Author |
Topic |
RAMULA
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 09:58:26
|
Hej! Kanske har någon ett bra tips eller ide avseende denna historia. Jag har sedan 15-års åldern varit intresserad av HiFi, är nu 54 och har hunnit med en del, men aldrig det som hände mej i november förra året. Ändå är huset och stugan är fylld av diverse apparater av äldre och nyare ursprung. jag hade fest för mina gamla 70/80-tals kompisar. Vi körde musikdvd över TV:n, samtidigt som ljudet gick genom Luxman C+M-03, och Sonus Faber Concerto plus en Miragesub PS-12-90. Det lät helt underbart, volymen höjdes och höjdes alleftersom kvällen framskred...Mina kompisar säjer att högtalarna tystnade ett par gånger, men kom igen innan de slutligen gav upp helt. Då vart t o m trähöljena varma och det luktade bränt i hela rummet. Bägge elementen i båda högtalarna vart helt slut. Det blev en dyr historia, men tack vare mitt försäkringsbolag klarade jag mej, med endast kalla kårar utefter ryggen...Problemet är att det lät bra ända till slutet, inget bluddrande osv. Kanske någon säjer. Håll dej nykter nästa gång. Ja, det är ett bra tips. Kanske finns det fler? Hasse |
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 10:08:20
|
Ok, om nu trähöljerna var varma på de små stackarna så kanske det inte var så konstigt att de gav upp.. Du kanske behöver ett par Cerwin Vega, de är populära här på forumet |
kabelskitsnackare
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 10:09:50
|
Undvik extra bas, Loudnessfunktioner mm |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 10:11:22
|
Låta bli att spela |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 10:12:54
|
quote: Undvik extra bas, Loudnessfunktioner mm
Det blir lite svårt om han går på mitt Cerwin Vega-råd |
kabelskitsnackare
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 10:31:23
|
svejk
Givetvis
Att spela högt är en mänsklig rättighet |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 10:38:29
|
Helt rätt Sampix Svårt att undvika med Cerwin Vega Men han borde inte ha något behov av att använda förstärkarens eventuella Loudnessfunktioner |
|
|
RAMULA
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 11:29:28
|
Hej! Naturligtvis användes ingen loudness, inte tonkontroller heller. Signalen går från försteget till subben där jag skär bort under cirka 60-70 Hz, sedan tillbaka till slutsteget. De låga tonerna fixar subben. Va de nån som sa Cerwi.....Ja om man bara behöver plocka fram dem när det är fest,,, skulle man kanske köpa ett par billa stora rackare. Naturligtvis är det en mänsklig rättighet att spela högt nån gån ibland. |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 11:35:08
|
Jo, cerwin-vega är ju ett alternativ. Dom brukar ha självåterställande värmesäkringar på diskantelementen och dessutom vanliga glassäkringar så man inte bränner upp baselementen om man skulle råka dra på för högt. Det innebär att dom är mycket svåra att spela sönder så länge inte förstärkaren klipper. |
|
|
paddan
Member
78 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 12:06:30
|
Det är inga problem att spela sönder basarna på ett par Cerwin Vega AT100. Tillräckligt stark förstärkare (2*250 riktiga watt i 8ohm 2*1000w peak i 2ohm) så hänger inte säkringarna med Har själv erfarenhet av två omkoningar, men det är billigare än nya element och det är billigare än ovan nämnda högtalare. Själv har jag moddat ett par AT80 med Miami Soundworx basar (diskanterna är inga problem, vare sig på AT80 eller AT100) och nu går säkringarna innan elementen. |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 12:23:02
|
Jag har bränt minst 15 säkringar till mina E-312 och diskanterna har slutat spela ett antal ggr, men dom fungerar fortfarande lika bra som då jag köpte dom. Naturligtvis så kan man ju inte börja med att ställa volymratten på kl 12 och sen dra igång cd spelaren men har man det minsta gnutta vett i skallen så.. Det ska inte vara några problem så länge man har ett starkt slutsteg. 218 steget jag har räcker till och blir över. Kanske är annorlunda på äldre cerwin-vega högtalare vad vet jag. |
|
|
RAMULA
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 12:24:26
|
Jo, det är ju något sådant jag är ute efter. Alltså någon typ av säkring, som kanske inte behöver användas jämt utan appliceras i samband med fest. Den skall inte heller påverka ljudet alltför mycket. jag tänker på en liten tunn rackarns säkring, å så köper man sladdar tjocka som....hur ser en dylik ut och vilka värden skall användas? Hasse |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 12:29:59
|
quote: Hur undvika att spela sönder högtalare ??
Som rubriken frågar svarar jag...det handlar först och främst om att inte koppla till en alltför klen förstärkare till sina högtalare. Enligt vad jag hört så är det oftast en för klen förstärkare som är anledningen till att högtalare "spelas sönder".
Mvh,
|
|
|
RAMULA
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 12:35:34
|
Hej! Här handlar det inte om frånvaron av kräm. Luxman slutsteg M-03 har massor, rena Japan Krellen. |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 12:43:32
|
Det är väl för att otäcka övertoner skickas ut när stärkaren klipper. Men då låter det väl så otäckt att man har dragit ner volymen för länge sen, eller?
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 13:53:51
|
quote: Att spela högt är en mänsklig rättighet
Dagens bästa inlägg, helt klart |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 16:27:50
|
Om du lyckades bränna upp element med ren effekt, då har ni spelat RIKTIGT högt eller så var SF skit. |
|
|
allbinn
Member
119 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 17:00:47
|
Jag vet lösningen! Borra och skruva fast ett stopp på volymkontrollen, 50% borde bli lagomt |
Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
|
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 17:15:20
|
allbinn: "Jag vet lösn..." |
Stereo Audio |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 17:25:47
|
Det låter ju inte som om elementen avled pga klippning eller distorsion. Kan det vara så att talspolen inte har fått tillräckligt med kylning och därmed råkat ut för en "härdsmälta"?
Snacka om bra fest! |
Mvh Patrik B |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 17:42:16
|
HUR högt och länge måste man spela för att kabinetten ska bli varma?? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
RAMULA
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 18:50:01
|
Jo, nog vart det härdsmälta alltid....Det tog några timmar. Det började med ganska rimlig volym,, för att gradvis ökas under kvällen..Märkligt i sammanhanget är ju också att samtliga element (4 st) gav upp samtidigt. Det hördes inte ett skrap, bludder eller något, bara tystnad, vilket kanske vart bra för våra öron just då. Visst va Luxmanen bra påskruvad, men i alla fall... Festen som sådan vart ju inte fel, vi har ju något ytterligare att surra om, och försöka rekapitulera. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 18:52:40
|
Man borde först höra att basen bottnar då dess mekaniska x-max överskrids. Vilket tyder på att basarna är dåligt dimensionerade. Subbasar borde klara 30 mm p-p och då river man hus med en någorlunda effektiv konstruktion tex basreflex. |
Hifiarkeologen |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 18:56:29
|
Men det kanske bara var pluttebasarna i SF:orna som dödde? |
Hifiarkeologen |
|
|
audiojan
Member
91 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 19:30:38
|
Det låter som om förstärkaren klippte vid en transistent i musiken... Annars går inte fyra element samtidigt... Volym brukar normalt blåsa ett element... Kan det ha varit elförsörjningen som varierade?
Om kabinettet blev varmt så låter det som att alla element kortslöts och därav generade extrem värme.
Normalt sett så är det betydligt mycket farligare att ha en underdimensionerad förstärkare än en överdimensionerad, just pga. klippning vid transistenter.
Till frågan om det är rätt att försäkringsbolaget får stå för en del av notan, så tycker i alla fall jag att eftersom de tar hutlöst betalt, så är det väl inte mer än rätt att vi får någonting tillbaka. Och varför inte då i Hi-Fi? |
"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin |
|
|
Topic |
|