Author |
Topic |
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 01:24:25
|
quote: Originally posted by bernu
P.P: Jag fattar precis vad du menar. Visst hördes orgel grejen men det var ju uppenbart effektsökeri. Känns lite kasst att en högtalare för 300000:- inte funkar bättre.
celef: Jag tror också att det är någt i den stilen. Får nog ställa upp ett fett PA i vardagsrummet istället ;-) Vad har du hört som låtit ok utan att det varit gigantiskt?
/Björn
Konsten är kombinera klippet hos ett pa med hifi-kvaliteter!!! Det blir alldeles för ofta antingen finlir eller bröt.
markih |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 08:48:59
|
"jag tyckte musiken på mässan var helt ok förutom i quaddemon deras musik var helt värdekass audionord körde dock helt klart bäst musik och bäst variation även sladd körde bra musik dock"
Visst är det svårt att kunna utröna om det låter bra om man inte lyssnar på den sortens musik som spelas.
Därmed så kan min upplevelse av när Sladd demade halta en del eftersom jag sällan lyssnar på den sortens musik som han spelade.
Man får ju istället försöka att bilda sig en uppfattning om "låter det här som jag tror attdet skall låta från dessa instrument och denna artist.MvhKristofer
|
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 10:00:59
|
Sladds demo var ganska OK... Men man blir lite trött på all knepig jazz, obskyr opera o.d. efter en stund...
/P
|
|
|
peterK
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 10:06:08
|
Jag måste bara hålla med, detta var tredje gången jag var på Arken, och visst finns det några som har lärt sig att variera musiken mera men största flertalet använder väldigt "tråkig" musik. Den i mitt tycke absolut sämste demonstratör av musik är mannen från Infinity, likadant varje år, nån lågröstad liten dam som sjunger solo eller på sin höjd ett triangelsolo, helt ofattbart. Jag skulle som tillverkare tycka att det var skitroligt att verkligen få visa vad mina saker går för, spelat allt från Delerium till Abba (som faktiskt har mkt bra inspelningar).
mvh
peterK |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 10:59:15
|
Om man ska återge Metallica och liknande så bra som möjligt så är nog något sånt här <http://www.audioheritage.org/html/perspectives/drews-clues/drews-clues.htm> bättre än en Sonus faber, ett klipschorn skulle nog inte vara så dåligt heller.
High end har länge varit inne i en återvändsgränd med dyra minimomitorer och monsterförstärkare som ger en mycket bättre stereobild och många fler detaljer än live musik men som aldrig kan återge energin hos tex en symfoniorkester. En 7 tums bas är bara en 7 tums bas även om den tillverkas av scanspeak och kläs in i läder och valnöt av italienska instrumentbyggare, den kan aldrig återge ett dussin kontrabasar eller ett trumset på ett realistiskt sätt.
Det är inte konstigt att High end anläggningar låter dåligt när man spelar vanlig musik, de är optimerade för att Harry Pearson ska kunna höra det reflekterade ljudet från kristallkronorna när han lyssnar till "The weavers reunion at Carniegie hall" eller för att hans svenska efterföljare ska kunna höra glasklirret och kassaaparaten i "Jazz at the pawnshop".
|
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:36:51
|
quote: Originally posted by nin Ursäkta men problemet är ju ganska lätt! Att den inspelningen inte ÄR bra! Vet många som sa/säger att Metallicas black album är bra inspelad, men det är den inte när du kör på en bra anläggning. Svårare än så är det inte. Visst, kanske 60% av min samling är hårdrock och jag skulle vilja att det låter bra, men inte p g a att jag väljer en sämre stereo! Vad var det för skiva??
Skivan var "Images And Words" med Dream Theater, låten var Learning To Live!
Verkar som att väldigt många håller med om att musiken som körs är enbart "demo-musik" och inget som finns förankrat i folksjälen! Varför inte dema med ett spektra av all möjlig musik? Hur kul är det att sitta och lyssna på en basfiol och en triangel som är inspelad med mikrofoner som ingen ändå känner till i en miljö som är ännu mer mystisk! Sedan när man reser sig upp efter demot känns det som att man har fått ytterligare ett prov på hur fantastiskt naturligt dessa instrument lät! Frågan är bara den, hur många känner sig upprymda av att ha hört detta och är detta egentligen musik!? Visst, musik är ett mycket vitt och högst personligt begrepp, men jag kan tycka att all denna "musik" känns så klinisk och närmast "laboratorieframställd" för att passa svindyra demoanläggningar! Jag kan imponeras av den klangrealism som de dyra anläggningarna kan frambringa, men att bara sitta och lyssna på sådant gör väl ingen människa glad!?
Fast man ska förstås inte vara alltför säker! Jag vet hur vi hifi dårar lyssnar! Vi sitter och vevar bra inspelningar i våra anläggningar om och om igen och sitter och letar fel på anläggningen i stället för att lyssna på musiken. Som tur är har jag gått vidare från detta och hittat tillbaka till att lyssna på musik! Det var något som var fundamentalt fel när jag fick en större musikupplevelse i bilen i en skräpanläggning än vad jag fick hemma med en stereo för 50 000 kr!
Tycker ändå att det är anmärkningsvärt att man kan slänga in en skiva i en anläggning som kostar lika mycket som en ny Porsche 911 och sitta helt oberörd inför musiken! Det verkar väl helt absurt att man ska behöva nagelfara skivmarknaden i jakten på bra inspelningar för att det ska låta bra i några av de bästa anläggningar som marknaden kan erbjuda....eller!? Då är det helt plötsligt inte heller möjligt att lyssna på den musik man tycker om eftersom det är inspelningskvalitén som styr vad man ska lyssna på!!
Om jag får dra en paralell: Det vore samma sak som om man gick och köpte en ny Porsche 911 Turbo för 1,2 miljoner och handlaren säger att den inte klarar att köra på guppiga vägar! Ska du köpa den här bilen måste du enbart köra på helt släta vägar, annars fungerar den inte! Ska du köra på vägar med knölar och tjälskott så får du köpa en begagnad Skoda Felicia... |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:49:54
|
Faktum är att de allra flesta pop/rock-inspelningar är ganska halvtaskiga. Anledningen beror på pengar - som det mesta annat. Den moderna musiken anses vara en konsumtionsvara med kort datum och därför drar man in på allt som kan fördyra eller försena en produktion/utgivning.
En anläggning för en halv mille kan mycket väl avslöja en dålig inspelning på ett fruktansvärt sätt, och få den att låta ännu sämre än den gör i en "vanlig" anläggning. Men att säljaren ursäktar sig med att "anläggningen är inte gjord för rockmusik" beror helt och hållet på att säljaren inte vet vad han säljer. Det enda de flesta säljare kan är just att sälja, inte så mycket mer.
En så dyr anläggning ska naturligtvis klara av att spela ALLT! Men om inspelningen är taskig så kommer det också att låta taskigt. |
|
|
zev
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:01:44
|
Håller helt med författaren till denna tråd. Min önskan när det gäller musiklyssnande är att jag, när jag tröttnat på min skivsamling och inte vill gå ut och köpa dyra specialinspelade skivor sätta på P3-radio och kunna njuta av musiken i HIFI-kvalitet. |
|
|
BluesBoy
Member
160 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:04:05
|
Hmm, detta är nu ett ämne jag gillar. Jag var inte på Arken men jag har ändå bemödat mig med att åka runt hos olika handlare för att lyssna på diverse produkter, både billigt och inihelvete dyrt. Jag gillar mycket musik, från metal till Elvis. En del av mina favoritplattor är Blues-inspelningar gjorda på sent 20 och tidigt 30-tal. Dom låter därefter också, men jag vill ju kunna spela dom. Kan inte anläggningen klara dessa plattor så är det inte den anläggningen jag vill ha, utan får söka vidare. Jag skulle personligen inte betala dyra pengar för en anläggning som bara kan spela "bra" inspelningar, då skulle ju 90% av min skivsamling vara ospelbar. Till sist vill jag säga till alla er som anser att hårdrocksplattor har usel kvalitet och inte duger att för att dema en anläggning. Kolla då in Immortal: Sons of northern darkness. En kanaoninspeling med mycket rent ljud och som ställer stora krav på anläggningen.
P.S Handlare blir ofta skrynkliga i ansiktet när jag lägger på Blind Lemon Jefferson från 1928 på deras anläggning för 200000. Varpå jag säger "Det här är en riktig inspelning" =)
Sådant skall man sjunga om, inte leva efter |
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:17:55
|
Själv tycker jag "hårdrock" är bland det sämsta som finns.
|
|
|
LCohen
Ej medlem längre
304 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:22:01
|
Ja att det är ett problem det där rock och pop för vissa anläggningar är ju uppenbart. När de flesta ska dema sina "ultrafina" anläggningar för 500.000 så stoppar dom in en skiva med kanske 1 eller HÖGST två instrument som spelar utan takt, typ improviserad jazz... och sen kommer med kommentaren "oj vilken LUFT... vilken MJUKHET" osv... suck.
Naä, de anläggningar som klarar av (och älskar) pop/rock och dödsmetall och allt vad man nu vill spela är Linn, gå in och be att få lyssna på en fet linnanläggning och ta fram en rockskiva så ska du se att försäljaren lyser till och med glädje stoppar i skivan.
Nä nu blir det iron maiden som ska stoppas in i min CD12a...
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:25:23
|
He he he... Intressant diskussion det här!! Fortsätt pöjkar!! ;o)
----------------------------------
If you tolerate this, then your children will be next…
|
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:31:03
|
quote: Originally posted by LCohen
Nä nu blir det iron maiden som ska stoppas in i min CD12a...
fick du sälja morsan för att ha råd med den?
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:33:31
|
quote: Originally posted by jonny99
Om man ska återge Metallica och liknande så bra som möjligt så är nog något sånt här <http://www.audioheritage.org/html/perspectives/drews-clues/drews-clues.htm> bättre än en Sonus faber, ett klipschorn skulle nog inte vara så dåligt heller.
High end har länge varit inne i en återvändsgränd med dyra minimomitorer och monsterförstärkare som ger en mycket bättre stereobild och många fler detaljer än live musik men som aldrig kan återge energin hos tex en symfoniorkester. En 7 tums bas är bara en 7 tums bas även om den tillverkas av scanspeak och kläs in i läder och valnöt av italienska instrumentbyggare, den kan aldrig återge ett dussin kontrabasar eller ett trumset på ett realistiskt sätt.
Det är inte konstigt att High end anläggningar låter dåligt när man spelar vanlig musik, de är optimerade för att Harry Pearson ska kunna höra det reflekterade ljudet från kristallkronorna när han lyssnar till "The weavers reunion at Carniegie hall" eller för att hans svenska efterföljare ska kunna höra glasklirret och kassaaparaten i "Jazz at the pawnshop".
HP lyssnar nu mer på Gladiator. Då behövs det betydligt större system än några minimonitorer. HP gillar högtalare med många lådor, minst fyra.
|
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:36:52
|
quote: Originally posted by marcus
Själv tycker jag "hårdrock" är bland det sämsta som finns.
Stackars dig! Tycker verkligen synd om dig... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:04:42
|
"Stackars dig! Tycker verkligen synd om dig..." Håller helt med föregående talare. Det är inte mycket av annan musik som låter ens jämförbart. Tycker mycket om instrumental hårdrock dvs hårdrock där key board och syntar inte är med. MvhKristofer
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:11:48
|
Ja,detta blev verkligen en intressant tråd! Många verkar hyfsat samstämmiga i sin kritik. Då finns det troligen fog för den.
markih |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:21:08
|
Alla ni som också gillar hårdrock och är ute efter tips (eller har egna) på välproducerade metal/hårdrocksplattor kanske är intresserade av tråden "Hård hifi" som finns i musikforumet:
http://www.hififorum.nu/forum.asp?FORUM_ID=3
|
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:47:43
|
Intresset för det här ämnet verkar stort! Känns som att många har gått och grubblat över detta i tysthet och inte vågat föra det på tal!
Känns som att vi upptäckt att "kejsaren är naken" på något sätt!
Frågan är nu, finns det en övre gräns prismässigt och konstruktionsmässigtför när hifiutrustning övergår från att vara bra till att enbart bli ett "testinstrument"...
Pain Of Salvation är bäst!!
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:48:43
|
Hårdrock och metalica och allt vad det är väl inte det första man tänker på med högtalara som Coltrane. Men välinspelad sådan musik går alldeles utmärkt att spela på en sådan anläggning. Men om inspelningen är dåligt gjord med distorsion ach annat i ljudet, så kommer detta fram väldigt tydligt. Varför ska man acceptera dåliga inspelningar. En del skivor som har varit ute på vinyl med bra ljudkvalitet tex. Ten Years After som var en av mina favoritgrupper låter för jävligt i dom ommixningar som har kommit ut på cd. Jag vägrar att acceptera att det ges ut sådant i enbart vinstsyfte. Och väljer välinspelade/mixade cdskivor. En anläggning som klarar av att spela allt på ett "bra" sätt finns inte. Den anläggning som spelar bra och dåliga inspelningar på lika sätt är alltför överslätande för min smak. Och det finns massor av bra musik med bra inspelningar/mixningar/pressningar i alla genrer. Opus 3 har bra ljud på i stort sett alla skivor. Jag köpte alla sacdhybrider av JanErik på mässan som jag inte hade tidigare (11st) så nu har jag en hel del att lyssna på innan jag behöver köpa mer skivor framöver. 100kr/st med mängdrabatt Och ett antal är på väg från skivhugget, bla. Morellos favorit "double live". Åt andra hållet kan en skiva som tex. Emmylou Harris "spyboy" med PAtryck i ljudet och massor av bröt och basar och trummor låta heltaskigt på en överslätande anläggning. Den kräver verkligen en bra upplösning om man ska få med stämningen och bastrycket utan att det blir ett sammelsurium av det hela.
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:52:34
|
He he he Jorma!
P.P måste säga att det tar emot men P.P håller med dig helt!
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:53:26
|
Håller med Jorma!
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit* |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:58:09
|
Jorma, jag håller med dig i stort men jag vill själv höra hur en anläggning hanterar alla typer av inspelningar. "Dilemmat" är de skivor jag äger där musiken är kanon men inspelningen dålig, jag vill kunna njuta även av dem! Vissa system låter mig göra det, andra inte. För mig handlar det om att sätta musiken i centrum.
Att många inspelningar är av dålig kvalitet är visserligen sant men i mina ögon en annan diskussion...
/P
|
Edited by - Per Berger on 2002/09/11 13:58:47 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:03:05
|
Ja, det som jorma skriver stämmer ju också... Men de andra åsikterna finns det också fog för. Kruxet är att plocka fram väldigt varierande musiktyper med goda inspelningar, alla dessa olika sorters bra musik ska ju låta bra. Då vet man att anläggningen inte begränsar.
Sen har vi ju begreppet "låta bra" som är ett kapitel för sig..
markih |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:05:53
|
quote: Sen har vi ju begreppet "låta bra" som är ett kapitel för sig..
Så sant, så sant... Men ju bredare utbud desto lättare att lägga in sin egen tolkning...
Nä nu har jag sagt mitt vad gäller detta...
/P
|
|
|
Topic |
|