HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Protest mot demomusiken på Arken!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:32:13  Show Profile Send Kreator a Private Message
Var det någon som lade märke till att det rådde begravningstämmning i lyssningsrummen!? Såg man sig omkring så trodde man att man satt på en likvaka eller tacksägelsegudstjänst!

Kan någon förklara varför man enbart måste demonstrera hifi med denna dödgrävarmusik!? Jag trodde inte det om mig själv, men när jag gick in till Onkyo/Jamo och dom körde en konsert med Kylie Minogue så kände jag mig glad och det kändes som ett ljus i detta kompakta musikmörker som rådde på Arken! Vilken chock för ens självinsikt och vilket underbetyg åt dom som kör demonstrationer! Vad tror dessa att vi lyssnar på för musik hemma och var sjutton gräver dom upp all denna musik!

Okej att det kan vara okej att köra någon demoplatta för att visa upp systemets egenskaper i fråga om t.ex. klangrealism, stereobild och dynamik, men att enbart köra sådant! Säg att det finns någon av er där ute som håller med mig i denna fråga!?

Jag fick en handlare att köra en låt från en hårdrockplatta jag hade med mig (med utmärkt inspelning!) på en anläggning för dryga halvmiljonen! Det lät inte det minsta roligt vilket han också upptäckte och började att ursäkta sig med att det här inte var ett rocksystem! Förlåt mig om jag är naiv, men jag trodde att ett system för över en halv miljon skulle bemästra all sorts musik...

Min följdfråga på detta är förstås om dom undanhåller fakta genom att enbart spela en viss typ av musik!?

Hoppas på mångfald nästa mässa!

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:37:07  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
En mycket bra poäng. Jag tyckte mässan var kanon sånär som på musiken som var under all kritik. Håller med dig till 100%!

/Erik

Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:38:29  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Håller med dig. Jag var själv inte på Arken men när man ska lyssna så är handlarna jävligt snabba att ta sina egna plattor vilka inte är direkt vad jag lyssnar på. Visar man en döds eller black platta så ser man nästan skräcken i deras ögon och ursäkterna börjar plötsligt hagla....

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:41:36  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Håller med till 100% jag med.
Eftersom jag till 90% lyssnar på hårdrock som oftast har lite sämre inspelningskvalitet, så är jag övertygad om att många svindyra högupplösta anläggningar tyvärr (?) inte är något för mig.

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:48:42  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Var ingen av er hos Larsen? Där fick man höra bra music. Kanske är det så att Carlson-högtalarna är de "enda" som kan låta bra på all musik?

-Just Another Foolish Stringbender-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:51:37  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Var ingen av er hos Larsen? Där fick man höra bra music. Kanske är det så att Carlson-högtalarna är de "enda" som kan låta bra på all musik?

Precis så är det...

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:53:12  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by sound4pleasure

-Just Another Foolish Stringbender-

Jag var hos Larsen och visst var de ett undantag. Varierat och trevligt.

Själv lyssnar jag mycket på Pink Floyd och annan rock. Det enda Pink Floyd jag hörde på mässan var i Hifi Consults rum och det var endast 1 spår från The Wall som jag hörde på avstånd.

/Erik

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:21:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja...anting är det så att det bara tillverkas skitprylar som låter vasst och ljust.....eller så är de vanliga inspelningarna helt värdelösa...

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:34:16  Show Profile Send dole a Private Message
Det är väll så att utställarna vill ha ut det maximala av sina produkter och då duger inte den lite tuffare musikens inspelningar.
Men visst vore det kul att få ett demo med Dimmu Borgir
Eller vad säger du pjotre

//dole\\

"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"
Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:44:11  Show Profile Send Girl a Private Message
Hej

Jag håller med dig...
Som jag skrev på ett annat ställe så skulle man vilja varit med på
kvällskvisten då det "riktiga" demot började...dock ej för oss besökare...

På nästa mässa hoppas jag att just den saken bättrats på.

//girl

// Alla barn i början...//
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:48:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu djävlar,Nu måste även jag instämma, dessa demoplattor har bara ett syfte: Kronor och öre, inte musik

Bästa ..
Lech

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:21:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det är faktiskt ganska PINSAMT detta med musikvalen,.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:40:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag var inte på Arken, men jag håller helt med om att mycket dyrare utrustning låter ljust. Det känns som att desto dyrare anläggningen är, desto ljusare och jobbigare låter den. Jävligt generaliserat, men ändå, you get the point. Man tycker att om en anläggning går på samma summa som en familjekombi kostar så borde den kunna spela det mesta bra. Men slänger man på hårdrock eller lite spretiga, ljusa inspelningar(dom behöver för den skull inte vara dåligt inspelade) så låter det hemskt för det mesta. Ibland känns det som att det är en origie i detaljer där man fokuserar mer på detaljerna än på själva musiken. Slänger man sen på en lite sämre inspelning så hör man i stort sett inte musiken, utan bara hur anläggningen styckar den dåliga inspelningen.

Jag som letar efter en riktigt bra(läs dyr) anläggning som klarar att spela dåligt inspelade skivor hyfsat och bra inspelade skivor jättebra. Men för det mesta så låter bra inspelade plattor bra men ljust och dåligt inspelade plattor enormt dåligt. Detta gör att anläggningen begränsar vad man kan lyssna på, då det man lyssnar på måste vara perfekt inspelat för att inte låta skit.

Jag kom precis hem från Hifiklubben där jag lyssnade på B&W Nautilus 802, en hyggligt dyr marantz cd och nad silverline för/slutstegs kombination. Denna anläggning lyckades faktiskt med att få det mesta att låta bra, vare sig det var Neil Young, dåligt inspelad avantgarde hip hop eller hårdrock. Det lät inte heller vasst eller jobbigt. Men så är anläggningen såpass dyr att detta borde vara en självklarhet.

Men jag har också varit med om att man lyssnat på en anläggning för ca 100 000 som inte klarat att spela t ex dödsmetall bra. Då har jag hört samma ursäkter från säljaren, den här anläggningen är inte gjord för sån musik. Jag som fått för mig att en så dyr anläggning ska klara att få nästan allt att låta bra...

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/10 :  20:10:07  Show Profile Send markih a Private Message
Instämmer!!

Kanske är det för att mycken vanlig musik är så dåligt inspelad med taskig monitorlyssning som får skivor att låta ljusa samt distade och/eller att en del anläggningar på mässan bara klarar typ ett akustiskt instrument + röst för att låta bra?

markih
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/10 :  20:16:46  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Instämmer!!

Kanske är det för att mycken vanlig musik är så dåligt inspelad med taskig monitorlyssning som får skivor att låta ljusa samt distade och/eller att en del anläggningar på mässan bara klarar typ ett akustiskt instrument + röst för att låta bra?

markih

Kanske du har rätt. P.P hade med sig en väldigt jobbig inspelning med två kvinnor som sjunger duett men kunde inte förmå sig att låta någon spela den... 99% av alla högtalare misshandlar den så fullständigt att man kan tro att inspelningen är kass när det i själva verket är utrustningen...

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/10 :  21:06:44  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Tänkte oxå på detta, varför körde ingen lite schysst Springsteen??

Allvarligt, om jag lägger mucho kosing på en anläggning så ska den kunna spela "vad som helst", annars skulle jag känna mig lurad! Så, skulle jag köpa nåt baserat på vad jag hörde på arken med den musiken som spelades och det sen inte funkar med min egen musik...

Se på de som demade hemmabio, där gick det "moderna grejor"!

/P
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:04:19  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Tänkte oxå på detta, varför körde ingen lite schysst Springsteen??

Allvarligt, om jag lägger mucho kosing på en anläggning så ska den kunna spela "vad som helst", annars skulle jag känna mig lurad! Så, skulle jag köpa nåt baserat på vad jag hörde på arken med den musiken som spelades och det sen inte funkar med min egen musik...

Se på de som demade hemmabio, där gick det "moderna grejor"!

/P

hmmm Bosse Sprängsten har aldrig varit någon favorit, men med hans hesa stämma skulle mellanregistret få sig en regäl duvning

//dole\\

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:38:14  Show Profile Send nin a Private Message
Jag fick en handlare att köra en låt från en hårdrockplatta jag hade med mig (med utmärkt inspelning!) på en anläggning för dryga halvmiljonen! Det lät inte det minsta roligt vilket han också upptäckte och började att ursäkta sig med att det här inte var ett rocksystem! Förlåt mig om jag är naiv, men jag trodde att ett system för över en halv miljon skulle bemästra all sorts musik...

Ursäkta men problemet är ju ganska lätt! Att den inspelningen inte ÄR bra! Vet många som sa/säger
att Metallicas black album är bra inspelad, men det är den inte när du kör på en bra anläggning.
Svårare än så är det inte. Visst, kanske 60% av min samling är hårdrock och jag skulle vilja att det låter bra, men inte p g a att jag väljer en sämre stereo!
Vad var det för skiva??

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:41:20  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag måste verkligen säga att jag håller med! Vad är det egentligen som krävs för att få en hårdrocksskiva att låta bra? Jag har ännu inte hört någon stereo som klarat det perfekt. Det närmaste jag har hört är förmodligen mirage M serie även om det kan bli lite för grötig bas...

Det är tragiskt att man skall behöva lyssna på så mycket usel musik i demorummen. Det fanns några undantag men de var få. Det lustiga är ju att när det väl spelades en låt man kände igen (depeche Mode "dream on") på coltrane så fattades massor med information i basområdet...

Ja ja, skönt att höra att man inte är ensam iallfall
/Björn

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:49:05  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Pink Floyd - The Wall SKA låta bra (om man har någon av de bra versionerna) och man hör så otroligt många både på detta forum och andra som gillar den både för musiken och inspelningskvalitén så tycker jag det är konstigt att jag bara hörde ETT spår från den en gång på mässan.

Det lät å andra sidan underbart

/Erik

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:49:35  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Det lustiga är ju att när det väl spelades en låt man kände igen (depeche Mode "dream on") på coltrane så fattades massor med information i basområdet...

Ja den lät tunn. Låten med orgelinspelningen så hörde man orgeln i det övre området och i princip inget vid de lägre frekvenserna förutom den tonen som de villa att man skulle höra (och kanske bli imponerad av...).

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/10 :  23:31:07  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Jag befann mig tyvärr inte på Arken mässan, men det har varit trevligt att läsa era rapporter och se alla bilderna.
Nu undrar jag, vad är den s.k. dödsgrävar musiken som ni snackar om?
Exempel tack...(kanske är det låtar jag brukar dema med!)

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/10 :  23:37:23  Show Profile Send celef a Private Message
"Vad är det egentligen som krävs för att få en hårdrocksskiva att låta bra? Jag har ännu inte hört någon stereo som klarat det perfekt. Det närmaste jag har hört är förmodligen mirage M serie även om det kan bli lite för grötig bas..."

Jag tror att det krävs en anläggning som tangerar PA. Ett kraftigt slutsteg och JBL!

Åhh va ja gillar espresso!!
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/09/11 :  00:09:04  Show Profile Send bernu a Private Message
P.P:
Jag fattar precis vad du menar. Visst hördes orgel grejen men det var ju uppenbart effektsökeri. Känns lite kasst att en högtalare för 300000:- inte funkar bättre.

celef:
Jag tror också att det är någt i den stilen. Får nog ställa upp ett fett PA i vardagsrummet istället ;-) Vad har du hört som låtit ok utan att det varit gigantiskt?

/Björn

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/11 :  00:13:19  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tyckte musiken på mässan var helt ok förutom i quaddemon deras musik var helt värdekass audionord körde dock helt klart bäst musik och bäst variation även sladd körde bra musik dock

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/11 :  00:20:57  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag tyckte musiken på mässan var helt ok förutom i quaddemon deras musik var helt värdekass audionord körde dock helt klart bäst musik och bäst variation även sladd körde bra musik dock

Tycker nog att de på Mårten Design körde ganska varierat också. Orgel, Jazz, Depeche mode, pink floyd mfl

//dole\\

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000