Author |
Topic |
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 22:50:12
|
Hej alla!
Hoppas inte detta blir en sandlådedebatt
Hursomhelst, det talas mycket om diverse tweaks som skall förbättra/förändra ljudet i viss mån, men hur är det med kopieringsskyddade cd:s? Är det någon som har erfarenhet av hur de låter i jämförelse med "icke-skyddade"? Borde det inte vara en skillnad eftersom man trixar med innehållet?
Personligen har jag inte testat så mycket ännu, men det vore kul att höra era åsikter |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 23:56:22
|
quote: Hoppas inte detta blir en sandlådedebatt
......
Jag har själv inte haft några problem med cdskivor som har dessa kopierings-skydd. Däremot har jag hört om andra som haft problem med läsningen på vissa spelare. Vad detta beror på vet jag inte.. Sen har det väl varit tal om att ljudkvalitén blir lidande av skydden? Inget som jag märkt av,.. Men det är lite svårt att göra ett A/B/A-test å andra sidan. |
kabelskitsnackare
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 00:07:43
|
Min Meridian DVD598 klarade inte av att spela Anna-Lotta Larssons senaste skiva. Fick en ny av skivbolaget utan problem. Har inte jämfört skivorna på nån annan CD-spelare ännu. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 00:17:38
|
Det första som jag stört mig på är att jag tex inte kan spela dessa på min dator på jobbet. Förstår tanken med att man inte ska kunna kopiera den så enkelt men köper jag en ny skiva så vill jag kunna lyssna på den var jag vill.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
allbinn
Member
119 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 00:39:54
|
Säger bara en sak. BOJKOTTA avspelningsskyddade CD. |
Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 00:46:43
|
Ja det är ju lite märkligt att bolagen skall ha synpunkter på var du skall kunna spela upp dina skivor. |
Bravo |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 01:24:31
|
Jag håller med allbinn att man bör bojkotta kopieringsskyddade cd men det lär vara svårt då många skivköpare accepterar sådana ingrepp, så skivbolagen fortsätter, sänk priset så försvinner piratkopieringen.
Men jag har fått ett märkligt fenomen då jag har kopierat cdskivor, jag upplever återgivningen som klarare och livligare inte dämpad som på orginalskivan någon som har en vettig förklaring. /Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 01:29:05
|
En sådan bojkott låter meningslös tyvärr. För det första så förlorar man själv på att inte kunna köpa den skivan som man så länge väntat på,..och sen skulle inte er lilla bojkott ens märkas på försäljnings-statistiken. tyvärr |
kabelskitsnackare
|
|
|
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 01:38:37
|
Bojkott eller inte, men är det knappt någon som upplevt någon skillnad mellan en kopieringsskyddad vs. icke-kopieringsskyddad ??? |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 02:44:25
|
Om cdn spelar helt utan abrott, är svaret NEJ, nej nej. Har spelat massor av så kallade "kopieringsskyddade" cd. Har fått några bytt innan jag fick en riktig cd och inte märkt av någon ljudskillnad. Innan min nuvarande cd spelare fick min DVD göra jobbet. Den är super känslig mot "kopieringsskyddade" cd och "knastrar" alternativt "knäpper" i ljudet vid avspelning. |
Låter det?? BRA! |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 05:59:43
|
jag jobbar som skivförsäljare, och om en kund kommer in och säger en kopieringsskyddad skiva inte går att spela, så ger jag dem ALLTID nummret till skivbolaget som nästan alltid, skickar ut en ny skiva utan kopieringsskydd till kunden utan några som helst problem. så om ni vill testa, varför inte kontakta skivbolagen för att få en "orginalskiva" för att eran skyddade inte funkar... det lär inte bli några problem...
tex min sista kent skiva kan jag inte spela. har dock inte kontaktat bolaget än, men det kommer |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
zie
Member
208 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 15:59:28
|
Lite OT här. Visst priserna på cd-skivor är hutlösa och borde sänkas. Visst kanske det ökar försäljningen men det kommer knappast i samma grad minska piraterna (cdkopiering och mp3) Kan man få något gratis i samma kvalitet som orginalet så kommer de flesta välja gratisalternativet.
Folk som hör skillnad (läs. bryr sig) mellan en 128Kbps mp3a och en cdskiva är försvinnande liten.
Dock tycker jag att man ska få lyssna på sina inhandlade cdskivor i cd-spelaren eller i datorn. Kopieringsskydden idag är ju skämt, det kommer alltid finnas nån som "crackar" dem. Men vad kan man göra som skivbolag när man förlorar miljoner. |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 16:38:09
|
Man gör som i Qomviqs gammla reklam.
Vd fick i uppdrag att öka antalet abbonenter. Han fick göra allt utom att sänkia priset. Han valde att sänka priset.
Javisst är det tragiskt att de förlorar miljader. Men ökade priser borde ju de inse att det inte är rätt vaccin mot en försämmrad försäljning av skivor. |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
Edited by - Empress on 2003/12/28 16:40:45 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 16:43:59
|
En liten bagatell i sammanhanget är att dessa skivor inte ens får kallas för CD. Dom följer inte standarden - därför klarar inte ortodoxa cdspelare att läsa dom.
I sakfråga? Det är kasst.
// Pär |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 17:07:46
|
Tja de kan ju strunta i att släppa det på CD och lägga det på vinyl istället lite jobbigare att snabb kopiera så. |
www.selleri.de
|
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:55:31
|
Jag vill kunna göra kopior på mina Originalskivor för att ha i bilen, men det går ju inte riktigt med nya skivor, det är jobbigt! |
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 03:11:37
|
j0akim: Du som jobbar i skivbutik kan kanske redogöra för hur ni agerar...kollar ni upp om en skiva finns både med och utan kopieringsskydd eller beställer ni bara hem den rakt av? Givetvis vill ju skivbolagen skicka ut de med kopieringsskydd i första hand...men handlarna kan ju trycka på lite mer. Det finns väl ingen utom skivbolagen som vill ha dessa idiotiska skydd som ändå knäcks hur fort som helst. Skivbutikerna vinner ju knappast på att folk blir irriterade över att skivorna inte går att spela överallt...
Om skivbolagen kan skicka ut en ny CD åt en kund som inte kan spela den pga kopieringsskydd så borde ju ni som handlare kunna ta hem icke kopieringsskyddade CD'n direkt till butik så får kunden välja och slippa besväret med att kontakta skivbolagen - de verkar ju ha båda varianterna så då borde kunden få göra valet i butiken.
Jag menar...om jag hade varit ansvarig för skivbeställningar i en butik så hade jag aldrig tagit hem en kopieringsskyddad skiva om det även finns en utan skydd.
Vägrar bolagen helt enkelt att skicka ut "vanliga" skivor till butik? |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 03:14:13
|
Min CD-spelare har problem att spela kopieringsskyddade skivor det blir en liten paus ca 5 sekunder in i varje spår. Jag kringgår detta genom att bränna en kopia som helt följer RedBook audiostandarden. Rippar genom att bara kopiera ljudfilerna från audiocd-partionen i MacOSX och sedan bränna en vanlig CD med Toast. Det fungerar att rippa till AIFF och bränna med iTunes också. Kopian blir ju sedan icke-koperingsskyddad och dessutom med CD-text (om man har kört mot CDDB) Ibland fungerar inte detta men då kan man öppna ljudspåret med Quicktime player och sedan exportera audio till AIFF.
Konstigt att de har infört ett koperingsskydd som gör att jag måste göra en kopia för att kunna avnjuta skivan som det är tänkt ;-)
Melker |
Halmstad |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 03:33:33
|
[b]thompa[b], Läste i Hifi+ att Peter Gabriel uttalande sig om att man kan höra kopieringsskyddet på skivor, något som han hade blindtesta sig fram med några andra personer. Själv har jag ingen egen erfarenhet av detta. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 04:34:59
|
"Babar", menigen är att du inte skall kunna välja. Fungerar den kopieringsskyddade så får du använda den, men skulle detta kopieringsskydd verkligen hindra dig från att spela skivan, så nödgas bolaget ge dig en ren skiva, eller pengarna tillbaka. Vad tror du de väljer? |
Bravo |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 05:12:08
|
Ja, men hur funkar det för butiken? Är det omöjligt för dem att ta hem icke kopieringsskyddade skivor? Bolagen borde ju kunna tillåta dem att ha ett mindre antal "bakom disk" så man kan vända sig dit och få skivan bytt direkt om den inte funkar.
Ska man skicka in sin kopieringsskyddade cd först, och sen få en ny i retur? Eller skickar de helt enkelt en ny direkt?
Jag ska tex. köpa nya Zelmani, och den har ju kopieringsskydd...kan jag direkt säga till i butiken att jag vill ha en cd utan kopieringsskydd, så beställer de hem en ny åt mig istället? Spelar väl ingen roll om det är jag eller butiken som gör det? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 05:36:21
|
Jag gissar att butiken ej får några rena skivor. |
Bravo |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 19:29:56
|
Ett amerikanskt skivbolag (har glömt namnet) sänkte i september sina priser på cd-skivor för att motverka piratkopieringen, det som hände var att skivförsäljningen ökade och flödet med piratkopierade skivor minskade och samma skivbolag har planer på att sänka priset ytterligare. Detta med höga priser på skivor/piratkopiering kan man diskutera hur mycket som helst men det är uppenbart att priset har inverkan, dyra märkeskläder har alltid kopierats och varför inte musik. Trots allt vill man inte bara se stor del av sin lön försvinna när man köper några skivor, man vill göra så mycket annat också.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 01:46:54
|
Audionet:
Utveckla gärna hur du upplevde ljudskillnaden, detta intresserar mig mycket då jag finner ljudet märkbart sämre på skyddade skivor, plattare och musiken släpper inte riktigt från högtalarna exempelvis.
Alla med erfarenheter om detta borde träda fram :-) och redogöra för de ljudmässiga skillnaderna.
Ha det gott!
redestad |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 02:09:17
|
Givetvis ökar risken för kopiering ju dyrare varan blir, då mer pengar finns att spara/tjäna. Blir dessutom varan sämre minskar köpintresset ännu mer givetvis. Någon som ser vilken väg de stora bolagen har gått hitills i stort? |
Bravo |
|
|
Topic |
|