HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Avancerad filterteknik vs galna lösningar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:53:56  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag har haft uppe detta för drygt ett halvår sen , och för att slippa en massa "runt omkring snack" så lovar jag att ge en komplett förklaring vad hela projektet gick ut på när jag kommit längre. Nu till frågan, jag är på jakt efter ett LP-filter med låg branthet (dvs -6db/oktav är för mycket)utan jag söker en lägre branthet optimalt skulle vara -1 db/oktav. Eftersom jag tyvär är aningen småkass så vet jag inte hur man skulle kunna lyckas med det, dock så har jag för mig att någon visade denna http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/3db_buff.gif
från
http://www.linkwitzlab.com/xo_eq.htm
som om jag tolkade de rätt är ett 3db/oktav filer. För att vara ännu besvärligare så skulle jag behöva detta som högnivå filter , alltså inte lågnivå dvs att den ska sitta efter högtalarutgångarna på förstärkaren för att va övertydlig så det räcker.
Har någon gissning på hur man skulle kunna göra ett 1db/oktav filter (funkar med 3db men som sagt va inte lika optimalt) så får ni mer än gärna informera mig

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:10:10  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
???? -1dB/oktav ???? Om du delar ved tex. 200 Hz har du -6dB ved 12,4kHz!!! Ser man på hvilke avvikelser et typisk rum, samt kabinett, baffel och andre parametre giver, er det langt störra. Jeg tvevlar på at det har nogen reel funktion.

En hvilken som helst bas/mellemton er fallet väsentligt mera langt innen. Jeg ser helt enkelt ingen anvenning for et sådant filter.

En passiv lösning känner jeg inte, inte ens mit digitale Behringer gör det! (Kan dog lave 6 step på -1dB via EQ funktionem och få nonting der ligner).

Kanske du skal köpe et digitalt filter, om du absolut behöver -1dB/oktav.


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:22:22  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jan, visste redan innan att denna form av svar skulle komma, men nu är det så att för att komma längre i mina funderingar så är det så att 1db/oktav fortfarande skulle vara optimalt, så är det bara och om det inte är så att det går att fixa som ett högnivå, passivt filter så har jag ingen användning av det heller. Det är just kombinationen minsta möjliga branthet + högnivå -passivt filter jag är ute efter =). Hur akustiken i rummet ger påverkan spelar faktiskt ingen roll alls just när det gäller detta. Som sagt, jag lovar en förklaring när jag kommit längre.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:20:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vilka krav har du på rippel, fas och liknande? Jag är inte ens säker på att det teoretiskt går att designa ett IIR filter med den brantheten, vare sig passivt eller aktivt.
Om det går så gissar jag på att man måste använda en filtertyp som normalt inte används inom audio pga rippel och fasvridningsproblem.

Gissningsvis borde det gå att designa ett filter som har en branthet på -1dB/oktav inom ett givet intervall (dvs mellan två frekvenser) men frågan är vad som händer ovanför och under dessa frekvenser.

Det finns en bok som heter "Design and analysis of analog filters" av L Paardmann som du kan beställa på biblioteket, den innehåller i princip all information man kan behöva om analoga filter och tar upp även kanska ovanliga filter. Tyvärr är den inte speciellt lättläst och har man inte läst ex. lite reglerteori är den nog svårbegriplig. Det finns dock rätt många diagram och tabeller som kan vara bra att ha.


Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:42:36  Show Profile Send Parasite a Private Message
Lol, eh, hmm jag är som sagt va lite amatör på området, så jag har svårt att ge dig parametrar på kraven på rippel samt fas och "liknande" (vad det nu rör sig om =) ).
Nåväl jag gör en bedömning att den som kommer med förslag kan avgöra kraven på rippel, det behöver inte va hifi på hög nivå, men samtidigt så får den inte låta för skumt heller, tänk mer lyssningsbart än välljud. Fasen behöver man dock inte tänka så mycket på eftersom detta kommer vara en test bara.
Att det måste ligga inom ett visst intervall skapar genast problem dock, som jag måste fundera på hur jag ska övervinna, nåja har någon en eventuell lösning på lager så är det mycket intressant, även om den innehåller eventuella problem, men problem är till för att övervinnas. Dock om det underlättar (vilket det förmodligen gör) så kan jag tänka mig 3db/oktav filter också, om detta gör att dess egenskaper passar mycket bättre för ljud =).

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:29:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad jag menade med "liknande" var att om man designar filter "ingenjörsmässigt" så brukar man starta med att speca vilka krav man har (ex. As,Ap,fp och fs) sedan kan man med hjälp av dessa titta i diverse tabeller och diagram och bestämma lämplig filtertyp, ordning m.m. Detta är den metod som används i boken jag nämnde.

Ditt problem är väl att du vill ha ett "dåligt" filter vilket gör att de flesta filtertyper inte fungerar så bra, det är därför jag misstänkter att någon ovanlig filtertyp måste användas.

Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till, håll oss underrättade





Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:16:56  Show Profile Send Parasite a Private Message
Har du tillgång till boken så skulle det va skithyggligt om du ville hjälpa till en smula. Jag ska försöka vara så specifik jag kan. Det jag vill är att med minmal branthet att från 100 hz och neråt ska det vara -6 db. Jag vill alltså försöka hålla brantheten minsta möjlig så min ide var att göra ett lp-filter och räkna ut utifrån brantheten vid vilken brytningfrekvens man kommer ner till -6db vid 100 hz, om man hade ett 1db/oktav så skulle det alltså resultera i -7 vid 50 hz, -8 vid 25 hz osv. Ett -3db/oktav ger då, -9 db vid 50, -12 vid 25, vilket är lite för mycket.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Edited by - Parasite on 2004/01/11 21:21:09
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:26:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag ska se vad jag kan hitta, jag kan dock inte lova någonting. Visserligen pysslar jag lite med filter men i praktiken är det oftast vanliga Butterworh på 6,12 eller 24 dB. Det vi diskuterar nu kan jag bra "teoretiskt" (det är ju som bekant skillnad på teori och praktik).

Jag är dock ganska säker på att det finns folk här på forumet som kan det här betydligt bättre än mig, ingen annan som har några förslag?

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2004/01/12 :  14:19:32  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det finns ingen chans att man kan kaskad-koppla flera LP- och HP-filter efter varandra för att skapa en lite stegformad filtertrappa med snittet -1dB/okt?
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/12 :  18:00:40  Show Profile Send Parasite a Private Message
e96mlo Jag är inte så duktig på just det där med filter, men jag tror att de gjort nått i den stilen på länken jag skickade, det är vad jag förstått ett -3db/oktav filter

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:26:49  Show Profile Send Flint a Private Message



Läge filter



Läge "rakt".


Edited by - Flint on 2004/01/13 11:48:52
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:40:03  Show Profile Send Parasite a Private Message
eh, jätte tack flint, men frågan är väl hur det beter sig 20-20k och inte 10k-100k =) Påslaget så verkar den ge en minimal sänkning i översta diskanten (den hörbara)med under 0.2 db/oktav =D

eller har jag tolkat bilderna skitfel?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/12 :  20:09:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Parasite
Kretsen verkar vara beräknad för 20-20K eftersom den planar ut över 20K.



Här har du ett förslag på -1dB/oktav efter förstärkare.
Vet inte om det är det här du har tänkt dig.
Det är bara ett förslag. 20 till 20K blir ju ca 10 oktaver.
Alltså bör ju ca 10dB sänkning vara det du vill ha.
Kretsen är inte uträknad. Jag har testat olika värden tills
det stämmer ungefär.




Edited by - Flint on 2004/01/13 11:50:45
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/12 :  20:27:03  Show Profile Send Parasite a Private Message
aaaaaaah nice värre =)
Jag utgår ifrån att det program du använder är dyrt =/ , vad heter det?
Du har ju nu bevisat att det går i alla fall =)

Tackar ödmjukast =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/12 :  20:33:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Parasite
Tack själv. Jag lärde mig något nytt.

En varning.
Ett sånt här filter kräver mer eller mindre en resistiv belastning. Om du belastar med en högtalare med resonanser och varierande impedans och dessutom ett vanligt delningsfilter kan resultatet bli minst sagt "lustigt". Också det går att simulera.

Edited by - Flint on 2004/01/13 10:44:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:50:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, det går tydligen nästan att göra vad som helst. Kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:15:06  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Japp, simulering är kul. Känns som om jag har gjort det hela livet men inte alltid inom elektronik. I lumpen simulerade jag förkyld. Det var svårt men då hade jag förstås inte Circuitmaker.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:19:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag körde med senknarr och huvudvärk. Åt du tandkräm också Flint?
Oj, ursäkta, nu blev det visst OT...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:29:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Nix. Ingen tandkräm. Vilken verkan hade det?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:40:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det stod i Fibban at man fick feber av det. En del trodde på det - jag tyckte det verkade lättare att vara feberfri då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:50:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
OK. Magsäcken bör ju ha blivit polerad och fin. Inifrån.

Over and out.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:52:23  Show Profile Send Parasite a Private Message
Ghaaa, körde tokfast med programmet. Lite hög inlärningströskel, eller bara en för stor dos lathet ifrån min sida. Nåja nåja nåja. Nån simuleringstok kanske kan hjälpa mig lite samt att jag tänkte att de va lika bäst att skriva ut varför jag undrade över sånt filter samt få lite feedback om jag är på rätt spår i mina funderingar.

Jag har länge funderat på om det finns en lösning på problemet med "för låg" högtalarlast, har fått reda på att självklart finns det =). Men självklart så är allt sånt hemligt och hysch hysch (tråkigt för oss smågalna DIY-galningar). Hade det inte vart kul och väldigt praktiskt att kunna paralell koppla en större mängd element till exempel utan att förstärkaren protesterar vill genom att lägga av (vilket kan bli en dyyyyr historia). Om man bortser ifrån just det faktum att det kan komma mycket dyr rök ur stärkaren så så ser jag minimalt med nackdelar ifall man skulle vilja paralellkoppla. Sjävklart så skulle det va kul att kunna paralellkoppla hej villt och det blev mer eller mindre principsak att koma på hur man skulle kunna klara av extremt låga imedansser. Allt form av att koppla nån ren resistans i serie är ju inte att tala om, då skulle det motståndet äta upp all mysig kräm istället för att omvandlas till ljud och jag vill ju kunna spela musik och inte värma upp lägenheten bara med hifiutrustningen.

Jag började med att inse att man var tvungen att lura förstärkaren att det var mer resistans än det verkligen va. Funderade fram och tillbaka om det gick att använda någon form av induktiv eller kapacitiv belastning och kom fram till att, "jag har ingen aning hur det skulle gå till". Efter massor mer funderande så kom jag och tänka på att filter måste ju skapa någon form av belastning. Jag kom snabbt fram till att det förmodligen skulle vara enormt svårt att tillverka ett helt linjärt filter, kanske omöjligt. Vad skulle va det näst bästa i så fall? Jo helt enkelt ett filter med minimal branthet. Där man med hjälp av ett "normalt" filter ser till att klippa signalen så att förstärkaren ser en "dämpad" signal och därav uppfattar den som nån form av resistans. Mycket svamligt, jag ber om ursäkt. Frågan är bara hur hög "dämpning" man behöver för att förstärkaren ska luras till att högtalarlasten är på , låt oss säga 8 ohm.

För att ta ett exempel som kanske förtydligar en smula:
Om vi utgår från att en dämpning på -6 db får förstärkaren att tro att den har tillräckligt med högtalarlast. Sedan gör man ett HP-filter med låt oss säga -1db/oktav , ser vi då till att den börjar vid 6400 och om jag inte missade huvudräkningen nu så skulle det ge -6db vid 100 hz (-7 vid 50 hz , -8 vid 25 hz) och sedan sätter ett normalt LP filter på 12db/oktav från 100 hz. Så bör detta göra så att mellan 25-100 hz (få basar som spelar bra under 25 hz förutom dyra grejjer) så är 2 db skillnad (vilket då inte bör räknas som hörbar skillnad) så spelar den säkningen på 2 db mindre roll. Däremot så om jag inte gissat helt åt helvete så bör detta filter då funka så att förstärkaren upp till 100 hz ser en last som passar den , när man egentligen paralellkopplat så många basar så det resistansen borde ligga på låt oss säga 1 ohm.

Nå, är jag helt ute och cyklar, eller vad tror ni???



Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:59:44  Show Profile Send DIYamps a Private Message
seriekoppla basarna istället
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/14 :  21:14:35  Show Profile Send Parasite a Private Message
Diyamps,
1 TRÅKIG LÖSNING

2 diskuterat det där med seriekoppling med en ingenjör och högtalarbyggare sen 40 år tillbaka, paralellt är alltid att föredra

3 paralellt = ökad känslighet =)

4 Jag är nyfiken på om min teori stämmer =)


Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:44:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Parasite
quote:
Nån simuleringstok kanske kan hjälpa mig lite
Man blir verkligen sugen att hjälpa till.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:28:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hmm, jo det vore väl inte så svårt att simulera i sig , dock så lär det ta ett tag innan jag orkar igenom och lära mig nått simulerings program.
Det som egentligen krävs som vi inte redigt vet är ju vilken "last" stärkaren ser vid olika dämpning (om det nu är så enligt min teori).

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Edited by - Parasite on 2004/01/15 18:30:50
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000