HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kopieringsskyddade CD:s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:57:11  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
Ahh, det är vattenmärkning alltså. Det är ju riktigt fulteknik då det verkligen går in och förstör musiken på skivan. Dock undrar jag om det fungerar i praktiken då MP3 komprimeringen borde förstöra en hel del av denna vattenmärkning, inte heller hjälper det dem att få reda på vem som piratkopierat deras skivor eftersom man inte lämnar namn+id när man köper skivor (fast det kanske skivbolagen kommer att kräva så småningom).

Nej alvarligt talat så låter detta som om det är en massa it-bolag som lurar skivindustrin på miljarder genom att sälja värdelösa kopieringsskydd, något som vi köpare sedan får betala genom högre priser och sämre kvalitet. Man tycker ju att de borde lägga av snart eftersom deras skydd inte skyddar för fem öre, hmm man kanske skulle försöka maila någon hög herre på skivbolagen och fråga varför de slösar dyrbara pengar på värdelös teknik...
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:55:40  Show Profile Send Janders a Private Message
F.Ultra skrev "Det finns massor med olika sorters "kopieringsskydd", det enda gemensamma är väl att de inte skyddar skivan mot kopiering ett enda dugg. En del kodar första spåret som ett dataspår vilket ska få datorer att tro att det är en data CD (CDROM) och då inte längre kunna ta ut musiken eftersom en data CD är kodad på ett helt annat vis."

Är det dessa skivor som tydligt kan ses ha olika "sessions" om man tittar på den avspelade ytan? Om man stoppar in en sådan i CD-läsaren i datorn (använder Feurio brännprogram) får man nämligen upp att musikspåren läses som "data"-spår, sen står det "end of session" och sen ytterligare ett dataspår efter den egentliga musik-informationen.
Jag provade precis "övermålningstricket" jag läste om i pressen för en tid sen; d.v.s. man tar en svart tuschpenna och målar över det sista dataspåret och VIPS läser datorn plötsligt skivan som endast audio-spår och inget annat
Har provbränt en kopia av John Cale's lysande "Hobosapiens", provlyssning väntar.....
Go to Top of Page

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:54:29  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
Det låter mycket riktigt som ett sådant "skydd" ja. Skulle nästan satsa min högra hand på att det finns mjukvara som kommer runt detta också.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:40:52  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Är det egentligen någon som har problem att kopiera dessa så kallade kopieringsskyddade skivor? Jag bara kör Nero som vanligt - inga problem.

Att läsa in själva musikspåren som filer är heller inget problem med t.ex. ExactAudioCopy. Så vad är egenligen vitsen förutom att förstöra musiken...?
Go to Top of Page

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:38:55  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
Efter lite forskning på nätet så har jag kommit fram till att det vanligaste(?) "skyddet" fungerar i två steg.

Dels så lägger de in en lätt felaktig TOC (Table Of Contents) på skivan, och sedan lägger de till ett extra segment sist på skivan som är ett data-CD segment, men som är felkodat. Detta gör att de flesta cd-rommar till PCs tolkar detta som en data-CD och kan då ej tolka det som en musik-CD och detta skulle då förhindra kopiering var det tänkt. Vad man kan göra åt detta är att helt enkelt måla över det sista segmentet eller delar av det så att cd-rommen inte kan läsa in det och helt enkelt skita i det, man ser segmentet lätt om man tittar på undersidan av skivan för det är ett större "obrännt" mellanrum mellan de olika segmenten.

Så långt inga större problem förutom att det förhindrar avspelning på PC och att de flesta DVD-spelare får fnatt eftersom de tror att det är en jpeg eller mp3 skiva etc, blir väl samma med bilstereon som säkert också bygger på cd-rom drivar.

Men och det är här som det riktigt fula kommer in, man stoppar in tonvis med felaktig C1 och C2 koder på skivan som gör att bra spelare och cd-romar tror att det är fel på skivans information och de börjar då interpolera musiken för att inte få spikar etc, det är detta som gör att skivorna låter plattare och sämre. Tydligen så ska själva dataströmmen på skivan vara korrekt och tydligen så gör "vanliga" cd-spelare så att de vid C2 fel helt enkelt kör vidare med den "felinlästa" biten istället för att interpolera och då blir det korrekt.

Ett änn större problem är att man då helt enkelt helt har slagit ut cd-skivans inbyggda skydd mot repor och smuts vilket gör att livslängden på skivan har minskat rejält jämfört med en riktig skiva, och det är väl främst detta som Philips har retat upp sig på skulle jag tro.

Vad vi alla nog kan komma överens om är att detta på intet sätt stoppar skivans kopieringsmöjlighet, och detta måste skivbolagen känna till tycker jag med tanke på hur debatten går. Så då börjar man bli ganska misstänksam och konspiratorisk och börjar lätt komma in i funderingar som att vad skivbolagen egentligen är ute efter är att hindra Svenne Svensson från att göra egna kopior som han kan lyssna på jobbet, i bilen, hemma i stereon etc. Detta eftersom SS inte är så haj på det här med teknik och inte kommer att börja måla på sina skivor och installera skumma applikationer för att rippa skivan, utan han kommer då att tvingas köpa en skiva till om han vill lyssna på den i bilen, en till jobbet osv.

Nu säger jag inte att situationen kommer att bli den att SS kommer att göra så här, men jag gissar att det är vad skivbolagen egentligen hoppas på.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2004/01/09 :  00:38:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kan tillägga att jag kör med HP's brännarprog (Record Now) och WinXp och det kommer förbi bmg's kopieringsskydd standardmässigt. Tror bara det är kopieringsskyddstillverkarna som tjänar på det.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/01/09 :  16:01:08  Show Profile Send mapem a Private Message
Efter att ha läst F.Ultra blir jag upprörd. Om du har rätt och nu musikindustrin väljer att "kopieringsskydda" alla "cd" blir ju konsekvensen för oss musikälskare med lite mer avancerade spelare att vi inte längre kan utnyttja våra dyra apparater till fullo. Jag har bara en s k cd med s k kopieringsskydd, och det är Get back naked (Beatles) Jag har förundrats över hur trist och platt ljud den har, trots alla recensioner som säger att nu äntligen låter Beatles som de ska. Kan det bero på "kopieringsskyddet"? Kan man få skivan utbytt till en riktig CD med hänvisning till dåligt ljud, den går ju trots allt att spela? Eller är det helt enkelt en dålig skiva? Om jag gör en kopia, vilket tydligen går bra trots det påstådda skydet, kan det tänkas att den låter bättre än originalet?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:17:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det skall inte vara så här, man måste kunna utnyttja hela sin anläggning fult ut och inte behöva tvingas spela usla och medvetet försämrade skivor.

Bravo
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/10 :  03:44:50  Show Profile Send redestad a Private Message
Audionet:

Mitt i prick! Du satte bra ord till exakt det jag själv har upplevt som, ljudmässigt, ytterst negativa effekter av kopieringsskydd. Jävla ofog! Ursäkta franskan. Bara att hoppas att detta enbart blir en kort parentes i musikhistorien.

Ha det fint allihopa!

språkvård/pesa

Edited by - pesa on 2004/01/10 05:39:16
Go to Top of Page

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:54:42  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
Den som vill veta mer om hur C1 och C2 fungerar (eller vad de överhuvudtaget är) kan kolla på http://www.geffers.demon.co.uk/cd.html som beskriver det hyffsat enkelt och bra.

Att dessa kopieringsskydd fungerar på detta viset är ganska enkelt att kolla, om man mäter antalet c1 och c2 fel på en helt ren och ny skiva som använder sig av ett dyligt skydd så ser man att skivan har tonvis med sådana fel.

Det som jag dock är lite osäker på i mitt tidigare inlägg är om det är dataströmmen som är korrekt och korrigeringskoderna som är felaktiga, eller om det är tvärtom (kanske dinns det tom skydd från andra tillverkare som fungerar tvärtom). Detta kan man bara komma fram till om man har tillgång till både den skyddade och oskyddade versionen av en skiva och jämförde deras dataströmmar (gäller dock att man har en drive som man har full kontroll över och där man kan få ut den info som finns sparad på skivan, känner tyvärr inte till någon sådan alls!? då pc-drivar i allmänhet försöker vara smarta).
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/11 :  04:43:40  Show Profile Send redestad a Private Message
Ooops! Får hålla tungan rätt i mun i fortsättningen, eller hur det nu va... :-)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000