HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har HiFi utvecklats?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/04 :  00:32:19  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om vi tar jämförelsen mellan mat och hifi en gång till.

En gång när jag vara fiskhandlare (jo, det är sant) så köpte jag såser, patéer och sallader från en kille som pysslat med sådan tillverkning länge. Han hade ett (litet) storkök i Göteborg där han ensam svängde ihop ganska elementära produkter. Han gillade att göra pengar och var duktig på att få varorna att framstå som lyxigare än de var. Alltså var de bakade med "färska ägg", "äkta grädde", "franska kryddor" och fiskfiléerna var "handskurna".

Tänk er någon göra mat på "gamla ägg", "falsk grädde"… Franska kryddor my ass, det stog "Kockens" på hans burkar och det där med handskurna… i fiskhamnen fanns ett svin som skar filéer för hand, med snusen rinnande och när han ville pissa så vred han överkroppen lite och pissade bredvid lådorna på cementgolvet. Då han söp en del så fick det bli en paus ibland medan fisken stog i värmen och isen droppade….

Hans produkter smakade OK men inte var man så impad över orden han använde. För man visste hur det låg till…

Sedan kan vi gå på besök i en livsmedelsbutik. Ta en riktig och ingen sådan där butik som har turkisk senap en vecka och italienska frysta kycklingar nästa, Lidl eller vad de heter… En vanlig butik alltså. Före nyår handlade jag räksallad. Min butik hade 5 olika sorters räksallad. Vet ni vad det är i en burk räksallad nuförtiden ? (jag garanterar att det ine varit så alltid) Jo, olja, vatten, majonnäs, vitbetor, fiskbiprodukter och en och annan mycket liten räka. Lägg till lite ketchup för färgens skull. I alla 5 !!! Jag stog där i butiken och minns att jag tänkte: hur f*n kunde det gå såhär? Vad är då problemet? Jo, folk köper skiten!

Vi tar en vända till och besöker mammas eller kanske mormors julbord med hemgjorda sillinläggningar, ostkakor, köttbullar med mycket lök i och lutfisk med gröna ärter och muskotdoftande vitsås. Smakar? Jodå, kostar? Jodå, både tid och pengar….

Raskt hamnar vi i hifilandet igen. Vad vill du ha hemma? Vill du ha hifi som någon BABBLAR in kvaliteten i? Eller produkter som mer får kallas "hifi look a like" och är en ren rip of i grund och botten?

Eller är det mormors äkta som lockar?

Problemet, som jag ser det, är att tillgängligheten på mormors börjar tunnas ut. Det är allt fler som inte har en mormor att gå till. De vet helt enkelt inte hur det skall smaka ! Då kan man inte göra ett medvetet val och då styr gärna plånboken och man går hem med något glassigt som för 100 spänn kilot innehåller vatten, olja och vitbetor! Fast i en snygg burk med fiskebåt på locket…

Då mina vänner, är det inte lätt att vara kund eftersom ALLA som säljer de 3 olika kategorierna ovan SER UT som mormor….

Sensmoral?

Jo, utbilda dig, gör dina egna val och leta upp det som passar din mun förlåt dina öron.

Ur denna synvinkel sympatiserar jag till fullo med Flints 60-tal.

Mvh

Sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/04 :  01:33:38  Show Profile Send Hepcat a Private Message




Med något sådant här så kan man ju vara rätt så nöjd.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/04 :  01:46:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sant!

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/04 :  01:56:37  Show Profile Send Larsho a Private Message

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2004/01/04 :  02:05:17  Show Profile Send Empress a Private Message
Hm!

Inte alls fel inte alls fel...


Fast vad refereras till i den tredje bilden månne?

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/04 :  02:14:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Empress

Fingertoppskänsla kanske

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2004/01/04 :  03:15:21  Show Profile Send Empress a Private Message
Larsho!

Kankse det kankse. Men man vet ju aldrig så noga.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/04 :  09:22:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har reparerat en JukeBox-förstärkare. Den lät hur mycket modern HiFi som helst med en CD-spelare och en vettig låda inkopplad. Jag menar alltså att på förstärkarsidan har det inte hänt mycket förutsatt att man är ute efter musikaliskt ljud. (Kanske var det för att den var väl inbränd. He,he...)

Sen håller jag med sladd när han säger utbilda er. Javisst då undviker man att gå på idiotiska påståenden om inbränningsefekter, kabelflum och liknade marknadsföringstrender. Lyssna själv och kräv bevis.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/04 :  09:46:18  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Flint:
Hadde jag haft plats så hadde jag försökt få tag på någon gammal juke. Jag bara älskar de maskinerna och spelar musik de gör de väldigt förtjänstfullt trots sina brister.
(p.s jag tror inte juke förstärkaren lät bra för att den var väl inbrännd tror den gjorde det för att den var bra[:).

Sladd:
Lagar inte alla mat från råvaror idag? Det trodde jag .
Håller med om det att man ska utbilda sig också.

www.selleri.de
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/04 :  10:41:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Flint:

Jo, lyssna själv.
Nä, kräv inga "bevis"...

Hepcat:

Råvara? Nu är jag inte med i svängarna riktigt, hönsskitspaj är ju också gjord på råvara....

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/04 :  10:50:40  Show Profile Send Hepcat a Private Message
sladd:
Jo om vi tar ditt exempel med räksalladen så köper man väl inte en burk räksallad man köper räkorna och de andra ingridienserna man ska ha till räksalladen och gör den själv. (dåligt exempel för mig allergisk mot räkor). Kanske skulle skrivit bra råvaror istället för bara råvaror.

www.selleri.de
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/04 :  13:02:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Aha, då fattar jag hur du menade Med mitt ursprung så äts det såklart inga jädrans vitbetor

Laga av bra råvaror:
Prismässigt så får man då 1/2 kg räkor för ca 75:- vilket blir 200 gr skalade räkor, vi lägger på lite majonnäs, dill och annat jox i för några tior, säg en hundring jämt för enkelhetens skull för 350 gr riktig räksallad av bästa kaliber.

Ta frysta räkor och halvera kostnaden. Mellan 150 till 300 kr/kg kostar det alltså.

Det alternativet finns inte ens i disken. De 5 som finns är Bullshit för 100:-/kg !

Åter till hifibutiken. Det gäller också att hitta äkta vara och undvika BS...

För alla eventualiteter: nä, det är INTE bara jag som har "mormors hemlagade" i sortimentet men vi är baske mig i minoritet.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/04 :  14:57:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
Visst, mat är jättebra jämförelseobjekt...inte

Jämför gärna en bil från 60-talet med en från idag. På nästan alla punkter är en modern bättre. jämför den billigaste nya bilen på marknaden med den billigaste på 60-talet.

Jämför datorer...öhhh, det tror jag någon i släkten hade en farbror som hade hört talas om en...

Jämför cad-programmen som gör kretskortslayouten. OK då, du behöver inte traska tebax till 60-talet.

Mobiltelefoner

Sjukvården

Det är lätt att bli nostalgisk.

Nog 17 är billig hifi bättre idag än på 60-talet och inte bara vita betor för 100 spänn kilot

Edited by - lasselite on 2004/01/04 14:57:53
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/04 :  15:10:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Jämför gärna en bil från 60-talet med en från idag. På nästan alla punkter är en modern bättre. jämför den billigaste nya bilen på marknaden med den billigaste på 60-talet.


tja den nya bilen är säkerligen bättre men den kommer ju inte att ha nån personlighet och charm. Nej jag kör hellre en bil från 50-60 talet än en modern bil.

Många av de gamla förstärkarna från 60 talet står sig bra än idag tycker jag, inte de billigaste från den tiden men ta en sån som Fisher 400-x eller ett par quadar.

Framtiden var bättre förr

www.selleri.de
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2004/01/04 :  16:17:41  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Inom progammaterialet har det skett två revolutioner. När grammofonskivan ersatte fonografrullen på 1890-talet och när de elektriska inspelningarna kom 1925. Grammofonskivan gjorde det möjligt att massproducera musik på ett helt annat sätt och elektrisk inspelningsteknik höjde ljudkvaliteten högst avsevärt.

I början av sextiotalet förändrades populärmusiken och skivorna blev allt mer rena studioproduktioner där producenterna och ljudteknikerna blev allt viktigare. Så viktiga att de i vissa fall blev viktigare än musikerna själva. Det som gällde var att det skulle skapas ett visst "sound".

För att göra en lång historia kort. Hur många skivor idag har bättre ljud än vad som var möjligt i slutet av 50-talet?

Produktionerna idag verkar vara en ren lekstuga för inspelningstekniker och mastringstekniker. Till och med när det gäller jazz och kammarmusik. Det är så dåligt att man blir spyfärdig. Var det hyggligt från början så förstör mastringsteknikern ljudet. Det har Ingvar Öhman demonstrerat för mig.

Jag har vid upprepade tillfällen tagit upp problemet med musikerna själva och med skivproducenter. Förståelsen bland musikerna är tyvärr inte så stor. Bland producenterna kan man i bästa fall få uppgivna kommentarer som: "Det lät bra på bandet men när skivorna kom så var ljudet förstört" eller "Det är så svårt att hitta ljudtekniker som förstår sig på akustisk musik. Känner du någon?".

HiFi&Musik spelade får några år sedan i en skiva som heter " The Natrual Way" i tidsskillnadsstereo på en bandspelare från 1953. På många sätt så är ljudet bättre än på de flesta svenska inspelningar under senare år.

Vad spelar det för roll om förstärkaren heter Radford eller NAD 208 när det som kommer in via de små silverglänsande plasttrissorna är allt annat än HiFi. Jag översätter alltså HiFi som "Hög naturtrogenhet".

Skojeriet i branshen finns enligt min mening i ringa omfattning i handlarledet utan i det led som tillverkar musiken.

Nääää, det var bättre förr......
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:12:31  Show Profile Send lasselite a Private Message
quote:
HiFi&Musik spelade får några år sedan i en skiva som heter " The Natrual Way" i tidsskillnadsstereo på en bandspelare från 1953.


Hur gick det till
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:58:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Lasselite:

Jämförelsen med mat är bra just för att den visar på hur olika det kan vara komponerat under locket samt hur lika etiketterna ändå kan se ut.

Jämförelsen med bilar är dålig då denna marknad är utsatt för en helt annan genomlysning och användarerfarenhet samt att nyttan av modernare och bättre motorer märks i folks plånböcker pga minskad bränslekonsumtion etc. Bättre och modernare krockskydd med tillhörande passiv/aktiv säkerhet jämförs halvårsvis mellan de oika modellerna och det är en ständig tävlan att göra saker både bättre och billigare. För konsumenterna är ganska utbildade och kritisk granskning sker från massor av olika håll!

Om hifi skulle vara förbundet med allmännytta och delvis en förutsättning för ett vanligt liv hade allt sett annorlunda ut. Idag hade då en viss ljudkvalitet kostat en bråkdel av 60-talets ganska välljudande anläggnignar. Gårdagens Krell för 200 lapp skulle kunna köpas i morgon för 150 och den skulle dessutom väga hälften så mycket.

Räksallad eller hifi är inte i den regionen....

Dr mabuse:

jag tror heller inte att det är i butikerna som skojeriet försiggår. De har fullt upp själva att försöka få koll på läget.

Din åsikt om inspelningens kvalitet håller jag helt med om. En gång förlorat, alltid förlorat oavsett om det är teknikerna bakom mixerbordet som klantat sig eller om det är processandet efteråt.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/04 :  18:15:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
"Jämförelsen med bilar är dålig då denna marknad är utsatt för en helt annan genomlysning och användarerfarenhet "

Till skillnad från mat då;) särskilt användarerfarenheten brukar vara begränsad:)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:37:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Lasselite:

Bara för att du inte förstår behöver det inte vara fel på liknelsen.

Men jag gör ett sista försök, bara för dig och bara för att du sa att mitt sätt att likna saker vi varandra var dåliga.... nota bene:

Att skilja agnarna från vetet eller från ren bluffvara kräver kunskap eller användarerfarenhet.

Kan det vara skillnad på olika människors erfarenhet vad hifi beträffar? är man van vid olika saker? Beroende på erfarenhet så kan man bedöma det man lyssnar på samt det budskap man får sig till livs. Enligt din kommentar så har alla användarerfarenhet eftersom alla någon gång lyssnat på musik via (ospecifierat) hifi.

Kan det vara skillnad på olika människors erfarenhet vad mat beträffar? Kan man vara van och uppväxt med olika saker eller olika bra mat? Är man van vid att få sig till livs kvalitetsmat så reagerar man kanske om det serveras mamma scans köttbullar? Beroende på erfarenhet både ur "ätarens" synvinkel samt tillagarens synvinkel - tror du att vi kan vara olika duktiga på att bedöma det vi handlar och äter?
Enligt din kommentar så har alla ju lika stor användarerfarenhet eftersom man behöver (ospecifiserat) mat för att leva

Till skillnad från mat och hifi - vilka till stora delar är upplevelsesensationer - så är en bil (eller en dator) i högre utsträckning "hårda" paket som kan mätas, vägas, beskrivas, testas och genomlysas.


Ville du något eller ville du bara in och retas?? Gör inte det, det kan bli en vana som är svår att sluta med.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:44:28  Show Profile Send patrikf a Private Message
Sladd, jag tror att vi alla har lite svårt att helt och hållet förstå den andres tankar. Jag tycker tex fortfarande inte att du har svarat på mina frågor, som är ställda utifrån MITT sätt att se på trådens fråga. Men det är inte viktigt för mig heller. Har också lite svårt att tycka att matliknelsen passar bra för att tydliggöra just detta ämne.
Jag å min sida har nog inte ägnat tillräcklig möda att läsa dina inlägg ur ett annat perspektiv än mitt eget. Jag ska göra det nu tänkte jag.
PS.Jag uppfattar inte lassalites inlägg som försök att retas DS.
//Patrik

Edited by - patrikf on 2004/01/04 21:46:39
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:58:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
sladd,

kul liknelse men om man älskar mormors janssons frestelse som p.g.a. hennes dåliga minne saknar några ingridienser eller överdrivit något och sen får smaka på "korrekt" janssons. Då lär den senare kanske inte uppskattas

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:59:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det är kanske motsägningarna inom hifi är så många och stora. För att alla utgår från sina mer eller mindre felaktiga referenser..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:13:40  Show Profile Send Flint a Private Message
sladd
Jobbar du som lärare?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:36:47  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nja, lite retsam kan jag nog vara ibland. Särskilt om någon insinuerar att jag skulle vara mindre vetande

Men jag tycker att liknelsen haltar, eller rättare sagt så tycker jag den på sin höjd är enbent. Mat har vi alltid ätit medan både hifi och bilar är ”nya” påfund. Jag kan lättare köpa en matliknelse om vi hade diskuterat musik. Men tycker du att liknelsen är bra så fine, så länge jag får tycka att det finns bättre.

Så nu gör jag en helomvändning, använder din matliknelse (för att du inte skall bli förvirrad) och återgår dessutom till ämnet.

I en liten by med en specerihandlare i norrlands inland, fanns där räksallad öht? Finns det idag?
Hur många sorters frukt hade han idag för fyrtio år sedan? Hur många har han idag?

Hur många olika rätter hade medelsvensson smakat på sin 30års dag 1963? Hur många har han smakat idag?

Jag kan hålla med om att det finns mycket som är smäck idag, men det finns också mycket som är bättre. Så liksom med maten så kan man nog säga att hifi både blivit generellt sett bättre men också tillgängligt för det stora flertalet om man prioriterar det.

Precis som med god mat
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:47:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vana och erfarenhet är ju grunden för de flesta verksamheter, så konstigt är det ju inte att ju mer kunskap man har ju lättare är det ju att bedöma saker.

Att ha lärt sig "fel" från början kan kräva en del möda att träna bort, men brukar inte heller vara något problem i längden heller, annat än undantagsvis.

Det största problemet är nog att olika människor lägger in olika betydelser i ordet hifi, begreppet är int entydigt.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000