HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Horn sound, hur låter det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:52:23  Show Profile Send Lelle a Private Message
Eftersom jag är lite sugen på DIY horn så slänger jag ut frågan här.

Ja hur låter nu hornhögtalare, en kompis säger att det låter "up in your face" och att man måste sitta på ganska lång avstånd helst.

Men nu är det så att OM jag skulle bygga nått så SKA det vara rundstrålande a´la Duevel och då kanske det inte låter som ovan replik utan mkt. "bättre" mer "normalt" så att säga fast med alla de andra hornfördelarna kvar. Eller?

Duevel www.cd-konzert.de/

JBL K2 har ju fått bra omdömmen, minst sagt.

Själv har jag ett par infinity IRS Omega och ett par mirage OM-5 (ett par ska ut så småning om, eller båda om jag kan bygga nått intressant).

IRS Omega låter helt klart bäst klangligt över hela registret (ett av det absolut bästa jag har hört, någonsin), detta blir utgångspunkten.

Miragen OM-5 har dock helt klart en ljudspridning (jag skriver inte ljudbild) som jag gillar bättre än omegornas.

(Ljudbilden är fantastisk (tredimensionel, exakt och stor) på Omegorna men inte så mkt sämre på OM-5).

Så ett par rundstrålande omegor skulle sitta fint

Think different.

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:03:52  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack vare bl.a. hög känslighet och låg distorsion låter horn stort och dynamiskt. Transientresponsen är mycket god och får andra konstruktioner att låta långsamma. Ingen större effekt behövs heller.
Den främsta nackdelen är att stora lådor krävs för att kunna återge låga frekvenser. Vissa tycker även att detaljåtergivningen vid låga lyssningsvolymer är sämre än för andra konstruktioner.

Har själv haft ett par horn (DIY) i ca 20 år men bytt till basreflexlådor p.g.a. låg WAF. Jag saknar attacken och dynamiken i hornen och funderar starkt på att bygga mig ett par nya (med högre WAF).

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/01/13 :  03:43:28  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hur långt bort man skall sitta beror på hornets konstruktion. Kolla på www.jblpro.com. Dåliga horn låter illa. Medans välgjorda horn rätt delade knappast "låter" alls. Bra drivers kostar dock en hel del pengar. Dock har horn ofta dåligt rykte då folk hört billiga DIY horn med enkla drivers.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000