HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kopieringsskyddade CD:s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:29:13  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Många blandar i hop mp3 blajet med det faktum att man får göra ett fåtal kopior av sin inköpta cd för privat bruk.

P:S

Att ta bort kopieringsskyddet är inte svårt
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:35:03  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Har skrivit en uppsats om piratkopiering av musik och ett skydd som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu har just det problemet att det gör musiken hörbart sämre eftersom tekniken bygger på att man lägger in felaktig data som på nått sätt ska skydda mot kopiering.

Jag kan beskriva detta kopieringsskydd bättre och nämna lite annat skoj som framkom i teorin lite senare idag när jag slutat jobba :)

Edited by - Mace JR on 2004/01/05 11:36:10
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:50:54  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det är riktigt man lägger till medvetna fel i datamängden, tanken är att den extra information som finns skall läsas av felkorrigeringen och på så sätt blir resultatet samma. problemet är att störkänsligheten ökar då det inte finns någon garanti att extra datan är intakt. Tanken är att en vanlig nerläsning utan felkorrigering kommer att ge störande bi ljud, typ vanlig data lösning av CD.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:40:00  Show Profile Send Anton a Private Message
Hur funkar det egentligen, -kan man bara kontakta skivbolaget och be att få en skiva som inte är kopieringsskyddad (i utbyte mot den man köpt)? Eller gäller det bara om man inte kan spela skivan? (-hur nu bolaget skall kunna kolla det)

Det vore också intressant att kunna jämföra eventuella ljudskillnader.

Slutligen, Trams det som skivbolagen sysslar med! Att för dyra pengar sälja "ljudskivor" med inbyggda fel för att verkningslöst försöka förhindra kopiering.

/A
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/01/05 :  14:37:55  Show Profile Send erik olsson a Private Message
som någon sa så borde dessa kopieringsskyddade cd-skivor inte få vara märkta med cd-symbolen.

jag blev relativt förbannad då jag köpte en cd med kopieringsskydd och som var märkt med cd-symbolen. när jag skulle spela den i min x-box (ja den är värdelös som cd, men min vanliga var trasig så vad gör man!) så var det "gitter-ljudstörningar" hela tiden. cd är märkt med cd-symbol och likaså x-boxen, alltså ska den gå att spela utan problöem då detta är hela meningen med märkningen.

vad jag har förståt så är philips (som har rättigheterna till cd-märkningen) ganska sura på skivbolagens kopieringsskydd.

jag har dock inte orkat få min skiva bytt då den funkar i min cd.

"jack just left town"
Go to Top of Page

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:09:02  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
Med andra ord så måste man göra en kopia av skivan för att kunna avspela den korrekt (eftersom felkorrigeringen ju åtgärdas vid kopieringen). Undrar hur de tänkte när de skapade ett kopieringsskydd som då faktiskt bara uppmuntrar till just kopiering...

Finns det verkligen någon apparat som inte avläser felkorrigeringsbitarna och som då skulle ge felaktiga kopior vilket verkar vara hur de tänkt?
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/05 :  18:46:44  Show Profile Send Babar a Private Message
Anton: Det är väl bara att ljuga skivbolaget rätt upp i ansiktet ;-) Det kommer jag att göra i alla fall - jag vill kunna spela mina CD-skivor överallt!

Ska det förresten vara märkt på omslaget att det är en kopieringsskyddad CD? Jag har inte sett något sånt ännu på någon av mina skivor...
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:58:29  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Att kopieringsskydd skulle innebära någon ljudförsämring är mycket svårt att tro. Om vi tar exemplet med en separat dac så kommer data in på S/PDIF ingången i form av 32 bitars subframes. En för höger kanal och en för vänster kanal som tillsammans bildar en frame om 64 bitar. 192 frames bildar det som kallas ett Channel Staus Block

En subframe innerhåller 16-24 bitar audiodata plus 8 bitar annan information. En av dessa bitar kallas för Channel Status Data. Denna bit kan då innehålla information om kopieringsskydd genom att den sätts till 0, annars är den 1. Audiodata påverkas inte. Om det var så att kopieringsskyddet medförde sämre ljud så skulle det innebära att audiodata på något sätt blev korrupt vilket det alltså inte ska vara. Verkar för mig vara helt omöjligt.

Edited by - DrMabuse on 2004/01/05 19:59:59
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/05 :  22:30:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Enligt min åsikt, verkningsfullet eller inte, bör otyget bojkottas.
Dessutom bör man skriva och klaga på att de inte fungerar och kräva en fungerande produkt.
Upplys gärna pressen om oskicket och vilka skivor det gäller!

Bravo
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:02:07  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
quote:
Ett amerikanskt skivbolag (har glömt namnet) sänkte i september sina priser på cd-skivor för att motverka piratkopieringen, det som hände var att skivförsäljningen ökade och flödet med piratkopierade skivor minskade och samma skivbolag har planer på att sänka priset ytterligare.


Det råkar inte vara The End Records som gjorde så..? Upptäckte att det var löjligt billigt att beställa därifrån nämligen...

Jag har ett par kopieringsskyddade skivor och jag har inte haft några som helst problem att bara bränna av dem rakt av eftersom vår bilstereo inte klarar av dem men däremot datorn gör det. Den stora paradoxen är, som någon sa innan, att ljudet känns klarare och luftigare på kopian än på det kopieringsskyddade orginalet...

Det där med att kontakta skivbolaget ska jag praktisera!

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:31:15  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Vem som helst kan inte kopiera en Armanikostym , medans det bara är att köpa en cdbrännare för 300kr och kopiera skivor hela natten . Det är det som är problemet med all digital data. Det är så enkelt att göra kopior på det.

Har för mig att det var Universal som sänkte priset med 30% i USA. Det är tydligen världens största skivbolag?

ush för aftonblader :)
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,373880,00.html
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/01/06 :  03:07:50  Show Profile Send Dan.P a Private Message
När CDR brännarna gjorde sitt intåg i datorvärlden så läste jag en artikel i HiFi-musik(tror jag), där dem jämförde en bränd kopia kontra originalet.

Dem fick samma positiva intryck av den brända skivan som du får, o förklaringen var den att CDRen bränner ett "djupare" spår än på originalskivan.

Såja nu har jag lyckats plita ned min första post här på forumet :)
Så hej på er alla "Music lovers" eller ska man kanske säga "Sound lovers" ;)

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/01/06 :  03:13:05  Show Profile Send Dan.P a Private Message
quote:
Imaster skrevJag har ett par kopieringsskyddade skivor och jag har inte haft några som helst problem att bara bränna av dem rakt av eftersom vår bilstereo inte klarar av dem men däremot datorn gör det. Den stora paradoxen är, som någon sa innan, att ljudet känns klarare och luftigare på kopian än på det kopieringsskyddade orginalet...



När CDR brännarna gjorde sitt intåg i datorvärlden så läste jag en artikel i HiFi-musik(tror jag), där dem jämförde en bränd kopia kontra originalet.

Dem fick samma positiva intryck av den brända skivan som du får, o förklaringen var den att CDRen bränner ett "djupare" spår än på originalskivan.

Såja nu har jag lyckats plita ned min första post här på forumet :)
Så hej på er alla "Music lovers" eller ska man kanske säga "Sound lovers" ;)


Ni kan väl radera min post här ovanför.....är lite noob som sagt

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:02:41  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
quote:
Dem fick samma positiva intryck av den brända skivan som du får, o förklaringen var den att CDRen bränner ett "djupare" spår än på originalskivan.


Jag har däremot märkt på skivor som inte är kopieringsskyddade att de låter bättre än sina resp. brända kopior, det är ingen jätteskillnad men ibland hörs det.

Jag pratade med en kille på ett företag som livnär sig på att kopiera skivor i samband med att mitt band skulle kopiera upp ett antal demos och han sa tvärt om mot vad du precis sa.
En bränd skiva har ett bredare och grundare spår än en pressad skiva, vilken också har "vassare" kanter som gör att lasern lättare känner om det är en 1:a eller 0:a och nu när jag hört båda vet jag inte vad jag ska tro...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:09:46  Show Profile Send erik olsson a Private Message
fast verkar det inte lite skumt att en bränd skiva skulle låta bättre än orginalet! jag menar att man alltid får en viss informaionsförlust vid kopiering, gitter osv.
ok om kopieringsskyddet skulle inverka på något sätt men annars så verkar det fel.

"jack just left town"
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:37:41  Show Profile Send qsecofr a Private Message
erik olson , ja om källan är analog men inte vid digital kopiering om allt går som det skall. Det är liksom det som är en av de stora poängerna med digitala media.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/06 :  22:10:51  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag hittade en länk om detta varför brända cd låter bättre än orgiginalet. Intressant läsning
http://www.genesisloudspeakers.com/whitepaper/Black_CDs1.pdf
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/07 :  09:30:37  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Allvarligt talat är karln är en analog romantiker av värsta slaget. Han har verkligen inte en susning om digital teknik. Bara några enkla påpekanden. Om han har kollat att datan är digitalt är identiskt dvs. samma checksumma på hela cd:n så ligger ljud skillnaden (om den inte är placebo) i hans CD.



“Also, according to the Audio Red Book standard, in order to guarantee audio
playback, the C-1 error rate has to be less than 220 per second. This means
that if there are less than 220 error bits per second, the recording is
“perfect”! Since data is read at 1.4million bits per second, it supposedly
“does not matter”. But we all know that every bit counts in reproducing good
music.”

Ett lysande exempel på att han har noll koll. Det är inte fråga om teoretiskt utan bara ett konstaterat faktum. Så länge vi är i den digitala domänen så pratar vi om siffror. Är felnivån under 220 bits per sekund så kommer samma siffror ut. Dvs signalen blir identisk. Det här är tydligen väldigt svårt för analogromantiker att förstå.



P:S Kontrollerar Han sina Word dokument också, vem vet trotts att hårddisken har felkorrigering så kanske en och annan bokstav faller bort.


Edited by - qsecofr on 2004/01/07 09:57:13
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/07 :  10:35:41  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag läste en ganska intressant artikel i SVD för en stund sen där belgiskt företag stämmer skivbolagen pga kopieringsskyddet gör att skivorna inte går att spelas i datorer eller i bilstereoanläggningar. Det ska bli riktigt spännande att se hur det hela slutar.

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_6733014.asp

edit: Sakfel.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/01/07 10:36:49
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/07 :  12:03:43  Show Profile Send långhåret a Private Message
Fast skivförsäljningen går inte dåligt inom alla genrer...
Inom metal / hårdrock hade tex försäljningen ökat med över 300% i Amerika för 2002 medans "populär / hitmusik" minskat kraftigt

Inför därför ej kopieringsskydd på rock / hårdrocksplattor!!


Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/01/07 :  13:06:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
redestad:

Utan Kopieringsskydd upplever jag att skillnaden blir mer luft, friar presentation. Känns som om det blir mer utsträckt uppåt i frekvensregisterna.

Med kopieringsskydd blir det grått och tråkigt. Tappar nerv och närvaro.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/01/07 :  13:23:02  Show Profile Send Mattias a Private Message
Kopieringsskydd, finns det olika sådana?
En av dem skyddar väl på så sätt att lasern aldrig hittar fram till musikspåret. Med denna typ av kopieringsskydd borde inte kvaliteen på det inspelade lida, eller? har jag fått om bakfoten?

Gillar inte alls detta med kopieringsskydd som skulle orsaka försämring. Vi har ju bara 16 små bitar i formatet låt oss behålla dem för ändamälet, dvs musik.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2004/01/07 13:24:37
Go to Top of Page

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/01/07 :  14:05:29  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
DrMabuse, jag tror att du har blandat ihop lite saker här. Dem biten som du pratar om är satt på alla komersiellt skivor och har ingenting med de kopieringsskydd som vi pratar om här. Den biten användes framför allt för att hindra avspelning till DAT, men då CD kopiatorerna totalt ignorerade den flaggan så kontrade skivbolagen med andra "skydd".

Det finns massor med olika sorters "kopieringsskydd", det enda gemensamma är väl att de inte skyddar skivan mot kopiering ett enda dugg. En del kodar första spåret som ett dataspår vilket ska få datorer att tro att det är en data CD (CDROM) och då inte längre kunna ta ut musiken eftersom en data CD är kodad på ett helt annat vis.

Ett annat skydd lägger in autostart program som hindrar vidare åtkomst till skivan på första spåret (vilket man som sagt kommer åt genom att hålla in shift vid instoppande av skivan i windows).

Dessa ger inte sämre ljudkvalitet, men så finns det de andra som fungerar dels som att de *****r till felkorrigeringskoderna i hopp om att cd kopiatorn inte skulle felkorrigera vid inläsning (vilket ju alla cd kopiatorer gör så jag fattar fan inte varför det skulle förhindra kopiering), dels finns det de "skydd" som lägger in "ohörbar" extradata i musiksignalet, exakt hur det är tänkt att förhindra kopiering vet jag inte men det är just denna som gör att skivan får sämre ljudkvalitet eftersom man har små störsignaler i musiken helatiden.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/07 :  14:57:13  Show Profile Send qsecofr a Private Message
F ultra jag fattar heller inte, eftersom det går att kopiera liktförbannat. det är dessutom tämligen enkelt att plocka bort kopieringsskyddet.
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:20:03  Show Profile Send drpatrik a Private Message
quote:
som lägger in "ohörbar" extradata i musiksignalet

Denna extradata har två funktioner: dels används den till att identifiera källan (dvs. skivan, pressning, osv.) sedan används den även för att skivbolaget ska kunna veta hur ofta skivan spelas i etern!

Var en artikel om detta i en Amerikansk musiktidning.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000