HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare+sub - stereoperspektivet???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/10 :  18:40:36  Show Profile Send krorre a Private Message
Jo som sagt, om man väljer att köra med stativare och sub hur blir det då med stereoperspektivet? Rätta mig om jag har fel (för jag antar att det fungerar så här) men om man har ett par stativare och sub och delar vid 100hz då kommer subben att spela allt där under.

Men frågan är om stativhögtalaren kommer att spela med under 100hz och ge en bibehållen stereobild, men få stöd från subben, eller kommer subben att spela ALLT ljud under 100hz? Sökte lite men hittade inget som gav svar på detta.

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:22:57  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Beror på.....
Om du väljer att köra högnivå in i subben (högtalarkabel), och sen vidare från subben till stativarna, så kommer du att dela dom vid 100hz. Om du har en aktiv sub och kör lågnivå till den kan då låta stativarna gå hela vägen ner (om du vill).
Stereoperspektivet påverkas inte negativt om du har sub. Basen är inte riktningskänslig så du har svårt att placera varifrån ljudet kommer. Det kan till och med vara så att stereroperspektivet kan bli bättre om du delar stativarna, då den slipper att ta hand om både ellanregister och bas i samma element. Att dela vid 100 hz tycker jag låter lite högt, prova att dela vid lägre frekvens, och se vad du tycker låter bäst.
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/01/11 :  03:22:20  Show Profile Send avr7000 a Private Message
quote:
men om man har ett par stativare och sub och delar vid 100hz då kommer subben att spela allt där under.



Det beror naturligtvis på vilket filter du använder...

Jag skulle föreslå att du delar lite lägre om det inte är höga ljudtryck du är ute efter med denna uppsättning... 50Hz kanske...

Det sär med stereoperspektiv och subbar...

Jag och en kompis gjorde ett intressant experiment...
Vi byggde om hans AE1 för aktiv delning och körde dessa med ett Behringer Ultradrive 2496.
AE1:orna har inte mycket att hämta under 45-50 Hz så vi la till ett högpassfilter vid 35-40 Hz 48 dB/oktav butterworth,
-detta gjorde att stereobilden/perspektivet blev märkbart stabilare och bättre, kanske en effekt av minskad "intermodulationsdistortion"

Integration av sub kan vara svårt om du bara litar till subbenseget inbyggda filter, eller kanske bassmanagement i en Hembiomaskin...

Hur som helst brukar det bli lite lättare ju lägre du delar...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000