HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudskillnad på SPDIF utgångar från ljudkort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/14 :  12:06:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har nu testat några olika ljudkort och även moderkortintegrerad SPDIF, Men har inte upplevt några stora skillnader på ljudet.
Datorn är kopplad till en Sony 940 Reciever.

Finns det anledning att köpa ett dyrt ljudkort bara för att köra digital ut från datorn?

Några kommentarer?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/14 :  13:41:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Svar nja

Jag har svårt att tro att det ska kunna skilja speciallet mycket mellan S/PDIF utgångar om de inte är helt felkonstruerade.
Däremot finns det en STOR poäng med att använda toslink (optisk koppling) mellan dator och reciver, så ett ljudkort med optisk utgång är inte fel.
Det beror inte på ljudkvalité utan på att datorn kan få för sig att skicka ut rejäla strömspikar, det finns folk som fått sina högtalare förstörda pga detta. Dessutom kan man få problem med brum
Efter att själv en dag ha hört hur det kan smälla (hade som tur var mycket låg volym) så köpte jag en koax->toslink konverterare från Kjell&Co (har inte optisk utgång på mitt ljudkort), den fungerar bra och jag hör igen skillnad på ljudet.

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/14 :  15:36:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med dig f95toli om att Optisk koppling har sina fördelar för signalöverförning mellan dator och PC, men jag själv kör med kopparkabel. Kanske det uppstår flera problem om PC:n används till flera saker sammtidigt(använder min HTPC bara till att spela film /DVD på).

Det finns ljudskillnader tycker jag, men kan inte direkt säga vad som låter bättre eller sämre.
Det tar ju lite tid att byta kort i datorn och på den tiden hinner man glömma de minsta detaljerna.
Men det är inga stora skillnader.
Jag skall ta och koppla upp några datorer och göra ett A/B test då kan jag bättre avgöra vilka skillnaderna är.
Testet är utfört med WIN DVD spelarprogramvara och drivrutinerna är tillverkaranas egna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/01/14 15:39:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000