HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 2 högtalare, 1 utgång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/12/26 :  19:27:54  Show Profile Send Grillen a Private Message
Tja!

Har en Yamaha DSP-AZ2 som har 6 kanaler, kör idag endast 5.1 men vill prova 6/7.1

Tänkte prova med att köpa ett par bipoler och sätta på väggen bakom soffan mellan vänster och höger surround. Ja, soffan står mot väggen.

Har idag en till likadan högtalare som de andra surrounderna men den är väldigt svårplacerad då den är en "vanlig" stativare.

frågan är: om jag köper bipoler så vill jag nog ha 2 så hur kopplar jag när förstärkaren inte har 7.1 utan 6.1?
med tanke på impedans och last etc?
utgången på stärkaren har ju 130W vid 8 ohm och de bipoler jag tittat på är 8 ohm (Gale - hifiklubben)

Det blev lite flummigt skrivet det här, men jag hoppas nån förstår vad jag är ute efter.

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2003/12/27 :  09:55:55  Show Profile Send Amatören a Private Message
Parallellkoppla om bipolerna är på 8 ohm (ger 4 ohms nominell last) eller seriekoppla om bipolerna är på 4 ohm (ger 8 ohms nominell last)

Alternativet är att koppla till ett separat 2-kanals slutsteg men med min kännedom om Yamaha så klarar den säkert att driva 2 bipoler med det inbyggda slutsteget.

Tips 1, sätt även bipoler på vänster/höger surround, dessa placerar du på sidoväggarna mitt för favorit-lyssningspositionen.

Tips 2, se till så att bipolerna även kan kopplas om till dipoler, så du kan prova vad som låter bäst i ditt rum.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/12/27 :  11:13:49  Show Profile Send Grillen a Private Message
Jag såg goldfish- http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9626 lösning och tyckte det såg skitbra ut.



Så parallellkoppling är det som gäller med de små Gale-bipolerna (http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=49&product=GALE3060B) i mitt fall.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2003/12/27 :  14:25:42  Show Profile Send Amatören a Private Message
Japp!

Kolla även in Wardale 8 DFS, låter bra till ett vettigt pris.
http://www.wharfedale.co.uk/dfs.htm

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:26:48  Show Profile Send Grillen a Private Message
Hur vet man om bipolerna kan kopplas om till dipoler och vad är skillnaden?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/14 :  03:39:58  Show Profile
om dom kan kollas om så brukar det anges, inte många som kan det (man kan förstås öppna och göra det själv).
En dipol spelar med elementen ur fas med varandra för att uppnå ett diffust ljud. (Tycker jag är bäst)
En bipol spelar som en "vanlig" högtalare.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000