HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Surroundfunderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:59:55  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Undertecknad är i full färd med att bygga upp en schysst hemmabioanläggning. Har full koll på vilka grejor som kommer att införskaffas förutom surrounderna...Där kan jag få lite problem...I mitt lyssningsrum står soffan helt mot bakväggen och det finns inte en mm golvutrymme där bakom vilket också gör utrymmet för surrounder högst begränsat, dessa kommer tvunget att hängas på väggen snett ovanför soffan. Frågor:

1. Är detta helt förkastligt, eller går det att åstadkomma ett vettigt surroundljud med högtalarna på väggen OVANFÖR soffan?

2. Om detta är möjligt utgår jag från att surroundarna måste ha ev port på framsidan.

3. Hur ska surroundarna vinklas i så fall?

4. Förslag på bra surroundar i budgetklassen?

Har redan frontarna och vet redan vilken center som ska inhandlas, lägger mesta krutet (skattade kronor) på front+center, vilket i mitt tycke borde vara en vettig väg att gå.

Några små frågor från en Hifi-tomte som obönhörligen glider in på flerkanalsspåret...:-)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:21:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
/.../ surrounderna...Där kan jag få lite problem...I mitt lyssningsrum står soffan helt mot bakväggen och det finns inte en mm golvutrymme där bakom vilket också gör utrymmet för surrounder högst begränsat, dessa kommer tvunget att hängas på väggen snett ovanför soffan. Frågor:

1. Är detta helt förkastligt, eller går det att åstadkomma ett vettigt surroundljud med högtalarna på väggen OVANFÖR soffan?

2. Om detta är möjligt utgår jag från att surroundarna måste ha ev port på framsidan.

3. Hur ska surroundarna vinklas i så fall?

4. Förslag på bra surroundar i budgetklassen?
/.../

Hmm - har varit inne lite på samma funderingar själv med liknande problemställning och kom fram till följande:

Dali har ett par bakhögtalare som är avsedda att sättas högt upp på bakväggen. De har ett element som är riktat nedåt vilket gör att de skall kunna funka även när man sitter alldeles intill väggen. Högtlarna heter nånting i stil med Dali 1000R och ingår i deras blå serie. Pris 2000-3000 kr/paret vill jag minnas. Finns på HiFi-klubben.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:30:20  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kika på mirages omnipolära om dom passar din budget.

Även om du inte skall ställa några högtalare bakom soffan så försök flytta ut den en bit från väggen, om du inte får;) så prova när hon inte är hemma:) Det gör stor skillnad.

Mina surrar hänger i taket/hörnen på väggen bakom soffan, som jag fått flytta ut 15 cm, och det tycker jag funkar.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:30:48  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Knappast problem att få flytta ut soffan typ 15 cm....:-) men räcker det?

Jag brukar redan göra det vid seriös 2-kanalslyssning på grund av att jag har lite problem med lite elaka ljudvågor runt 50 hz (gissningsvis) vid bakväggen ...detta löser sig om man drar fram soffan cirka 60 cm...

Så du tror att det räcker med 15 cm, eller i alla fall 50 cm för att få till en bra surround-lösning?

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:32:07  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nej det räcker inte, men det är en klar förbättring mot ingenting, som du märkt:) om du någon gång skaffar en proj så "samlas" fläktljudet dessutom vid väggen.

Kan du flytta ut 50cm så tror jag du har vinnit mycet välljud. Både här på diy-avdelningen och på faktiskt.se finns byggen som skulle kunna passa dig. Kolla in dom innan du köper något.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:33:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Annars kan du ju testa att ställa dem längre ut på sidorna av soffan , samt även ställa in i receivern, alternativt processorn, en fördröjning av ljudet. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:11:05  Show Profile Send lasselite a Private Message
Här kommer ett par tips:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=41062
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=681&postdays=0&postorder=asc&start=75

Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:39:11  Show Profile Send paddan a Private Message
Audiovector CX och Canton Ergo F är designade att hängas på vägg.
Jag har själv 2par Ergo F (är för övrigt till salu till förmån för Audiovector pga av byte av framhögtalare) på bakväggen och soffan är så gott som upptryckt i denna vägg. Funkar faktiskt mycket bättre än man tror.
Har en arbetskamrat som hängt två av Jamos bättre dipoler i taket, riktade ner mot lyssnaren. Funkar mycket bra eftersom det är en diffus ljudbild, dessa ger.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000