HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur undvika att spela sönder högtalare ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RAMULA
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/01/09 :  19:35:00  Show Profile Send RAMULA a Private Message

Både basen/mellanregistret och diskanten dog samtidigt. Om jag minns rätt så tillverkas basen/mellanregistret i Danmark av något pytte familjeföretag, far och son, stod i High Fidelity nångång, medan diskanten kommer från SEAS. Det kan ju vara så att basen bottnade men det hördes inte pga att Miragesubben öste på för fullt, kom ihåg att jag skar ju bort de lägsta vid 60-70Hz nånting...
Go to Top of Page

RAMULA
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/01/09 :  19:40:19  Show Profile Send RAMULA a Private Message
Jag snackade med Leif Häggmark på AudioNord. Han var också inne på detta med plötsliga transienter och eventuella spikar eller störningar i elförsörjningen
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/09 :  21:31:16  Show Profile Send Lelle a Private Message
Eftersom alla element i båda högtalarna blev varma och till slut gick sönder samtidigt så är högtalarna konstruerade på sådant sätt att de inte tål den stress de blev utsatta för helt enkelt.

Det är ju ett gammalt problem att få tillräcklig kylning av talspolen vid långa höga lyssningspass, JBL har erfarenhet av sådant och bygger sina element därefter så de tål en hel del (info ang. detta finns säker på internet, kanske kolla på JBL-pro´s hemsida för de som är intresserade).

Skanning audio heter tillverkaren av bas/mellanregistren till S.Faber, de tillverkar inte PA element, uppenbarligen (de gör välbyggda element för dyr HiFi).

Talspolar kan bli extremt varma (hundratals grader nånting) och dynamisk kompression inträffar i elementet (talspolen) vilket gör att man måste höja volymen ännu mer vilket gör att det blir ännu varmare....och så vidare.

Det är ju inte många procent av effekten till elementet som blir till ljud, det mesta blir värme.

Effekttåligheten angivet på en högtalare (element) anger maxeffekt innan talspolen "brinner upp".

Oftast är det dock vanligast att man överskrider Xmax för elementets konrörelse (dvs. konen/talspolen "hoppar" ur läge och går sönder antingen i kantupphängningen eller i talspolen (bottnar)).

Utan tvekan verkar det vara så att dina S.Faber inte är gjorda (konstruerade) för partyn av det vidare slaget, de innehåller HiFi-element inte PA-element (iofs är det underligt att de inte tål det de utsattes för, HUR högt spelade ni egentligen, så i mina öron verkar det inte vara speciellt bra (tåliga) h.talare).

Iofs så har jag dåliga erfarenheter av italienbyggda prylar, så egentligen är jag inte speciellt förvånad.

Det är knappast troligt att ett par CerwinVega skulle klara din fest bättre, de är oftast ganska billiga högtalare med billiga element (antagligen betydligt billigare än de i S.F.).

L.H. på Audionord är inne på fel spår om jag uttrycker mig milt.

Så svaret på rubr.frågan är helt enkelt gör inte så med ett par SonusFaber nått mer, skaffa ett par JBL (helst ur deras pro-serie) o använd till fester. Lyssna på S.Faber som de är tänkta till under ordnade former.
Sorry that´s it.

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/09 :  21:36:22  Show Profile Send Lelle a Private Message
Såg nu snacket om säkring el. dyl.

Det som dina h.talare behöver är nån typ av termostat (el. termosäkring) som känner temperaturen på talspolarna (eller tempen inne i h.t.) och som sedan vid en maxtemp stänger ned det hela.

Eller så får du väl bygga in nån typ av kylning i h.talarna, vätskekylning el. luftkylning som kyler av talspolarna

Think different.

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/09 :  22:19:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Tror nog att Cerwin klarar en fest bättre än SF. Med en känslighet på en bit över 100db, så behövs det inte jättemycket effekt för att nå 120db, och då är det rätt högt.......
Så har de flesta modellerna termosäkringar också.
Nu säger jag inte att Cerwin spelar bra, men högt kan dom f*n spela
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/09 :  22:41:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Helt klart talspolarna som stressats sönder genom långvarig uppvärmning. Lelle ger en mycket trovärdig förklaring tycker jag. Partyhögtalare är nog inte bästa grenen för SF och Skaaning. Lambda är ett företag som jag har hört ska producera basar för högt och långvarigt ljudtryck.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:06:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Elakt sagt, Lelle och övriga, är inte SF snarare konsthantverk än tokbra hifi? Nya Cremonorna har ju åtminstone ganska besvärliga impedanskurvor, vilket givetvis gör de värdelösa som partyhögtalare (höga strömuttag, klippning, bränd talspole). Men de blir ju även besvärliga att använda ihop med såna där fina förstärkare som lyser i mörkret...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:08:32  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Första tecknet på mognad är när man upptäcker att volymratten går åt vänster också.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/01/10 :  00:01:49  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Nästa party :

Välkommna - 1 GT var

- SF spel på lagom nivå

Ähh - ere inte dags för en till -

- SF lite högre

jamän nu ere vel läge för 3:an

... det är här som du kopplar in dina billiga nyinköpta partyhögtalare !






















bengan - va fan ÖKA trycket !

;-)

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

RAMULA
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:19:31  Show Profile Send RAMULA a Private Message
Hej!
Jag har läst era inlägg. Den slutsats jag dragit är: Eftersom jag gillar att fixa å dona med en del gammal HiFi. Köp ett par skapliga beggade JBL, att användas vid fest osv. I övrigt njut av de nu nyrenoverade Sonus Faber under mera sansade former.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:49:40  Show Profile Send allbinn a Private Message
Eller koppla en glödlampa i serie med högtalaren!

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/01/10 :  20:21:59  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Mycket intressant tråd då volymen tenderar att bli extremt hög på en del fester...

Jag använder ett par "partyhögtalare" när det vankas till kalas som jag tar fram ur studion, ett par klipsch med horladdade diskanter och 10" bas med dito slav, dessa killar är tom lite trasiga så det gör ingenting om de spelas sönder helt. Linjen på att ha partyhögtalare är alldeles strålande... ett tips, köp inte nåt för otympligt att släpa på bara, risken är att de blir ståendes i garderoben när festen nalkas.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/11 :  01:04:28  Show Profile Send sampix a Private Message

Låter otroligt jobbigt att behöva byta högtalare då det vankas fest. Men om man råkar ut för en sådan här sak,..så kanske det i slutändan är värt besväret.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/12 :  10:39:18  Show Profile Send mwali a Private Message
Istället för att låta IF eller folksam betala så kan du väl
gå ner på stan och råna någon gammal gubbe eller tant.

Det är ungefär lika olagligt och går betydligt snabbare än att förfalska papper och annat.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/12 :  10:50:39  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Audiojan det är just sådana som dig och trådens skapare som gör att de de tar hutlöst betalt.

Om det var en drulle försäkring är det en sak men annars kan jag inte förstå hur urbota dumma de är som betalar ut pengar för att någon har fylleslag hemma och spelar sönder sina högtalare.


Edited by - qsecofr on 2004/01/12 10:58:58
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/01/12 :  11:17:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Detta är ett klassikt problem.
Förstärkarna klarar helt enkelt inte lasten över en längre tid. Att spolarna blir varma betyder att du skickar för hög effekt för länge. Att dom inte storknade tidigare beror på att du skurit bort lägsta basen så att SF sluppit dom längsta konutslagen.
Detta i kombination med en klippande förstärkare som alstrar massor med energi utanför det hörbara området där högtalarna inte har någon effektålighet alls spelar sönder högtalarna.
Ett råd skulle vara byt förstärkare. Luxman är bra japanska grejor men inget man spelar högt med länge över en besvärlig last. Helt enkelt alldeles för klena förstärkare om man har PA krav. Kolla in ett LAB-slutsteg eller något liknande.
Cerwin är ju i jämförelse med Sonus PA grejor så dom lämpar sig som festhögtalare. Har man köpt Sonus så vill man väl att det skall låta bra även på akustisk musik.
Att spela sönder Cerwin betyder också att man använt för klena grejor. Inget proffs skulle installera HIFI-grejor på ett disco eller klubb om han ville att grejorna skulle hålla.
Att försäkringsbolaget betala är ju bara att gratulera till. Detta är inget som skulle täckas av nån försäkring.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/12 :  13:06:15  Show Profile Send David A a Private Message
Tror att få människor egentligen vet hur MYCKET effekt det verkligen behövs för att spela riktigt högt. Det krävs i praktiken massor av kilowatt för att aldrig nå klippgränsen vid partyspelning, speciellt med en högtalare med normalkänslighet. Och att Cerwin eller några gamla JBL skulle palla med så mycket bättre köper jag inte heller. När väl förstärkaren börjar klippa så ryker dessa oxå lätt som en plätt, tro mig.
Köp ett riktigt aktivt filter som skär mycket brant och helst över 100hz. Då kan du med all säkerhet använda dina SF utan problem även vid mycket höga nivåer. Det går då åt betydligt mindre effekt och konerna behöver inte bottna.
Vanligen sitter det 6db/ca 80hz filter i dom flesta subbar. Detta är INTE tillräckligt för små högtalare. Personligen har jag klivit upp ända till 150hz/36db för att helt eliminera alla klipp och genomslagssyndrom.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/12 :  13:13:05  Show Profile Send Flint a Private Message
För stark förstärkare och för låg känslighet på högtalarna. Hyr in ett par PA-lådor till nästa fest. Även om PA-lådor låter sämre så pasar dom nog ändå bättre som patrylådor. Tippar att det också lönar sig ekonomiskt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  13:58:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eller sätt en stopp på volympotten, för att spela som elementen ryker måste man ha spelat ohälsosamt högt ganska länge.
Alla skrek väl dessutom, jag tror inte att någon kunnat göras sig hörd annars.

Bravo
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/12 :  15:21:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message

"Och att Cerwin eller några gamla JBL skulle palla med så mycket bättre köper jag inte heller. När väl förstärkaren börjar klippa så ryker dessa oxå lätt som en plätt, tro mig."


Flera av modellerna har smältsäkringar, så dom kan nog klara av lite mer. Grejen med CV och JBL är att dom har hög känslighet, inte ovanligt med 103db och över, vilket gör att dom med lätthet puttar ut 120db utan allt för stor förstärkare. Det är högt
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/13 :  08:51:16  Show Profile Send qsecofr a Private Message
DavidA öööö det beror på verkningsgraden, lite skillnad mellna 89db/1w eller 96db/1W osv
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000