger vad som VERKLIGEN finns på skivan. Så tyvärr mina och alla andras hårdrocks skivor funkar inte bra i sådana system. Men ska man klaga på systemet då? Ska man inte klaga på dom dåligt inspelade skivorna?? Kan gör en jämförelse som jag har varit med om. Träffa en tjej för många år sedan. Hon var trevlig och så och hon såg väl bra ut också. Men dagen efter när hon kom förbi igen och det var ljust ute (träffade henne på kvällen när det var mörkt) så såg hon inte alls lika bra ut! Så frågan är, är det ljuset fel att hon inte såg lika bra ut eller var det så att hon inte SÅG lika bra ut när man synade lite närmare?!! (vill inte påstå att det är viktigast med utseende i ett förhållande)
Så varför ska man lyssna på dålig inspelad musik på mässor?? Det jag vill se är mer musik som är ganska vanlig bland audiofiler, så som Miles Davis, Pink Floyd, etc. Skivor som dom flesta har hört och kan veta hur dom låter.
|
Edited by - nin on 2002/09/11 15:50:09 |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 15:53:17
|
Hej
He he, Träffa en tjej för många år sedan. Hon var trevlig och så och hon såg väl bra ut också. Men dagen efter när hon kom förbi igen och det var ljust ute (träffade henne på kvällen när det var mörkt) så såg hon inte alls lika bra ut! Så frågan är, är det ljuset fel att hon inte såg lika bra ut eller var det så att hon inte SÅG lika bra ut när man synade lite närmare
helt normalt "gärdsgårdspricipen", när ölen åker in så blir tom en gärdsgård snyggare o snyggare...
mvh
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 15:59:54
|
All musik ska låta som det var inspelat. Man ska inte behöva 2 anläggningar. Hur ska den prioriteringen se ut? Mediokert inspelad skiva hmmmm vilken anl ska jag ta hmmm Det var ju ett argumenten som Mårten Design använde sig av att deras nya högtalare skulle återge all musik bra.(beroende på inspelnings kvaliteten)
//dole\\ "Donec eris felix, multos numerabis amicos"
|
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 16:07:32
|
Tjena alla!
Kan bara instämma i kritiken mot kass demomusik. Visst kan det vara bra att få en uppfattning om vad högtalarna kan prestera med extrema inspelningar men jag efterlyser lite mer variation i demomaterialet.
Sedan är det väl också så att de som har jättemycket pengar att lägga på stereo, tex de som kan köpa ett par Coltrane, oftast är i medelåldern. Med den åldern verkar det ju alltför ofta som om man är tvungen att lyssna på tråkig musik . Detta medför att det inte är så kommersiellt intressant att bygga högtalare som kan spela tex hårdrock på ett övertygande sätt för då måste du kompromissa med än det ena än det andra. Det är synd att det inte verkar finnas någon superbra allroundhögtalare...
Apropå Carlsson så frågade jag hur de kunde spela hårdrock varpå Larsen svarade att det inte fungerar sådär jättebra. Själv har jag tyvärr ingen aning eftersom jag aldrig hört kombinationen...
Coltranes effektsökeri med orgeln är fräckt, mina gamla AE 109 verkar dock kunna prestera minst lika mycket djupbas. Radiolagret är glada i att dema dem med brutal orgelmusik vilket är ganska skojigt. Att Coltrane förmodligen kan bättre än vad som visades på mässan är jag dock tämligen övertygad om. Skulle vara kul att lyssna på dem i hemmamiljö hos någon med lite mer varierad musik.
Blev ett ganska långt inlägg
/Jonas
- hifi och musik är en subjektiv upplevelse |
|
|
zev
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 16:13:20
|
quote: Originally posted by dole
All musik ska låta som det var inspelat. Man ska inte behöva 2 anläggningar. Hur ska den prioriteringen se ut? Mediokert inspelad skiva hmmmm vilken anl ska jag ta hmmm Det var ju ett argumenten som Mårten Design använde sig av att deras nya högtalare skulle återge all musik bra.(beroende på inspelnings kvaliteten)
//dole\\ "Donec eris felix, multos numerabis amicos"
Bra svar!! Detta forum börjar att tendera till klubben för inbördes beundran. Diskussionen börjar att bli patetisk. Köp gärna 3-4 anläggningar. En till Dig när du vill lyssna på Pink Floyd kl 3.00 på natten med en whisky, en när du vill slölyssna på din enorma skivsamling som inte går att lyssna på för du har köpt en för dyr och fin anläggning, en till frun när hon vill lyssna på DiLeva, en till jul när julskivorna kommer fram och ett par till barnen när man ändå håller på. Sen kan kan diskuterar om sina anläggningar till absurdum....
|
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 16:32:28
|
Men vad gör man när den bästa musiken som berör en mest som producerars just nu spelas in skitdåligt p ga att det är ett litet independent bolag som gör plattorna och dom knappt har råd att göra omslag till skivorna ens. Där det mesta låter vasst och jobbit men där musiken berör en på ett sätt som ingen annan lyckas med. Då ska man alltså bortse från dessa skivor, för att det är dåligt inspelade och man har dyr stereo. Så verkar resonemanget gå här. Då styr prylarna, själv anläggningen, vad man kan lyssna på. Och då är man helt inne på fel spår enligt mig då man inte fokuserar på musiken utan på att man älskar dyra prylar..
|
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 16:34:28
|
quote: Originally posted by Kreator
quote: Originally posted by marcus
Själv tycker jag "hårdrock" är bland det sämsta som finns.
Stackars dig! Tycker verkligen synd om dig...
Tyck synd om dig själv istället.
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 16:40:00
|
I did a little report from the show.
http://www.pal.pp.se/~nord/
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 16:43:55
|
Två olika kompletta anläggningar?? Aldrig! Två par olika högtalare till samma elektronik? Kanske...
<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 17:47:01
|
Hmmm.. Angående metallica... det pinsamaste är att dom senaste skivorna är inspelade med svenska Didrik Degeers rör microfoner!
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:06:13
|
quote: Originally posted by Akhenaton
Men vad gör man när den bästa musiken som berör en mest som producerars just nu spelas in skitdåligt p ga att det är ett litet independent bolag som gör plattorna och dom knappt har råd att göra omslag till skivorna ens. Där det mesta låter vasst och jobbit men där musiken berör en på ett sätt som ingen annan lyckas med. Då ska man alltså bortse från dessa skivor, för att det är dåligt inspelade och man har dyr stereo. Så verkar resonemanget gå här. Då styr prylarna, själv anläggningen, vad man kan lyssna på. Och då är man helt inne på fel spår enligt mig då man inte fokuserar på musiken utan på att man älskar dyra prylar..
Små independent, eller om vi ska snacka svenska, oberoende självständiga skivbolag är just dom som brukar få till det här med ljudet om dom är det minsta intresserade av det. Om det är den sortens musik som du vill lyssna på, så är det bara att beklaga att dom inte är intresserade av ljudet. Dom säljer ju ändå. Och inte tusan är skivorna billigare för det. Opus 3 är ett sk. independent bolag som har börjat med små resurser, men aldrig gjort avkall på ljudkvaliteten. Och deras skivor är billigare än dom stora drakarnas. Och det finns flera exempel på små oberoende bolag som har en fantastiskt fin kvalitet på sina skivor.
Jorma |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:15:22
|
bernu: "Jag tror också att det är någt i den stilen. Får nog ställa upp ett fett PA i vardagsrummet istället ;-) Vad har du hört som låtit ok utan att det varit gigantiskt?"
Faktiskt inget, det rätta ljudet har bara infunnit sig på stora PA anläggningar. Vet inte riktigt hur man skall lyckas kombinera hemmet & grannar med ett PA-system?
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:22:51
|
quote:
Faktiskt inget, det rätta ljudet har bara infunnit sig på stora PA anläggningar. Vet inte riktigt hur man skall lyckas kombinera hemmet & grannar med ett PA-system?
Se till att bo där det finns en massa mindre hörande människor eller dela ut gratis öronproppar...
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:27:31
|
"Problemet är väl som du säger att skivsamlingen innehåller en massa bra musik med dålig ljudkvalitet. Jag har valt bort dessa skivor."
Jösses, musiken skall väl ändå komma i första rummet!?!?
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:30:54
|
PP: du verkar ha ett recept eller iaf förklaring på hur hårdrock (å övriga "taskiga" inspelningar) skall kunna njutas av bättre, hur bygger jag bort detta??
Topic |
|