HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Physics
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2004/01/11 :  13:32:25  Show Profile Send Figge a Private Message
Undrar lite över dessa högtalare främst Virgo och Avanti, har ju hög känslighet 89-90 dB. Placering av dessa i rummet samt om de behöver mycket effekt(ström) för att låta bra? Tacksam för åsikter av er som lyssnat eller har själva.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:31:23  Show Profile Send K-man a Private Message
Jag kan fylla på i frågan...hoppas det är OK Figge....

Hur spelar de i basen....och hur långt ned spelar de matnyttigt...?

\\K-man
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:20:06  Show Profile Send pak a Private Message
hej.
jag har virgo3.dessa vill gärna ha lite effekt,men det är inte helt nödvändigt-men hellst.jag kör 2x400w och det trivs dom bra med.
de vill gärna stå en bit ut från bakvägg,ca 1m och helst en bit från sidovägg också,samt vinklade direkt på dig.basen är väldigt ren och effektiv ner till 40hz.de lite äldre avanti är hemskt trögdrivna medan de nya kan drivas med en 100wattare-de har en extra bokstav efter (i) eller nåt.men när de står rätt och får riktigt med kräm så låter de förbluffande bra!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:06:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Avanti III spelar från strax under 30Hz upp till [?)kHz med en förbluffande kraft och träffsäkerhet samt en sagolik 3D förmåga...

Avantin låter bra med en Advantage Thor men ännu bättre med ett par S250 block eller en Grendel.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:18:23  Show Profile Send K-man a Private Message
Hmmm....så Virgon "stannar" redan vid ca 40Hz.... Avanti strax under 30Hz.....vilken AP modell "behöver man" om man vill komma ned under 25Hz?

Går AP att köra biampat?

\\K-man

Edited by - K-man on 2004/01/11 22:27:27
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:31:25  Show Profile Send pak a Private Message
bara om det är specialbeställt på virgo,avantin har dubbelt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2004/01/12 :  14:09:41  Show Profile Send Figge a Private Message
Var mäter du avståndet från vägg,bak eller fram på högtalaren. Vad menar du(pak) med i efter namnet/ beteckningen(någon specialversion)?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/01/12 :  18:46:22  Show Profile Send sker a Private Message
Om du vill komma under 25Hz så har AP två Subwoofer som går ner till 10Hz, Minos och Luna. Men om du vill slå på stort så finns ju Kronos som går ner till 7Hz men då pratar vi lite andra pengar.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:59:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Kronos som går ner till 7Hz men då pratar vi lite andra pengar


Sen kan man dessutom fråga sig om det överhuvudtaget finns anledning att ha en sub som kan spela så djupt då väldigt, väldigt få skivor innehåller bas på så pass låga frekvenser.
Varför inte nöja sig med en högtalare eller sub som går ner till 20hz vilket i alla fall jag tycker räcker gott och väl. Det är t.ex.ganska många pop/rock produktioner som inte ens innehåller basinformation under 40 hz.

Mvh,
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:52:06  Show Profile Send pak a Private Message
mina virgo står ca 80 cm från bakvägg till baksidan.det blir mer än 1 m vid framsidan.det är mycket mera drag i basen på dessa än mina gamla audiovektor m3 super,inte riktigt så djupt MEN vilken slagkraftig och fyllig bas!en kontrabas drar igång hela rummet.
avanti har blivigt förbättrade på grund av att de var så trögdrivna,därav den extra bokstaven som ska synas på baksidan vid anslutningarna.så har man inget riktigt kraftverk så bör man kolla upp att det är den nya modellen-ser lika ut men kan skiljas i serie/modellbeteckningen.obs.jag har för mig att det var"i" inte 100%.
men det ska enligt oslo hificenter skilja som natt och dag på dessa modeller.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000