Author |
Topic |
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 16:30:02
|
Som rubriken kanske fått er att förstå funderar jag på att ge mig in i vinyl-träsket. Jag är lite för ung för att från början haft med vinyl att göra. Mina erfarenheter sträcker sig således till att ha gått igenom fars-gubbens samling på hans 17 (?) år gamla Yamaha-spelare med Luxman förstärkare och QLN högtalare.
Jag har kommit underfund med att det finns en rackarns massa billiga vinylplattor att hitta på dels begagnat-sidan och dels nytt. Detta ger ju möjlighet att upptäcka en massa ny (ofta gammal) musik till en rimlig kostnad. Numera domineras min musiksmak av Pink Floyd (främst under Roger Waters tid) och liknande rock. Även pop-musik (Typ Bo-Kaspers, Moby och you name it...) lyssnas det en hel del till. Svårt att gå över detta, men jag gillar i princip all musik.
Jag vet att ljudet från en hygglig vinylspelare ofta kan slåss jämnt med en livärdig (läs lika pengar) cd-spelare.
Min anläggning ser ut som följande: *Thule IA60b SE (int förstärkare) *Thule CD150b (cd) *Audiovector M1 (stativhögtalare) *Silspeak högtalarkablar, Silk XLR (på väg in), Foundation stativ mm.
Det jag vill veta är vilka vinylsvarvar man bör kolla närmare på, samt överlag vad man bör tänka på (PickUp:er, nålar som slits, armar, MM/MC, begagnatmarknaden med mera med mera). Jag har tänkt lägga ca 5000:- (helst inte mer) för komplett spelare samt riaa-steg. Det bör väl finnas fina grejor att hitta begagnat? De märken jag tänkt kolla in är väl framför allt Rega och Project. Ge mig fler tips här! Såg i vår kära H&M att Vincent hade ett riaa-steg för lagom pengar som verkade trevligt. Kan detta vara nåt?
Kör nu så det ryker, lär mig allt om vinyl och dess fallgropar!
MVH Jonas.
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:22:01
|
När det gäller nytt finns det knappast mer än Rega och Project i den prisklassen. Jag skulle välja Rega eftersom armen är uppgraderingsbar, jag har en RB250 på ett annat däck med Origin Lives strukturella modifikation och Incognito tonarmskabel, då fanns inte en likande från Veteran Hifi som jag nog skulle valt idag (www.simplyblack.net). De andra finns beskrivna på www.origin-live.com och www.britishaudio.co.uk. Du kan där också finna en hel del info om pickuper. Tyvärr är de billiga phono-förstegen inte riktigt bra, det är möjligt att Vincent är litet bättre än Project och NAD (sämst tror jag). Ett alterntiv kan vara Creek som har fått bra omdömen, särkilt SE modellen, men då måste man välja mellan MM och MC. Borde förstås inte vara så svårt i ditt fall där allt (priset) talar för MM. Men är kanske i dyraste laget ändå. Tyvärr får man gå upp till minst 3000 kr för ett riktigt bra steg. Fullt uppgraderad konkurrerar RB250 med betydligt dyrare tonarmar. Egentligen tror jag att du skulle vilja ha något som snarare kostar 10 tusen + försteg. Men det kan ju vara bra att pröva sig fram. Om du köper en Rega har du bättre uppgraderinsmöjligheter efterhand. Regaarmen är också väldigt lätt att skruva ur och montera på ett annat däck senare (under förutsättning att detta är förberett för Rega). Med tanke på att Regaarmen är så bra och prisvärd är jag litet tveksam till begagnatalternativet, men OK om du hittar en riktigt bra gammal skivspelare till kanonpris.
Edited by - Anders47 on 2002/08/30 17:29:3 |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:00:00
|
Jag kan rekommendera Dual CS 505-4 jag köpte min för 2 år sedan för 3600:-. Bra spelare med ortofon OMB 10 pickup. Till denna kan du köpa ett Project eller Vincent riia-steg. Sen är det alltid bra om du har den på ett stabilt underlag. mvh Arcam
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:15:42
|
Råd, lägg max 4000:- på en spelare, för det får du massor av spelare, lägger du 12000:- så händer det en jäkla massa, då har du en riktig high end spelare.
Finns lite olika att välja bland.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:23:17
|
Ja jonas, jag tycker nog du ska satsa på nytt iaf, för visst kan man göra kap i beg marknaden (jag gjorde det själv) men är man helt grön så är det bättre att köpa och få den fixad av en som kan. Så det är väl Rega och project som gäller. Kan även ge en rek på Musical fidelity X-LP riaa som är bra för det priset (2500kr) och brukar gå att få tag på beg.
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:53:15
|
Hej,
Jag tycker att du skall köpa nytt. Då får du garanti och hjälp att sätta upp en spelare. Det är en del att tänka på för att få en spelare att låta bra.
En Rega P2 med en rega 250 arm (3339) och Rega superbias nål (950) är en bra start ( kanske jag hellre vill rekomendera ortofon OM 20 för samma pengar. En bättre nål). Ett hyggligt riia är projekt för 899. Tillsammans blir detta 5248 kr, några hundralappar över din budget men det är det hela värt. Om du bara vill prova så tycker jag att en projekt debut2 med riia och nål för 2900 är ett bra budget alternativ (alla priser www.vinylbutiken.se)
Edited by - Bland on 2002/08/30 19:06:0 |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 19:08:58
|
Tror nog att jag skulle valt Rega för de pengarna.
<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 19:15:54
|
Jag skulle valt rega för dom pengarna eller försökt lägga lite till och försöka få tag på en begagnad LP12a.
Mikael
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 23:07:51
|
En begagnad Thorens TD166 MkII. Det är en killer. Köp till en Ortofon OM20 pickup om det inte redan sitter en sådan på den. Byt ev till OM30 eller Om40 nål för högsta ljudkvalitet. Det kommer att göra dig nöjd.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 00:15:23
|
quote:
En begagnad Thorens TD166 MkII. Det är en killer. Köp till en Ortofon OM20 pickup om det inte redan sitter en sådan på den. Byt ev till OM30 eller Om40 nål för högsta ljudkvalitet. Det kommer att göra dig nöjd.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Detta kan jag hålla med om.Har själv haft en TD166 mkII och den var väldigt bra för lite pengar.Använder idag en mycket äldre spelare i form av TD125 studio med SME3012 som jag är ännu mer nöjd med.Kolla min profil för bilder.Köp THORENS
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 08:56:24
|
Jag har en Pro-Ject RPM-4 som jag är riktigt nöjd med och som jag tror ligger innanför budgeten din. Den kostar 4400:- men en vettig tonarm och en halvbra pickup samt 900:- för Pro-Ject:s phono-burk.
Dammhuven till skivspelaren är dock det sämsta jag har sett..
Sån där tunn plast som men har som lock på smörgåstårtor/Landgångar
Edited by - Robis on 2002/08/31 09:02:1 |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 11:29:56
|
Tack för alla svar! Tveka inte att skriva lite mer...
Det verkar som om de flesta rekommenderar Rega för dessa pengar, vilket jag tycker verkar vara ett bra alternativ. Ni säger också att jag bör satsa på nya grejor vilket verkar vettigt. Man vill ju ha så mycket hjälp man kan få med uppställning/inställningar och så. Sedan kommer ju alltid frågan om det där med att gå upp i prisklass, vilket brukar börja så vackert med nån tusenlapp eller två. Sen tänker man att, men vaffan om jag lägger bara två lappar till så blir det ju ännu bättre och innan man vet ordet av så är man uppe i dubbla ursprungsbudgeten. Nä jag får nog försöka hålla mig runt de 5 tusen jag snackade om. Sen vore det ju kul med en LP 12:a givetvis.
Ska ta och hoppa in på Ågrens nån dag och spana lite, har för mig att de för både Rega och Pro-Ject.
Ett Riia steg däremot borde inte vara några problem att hitta beg. Musical Fidelitys X-LP till exempel verkar vara riktigt bra för pengarna!
Nu börjar jag längta efter att köpa en MASSA goa skivor dessutom...
MVH Jonas
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 12:59:43
|
[quote] Tack för alla svar! Tveka inte att skriva lite mer...
Det verkar som om de flesta rekommenderar Rega för dessa pengar, vilket jag tycker verkar vara ett bra alternativ. Ni säger också att jag bör satsa på nya grejor vilket verkar vettigt. Man vill ju ha så mycket hjälp man kan få med uppställning/inställningar och så. Sedan kommer ju alltid frågan om det där med att gå upp i prisklass, vilket brukar börja så vackert med nån tusenlapp eller två. Sen tänker man att, men vaffan om jag lägger bara två lappar till så blir det ju ännu bättre och innan man vet ordet av så är man uppe i dubbla ursprungsbudgeten. Nä jag får nog försöka hålla mig runt de 5 tusen jag snackade om. Sen vore det ju kul med en LP 12:a givetvis.
Ska ta och hoppa in på Ågrens nån dag och spana lite, har för mig att de för både Rega och Pro-Ject.
Ett Riia steg däremot borde inte vara några problem att hitta beg. Musical Fidelitys X-LP till exempel verkar vara riktigt bra för pengarna!
Nu börjar jag längta efter att köpa en MASSA goa skivor dessutom...
MVH Jonas
Hej Jonas!
Du skall köpa Musical Fidelitys X-LPS inte den äldre X-LP, har själv ägt båda modellerna. Nu använder jag endast X-LPS den är något bättre på samtliga punkter och kostar obetydligt mer än X-LP nämerligen 2950 kr hos t ex Vinylbutiken. com. Om du kommer över en Unamco T1 skivspelare, ligger på ca: 1000kr beg så har du också råd med en bra pickup. Annars tycker jag att du skall titta efter begagnade Rega,Project samt Dualskivspelare. Mvh Kenth
|
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 15:02:31
|
Hej på er igen.
Har redan börjat dyka upp folk som vill sälja saker till mig... Vad tycker ni till exempel om detta:
"beg Rega 2 med RB250 arm, pick-up Clearudio Alpha II i utomordentligt gott skick" Den hade dessutom:
"Veteran-HiFi:s RB 250 modifiering: en motvikt i rostfritt stål + infäste (600:-)"
Pickup:en är från förra året. Vad kan det vara värt? Har redan fått ett pris, men vill se om ni hamnar på ungefär samma siffror. Själv tycker jag inte att det verkar speciellt farligt.
MVH Jonas
|
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:10:53
|
Jonas, Om du får ett bra pris så verkar detta vara en mycket bra kombination (Rega + Clearaudio etc). Har inga priser i huvudet men du kan ju själv kolla nypriserna på Veteran-Hifi och Vinylbutiken. Kan inte låta blir att kommentera Thorens TD166 MkII eftersom jag själv haft en. Den försvann ur anläggningen i samband med ett förstärkarbyte i mitten av 90-talet. Hade tänkt komplettera med en phonoförstärkare men detta blev inte av förrän förra sommaren. Jag hade då uppgraderat all annan utrustning och köpte ett Musical Fidelity XLPS. Med min dåvarande Audio Technica AT-OC3 MC pickup lät det mycket bättre än det någonsin gjort tidigare. Samtidigt kunde man konstatera att det var ett väldigt varm ljud med överbetonad mellanbas och litet i underkant vad gäller detaljupplösning och transiens. Toppbetyg vad gäller nostalgi och trivselfaktor. Men långt ner vad gäller realistisk ljudåtergivning. När jag bytte däck och arm kunde jag konstatera att det mest handlade om skivspelaren och inte så mycket om pickupen.
|
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 12:44:53
|
Den Rega Planar 2 som jag pratat om är begärd 3000:- för. Det låter väl rätt rimligt? Spelaren kan ju ha ett par år på nacken, men det bör väl inte förändra saken så mycket? Rem och dylikt går ju at byta ut, det bör väl gå att få tag på de flesta reservdelar? Börjar bli sugen på denna svarv...
MVH Jonas
|
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 15:35:38
|
Om spelare OCH pu är i bra skick så är det ett bra köp. Nypriset ligger väl runt 6300:-. Inbytespriset på en ny Alpha II är 1300:-
Armen och pickupen passar bra ihop, Clearaudio använder kombinationen på sina egna spelare. |
|
|
|
Topic |
|